Adatok
Zsolt Komjáthy
0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
világevő
Tudtad, hogy az általad ismert világtérkép egy nagy átverés? Így néz ki valójában a Föld!
2018.11.29 10:06:01
Minden iskolai atlasz, világatlasz és hasonló kiadvány egy egészen drasztikusan eltorzított világképet közvetít, aminek kevés köze van a valósághoz. ..
Zsolt Komjáthy
2018.12.27 08:24:35
@Beer Monster: David Bowman válasza tökéletes. A délkörök a föld felszínén az egyenlítőtől a sarkok felé összetartanak, egy fok az egyenlítőn 60 mérföld, a sarkokon 0. Tehát nem párhuzamosak. Az útirány pedig nem más, mint az északhoz (0 fok) mért iránya a hajó orrának - 360 fokig. Az iránytartás valóban megoldott, de két pont között a legrövidebb út iránya a föld felszínén - a délkörök összetartása miatt minden délkört más szög alatt metsz. Az az útirány, ami a délköröket azonos szög alatt metszi viszont nem a legrövidebb a két pont között. A legmodernebb hajók is iránytűt használnak az útirányok tartásához vagy iránylatok felvételéhez, most már pörgettyűs tájolót, nem csak az indonéz halászbárkák. (a giroszkóp is iránytű, a forgástengely a föld forgástengelyével párhuzamosan áll be, tehát a valódi észak-dél irányt mutatja).
Szerintem nem érti az orthodroma és loxodroma közti különbséget, jó lenne utánanézni a a Wiki-n.
Szerintem nem érti az orthodroma és loxodroma közti különbséget, jó lenne utánanézni a a Wiki-n.
Zsolt Komjáthy
2018.12.27 15:54:29
@Beer Monster: Először is más a giroszkóp (a repülésnél is használatos Heading marker vagy valami ilyesmi) és más a hajózásnál használt pörgettyűs tájoló.
Giroszkopikus iránytű
Wikipédiából idézve:
"A magyar nyelv sajátosságai miatt muszáj megemlíteni, hogy ugyan nyelvészetileg a pörgettyű és a giroszkóp szavak egymás szinonimái, de ettől függetlenül valóban létezik olyan speciálisan kialakított giroszkópot tartalmazó műszer, amivel ténylegesen megtalálható a Föld északi és déli sarka. Ez az eszköz a giroszkopikus iránytű, amely a Föld forgástengelye által kijelölt valódi északra mutat, nem pedig a mágneses észak felé, tehát a kijelzés nem tartalmazza a mágneses deklinációt. Ebből következik, hogy a giroszkopikus iránytűre sincs hatással a földmágnesesség, így érzéketlen a fémtestek és elektromos alkatrészek mágneses zavaróhatásaira is, amelyek a beépítési környezetéből, illetve a jármű szerkezetéből adódhatnak. A többnyire hajókon használatos „gyrocompass” neve ellenére tehát más műszert takar, mint a repülőgépeken használatos pörgettyűs iránytű, de az közös bennük, hogy mindkettőben giroszkóp található és egyik sem a Föld mágneses mezejét használja ki működése során. A Föld forgásából adódó Coriolis-erő ennél az eszköznél már jelentős szerepet kap, gyakorlatilag ez az erő fordítja a giroszkópot észak–déli irányba, mivel a giroszkóp forgástengelyén ekkor lesz a Coriolis-erő forgatónyomatéka nulla, amire a szabadon felfüggesztett forgó testek törekednek."
A fentiekből következik, hogy a sarkokhoz közeli szélességeken a pörgettyűs tájolóra ható centrifugális erő csökkenése miatt a készülék pontossága is csökken.
"- iránytartásra nem alkalmas, mivel a sarkok felé mutat, amiknek a hozzánk viszonyított helyzete haladás közben változik" - nos ez az orthodroma,de ha két pont között azonos útirányon haladunk, akkor is odaérünk, de az út hosszabb lesz - loxodroma. A pörgettyűs tájoló iránytartásra kiválóan alkalmas. A mágneses tájoló is, de ismerni kell az adott földrajzi pozíciótól függő variációt (a mágneses és valódi észak közti különbséget) valamint a hajó adott útirányától függő, a hajóra jellemző deviációt.)
Amennyiben a műholdas rendszerek nem működnek, vagy a hajón tápellátás-probléma van, a mai napig partinavigációs módszerekkel határozzák meg a hajó pozícióját a part látótávolságán belül, aminek elengedhetetlen része a térképen beazonosított parti objetumok iránylatának mérése iránytűvel (akár pörgettyús, akár mágneses)
Csillagászati navigációnál is használatos az égitestek azonosításánál az azimut meghatározásához.
Giroszkopikus iránytű
Wikipédiából idézve:
"A magyar nyelv sajátosságai miatt muszáj megemlíteni, hogy ugyan nyelvészetileg a pörgettyű és a giroszkóp szavak egymás szinonimái, de ettől függetlenül valóban létezik olyan speciálisan kialakított giroszkópot tartalmazó műszer, amivel ténylegesen megtalálható a Föld északi és déli sarka. Ez az eszköz a giroszkopikus iránytű, amely a Föld forgástengelye által kijelölt valódi északra mutat, nem pedig a mágneses észak felé, tehát a kijelzés nem tartalmazza a mágneses deklinációt. Ebből következik, hogy a giroszkopikus iránytűre sincs hatással a földmágnesesség, így érzéketlen a fémtestek és elektromos alkatrészek mágneses zavaróhatásaira is, amelyek a beépítési környezetéből, illetve a jármű szerkezetéből adódhatnak. A többnyire hajókon használatos „gyrocompass” neve ellenére tehát más műszert takar, mint a repülőgépeken használatos pörgettyűs iránytű, de az közös bennük, hogy mindkettőben giroszkóp található és egyik sem a Föld mágneses mezejét használja ki működése során. A Föld forgásából adódó Coriolis-erő ennél az eszköznél már jelentős szerepet kap, gyakorlatilag ez az erő fordítja a giroszkópot észak–déli irányba, mivel a giroszkóp forgástengelyén ekkor lesz a Coriolis-erő forgatónyomatéka nulla, amire a szabadon felfüggesztett forgó testek törekednek."
A fentiekből következik, hogy a sarkokhoz közeli szélességeken a pörgettyűs tájolóra ható centrifugális erő csökkenése miatt a készülék pontossága is csökken.
"- iránytartásra nem alkalmas, mivel a sarkok felé mutat, amiknek a hozzánk viszonyított helyzete haladás közben változik" - nos ez az orthodroma,de ha két pont között azonos útirányon haladunk, akkor is odaérünk, de az út hosszabb lesz - loxodroma. A pörgettyűs tájoló iránytartásra kiválóan alkalmas. A mágneses tájoló is, de ismerni kell az adott földrajzi pozíciótól függő variációt (a mágneses és valódi észak közti különbséget) valamint a hajó adott útirányától függő, a hajóra jellemző deviációt.)
Amennyiben a műholdas rendszerek nem működnek, vagy a hajón tápellátás-probléma van, a mai napig partinavigációs módszerekkel határozzák meg a hajó pozícióját a part látótávolságán belül, aminek elengedhetetlen része a térképen beazonosított parti objetumok iránylatának mérése iránytűvel (akár pörgettyús, akár mágneses)
Csillagászati navigációnál is használatos az égitestek azonosításánál az azimut meghatározásához.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Egyébként az ECDIS készülék is loxodromákra bontja az orthodromát és a waypointok között loxodromát használ.