Regisztráció Blogot indítok
Adatok
seigyo_zoufukuki

104 bejegyzést írt és 110 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nemcsak az ősz, hanem ezúttal én és kedves feleségem is Párisban járt, ugyanis az idei európai látogatásunkat nemcsak Magyarország, hanem Francia- és Németország részvételével képzeltük el. Németországban végül nem készült érdemi mennyiségű képanyag vasutas témában, csupán egy-egy kép Karlsruhéből…..
Jó sok víz lefolyt a Dunán azóta, hogy a TRA (Taiwan Railway Administration) 2018 novemberében véglegesítette a 34 mozdonyról szóló megrendelését a svájci gyártóval. Az új szerzemények átadását természetesen a pandémia is hátráltatta, azonban 2023. június 11-én végre megtörtént a csoda, megérkezett…..
Már jó régen, több mint hat évvel ezelőtt foglalkoztam utoljára Tajvan „cukorvasútjaival”, úgyhogy elérkezettnek láttam az időt egy kis frissítésre. Az akkori bejegyzés inkább felfogható egyfajta történelmi kitekintésnek, hiszen akkor (még) nem álltam le hajkurászni a vonatokat, most viszont már van…..
A kínai konyha legendás "Buddha átugrik a falon"-levesét nem sok helyen lehet kóstolni, főleg nem Michelin-csillagos minőségben. Megmutatom, milyen...
Nem akarok különösebben belemászni a hidrogén körüli hitvitába, hiszen vehemens ellenzői és elvakult rajongói sem mindig vannak tisztában azzal, hogy egy kiforratlan, gyerek-, de inkább babacipőben járó technológiáról van szó, melyet igenis érdemes kutatni és fejleszteni. A Siemens Mireo Plus H,…..
A nyári összeröffenés után a TRA szokatlan módon egy újabb, a korábbinál is látványosabb eseménnyel kedveskedett a Changhua városába látogatóknak. Üdvözlendő, hogy a vasúttársaság ezúttal azokra is tekintettel volt, akik ugyan érdeklődnek a vasút iránt, de nem szívesen töltenének órákat a tűző nap…..
A közelmúltban viszonylag megfelelő részletességgel sikerült bemutatnom a Japán főváros vasúthálózatát érintő legnagyobb fejlesztéseket itt, itt és itt, a Kansai-régió, elsősorban Osaka viszont eddig kiesett a látóteremből. Ezen próbálok változtatni a mostani írásommal, hiszen az átjárhatóságot…..
Azt tapasztaltam, hogy a laikusokat, vagyis a nyelvekhez hivatásból nem értő nagyközönséget élénken érdekli a Mennyi Birodalom nyelve bizonyos vonásai miatt, úgy is mondhatnám, hogy némi titokzatosság övezi. Mi tagadás, a kínai valóban méltó a kiemelt figyelmünkre, és ha itt csak a címben említett…..
Németország a járműiparban és közlekedési innovációba világelső. A német vasút mégis sok problémával küzd. A németek irigylik a japánt, a világ legbiztonságosabb, legpontosabb, leggyorsabb vasútját, amit a japánok joggal tartanak fejlettségük, innovációjuk és precizitásuk szimbólumának. Miért…..
seigyo_zoufukuki 2022.09.10 15:21:12
"Ezért hosszú tervezés után, 1987-ben alapvetően területi alapon kilenc részre bontották majd privatizálták JNR-t" - Mi az a kilenc?

"A japán fővárosban [...] az önkormányzati mellett két magáncég nyolc metróvonalat üzemeltet" - Fogalmam sincs, hogy itt kikre, mikre gondolhatott a költő.

"Japánban nincsenek állami kiírások." - Van viszont egy vasútfejlesztési törvény, amit nyomatnak, ha tetszik, ha nem. Gondolod a JR Hokkaido a 30%-os kihasználtsággal üzemelő, félkész Hokkaido shinkansenben látott bármilyen piaci igényt?

"A társaságok a piaci igények alapján döntik el, mely viszonylatokban üzemeltetnek járatot." - Ez sem igaz, ha így lenne már rég bezárták volna, vagy átadták volna a helyi önkormányzatoknak az összes veszteséges vonalat.

