Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Tollforgato

55 bejegyzést írt és 87 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A Lényeg A bizonytalanság kora 2024.01.16 14:14:04
A modern internetes 'újságírás' korában a legfontosabb, hogy ütős, 'kattintékony', kattintásra ösztönző, a kíváncsiságot felkeltő címet adjunk. Ettől lesznek tele az internetes portálok a bombasztikus szalagcímekkel, mint a: berobban, hihetetlen, brutális, és hasonló kifejezések.  Nos, lehet hogy…..
A nyugat végső hanyatlását vizionáló publicisták egyik kedvenc toposza, hogy a globális amerikai dominancia hanyatlását a dollár világpénz státuszának elvesztése fogja előrejelezni. A dollár helyére pedig a kínai jüan lép majd. Ez a topik Amerikában is időről-időre előkerül, de Magyarországon is…..
Amikor nagy dolgok történnek a világban, akkor a pillanatban benne élők sokszor túl közel vannak az eseményekhez, hogy értelmezni tudják annak a magnitúdóját és jelentőségét. Egyszerűen hiányzik a történelmi távlat ahhoz, hogy kellő perspektívából tudjuk értelmezni azt ami történik.  Pedig ami…..
A címben feltett kérdésbe bújtatott állításra három válaszom is van. Sorjában: a radikális pártokat hagyományosan alulmérik a hazai közvéleménykutatók ezt mutatják a Google keresések nekik kedvez a járványügyi helyzet és a társadalom ezzel kapcsolatos álláspontjának változása (röviden: egyre…..
Mivel legutóbb, az első, az ATV-n rendezett miniszterelnök jelölti vita után is végeztem egy gyorselemzést a Google keresések alapján, ezért gondoltam, hogy megteszem ezt a második alkalommal is.  A grafikon alapján most is felrobbant a Google a vita alatt. Az alábbi grafikon az elmúlt 24 óra…..
A címben tett kijelentés kiegészítése: Kapacitást számolni. Nehezen tudom türtőztetni magamat miközben ezeket a sorokat írom. De valójában nem is tudom, hogy sírjak, vagy nevessek.  Elképesztő az a dilettantizmus, ami az előválasztás online voksolása körül zajlik. Még csak a harmadik napnál…..
Szeretek hosszútávú trendeket elemezni, és eltávolodni a mindennapi rövidtávú kakofóniától. Valahogy sokkal tisztább és egyértelműbb a hosszútávú trendek felismerése, mint bármilyen rövidtávú előrejelzés.  A méret igenis számít Ha ugyanis hosszútávú trendeket nézünk, akkor olyan tényezők válnak…..
Már régóta szerettem volna megírni a következő posztot. Évek óta olvasom úton-útfélen a balliberális médiában, hogy mennyire 'anti-demokratikusan' politizál a Fidesz. Meg, hogy Magyarországon puha diktatúra van.  Szerintem itt súlyosan keverednek dolgok. Egyfelől valóban van egy a demokratikus…..
Tegnap éjjel már készítettem egy gyorselemzést az ellenzéki miniszterelnök jelöltek első tévévitájáról. Abban a nézők reakcióit elemeztem a Google keresések alapján. Ma reggel vettem a fáradságot és megnéztem az egyes résztvevők Facebook oldalait, és az oda érkezett kommenteket, hogy abból is képet…..
Bizonyára sokan láttuk tegnap este az első miniszterelnök jelölti tévévitát. Jó volt 15 év után újra látni egy nyilvános politikai vitát, és érezni a demokrácia fuvallatát.  Bár vitának nevezni talán túlzás, hiszen szignifikáns véleménykülönbség nem igazán volt a résztvevők között. Talán egyetlen…..
Az alábbi posztommal bizonyára ki fogom húzni a gyufát számos ellenzéki szavazónál. De sebaj.  A címben feltett kérdés látszólag triviális, hiszen Karácsony győzött, több szavazatot szerzett Tarlósnál, tehát egyértelmű, hogy jobban teljesített. Persze a kérdés, hogy mihez képest? Tarlóshoz képest…..
Célegyenesbe fordult az ellenzéki miniszterelnök-jelölti előválasztás. Kevesebb, mint 3 hét és kiderül, hogy mi a valós, tényleges támogatottsága a jelölteknek, és kik jutottak tovább a második fordulóba. Bizonyára sok elemzés és előrejelzés fog készülni még a következő napokban és hetekben. Én is…..
A Lényeg Mi a baj a Balatonnal? 2021.09.02 16:21:45
Már régóta ki akartam írni magamból a Balatonnal, azaz a balatoni turizmussal kapcsolatos gondolataimat. Nehéz persze egy komplett elemzést sűríteni egy néhány száz szavas blogposztba, de azért igyekszem egyszerre tömör és mégis lényeges helyzetelemzést adni.  A Balaton valahogy minden magyarnak…..
Tollforgato 2021.09.06 22:19:17
@élhetetlen: Kedves élhetetlen!
Sehol nem írtam, hogy homokosítani kellene a balatoni strandokat. Csupán azt jeleztem, hogy jó lenne, ha lennének nyugágyak és lehetne választani a fűben pokrócon fekvés és egy kényelmes párnázott nyugágy között. De egy nyugágy lehet a füves strandon is, nem kell hozzá homok. ;)

