Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Gyergyószegi Ferenc

15 bejegyzést írt és 46 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
   Az Index videó az Index.hu engedélyével került felhasználásra. A tudományos referenciák listája: 1.…..
Amikor a fogyás/hízás témájáról van szó, akkor olyan érzelmek kerülnek napvilágra, mintha az Isten létezését, vagy legalább is valamilyen nagyon mélyről táplálkozó hitet vitatnánk. Ebben a témában azonban a hitnek semmi keresnivalója, érdemes a tényeket figyelembe venni inkább. Az interneten…..
Gyergyószegi Ferenc 2019.05.28 11:34:38
@Klesk: Igen, pontosan ezt állítom, pontosabban nem én állítom, hanem ezek a tények...persze szívesen veszem az ezzel ellentétes tényeket (kuatások, tanulmányok), mindig szívesen tanulok.
Fontos, hogy az inzulinrezisztencia fő oka az elhízás...azaz nem az inzulinrezisztencia miatt hízik valaki...hanem az elhízás miatt van inzulinrezisztenciája (ez petsze nem azt jelenti, hogy elhízás nélkül ilyen nem állhat fent..)
Gyergyószegi Ferenc 2019.05.28 11:36:08
@Klesk: Nézd, én segíteni szeretnék. Nem származik semmi előnyöm abból, ha közlöm a tényeket...viszont annak, aki elutasítja a tényeket, az egészsége bánja.
Gyergyószegi Ferenc 2019.05.28 17:48:57
@Klesk: nem, nem kell egyetérteni, de, ha megtalaltad ezt a részt, akkor gondolom, hogy a folytatást is olvastad.
  Kell-e kalóriát számolnunk ahhoz, hogy fogyhassunk? Nem! Segít-e a kalóriaszámlálás, megéri vele foglalkozni? Igen!! Egy új tanulmány azt az eredményt hozta, hogy önmagunk ellenőrzése kevesebb, mint 15 percünkbe kerül naponta. (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.22382) A…..
Anélkül, hogy bárkinek a lelki világába, személyiségi jogaiba, vagy jó hírébe gázolnék, nézzük át, hogy mi is a baj az alábbi cikkel és annak valóságtartalmával. http://www.borsonline.hu/test-es-lelek/schobert-norbi-a-szalonna-a-baratunk-interju/169788 Elöljáróban annyit, hogy tudom, hogy a…..
Gyergyószegi Ferenc 2019.03.03 16:30:27
@Burgermeister: Ez tökéletesen igaz!
Gyergyószegi Ferenc 2019.03.03 16:45:40
@pannonos: Több dolog együttesen okozhat fogyást a Crohn betegség esetén:
- étvágytalanság
- undor bizonyos ételektől
- felszívódási zavarok
- a szervezet betegség miatt megnövekedett kalóriaigénye
- tápanyagveszteség hasmenés és a belekben történő vérzések miatt
(Források:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23634187
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2691486/)