"A cégek nem is kérnek, mert - Európával ellentétben – megélnek a jegyárbevételből." - Vagy nem, a JR Central és a JR East kivételével valamennyi JR esetében az egyéb tevékenységekből (pl. ingatlanfejlesztés, bérleti díjak, utazásszervezés stb.) származó bevétel eléri, vagy akár meg is haladja a jegyeladásból származó bevételeket.

"JR East [...] az évi 6 milliárd utas közlekedését 73.000 alkalmazott bonyolítja" - 48040 alkalmazottja volt a JR East-nek 2022 áprilisában, nem számolva a leányvállalatok (pl. a vonatok takarítását végző JR East Environment Access) munkatársait.

"A DB 33.000 kilométeres hálózatán az évi 8 milliárd utasa közlekedéséről 1,1 millió vasutas gondoskodik!" - Azért 1,1 millió vasutas elég erős lenne:
www.deutschebahn.com/de/konzern/konzernprofil/zahlen_fakten/mitarbeiter-6878564 Indiában van kb. 1,5 millió alkalmazottja a vasútnak.

"Magánberuházás a Tokió és Nagoja között épülő első japán mágnesvasút-vonal is." - Ez így volt, amíg a japán kormány ki nem találta, hogy "nemzeti érdek" a vonal létrejötte, ezért gyorsan finanszírozta is az első szakasz kb. egyharmadát.

www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/backstories/1240/

"A JNR az 1987-es privatizációja az állam nagyrészt kivonult az infrastruktúrafejlesztésből is. Döntően a magántársaságok építik a vonalakat és oroszlánrészt vállalnak a shinkanzen fejlesztésében is." - Nem vonult ki. Kisebb projektek mellett a Közlekedési Minisztérium alá tartozó JRTT építi kb. az összes, a JNR felbomlása után megnyílt, megnyíló shinkansent, mely nem meglepő módon elsősorban állampapírok útján finanszírozza magát. (Lásd még: FILP www.mof.go.jp/english/policy/filp/FILP_overview2020.pdf ) Az építés befejeztét, majd az átadást követően a JR csak üzemeltető, a tulajdonos továbbra is a JRTT marad.

