Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Betelgeux

0 bejegyzést írt és 28 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Cikksorozatomban a közeljövő jellemző lakóházait próbálom bemutatni – már amilyennek ezeknek lenniük érdemes, ha jót akarunk magunknak azzal, hogy nem terheljük tovább a bolygót a feltétlenül szükségesnél. Erre persze az egyre szigorúbb előírások is rákényszerítenek minket, mondhatjuk, hogy…..
Betelgeux 2020.06.30 10:25:49
A levegős hőszivattyúk épp határesetet jelentenek és csak a kedvezményes tarifák miatt (ami a fele kb a normál energiadíjnak) érhetik meg. Szóval szerény véleményem szerint nem energia takarékosak, hanem egyszerűen olcsóbb az energia hozzájuk a szubvenció miatt. Egyébként messze a legdrágább energia az elektromos (ha nincs szubvencionálva), amit ezeknek a levegős hőszivattyúknak a jósági foka sem tud kompenzálni.
Elektromos tervezőként én azt tenném hozzá, hogy nagyon sok energiát lehet megtakarítani "ésszel", magyarán ha egy épületben az energiafelhasználás intelligensen van szabályozva. Épületinformatikai megoldással, ha a fűtés szépen helyiségenként van szabályozva és időbontásban, az árnyékoló rendszer automatikusan igazodik a napálláshoz, a világítások a helységeikben dimmelve vannak, illetve nincs minden feleslegesen állandóan felkapcsolva. Persze ezeket a méregdrága rendszereket, mint pl. a KNX, ha arra használják hogy újproli villáknál villogjon vele a tulaj, hogy neki ilyen is van, miközben hatalmas üvegfelületek vannak, feleslegesen nagy ház kihasználatlan helyiségekkel stb. akkor persze nem sokat ad hozzá az energiatakarékossághoz.
Egy hagyományos kialakítású, de korszerű technológiával felépített, nagy hőkapacitású falú kis parasztház, kis ablakokkal, helyiségenként szabályozott fatüzelésű fűtéssel bizonyára sokkal energiatakarékosabb, mint bármilyen "modern" jellegű épület.
Betelgeux 2020.06.30 18:59:47
@Mekk Elek ezermester: Én ebben nem igazán hiszek. Nem pontosan tudom az SCOP mérési módszertanát, de szerintem a hazánkban egyre inkább változékony időjárásban, ahol egyre nagyobb kilengések vannak, simán előfordulhat egy olyan év, ahol télen néhány éjszakán megugrik majd lefelé -20 körülire a hőmérséklet. Lehet hogy átlagosan melegedés van, de a szórás is nő, ahogy éppen mostan nyáron is. Megeshet, hogy az elmúlt tél mázli volt ilyen szempontból, mert nagyon enyhe volt. De mi van, ha a következő nem ilyen lesz, és csak néhány napra -20-ak lesznek? Nem hiszem, hogy a 4-es SCOP ilyenkor megállja a helyét. És ilyenkor, amennyit lehet bukni, plusz kisegítő fűtőpatronon, simán negálja amit az enyhébb télen lehet nyerni. De persze nem vagyok biztos benne, de alapvetően nem hiszek a levegő-víz hőszivattyúkban, hogy annyira tutik lennének, meg úgy általában az elektromos fűtés ellen vagyok. Kivétel az infra-panelek, mert az tényleg okos megoldásnak tűnik, hogy inkább a hőérzetet javítjuk kis energiával, minthogy egy csomóval agyon fűtjük a levegőt valahol 28 fokra.
Betelgeux 2020.06.30 20:21:07
@eßemfaßom meg áll: Gratuláluk a jó klímához és a kevésbé jó infra fűtéshez.