Egy régebbi kutatás azt mutatta ki, hogy azok a Crohn-betegek, akik sok súlyt vesztettek, csökkent étvágyról és az étkezéssel kapcsolatos élvezet csökkenéséről számoltak be (szemben azokkal, akik a betegséggel együtt nem vesztettek súlyt)
(Forrás: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7942586)
Gyergyószegi Ferenc 2019.03.04 10:21:43
@pannonos: Örülök, ha segítettem!
(A bejegyzésben található hivatkozások angol nyelvű tudományos publikációkra mutatnak. Ezek sajnos nem érhetőek el magyarul, viszont hasznos lehet azoknak, akiket jobban érdekel az egyes témák háttere.)  Az, hogy milyen sikeres egy adott diéta, leginkább attól függ, hogy mennyire tudod betartani.…..
. Egy olyan új kutatás eredményeit publikálták a napokban, ami megmagyarázhatja az egész világon egyre nagyobb problémát jelentő elhízás fő okát. . A kutatás részletesen ITT érhető el (sajnos, csak angolul), de a lényeget leírom itt, hiszen ezzel nem fogtok találkozni a hazai…..
Gyergyószegi Ferenc 2019.02.17 22:33:31
@Zabalint: Ha elolvastad az írást, akkor nyilván számodra is kiderült, hogy nem a főzésről és sütésről van szó. A cikk definiálja a "nagyon feldolgozott" termékek fogalmát, amivel kapcsolatban a kutatást is végezték.
Gyergyószegi Ferenc 2019.02.17 22:38:36
@midnightcoder2: Nézd, csak azért válaszolok, mert az illendőség megköveteli.
Láthatóan nem is akarod a lényeget megérteni, pedig a bejegyzés elég világos, sőt képekkel is llusztrálja azt, amiről szól. Senki nem elítette az ősőket, hiszen a kutatás nem erről szól.
A "nagyon feldolgozott" termékeket is egyértelműen leírja és ehhez kapcsolódnak a képek, amik be is mutatják azt, amivel a kutatók dolgoztak.
Az ábra, amit beküldél, a gabonatermelés alakulását mutatja, minek, enyhén szólva sincs köze ehhez a kutatáshoz, annak eredményeihez, ehhez a bejegyzéshez.
Kiragadhatsz olyan szavakat, amivel kapcsolatban úgy érzed, hogy vitázni érdemes, de az eredményeken ez nem fog módosítani.
Köszönöm egyébként, hogy felvilágosítottál a kolbászfélékről, eddig erről még sosem hallottam, de mindenképpen érdemben adott az írás mondanivalójához.
Gyergyószegi Ferenc 2019.02.18 10:27:15
@Zabalint: Tudom, hogy te korábban is figyelted a blogot és konstruktívan szóltál mindig hozzá, ezt köszönöm!
A mítoszok "leleplezése" lesz továbbra is a blog fő vonala, ezt ígérhetem. Ez a cikk, akármennyire is közhelynek tűnik, ebbe a sámába illeszthető, ugyanis pontosan arra hívja fel a figyelmet, hogy az elhízásnak nem a mindenféle varázslatos, guruk által kitalált okai (lásd. az általam mostanában "megkedvelt" anyagcseretipizálást, ahol, ha nem jó típusú ételeket eszel, akkor hízol, de, ha jó típusúakat, akkor minden ok, szó sem esik arról, hogy igazából a kalóriáké a főszerep...de ugyanígy említhetnénk egy sor egyéb varázslatot (lowcarb, paleo, ketogén, stb.), ahol gyakorlatilag arról van szó, hogy valamit nagyon el akar adni a "felfedező", csak elfelejti megemlíteni, hogy a kalóriáké a főszerep és nem az ő csodamódszere miatt történnek a változások.