"A japán nagysebességű vonatok már jelenleg is 274 km/h átlagsebességgel süvítenek, amiben a megállások is benne vannak." - Kizártnak tartom ( www.tetsudo.com/report/326/5.html ), bár kíváncsi vagyok, hogy mi ennek a számnak a forrása.
A japán kultúra iránt érdeklődők valószínűleg mind hallottak már a híres Tsukiji halpiacról, illetve utódjáról, a Toyosu halpiacról, Odaibáról, a város és a kikötő védelmére létrehozott mesterséges szigetről, vagy a Hamarikyu Parkról, melyek közös jellemzője, hogy mind egy szálig a tengertől…..
Nemrég olvastam Balogh Zsolt fantasztikus, „Kínai dominancia a leghosszabb metróhálózatok listáján” c. írását, mely végeredményben mostani gondolataimat is inspirálta. A cikk lényegében némi sallanggal tölti fel a vonatkozó Wikipedia bejegyzés által közzétett táblázatot, mely viszonylag szubjektív…..
Az ágazati alapvizsgánk rettegett étele a hal tempura bundázása, a viszonylag körülményes, odafigyelést igénylő elkészítési mód és a sok hibalehetőség miatt. Hal helyett csirkemellel tettem meg az első kísérletet, gondolván, hogy ez is gyorsan átsül, és talán kicsit kötöttebb hús, mint a hal, nem…..
A Google Maps a közelmúltban, azt hiszem még 2020-ban adott egy új funkciót a térképekhez, így böngészés során a nevezetesebb épületek, látnivalók egy kis ikonként jelennek meg. Budapesten ilyen az Országház, a Halászbástya vagy a Nagy Vásárcsarnok, Berlinben a Brandenburgi kapu, New York-ban a…..
seigyo_zoufukuki 2022.07.14 05:32:24
@Frigyes Liegl: Kínaiul van. Néha írok egy pár sort a kínaiul értő közönségnek is (Tajvan, Hongkong, Kína, Szingapúr stb.) a magyar vasutakról, hogy ők is bepillantást nyerhessenek, mi zajlik odahaza. Meg így az írott nyelvet is gyakorlom.
Ha valaki napjainkban Japánba látogat, csupán parkokban, múzeumokban bukkanhat rá a maroknyi fennmaradt 20-as sorozatú személykocsira, noha a második világháború után e sorozat alapjaiban változtatta meg a Japán távolsági, elsősorban az éjszakai vasúti személyszállítást. A japán vasút…..
A kínai vasúthálózat történelméről szóló kutakodásaim során a mostani bejegyzés lesz a vízválasztó a gyerekmedence és egy olimpiai úszómedence közt, ugyanis az 1945-ös év utáni időszakban keletkezett nyomtatott irodalom száma és ennek hozzáférhetősége meredeken csökkent. Megállapításomat az egyik…..
2012. január 31. Ekkor fordult elő utoljára, hogy a TRA (Taiwan Railways Administration) kivont egy távolsági forgalomban közlekedő motorvonat-sorozatot. Az 1978-tól forgalomba állított, British Rail Engineering és General Electric Co. (nem a GE!) gyártmányú járművek így közel 34 éven álltak a…..
Annak idején, mikor 2018-ban megjelentek az első hírek a TRA minden eddiginél nagyobb járműbeszerzéséről, még olyan, errefelé egzotikusnak számító gyártók, mint a Stadler is megmozdultak, noha azóta már ismertté vált, hogy a svájci gyártó motorvonatokat nem, dízelmozdonyokat viszont szállíthat majd…..
Az előző részekben az Olvasó már megismerhette a korai XX. század fontosabb kínai eseményeit, így az 1920-as évek végére, az 1930-as évek elejére, Chiang Kaishek erőfeszítései és a nemzeti egységet megtörő, kisebb-nagyobb hatalommal bíró kínai hadurak felszámolására tett kísérletek gyümölcseként…..
A gyűjteményemben lévő jegyek alapján 2015 szeptemberében ültem fel először az Alishan Erdei Vasút egyik járatára, mely akkor csupán Chiayi és Fenqihu között közlekedett. Hat évvel később, 2021 októberére ugyan már hébe-hóba a Chiayi – Shizilu viszonylatú járatok is felbukkantak, ám ezek annyira…..
A JR Central 700-as sorozatú járműveinek búcsúja után idén egy újabb shinkansen-sorozat, a JR East-féle E4-es széria köszön el utasaitól és menetrend szerinti forgalomtól. A különleges kialakítású, tiszteletet parancsoló fizikai méretekkel megáldott jármű éveken át elengedhetetlen tartozéka volt a…..
Jó rég volt már bejegyzés, s bevallom őszintén, nem is terveztem ekkora kihagyást. Ugyan az elmúlt időben Japánban, Kínában és Tajvanon is bőséggel akadt vasutas fejlemény, ennek ellenére mégsem szeretnék „híroldallá” fajulni, s elkötelezett vagyok, hogy a blogra felkerülő képanyag minimum…..
A repülőtéri ételek általában drágák (illetve ez gyakorlatilag mindig igaz) és ha az embernek balszerencséje van, akkor még rosszak is. Azért akad arra is példa (szerencsére egyre több), hogy egy repülőtéren is ehetünk finomat – Steve-nek is ilyen tapasztalata volt Hongkongban...
A Deutschlandtakt, más néven Deutschland-Takt vagy röviden D-Takt, a Németország egészére kiterjedő összehangolt intervallum-menetrend koncepciójára utal, amellyel a helyi- és távolsági vasúti személyszállításra vonatkozóan célmenetrendet állítanak össze, és amely alapján új vonalakat és egyéb…..
seigyo_zoufukuki 2021.06.01 14:01:15
@kvp: "Ahol viszont felepult a shinkansen, ott a parhuzamos hagyomanyos vasuti kozlekedest megszuntettek." - Sorold már fel kérlek, hogy hány helyen szűnt meg a shinkansennel párhuzamosan futó hagyományos vasút az Usui-hágót meg a Seikan-alagutat leszámítva?