Kérem ne lásson bele az írásomba olyat, ami nincs benne.
Tollforgato 2021.09.07 08:59:54
@élhetetlen: "Mit gondolsz, a szabad strandi büfék hogyan működnek? Az önkormányzat engedélyével, az önkoritól bérelt épületben. És van botrány? Ha most valamelyik büfés úgy látná. hogy van rá igény, és bővítené a tevékenységi körét nyugágy és napernyő bérbeadására is, miért lenne ebből botrány? Nem arról lenne szó, hogy az egész strandot lefoglalják a luxus nyugágyak, és csak az mehet be, aki ezeket megfizeti. Aki bérel ilyet, nem foglal több helyet, mint egy leterített pokróc, vagy egy árnyékoló sátor."

Hogy miért lenne botrány? Egyszerű a válasz: azért, mert a büfé nem "veszi el a partot a szegény fürdőzők elől", a kihelyezett nyugágyak meg 'igen'. Mert ahova azokat kitennék, oda már nem tudná leteríteni a pokrócát a tisztelt hőbörgő vendég.

A demagógia határtalan. Egy ilyen part menti kezdeményezés azonnal ezzel a szalagcímmel jelenne meg:

'Elveszik a strandot a szegényektől és odaadják a gazdagoknak'

Hát, ha ebből nem lenne botrány, akkor nem tudom, hogy miből lenne...
De természetesen gondolhatod ezt másként. A hír szent, a vélemény szabad. ;)
Tollforgato 2021.09.07 09:14:40
@élhetetlen: Sőt, pontosítok. A szalagcím ez lenne:

"Elveszik a SZABADSTRANDOT a szegényektől és odaadják a gazdagoknak"

Persze, tényszerűen igazad van, egy nyugágy semmivel nem foglalna több területet, mint egy pokróc. De a demagógia korában ez ugyan kit érdekelne?
(De még ha el is fogadják, hogy az elfoglalt terület ugyanakkora, akkor is megmarad a végső érv: a LEGJOBB helyeket elveszik a szegényektől...)

Hangulatkeltő 'osztályharcos' cikk jelenik meg a hétvégi 4000 forintos SHO Beach belépőjegy miatt, miközben az emberek többségének fogalma sincs róla, hogy a Széchenyi és Gellért fürdők belépőjegyének ára 6200 forint.

De a hangulatkeltés kis hazánkban mindig kifizetődő, mert sikk gyűlölni azokat, akik egy kicsit is tehetősebbek.

Na épp ettől félne bármelyik part menti önkormányzat. Így marad a szocialista egyenlősdi egységesen alacsony színvonallal. Abból nincs politikai kockázat.
Van egy fura érzésem, amikor az értelmiségi publikum a hazai politikai valóságot a közvélemény kutatásokon keresztül próbálja megérteni. Érdekes és egyben szórakoztató látni, ahogy a politika iránt fogékony közönség szentírásnak tekinti ezeket a kutatásokat, és vakon megbízik bennük.  Mindez még…..
Nyakunkon a delta-hullám - olvasom már hetek óta mindenfelé. Nem múlik el nap, hogy egy szakértő ne 'figyelmeztetne', hogy itt bizony nagy katasztrófa közeleg... Ez az érem egyik oldala. A másik meg Nagy Britannia, ahol valóban aktívan és intenzíven jelen van a delta variáns, csúcs közelben vannak…..
Még márciusban írtam arról, hogy a halálozási adatok alapján valami nagyon fura dolog történik Kelet-Ázsiában a koronavírus járvány kapcsán: nagyon alacsony a népesség arányos halálozásuk. És nem csupán Kínában, Koreában vagy Tajvanon, hanem minden kelet-ázsiai országban. Vietnámtól Japánig és…..
Tollforgato 2021.07.02 08:36:12
@Avatar: Abszolút egyetértek, a legjobb összehasonlító statisztika valóban a többlethalálozások összevetése. Én is szeretném egyszer megcsinálni, csak nem találtam még hozzá, könnyen beszerezhető többlet halálozási adatokat. (de lehet, hogy csak nem kerestem eléggé.)