Egyébként a mondatomból az is feltűnhet, hogy pont arra céloztam hogy "nem" fűtünk az infrapanellel, hanem a hőérzetet javítjuk. Tehát egy étkezőben, konyhában, fürdőszobában, előtérben egy mennyezeti karbonkristályos pár száz wattos panel, amit egy jelenlét érzékelő szabályoz, minimális energiaigénnyel javítja a hőérzetet ha mondjuk a léghőmérséklet csak 20-21 fokra van ezekben a helyiségekben szabályozva és falfűtéssel fűtve valamely egyéb rendszerrel. Akár lehet az Ön csodaklímája is. Annak sem mindegy, hogy több helyiséget 20 vagy 25 fokra kell felfűteni, akármilyen csodás berendezés.
A HM és az Airbus Helicopters ma aláírta a szerződést 16 darab H225M többfunkciós, HForce generikus fegyverrendszerrel felszerelt helikopter beszerzéséről a honvédség részére. A HForce tesztelésére szolgáló céges H225M. (Fotó: Airbus Helicopters) Zord..
Betelgeux 2018.12.14 23:20:51
@ms007: Az olcsó/drágát úgy kell érteni, hogy adott üzlet keretében olcsóbb vagy drágább a fair-árhoz képest, amit körülbelülire ki lehet kalkulálni egy adott eszközkategóriára más nyilvános nyélbe ütött üzletből. Itt kelet Európában előszeretettel túláraznak a gyártól, mert nincs szakember, aki utánaszámolna, illetve politikai korlátokat is jól meg lehet lovagolni. De pl. a lengyelek a francba küldték el az airbust, amikor kétszeres áron akarták adni a caracalt. Szóval lehet ésszel is üzletelni. A H145m re már múltkor itt kiszámoltam, hogy kb. 3,2 milliárd volt a medián ár és 4 milliárd a felső kvartilis számított ár, az 5 milliárd helyett. Erre elárulom előre, hogy kb. 9,3 milliárd a medián, 12,0 milliárd a felső kvartilis ha 5330 kg üres tömeggel számolunk.
De hogy a lényeget mondjam, igen... a Black Hawk valószínűleg sokkal olcsóbb volt a szlovákoknak, mint amibe ez nekünk kerülni fog. Az nekik forintra átszámítva kb. 8,3 milliárd volt.
Majd meglátjuk mennyi lesz ez nekünk, ha valaha is kiderül.
Betelgeux 2018.12.15 09:01:37
@zord: Ez a módszertan, amit használtam nem arra van, hogy pontosan megállapítsa az árat, hanem inkább egy indikátornak fogható fel, mert statisztikailag jelzi, ha az "átlagos" üzletekhez képest valami kiugró eltérés van. Utility helora elég jó, mert itt tényleg nincs nagy eltérés a fő funkcióban, azaz szállítókapacitást biztosít mind. Vadászgépek esetén már tényleg igaz lehet az almát a körtével hasonlítás esete.
Az kontraktus egyéb kiegészítő elemei (karbantartás) viszont mind szintén beleátlagolódnak a többi üzletbe is, és ezek nagyságrendileg nem okozhatnak akkora eltérést, ami miatt a szélsőséges kiugrás indokolható. Az ellentételezési megállapodással meg nincs probléma, mert ilyen nálunk biztos nem volt, mi vagyunk azok akik pont tisztán polcról veszik, és semmilyen együttműködésben nem veszünk részt.
Én ahogy már korábban is próbáltam utalni rá, azért mantrázom ezt a "negatív", gazdasági szempontú vonatkozást, mert a Z2026 mostmár sok száz milliárdos ellenőrizetlen pénzköltéssé dagadt, ami biztos, hogy elkövetkező évtizedre leköti az összes költségvetést.
És ahogy sokszor leírtam, nem tudok egyetérteni azzal a hozzáállással, hogy mindegy hogy mi, de csak legyen valami előrelépés. Ha nem figyelünk oda, hogy mit és mennyiért, akkor könnyen belefuthatunk a mi kis magyar Maginot-vonal építésükbe. Ez lehet, hogy eleinte lelkesítő de később ahelyett hogy megvédené az országot, inkább pont a vesztébe sodorja.
Bármennyire is járt el felette az idő, a P-37-es azon haditechnikai eszközök közé tartozik, melyek helytálló konstrukciójáról az optimálisat több mint kétszeresen meghaladó szolgálati idejük, az általuk máig biztosított képességek tanúskodnak. Magasra rakták hát a mércét eljövendő utódaik…..
Betelgeux 2018.12.05 14:34:39
Üdv. Régen írtam érdekességet, úgyhogy egy kis trollkodás: www.janes.com/article/84867/russian-il-112v-transport-aircraft-rolled-out

Bizonyára erre vártak mióta a HM-ben, hogy végre megindíthassák a rámpás beszerzést is...