"Az egyik nagyobb szigetet, Hokkaido-t mar elvagtak [...] es nemsokara erkeznek el oda, hogy mar a teherforgalom sem lesz megoldhato." - Mivel nincs közút Honshu és Hokkaido közt így eléggé tökönlövés lenne megszüntetni a napi kb. 40 tehervonatot, melyek per pill. a leggyorsabb összeköttetést nyújtják Tokyo és Sapporo közt.

A Hokkaido shinkansen meg azér' nincs kihasználva, mert a 2 milliós Sapporo helyett egyelőre a 200 ezres Hakodaté-ban ér véget. Erre a kérdésre akkor lesz érdemes visszatérni, ha megnyílik a fennmaradó szakasz is és lesz közvetlen shinkansen Tokyo (illetve egyéb nagyvárosok) és Sapporo között.
seigyo_zoufukuki 2021.07.26 11:30:58
@kvp: Hát, ne haragudj, de ebből a videóból semmiképp nem az derül ki, hogy megszűnt volna a shinkansennel párhuzamosan futó hagyományos vasút. Másodjára már nem is ezt, hanem azt írtad, hogy "a shinkansenekkel parhuzamos vonalakon megszuntetik a teljes vonalon vegigmeno tavolsagi kozlekedest", ami valamivel közelebb áll az igazsághoz.

"Tobb mini shinkansen vonal eseten pedig egyszeruen a regi sinek helyere epult a shinkansen" - A "több" mini-shinkansen jelenleg 2 darab, ezek közül csak az egyiknél szűnt meg az 1067mm-es nyomtáv. Ide még 1435mm nyomtávú motorkocsikat is gyártottak, de ezen a szakaszon valós teherforgalomról már évtizedekkel ezelőtt sem lehetett beszélni.

"Az Ou fovonalat peldaul 4 reszre vagtak, amik kozott a nyomtav elteres miatt nincs atjaras" - Ez sem teljesen igaz. Fukushima és Shinjo között van csak 1435mm, a maradékon vagy csak 1067mm, vagy kettős nyomtáv.

"Honshun mar most is van olyan onkormanyzati vonal, amit 100%-ban tamogat a JR Freight" - Mármint pályahasználati díjat fizet. Ez Magyarországon sem ismeretlen.

"Erdekes hir, hogy a Seikan alagut kiesesevel ujraindult az alagut megnyitasakor anno leallitott komp kozlekedes es 100%-ban atvettek a tavolsagi buszok a korabbi helyi szemelyforgalmat a ket sziget kozott." - Ezt nem tudom, hol olvastad, de a mai Aomori - Hakodate kompot üzemeltető társaság 1973 óta létezik, éppen azért, mert NINCS közúti kapcsolat a két sziget között. Az általad említett buszok is csak csatlakoznak a kompokhoz és átszállás szükséges.

"Japanban a halokocsis vonatok leallitasaval (mar csak ket taromanyi finanszirozasu jarat maradt) pedig gyakorlatilag a teljes forgalmuk atkerult az eszakai buszokra" - Az éjszakai vonatokat a low-cost repülőtársaságok megjelenése nyírta ki a 2000-es évek elején.

Az átszállás meg az utasforgalom hiányában a vasút kiszervezése a helyi önkormányzatoknak miatti csodálkozás pedig érthetetlen, hiszen te magad is írtad, hogy erős az urbanizáció. Kinek járjon vonat elnéptelenedett vidékeken át, mikor a busz sokkal hatékonyabban képes elszállítani azt a napi 5 utast.

Ha nincs személyforgalom, akor majd a JRTT viszi tovább a vonal fenntartását vagy jogszabályi úton megoldják a társaságok "legális" finanszrozását (mint ahogy tették is már a múltban pl. a JR Freight által fizetendő pályahasználati díj növelésével), pont azért, mert kardinális, hogy a vonal megmaradjon. De egyébként a Seikan-alagút a másik oldalon, a Japán-tenger partja felől is megközelíthető, mint ahogy teszi is azt heti több pár tehervonat.
A napokban vettem elő ismét a Villach és Edirne között közlekedő „Optima Express”-ről szóló egyik útleírást, s merengtem el azon, hogy mekkora buli lehetett egy ilyen út Japánban, főleg, ha mondjuk télen utazott az ember a kellemesen langy délről a szibériai hideget kínáló észak felé. A saját…..