"Nem egyforma védelmi intézkedések mellett (no meg persze valójában az egészségügyi ellátás se egyforma két országban) miért ne lehetne?
A svédek vs többi skandináv ország elég jól mutatja, hogy ez igenis lehet..."

A védelmi intézkedések a megfertőződöttek számát képesek befolyásolni, így az abszolút és népesség arányos halálozási számokat igen, de a fertőzöttekre vetített mortalitást (IFR - infection fatality rate), azaz ami a vírus tényleges veszélyességét mutatja, abban nem okozhat eltérést a védelmi intézkedés.

Az csak akkor különbözhet, ha eltérő korösszetételű a ténylegesen megfertőződött populáció: pl. ha az öregek otthonába kerül be először és ott terjed, mert akkor valóban magasabb IFR-t fogunk látni.

Az egészségügyi ellátás minőségében semmiképpen nincs akkora különbség, ami 4-szeres mortalitást megmagyarázna. Főleg, hogy ahogy már korábban is írma, mivel nincs gyógyszer, sem más hatékony terápia, ezért nincs különbség igazából az egyes országok terápiás lehetőségei között.

Nem valós a magyar 3,7% és a holland 1% közötti különbség tehát. Az eltérés virtuális, az alacsonyabb felderítettség miatt.

A svédek és a szomszédaik között nem IFR-ben, azaz fertőzöttekre vetített mortalitásban van különbség, hanem abszolút halálozásban, népesség arányos halálozásban.

Ennek oka az, hogy a svédeknél magasabb mértékű az átfertőződöttség. De IFR-ben, azaz a vírus veszélyességében, mortalitásában nincs különbség.

"És mi van, ha nem egyformán terjed az egyes korcsoportokban a különböző országokban?
(Vagy pl a holland 60 éves egészségi állapota a magyar 45 éveshez mérhető, a magyar 60-as meg a holland 80 éveshez...)"

Ez jó felvetés, és valójában igaz is. A kérdés, hogy kiterjedt közösségi terjedés mellett ez a feltételezés helytálló-e? Azaz létezhet-e, hogy a vírus által megfertőzött csoport kor összetétele nem reprezentatív az adott társadalomra nézve.

Ez jó és jogos kérdés, erre valójában egy kor specifikus szerológiai kutatás tudna választ adni. (azaz inkább csak tudott volna, mert az oltások után a természetes átfertőződöttséget már nem lehet felderíteni.)

De a felvetés jogos.
Tollforgato 2021.07.02 08:51:37
@TW Zh: Tudod mit, készséggel elfogadom, hogy Tajvan a világ legöregebb társadalma, csak tedd meg kérlek, hogy erről akár csak egyetlen hivatkozást is megosztasz.

Mert ebben az eszmecserében kettőnk közül eddig csupán én használtam adatokat, és forrásokat.

Ennek hiányában a többi csupán ténynek beállított vélemény.
Tollforgato 2021.07.02 08:59:05
@TW Zh: "minden este beszámolt a híradó, hogy pl. 615. számú fertőzött kikkel érintkezett, kiket fertőzött meg stb. Ez a kulcs, hogy még alacsony esetszámnál lehetséges a kontaktok kutatása és ezt megtették."

Pont az általad hivatkozott felderített esetszámra vetített magas mortalitás a legcsalhatatlanabb jele annak, hogy nem sikerült felderíteniük minden esetet. Így az, hogy lekövetik a felderített ​esetek kontaktusait, az nem sokat ér, ha közben 7-szer annyi fertőzött grasszál odakint.