Egyébként a friss JDW-ben olvastam a cikket, és ha érdekel a teljes szövege, beillesztem ide nektek a végét (csak el ne vegyék az előfizetésem):

"The Il-112V has been developed under the Lyogkiy Voyenno-Transportnyi Samolyot (Lightweight Military Transport Aircraft: LVTS) programme to replace Russian An-26 and some An-12 auxiliary transports.
United Aircraft Corporation (UAC) President Yury Slyusar said in 2017 that the Voronezh VASO facility will manufacture 12–18 aircraft a year from 2021 for the Russian air force and potential export customers.
The MoD signed a contract with Ilyushin for the Il-112V project on 14 November 2014, originally stipulating that the first flight would be completed in 2017. As the roll-out was from the assembly hall to the airfield, the Il-112 could fly within weeks, possibly by the end of the year.
The Il-112V’s two Klimov TV7-117ST turboprops, with 3,000 ehp of take-off power each, became increasingly insufficient as the aircraft’s take-off weight increased during the design phase. As a result the Il-112V’s maximum payload has been cut to 5,000 kg at a reduced range of 1,200 km, compared to the original requirement for 6,000 kg at a range of 3,000 km."
Nagy érdeklődés övezte az elmúlt hónapban (is) a honvédség légiszállító képességének folyamatban lévő fejlesztését. Sok minden, mindenféle motivációktól inspirálva elhangzott, értékes és kevésbé értékes, pontos és pontatlan hozzászólások, a nyilvánvaló dilettantizmustól és rosszindulattól fűtött…..
Betelgeux 2018.10.17 10:38:52
@zord: Ebben is igazad van, biztos nem teljesen tűnik el a "régi" világ, de azért nagyon sokat számítanak az ilyen váltások, ahogy a történelemben számtalan ország bukott bele. Nem lesz egyszerű olyan dolog ellen védekezni, amit kvázi nem is értünk, mert nincs szakember, meg felkészült vezető hozzá. De persze ki tudja mit hoz a jövő, majd meglátjuk... - ahogy mondta a vak.

Valóban nagyon sok hype és buzzword is van USA-ban, de ez a multi-domain op. és ennek következményei eléggé meggyőzően le vannak sok helyen írva. Pl. breakingdefense.com/2018/04/a-computer-that-happens-to-fly-usaf-raf-chiefs-on-multi-domain-future/
Betelgeux 2018.10.17 13:02:09
Hogy én se mindig csak negatív legyek, itt egy szerintem értelmes (K+F) együttműködési lehetőség a PESCO keretében, amiben (valószínűleg csak megfigyelőként) részt fogunk venni: www.defenseone.com/ideas/2018/10/heres-6-country-defense-cooperation-effort-just-might-work/152016/

Ilyenek persze nem kerülnek be a sajtóközleményekbe, pedig szerintem ezerszer több értelme van, mint a sok buta önámításnak. Egyébként a szlovákok előtt le a kalappal, nagyon jól használják ki a lehetőségeket, az EuroArtillery projektet is elnyerték.
Betelgeux 2018.10.17 13:08:27
@Betelgeux: Bocsánat, korrekció... ez esetben most a szlovénok nyilatkoztak a cikkben, nem a szlovákok, és mindketten csak résztvevők. A projekt vezető ha jól vettem ki az osztrákok lesznek. Ennek ellenére áll a lényeg, hogy a szlovákok jól használják ki a lehetőségeket, jó programokba csatlakoznak.
A hírek szerint augusztus végéig hazaérkeznek az első Mi-24-esek oroszországi nagyjavításukból. Jöjjön hát egy tizenegy éves kép a 720-asról, azon ritka alkalmak egyikén, amikor a maximál Sturm konfigurációt (8db) hordozhatta (a nyolc 9M114 cső közül itt hét üres, csak a jobb külsőben van rakéta,…..
Betelgeux 2018.08.16 20:28:38
@zord: Igazad van Gábor, köszönöm az infót. Közben azt is láttam, hogy a PESCO projektekben még többen bent vagyunk: data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-6393-2018-INIT/en/pdf
(A wikipedián is van egy jó táblázat: en.wikipedia.org/wiki/Permanent_Structured_Cooperation#Planned)

De ami a gond, hogy a PESCO projectek csak részben szólnak kutatás-fejlesztésről. Inkább egyéb szervezeti, műveleti együttműködések vannak, illetve közös beszerzés. Gondolom a projektvezető nemzeteknél csapódik le a fejlesztési pénz nagy része, a többiek pedig főként elkötelezik magukat a beszerzésre.