Ennek a cikknek azért van kiemelt jelentősége, mert az általad is közhelyként említett "együnk valódi ételt" és ennek következményeit számosítja, gyakorlatilag megcáfolhatatlan módon, ami azért fontos, mert a korábban említett "varázslatok", amik minden egyéb butaságot hoznak fel az elhízás okaként, gyakorlatilag értelműket vesztik, ugyanis látszik, hogy nem az az ok, hogy rossz nem az anyagcserédnek megfelelő étket (anyagcseretipizálás), sok szénhidrátot/cukrot (Mr. Lowcarb, ketogén és egyéb inzulint hibáztató varázslatok), mérgező/gyilkos glutént (paleo), stb. a hibás, hanem a túl sokk bevitt kalória, aminek az egyik (hangsúlyozom, hogy az EGYIK) fő oka, az, hogy "nagyon feldolgozott" ételeket fogyasztunk, amik, a fent vázolt kísérlet által bizonyított módon támogatják a túlzott bevitelt.
A hangsúly nem a "feldolgozott"-on volt (az általad felsorolt eljárások), hanem a "nagyon feldolgozott"-on volt, aminek a definíciója, a kutatók alapján: "Olyan készítmény, ami különböző, általában olcsó ipari étkezési energiaforrások, illetve adalékanyagok felhasználásával, különböző feldolgozási eljárások során kerül elkészítésre." Sem a sonka, sem a lekvár, sem a kenyér nem tartozik feltétlenül ide (abban a formában legalább is, ahogyan azokat hagyomásnyosan készítik), bár lássuk be, hogy, ha például nyers barackot eszel, akkor nagy eséllyel jóval kevesebb kalóriát fogsz bevinni, mint például egy finom baracklevárral...
Sokszor együnk keveset...?   Ez a feltevés újra és újra előkerül, mind sportolók, mind különböző étkezéssel foglalkozó vállalkozások, kiegészítőgyártók, személyi edzők, stb. részéről, mint valami olyan kőbe vésett igazság, ami nélkül elképzelhetetlen bármiféle egészséges táplálkozás, vagy…..
Gyergyószegi Ferenc 2018.10.08 11:06:56
@Hortenz: Általában ezek mögött az ajánlások mögött vagy a tények ismeretének a hiánya, vagy üzleti érdek rejtőzik. Örülök, ha sikerült segítenem az írással, ez volt a cél! :)
Gyergyószegi Ferenc 2018.10.08 11:07:40
@ételizésítő: Nagyon köszönöm az építő jellegű és informatív, mások számára is hasznos hozzászólást!
Szép napot önnek is!
Gyergyószegi Ferenc 2018.10.08 11:12:00
@Zabalint: Nem teljesen egyértelmű, főleg akkor ha folyamatosan az ellenkezőjét tömik a fejedbe.
Az tény, hogy van akinél tényleg pont az segít, ha többször eszik, de, mint univerzális igazság, nem állja meg a helyét, sőt sok embernél pont az ellenkező hatást fogja kiváltani.
Az egészség szempontjából kifejezetten hasznos, ha hosszabb időszak marad ki evés, de leginkább szénhidrát, nélkül. Erről is lesz majd egy bejegyzésem...
Most csak annyit, hogy egy egészséges embernél nem okoz gondot nagyobb mennyiségű étel egyszerre történő elfogyasztása. Ha az a nagyobb mennyiség ráadásul a kereteken belül marad, akkor pedig minden szempontból teljesen jók vagyunk (kivéve, ha izomépítés aa cél, ott fontos, hogy bizonyos időközönként, bizonyos mennyiségű és minőségű fehérjét vigyünk be)
Miután elolvastad a címet, nem kizárt, hogy kicsit felháborodtál és ezért kattintottál. Részben ez is volt a célom, mivel, ha csak annyit írok, hogy "Létezik-e az Éhező üzemmód?", akkor nem kapod fel a fejed. Másrészt viszont szervesen kapcsolódik a téma a fogolytáborokhoz és éhező…..
Gyergyószegi Ferenc 2018.10.03 18:59:23
@Akármiértis: Nyilván nem olvastad el a kommentemet teljesen, vagy valami miatt kihagyod az egyéb részeket. Ezt írtam:
" A mozgásnak az egészségben/ egészségmegőrzésben nagy szerepe van, de a fogyásban minimálisan hasznos csak. A bevitel csökkentése nélkül teljesen elvetélt dolog ilyenbe fogni és a futás csodaerejében bízni. "