De azzal egyetértek, hogy a kontaktkutatás csak és kizárólag alacsony esetszámok mellett ér bármit is. Magas számok mellett egyszerűen nem lehetséges lekövetni minden kontaktot. De egy nátha szerűen és ennek megfelelően gyorsan terjedő és roppant magas arányban tünetmentes fertőzést kontaktkutatással megállítani már a kezdetektől óriási naivitás volt.
A címben feltett kérdésre a rövid válasz az, hogy inkább a nyár. Természetesen nem állítom, hogy az oltási kampány ne járult volna hozzá, ám az adatokat elnézve a nyárnak vélhetően komolyabb szerepe van ebben. De nézzük az adatokat sorjában! Az első, hogy kísértetiesen hasonló mintázat rajzolódik…..
Tollforgato 2021.06.28 16:23:17
@tarakan: Szeretem az ilyen kontextusból kiragadott példákkal való dobálózást.

Tehát az "egekben" vannak. Rendben. Nézzük, mit is jelent az, hogy az egekben:

Tajvan:
- új fertőzöttek 7 napos mozgóátlaga 90 fő.
- Népesség: 23,8 millió fő.
Igen. Szerintem is az egekben van...

Ami Tajvanon történik az nem más, mint annak a bizonyítéka, hogy izolációval nem lehet a végtelenségig kívül tartani egy nátha szerűen terjedő vírust. Eddig sikerült nekik. Májusig ugyanis a kezdetektől összesen kevesebb, mint 1200 esetet detektáltak, míg az azóta eltelt 8 hétben már újabb 12 ezret. Amit tehát Tajvanon látunk, az csupán annyi, hogy hozzájuk most érkezett meg a fertőzés, de még így is elhanyagolható mértékű.

Indonézia:
- egyfelől senkit ne zavarjon, hogy Indonézia az Egyenlítő mentén a trópusokon fekszik, tehát kb annyira hasonlítható a klímája a mérsékelt övi Európáéhoz, mint Antarktisznak...
- új fertőzöttek 7 napos mozgóátlaga 16.800
- lakossága 276 millió fő
- azaz 10 millió főre vetítve mindössze 608 fő

Kétségtelenül járvány csúcson vannak, de az "egekben" kijelentés elég komoly csúsztatás.

A 10 milliós Magyarországon még május végén is - amikor már javában a járvány végét ünnepeltük - 600 körül volt az újonnan detektált fertőzöttek 7 napos mozgóátlaga, ami persze már elenyésző volt a 8900-as márciusi csúcshoz képest.

Szóval érdemes csínján bánni az olyan kijelentésekkel, mint az "egekben".
Tollforgato 2021.06.28 16:27:55
@G.Tibor:
"Az igazi vizsga majd ősszel lesz. Ha nem lesz akkora felfutása, mint tavaly, akkor az egyértelműen az oltásoknak lesz köszönhető. "

Igen. Részben. Na meg persze annak a cirka 4-5 millió fertőzésen átesettnek.
Tollforgato 2021.06.28 16:37:55
@ombie: Igen, Oroszország és Nagy-Britannia is érdekes eset.

A briteknél látható ugyan esetszám felfutás, de a halálozási görbén semmi hasonló emelkedés nem látszik. Ne felejtsük el, hogy a nyári utazásokhoz sok esetben PCR tesztre van szükség, úgyhogy az esetszám emelkedés hátterében a megnövekedett tesztelési igény is állhat, amin sokan véletlenül fennakadnak tünetmentes, de pozitív eredménnyel.

Az oroszokra ez kétségtelenül nem igaz, náluk a halálozási számok is felfelé indultak. Bár, hogy az orosz adatoknak mennyire hihetünk, az egy másik kérdés.
Jól illusztrálja ezt, hogy a népesség arányos halálozási számuk mindössze 917 halott / millió lakos, amivel messze jobban állnak elvileg, mint az európai államok többsége.

Az orosz példa így valóban figyelemre méltó, de egyelőre inkább kivétel, mintsem szabály.
Pár napja akadt a kezembe a Rubicon történelmi folyóirat 2021 januári különszáma, ami teljes terjedelmében a honfoglalókról szólt. A téma egyébként roppant érdekes, ám a mai Magyarországon sajnálatos módon rendkívül átpolitizált. A magyar őstörténet kedvelt terepe a legkülönfélébb nacionalista…..
Tollforgato 2021.06.18 19:42:52
@Zsíros Bunci: Ez így nem teljesen helytálló. Az tény, hogy a ma beszélt nyelvünk a Káma-folyó és Urál-hegység vidékéről származó finnugor ősnyelvből fejlődött ki erős ogur török és csekélyebb indoiráni (alán) behatással. Ez a tény, és az, hogy ma a Kárpát-medencében beszéljük ezt a nyelvet, vitathatatlanul kirajzol egy útvonalat a Volga mentén délre a Kaszpi-tenger térségébe, majd onnan nyugatra a Don és Dnyeper folyók vidékén keresztül a Kárpát-medencéig.