A beszerzés/fejlesztés közül mi kettőben szerepelünk. A Szlovák EuroArtillery és van egy rejtélyes harcjármű (IFV/AAV/LAV) projekt. (www.consilium.europa.eu/media/32079/pesco-overview-of-first-collaborative-of-projects-for-press.pdf)
"The project will develop and build a prototype European Armoured Infantry Fighting Vehicle / Amphibious Assault Vehicle / Light Armoured Vehicle. The vehicles would be based on a common platform and would support fast deployment manoeuvre, reconnaissance, combat support, logistics support, command and control, and medical support. These new vehicles will also strengthen the EU CSPD ensuring, at the same
time, the interoperability among European armies."

Csak ugye mindkettőben megfigyelő státuszt beírtuk, mert ugye az kvázi semmit sem jelent (www.consilium.europa.eu/media/35786/council-decision-pesco-projects.pdf, Article 6.), nincs elköteleződés beszerzésre és részvételre, hanem csak később ha tetszik a dolog mi is majd vehetünk belőle. Kb. nagyon jól mutatja is a HM-es gondolkodást a részvétel komolyságáról.

Amikre egyébként én a korábbi hozzászólásban céloztam az a védelmi alap (EDF) kutatási pillére a már futó pilot projektekkel (PADR) és majd ennek kiteljesedése a teljes védelmi kutatás-fejlesztési projektekre (EDRP). (www.eda.europa.eu/what-we-do/activities/activities-search/preparatory-action-for-defence-research)
Na ebben egyáltalán nem játszunk és ilyen komolytalan hozzáállással nem is lesz esélyünk. Pedig itt lehet igazán előnyös fejlesztésben részt venni, ami előrébb vinni a hazai technológiai képességeket.
A főleg nagy távolságú és nagyobb létszámú, gyors személyszállításra alkalmas Airbus A319-es februári érkezése után a hétvégén Kecskeméten újabb típus, a Dassault Falcon 7X csatlakozott a honvédség látványosan bővülő légiszállító flottájához. Mivel nagy érdeklődésre számot tartó, általam szorosan…..
Betelgeux 2018.08.09 12:36:53
@zord: Erre az átláthatóságról/átláthatatlanságról jut eszembe, hogy pl. az Egyesült Államokban a GAO (Government Accountability Office), az ottani állami számvevőszék tevékenységének nagy része pont a védelmi kérdésekkel foglalkozik, és kismillió jelentést és elemzést ír, ami teli van értelmes tanácsokkal és javaslatokkal: www.gao.gov/browse/topic/National_Defense/. Minden nagyobb beszerzési tevékenységet alaposan átrágnak és kielemeznek, megkritizálnak.
A mi kis ászunk, elég gyengén muzsikál e téren. Már kb. 10 éve csináltak HM jelentést (akik csinálták már rég nyugdíjba mentek, szóval szakember sincs rá). Legutoljára a összes védelmi tevékenysége a HM cégek átvilágítása volt tavaly, ami megállapította, hogy minden szép és jó, néhány apró számviteli szabálytalanság kivételéve. A Zrínyi 2026-ról még egy mukk sem volt ÁSZ részről. Szóval ennyit a hatékony gazdálkodásról.
Én a párti vagyok, hogy inkább semmit sem szerezzük be és ne is legyen egy fillér költségvetés, ha nincs meg a keret arra, hogy hatékonyan költsük el. Ha szükséges a NATO követelmények miatt, az is jobb ha a 2%-ot kitalicskázzák az államkincstárból és szépen elégetik, minthogy beszerzésre fordítják és működtetik vele a lyukas vödör HM/MH-t mert így még több kárt okoznak vele, mintha csak megsemmisülni az a pénz. (Pl. kb. 30-35 ezer főt kivon a munkaerőpiacról, aminek még több az alternatíva költsége)
Szokatlan kommunikációs lépésre szánta el magát az Airbus Helicopters: a próbák idején, a nyilvánosságnak szánt termékbemutatót tartott - a Magyarország által is megvásárlandó - HForce generikus fegyverrendszerrel felszerelt H145M többfeladatú könnyűhelikopterrel. S bár a zivataros időjárás miatt a…..
Betelgeux 2018.08.08 01:27:16