Illetve ezt is:
" A fizikai aktivitás jó, de a kalóriaégetés/napi felhasználás növelésére csak igen-igen korlátozott mértékben alkalmas, ráadásul egységnyi edzés/kardió/stb. egyre kevesebb és kevesebb energiát fog elhasználni, ahogy a szervezeted, az izmaid, a keringésed, stb. egyre jobban hozzászokik, így egyre hatékonyabban képes azt elvégezni.
Az edzésnek nem az elhasznált energiában van nagy szerepe...hanem a szervezet válaszlépéseinek (izmosodás, hatékonyabb anyagcsere,stb. kikényszerítésében. Az edzés maximum azoknál okozhat fogyást, akik már eléggé beszabályozták a bevitelüket, így minden pluszban elhasznált kalória okozhat fogyást. Azok, akik jóval többet esznek, mint amire szükségük van, majd elkezdenek mozogni, abban a reményben, hogy majd "elhasználják" azt a többletet...hát, ők nagyon szomorúak lesznek az eredmények láttán.
A sport/edzés nagyon fontos, nagyon egészséges, de a fogyáshoz édeskevés... "

Ha ezt meg tudod cáfolni, akkor szívesen várom!
Gyergyószegi Ferenc 2018.10.03 19:03:43
@Zabalint: Igazából majdnem mindegy, hogy hogyan mondjuk el ugyanazt. Mindenképpen egyszerűbb kevesebbet enni, mint ugyanazt a kalóriát lemozogni. Ezzel senki nem állítja azt, hogy mozgásra nincs szükség és az nem hasznos. Ez csupán egy ténymegállapítás.
Annak, hogy az emberek miért nem mozognak, vagy miért esznek többet a kelleténél számos oka van, de ettől a fenti megállapítás még tény marad. A cikk nem kívánt részletes megoldást kínálni a teljes problémára...csak rávilágított egy olyan aspektusra, amit sokan a mai napig rosszul tudnak.
Gyergyószegi Ferenc 2018.10.03 19:09:15
@bio: Tettem egy egyszerű próbát, hogy alátámasszam azt, amiről a cikk szól és amit nagyon sok esetben, napi szinten tapasztalok "szakértő" személyi edzőknél, így persze aztán a vendégeknél is...nevezetesen, hogy, ha túl keveset eszel, akkor akár még hízhatsz is.

A próba egyszerű, beírtam a google-be, hogy "raktározó üzemmód", majd ráböktem az első találatra.
Idézem:
"Egy örökölt alkalmazkodás a túlélés segítésére. Éhezés alatt a szervezet kevesebb energiát használ fel, a tápanyagokat lehetőség szerint elraktározza a későbbi sikeres túlélésért.

Mivel jár? Hízási hajlammal kevés élelmiszer fogyasztása mellett is."

Érdemes a többi találatot is átböngészni.

Na, az ilyen hülyeségek miatt született meg ez a cikk.
Folyamatosan, napi szinten találkozom azzal, hogy még a "személyi edző" kollégák sincsenek nagyon alapvető dolgokkal tisztában, így nem is csoda, ha azok, akiknek nem ez a szakmájuk, még inkább összezavarodnak.   A fogyás, hízás témája.   Az alábbiakban egy kis bevezetés után…..
Gyergyószegi Ferenc 2018.09.25 11:01:49
@Ellenzéki Tüntető: Szerencse, hogy neked tiszta, hogy negatíív kalóriamérlegre van szükség a fogyáshoz, de hidd el, hogy ez kicsit sem világos mindenkinek, hiszen sokan olyan diétákban hisznek, ami még csak említést sem tesz az ilyesmiről, így simán azt gondolhatja az ember, hogyha valaki csirkét, borkkolit és barnarizst eszik, akkor ettől fogyni fog, hiszen mindenki tudja, hogy ezeket ajánlják a fogyókúrákhoz...és ez nagyon félrevezető, mert ugye, mi az észszerű adag?? Ami nekem észszerű, az másnak kicsit sem az...

Az inzulinnal kapcsolatban: nincs összefüggés az inzulinszint változásai és az éhségérzet között, sőt, gyakran a magasabb inzulinszint kevesebb ételfogyasztást okoz. Ha szeretnél erről olvasni, akkor itt a forrás:

sci-hub.tw/http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09637480400029308
  Egy egész iparág épült erre a fogalomra. Gondolj csak a megszámlálhatatlan kardió gépre (a hírhedt „zsírégető” pulzustartománnyal), a különböző pulzusmérőkre, a rengeteg varázslatos zsírégető edzésprogramra, zsírégető ételekre és természetesen zsírégető tablettákra/kiegészítőkre! Ebben az…..
Gyergyószegi Ferenc 2018.09.21 23:48:10
@Roan: Szerencséd van, hogy nem találkoztál, én viszont napi szinten találkozom.
Elég csak végigmenni egy kardió részen, ahol a lelkes vendégek órákat töltenek el gyors sétával, mert az jó a "zsírégetésre"...hiszen még a gépen is ott van! Az nincs ott, hogy bármennyit ehetnek mellé, de nincsenek vele tisztában az esetk nagyon-nagy százalékában, illetve az információk, amiket az internetről, a médiából, a hirdetésekből kapnak, nem segítik azt, hogy megértsék, hogy a kaja nélkül nem fognak jutni semmire, hiszen a "zsírégető zóna", a "zsírégető tabletták", a "zsírégető" edzések kutyafülét sem érnek megfelelő (megfelelően alacsony) táplálkozás nélkül.
A személyi edzők nagy része nem azért nyomja a "zsírégető" zónát, mert az bírják a vendégek, hanem mert fogalmuk sincs arról, hogy hogyan működik a dolog, ugyanis nagyon sokan közülük megelégszenek azzal, amit itt-ott hallottak, amit a nagy mestereiktől hallottak, de nagyon kevesen veszik a fáradtságot, hogy utánanézzenek a dolog tudományos hátterének és ne a butaságokat szajkózzák.
Egyébként a kardiónak nem az lenne a lényege, hogy melyik típus mennyi kalóriát éget el...hanem, hogy a "kardiovaszkuláris" rendszert edzze (innen is ered a név), de sokan ezt sem közlik a vendégekkel és arra biztatják őket, hogy sétáljanak sokat, mert majd attól fogynak, hiszen az van a "zsírégető zónában"...
Ez a cikk nem teljesen tudományos igénnyel iródott (hiszen akkor idéztem volna minden állításhoz a kapcsolódó tanulmányt is), de később lesznek olyanok is.
Ha neked ez nem volt újdonság, akkor nem neked szólt, de tudom, hogy a legtöbb embernek, aki érdeklődik az ilyen témák iránt, nem teljesen világos ez a téma.
Gyergyószegi Ferenc 2018.09.22 11:45:02
@Bobby Newmark: nem, igazából nincs vita az edzésintenzitásról, a bejegyzés sem igazán arról szólt.
Minden intenzitásnak meg van/lehet a helye az edzésben.
Gyergyószegi Ferenc 2018.09.22 12:42:18
@Ches Desmond: kérdés, hogy fontos-e a súlyveszteség minősége. Ha nem fontos, akkor nem súlyzózol. Ha fontos, akkor viszont mindenképpen.
Photo: Nicklas Blom   Az első éjszakánk a sátorban nem telt fényesen. Előző nap nem teljesen gondoltuk végig, pontosabban, nem figyeltünk egyáltalán a sátor elhelyezésénél arra, hogy a talaj egyenletes legyen. Egy célunk volt a szeles időben és vastag hóban, hogy álljon végre a sátor. Ennek az…..
Gyergyószegi Ferenc 2018.05.14 20:50:47
@HARP3R: Köszi! :)
Április 10-én, kedden, kora hajnalban indultunk az észak-norvégiai Tromsø-be. Mivel igen korán, reggel 6-kor indult a buszunk a reptérre, ezért csak felpakoltuk a bagyut, magunkra vettük a holmik egy részét (természetesen a kék dzsekit és a hatalmas bakancsot) és meg is indult a "kék hadsereg". Kis…..
Az igazi túra első napja, április 9. A már Stockholmban lévő résztvevőkkel együtt kiutaztunk az Arlanda nemzetközi repülőtérre, ahol találkoztunk a csapat további résztvevőivel (akik csak aznap érkeztek), illetve itt vártak ránk a Fjällräven képviselői.    Kisbusszal, több körben utaztunk a…..
A szavazás megnyerése jelentette a belépőt arra, amiről már akkor sejtettem, hogy nagyon meghatározó élmény lesz. Szinte azonnal meg is hívtak mindannyiunkat egy olyan Facebook csoportba, ahol a korábbi évek résztvevői a tagok csupán. A Polar Család. Rögtön úgy is érezhettük, hogy tagjai lettünk…..
Eljött a nap, amire minden résztvevő nagyon várt...végre elindulhattunk életünk "kirándulására". Az elmúlt hetekben, hónapokban mindenki erre a pillanatra készült, mivel mindannyian tudtuk, hogy valami igazán különleges élményben lesz részünk. Sokan döntöttünk úgy, hogy nem a túra hivatalos…..