Ez nem vitás.

Az viszont erősen kérdéses, hogy ezt az utat Árpád 'magyar' népével járta-e be a finnugor nyelvű etnikai csoport. A 'magyar' megnevezés a történelemben először a 800-as évek végén jelenik meg először arab és perzsa nyelvű leírásokban 'madzsgirija' formában. Ezek az arab források egymástól függetlenül és több alkalommal is egyértelműen úgy fogalmaznak, hogy a 'magyarok' a türkök egyik fajtája.
Például: Ibn Ruszta a 900-as évek elején: "türkök egyik csoportja"
Al-Dzsajhani: "a magyarok a türkök egyik fajtája"
Maszúdi 956-ban: "a magyarok a turkok közé tartoznak"
Makdiszi 966-ban: "a magyarok a türtkök egy lovas különítménye"

Az arab forrásokban gyakran keveredik a 'magyarokra' utalás a baskírokkal. (az arab forrásokban 'badzsgird') A baskírokat a magyar történészek általában téves rokonításnak tekintik, arra hivatkozva, hogy a baskírok már a 11. században oguz török nyelvet beszéltek, tehát NEM LEHETNEK rokonai a finnugor magyar törzseknek. Ez azonban egy indirekt bizonyítás, mert abból indul ki, hogy a magyar törzsek finnugor nyelvet beszéltek. Ha viszont a magyar törzsek nem finnugor nyelvet beszéltek, hanem oguz törököt, akkor az arab források megállapításai helytállóak. A baskírok földrajzi elhelyezkedése egyébként konzisztens a magyarok vándorlására vonatkozó utalásokkal. (A baskírok az Uráltól délre, a Kaszpi-tengertől északra, a Volgától keletre helyezkedtek el.)
Tollforgato 2021.06.18 20:03:25
@Zsíros Bunci:
A bizánciak is 'turk' megnevezéssel illették a magyarokat. Olyannyira, hogy a Szent Koronán görög nyelvű feliratként is az szerepel, hogy "Geobitzasz pisztosz kralész Turkhiasz", ami annyit tesz, mint Géza, Turkia hithű királya.

A bizánciak turk megnevezésére a történészek magyarázata általában az, hogy nem foglalkoztak a sztyeppe népeivel, hanem nomád népként rajtuk ragadt a korábbi Türk Kaganátus miatt a név. Csakhogy Bizánc jól tudta, hogy kik a türkök, mert a Nyugati Türk Kaganátussal több alkalommal is szövetkezve háborúztak Perzsia ellen. Ez a Nyugati Türk Kaganátus ugyan összeomlik és kínai vazallussá válik 657-ben, és ennek hatására emelkedik fel a Kazár Kaganátus. (A kazárokat sem türköknek nevezik, ami jól jelzi, hogy tisztában voltak a sztyeppi hatalomváltással.)

A magyarok vélhetően részei voltak a Nyugati Türk Kaganátus törzsszövetségének 657 előtt, vagy a Második Türk Kaganátus törzsszövetségének 712 után, de a 744-es összeomlásuk előtt. Innen ragadhatott a magyar törzsekre a türk/turk megnevezés.

Természetesen ettől még elképzelhető, hogy a 'magyar' törzsek bár a türk törzsszövetség részesei voltak, de mégis finnugor nyelvűek voltak.

De beszédes, hogy a bizánci források arról írnak a 900-as években, hogy a magyarok kétnyelvűek.

Abban a történészek is egyetértenek, hogy ez a kétnyelvűség egyik komponense valamilyen török nyelv lehetett. Ezt általában azzal magyarázzák, hogy a honfoglalás előtt a magyarokhoz csatlakoztak a kabarok (helyesebben kavarok), akik kazár uralom alatt álltak. A történész konszenzus az, hogy a kavarok csatlakozása miatt került be a török komponens a magyar törzsszövetségbe.

Ám ennek a fordítottja is elképzelhető, mégpedig az, hogy a kavarok képviselték a finnugor nyelvi komponenst az oguz török nyelvű magyarok mellett.