Véletlenül pont én is a helikopter beszerzéseket hasonlítgattam az imént. Van ez a könyvecském: www.dandybooksellers.com/acatalog/Source_Book_of_Defence_Equipment_Costs.html#a9780955625817, amit egy angol védelemgazdasági szakember sok évtizedes adatgyűjtéséből áll össze és regresszióval számolgatja az eszközkategóriák évenkénti árnövekményét. A utility helicopter kategóriánál, - bár tudom hogy ez egyszerűsítés, de még így is jó becslést ad - üressúlyt használt még prediktornak.(1960-tól kb. 40 adatponttal) Ennél a kategóriánál évi 3% az évenként kalkulált árnövekmény. A 2014-es felmérés esetén 4300 font/kg volt a medián, 3300 az alsó kvartilis, 5600 a felső kvartilis. Ez 2018-ban körülbelül 3714 - 4840 - 6303 font/kg-ra jön ki.
Tehát a H145M esetén, (1800kg üressúlly) és 373 HUF/GPB vel számolva, kb. 2,5 milliárd forint lenne az alsó kvartilis, 3,25 milliárd forint a médián és 4,23 milliárd a felső kvartilis előrejelzett költség. Ehelyett mind tudjuk 100 milliárd / 20 = 5 milliárd egy darab. Persze jogos, hogy a fegyverzeti felszerelés, pótalkatrészek, képzés stb. pluszköltség még rájön (egyébként fegyverzetet leszámítva "átlagos" felszereltségű utlitiy heloval kalkulál), de még így is messze van attól amit "jó üzletnek" nevezhetnénk, hisz másfélszerese az előrejelzett médiánnak.
Persze a régióban másoknak is gondjuk van az árakkal, csak ott utána tudnak számolni. Pl. a lengyelek elhajtották az Airbust, amikor a Caracal-ok 70m€ jött volna ki. Annak az előrejelzett mediánja 33 m€ körül van. De a csehek az FMS-es Venomokat sem nyelték be, 48 m$-ért, aminek az előrejlezett mediánja 32,5 m$. A lett Blackhawk valóban az 50m$-os árával a 35 m$-os medián felé esik, de pl. a Szlovákok estén meg 29 m$-ra jön ki a 9 db a 35 medián alatt, szóval azért van, aki tud jól üzletelni. (nem hiszem, hogy a felszereltség még 50%-al növelné a költséget). Majd a lengyel Blackhawkokra leszek kíváncsi, milyen üzletet kötnek, mert pl. Patriotnál elég jól csinálták, hogy felére csökkentették az árat.
Air Power Blog A FAC-A kísértése 2018.07.08 11:51:53
Alig egy órája, hogy furcsa zajra kaptam fel a fejem itt a Balaton nyugati végében. Az égen egy összetéveszthetetlen, elegáns sziluett rajzolódott ki a majdhogynem zárt dekk előterében: a kéttörzsű, kétmotoros (húzó és tolósrófos), behúzható futós Cessna 337 egyik példányához volt szerencsém, mely…..
Betelgeux 2018.07.25 13:35:16
@area51: Az egy potenciálisan bugyuta cikk és régi is. Körtét hasonlít almával a működési költségek esetén, és tévesen számolja. Pl. az üzemeltető katonákat is olyan adatelemző C4ISR feladatokhoz kalkulálták, ami nem a Reaperhez magához, hanem az általa ellátott feladathoz/képességhez tartozik. Szóval egy teljes képességet és több éves programot hasonlít, konkrét "darabos" eszközökhöz. Itt egy jó cikk erről: www.jameshasik.com/weblog/2012/06/affordably-unmanned-a-cost-comparison-of-the-mq-9-to-the-f-16-and-a-10-and-a-response-to-winslow-whe.html

2012-óta már sokat változott a világ és szerintem senki sem vitatja a jelentőségét és Total Life Cycle költséghatékonyságát az UAV-knak bizonyos feladatokra.

Az természetesen igaz, hogy van létjogosultsága az OA-X programnak is, de teljesen más feladatokra szánják mint olyan MALE UAV-kat mint pl. a Reaper.
Az is persze kérdés, hogy pl. nekünk szükségünk van e olyan képességre, mint az OA-X, amit Afganisztáni barlanglakók költséghatékony visszaszorítására találtak ki.
És a cikkben megfogalmazott FAC-A képesség megint teljesen más hardverrel optimális. (szerintem is, itt inkább UAV a befutó a jövőbe tekintve)
Ezekben a hetekben Magyarországon, jobban mondva a pápai repülőtéren és a körös-hegyi lőtéren vendégeskedik a donauwörthi Airbus Helicopters gyár H145M könnyű felfegyverzett helikopterének tesztpéldánya, a HForce fegyverrendszerrel felszerelt D-HADX. A pár éve még a honvédségnek is kínált…..