A magyarok megnevezése a latin forrásokban (ellentétben a bizánciakkal és arabokkal) Ungarus. Abban szintén konszenzus van a történészek között, hogy ez valószínűleg az onogur törzsszövetség nevéből származik. (on- tíz, ogur-törzs - azaz tíz törzs szövetsége)

Ez az ungarus megnevezés azonban már a honfoglalás előtt is megjelenik a latin nyelvű forrásokban. Az onogur törzsekről a Dnyeper-Don vidékén már a 400-as évekből tudomásunk van.
Jordanes a Geticában 551-ben ír a Hunugurikról, akik prémkereskedelmet folytatnak. (tehát kapcsolatban állnak erdőlakó népekkel, mert a prémes állatok az erdőben élnek és nem a sztyeppén.)

Ezek az onogurok részt vesznek a Dnyeper-Don térségében megalakuló Onogur-Bolgár állam létrehozásában 632-ben. Később ez az állam összeomlik éppen a kazárok támadásai hatására, és a 670-es években régészetileg igazoltan és történészek által is konszenzusosan jelentős bevándorlás történik a Kárpát-medencébe.

Az onogur-bolgár államból több irányba történik elvándorlás. Egy részük a mai Bulgáriába települ és később elszlávosodnak. Egy részük északra a Volga felső folyásához települ, belőlük alakul ki a Volgai Bulgária, ami egy török nyelvű állam volt, és akiknek a közelében talál rá Julianus barát a magyarul beszélő népességre.
Egy részük a források szerint is az Avar birodalomba települ, egy részük pedig helyben marad.

Ez a helyben maradó népesség kazár uralom alá kerül, és földrajzilag épen ott él a Dnyeper-Don vidékén, ahol a történelmi Etelköz található és ahol a kavarok csatlakoznak a magyar törzsekhez.
Tollforgato 2021.06.18 20:15:08
@Zsíros Bunci:

A hipotézisem tehát az, hogy a finnugor nyelvű etnikum az onogur törzsszövetség részeként kerül a szyteppére a Volga-Káma térségében. Ez a népesség részt vesz az onogur-bolgár állam megalapításában a török nyelvű bolgárok mellett.

Amikor ez az államalakulat szétesik 668-ban, akkor finnugor nyelvű etnikum költözik a Kárpát-medencébe, és megkezdődik az Avar Kaganátus el-finnugorosodása.

A finnugor etnikum egy része az Onogur-Bolgár állam bukása után is megmarad a Dnyeper-Don térségében kazár uralom alatt, belőlük lesznek a kavarok. Később a türk nyelvű magyar törzsek ezekkel a onogur maradványokkal találkoznak Etelközben (a Dnyeper-Don vidékén), akikkel megszületik a vérszerződés. Majd az így létrejövő türk magyar és finnugor kavar törzsek hajtják végre a honfoglalást, ahol az Avar Kaganátus alatt már a Kárpát-medencébe korábban bevándorolt finnugor onogur lakosságot találnak.

Akik nagyobb létszámúak lévén, hamar asszimilálják a vezető réteget képviselő türk nyelvű magyar etnikumot.

Így jön létre a finnugor onogur törzsek nyelvéből, de a türk magyar törzsek vezetésével a magyar állam.

Szerintem ez a magyar nép etnogenezise.
Bár a pár nappal ezelőtti posztomban azt mondtam, hogy nem szeretek belpolitikáról írni az egy bites fanatikusok miatt, de még maradt bennem mondanivaló. Azért ígérem nem csinálok rendszert a politikai tartalomgyártásból... Az előző posztomban azt feszegettem, hogy mennyire reális az ellenzéki…..
Általában nem szívesen írok belpolitikai témáról, mert erősen taszít a politikai pártok fanatikus rajongótáborainak kemény magja. Mindkét oldalon.  Ám az elmúlt hetekben olyan sok 'értelmiségi' elmélkedést olvastam arról, hogy miként kell majd helyreállítani a jogállamot, meg végrehajtani az…..
Ha az ember a média híreket követi, akkor azt hiheti, hogy a belső égésű járművek napjai meg vannak számlálva. Az autóiparral kapcsolatos hírek jelentős része az elektromobilitásról szól, és a gyártók reklámjaiban is egyre gyakrabban szerepelnek villanyautók. A Teslát övező vallásos kultuszról pedig…..
Tollforgato 2021.05.21 19:16:09
@kunzoo: Igen, pontosan! A Földön található szén ~80%-a mészkőben van eltárolva, amit az élet hozott létre évmilliók alatt. Ebből kerül a légkörbe a cementgyártás során szén-dioxid formájában.
Tollforgato 2021.05.21 19:47:14
@padisah: Az energia-erdők kérdése az, hogy hol termeled őket? Két opció van:
- 'A' hogy élelmiszer termelésre használt termőföldet használunk, ekkor az élelmiszer termelés rovására állítjuk elő az üzemanyago.
- 'B' hogy organikus erdőt tarolunk le, hogy a helyén monokultúrás energia-erdő ültetvényt kultiváljunk. Ez meg a biodiverzitásnak adna egy jókora pofont.

Szerintem egyik sem jó megoldás.

A mezőgazdasági termelés melléktermékének számító szalma, vagy a faipari melléktermék a forgács és fűrészpor pedig ma is hasznosításra kerül, nem vész kárba, nem lesz belőle felhasználatlan hulladék. Vagy pellet és brikett tüzelőanyag készül belőlük, vagy a szalmát feldolgozás nélkül is elégetik.

A szeméttelepeken keletkező metán hasznosítása jó irány lenne, egyetértek.

A műanyag hulladék cunami valóban komoly probléma, egyetértek. De a két probléma, azaz a klímaválság (CO2 kibocsátás) és a hulladék krízis között én nem tennék prioritásbeli különbséget. A plasztik hulladék elégetése bár kétségtelenül eltünteti a műanyag szemetet, de ezzel hozzájárul a szén-dioxid kibocsátás növekedéséhez, így valójában csak az egyik problémát konvertáljuk át egy másik, nem kevésbé veszélyes problémává. Sőt, eközben még egy újabb problémát is kreálunk, mert a műanyagok égetése során a szén-dioxid mellett egészségre káros anyagokat is a légkörbe juttatunk.

A szemét égetés (szépen eufémizmussal 'termikus hasznosítás'...) döntően valójában nem a vidéki szegények sara, hanem az olyan ipari méretű létesítményekben zajlik, mint a budapesti rákospalotai szemétégető, hivatalos nevén Fővárosi Hulladékhasznosítómű. Ezekben a monstrumokban ég el a szemét döntő hányada és nem a szegények kályháiban...
Tollforgato 2021.05.21 19:51:49
@padisah: A műanyag krízisre én a kötelező újrahasznosítást találom megfelelő megoldásnak. Erről itt írtam:
lenyeget.blog.hu/2020/10/09/a_muanyag_cunami_megoldasa_kotelezo_ujrafelhasznalas

Kötelezni a műanyag termelőket, hogy a gyártáshoz évről-évre növekvő hányadban használjanak hulladék műanyagot alapanyagként. Így kötelezően megteremtve a piaci keresletet a műanyaghulladék, mint alapanyag iránt.
A koronavírus járvány eleje óta visszatérő toposz, hogy a kínaiak mennyire jól kezelték a járványt, és mennyire gáz a nyugati világ, hogy nem volt képes példát venni róluk. Elterjedt és közkeletű a nézet, hogy ha ha a többi ország is a kínai példát követte volna, akkor elkerülhető lett volna a…..
Előrebocsátom, hogy a címben feltett kérdésre nem fogok tudni egyértelmű választ adni (felelőtlen és hiteltelen is lenne részemről), ám meg tudok mutatni pár példát, hogy mégis mi várható. Jelen írásom alapját egy 2005-ös kutatás és egy tavalyi tanulmány jelenti. De előtte kezdjük egy gyors…..
Az elmúlt hónapokban sokakkal és sokszor beszéltünk a koronavírus okozta fertőzés kockázatairól. A tényleges és a társadalom által érzékelt kockázatról. Ez a kettő pedig meglehetősen távol áll egymástól.  A koronavírus fertőzés okozta betegséggel kapcsolatos általános, de legalábbis többségi…..
A koronavírus járvány kitörése óta szinte állandó toposz, hogy Kína milyen példásan kezelte a járványt, és miért nem követte ugyanezt az utat a világ többi része. Nos, egy pillanatra tegyük félre, hogy egyáltalán mennyire lehet megbízni a Kínai Népköztársaságból érkező adatoknak, és fogadjuk el,…..