Regisztráció Blogot indítok
Adatok
asola

0 bejegyzést írt és 210 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Érdekes cikk jelent meg a Joule oldalain, amely az elmúlt harminc év történéseit veszi számba, amelyek a napelemek fajlagos árának drasztikus csökkenését tett lehetővé. A cikk szerint nem véletlen, hogy jelenleg a napelemek az elektromos energiatermelés egyik legolcsóbb változatát képviselik, de…..
asola 2020.03.13 15:39:57
@molnibalage:

Rengeteg FUD-ot terjesztesz a nagyon egysíkú kis világképedbe tökig beragadva.

Néhány válasz a legutolsó fröcsögéseidre:

Nem, az áram ára nem fog felmenni ha masszívan elkezdenek telepíteni egy országban napelemet meg szélerőművet. Ha valami, akkor lefelé fog menni, különösen ha az adott klímához illő mix-el teszik. Azokban az országokban, ahol felmentek az árak (pl.: Németország), ott lényegében semmi relációja nem volt a kettőnek, mivel politikai döntéssel terhelték a lakosságra az olcsó ipari áram extra költségét. Még ha valaha a technológiai felfutásuk legelején volt is költségnövelő hatása, a mai árak mellett csak masszív csökkentő hatása van.

A nukleáris erőműnek is van jókora szabályzási költsége, ha alaposan megnéznénk simán kijöhet, hogy még több is mint egy elosztott napelem/szél termelő és elosztó rendszernek. Az egyik jelentős költség, hogy az akár 1-2 perc alatt kieső több GW-ot is kell tudnia tartalék kapacitással lefedni, ami nagyon-nagyon nem ingyen van. Ehhez képest ma már a nap és szél kapacitások kiesése egyrészt órákra előre tervezhető, és a sok kis erőmű és a nap/szél komplementer miatt a tartalék kapacitás se kell 100% körüli legyen. A másik az atomerőmű éjjeli túltermelése, mivel legtöbbjüket nem lehet annyira gyorsan le/fel szabályozni, hogy az igényeket ténylegesen lekövesse.

A megújulók mellé ma már az összes komolyabb helyen (pl.: Kalifornia) masszívan telepítenek grid akkumulátorokat is. Ezekkel együtt nemhogy nem "szétcseszik" a hálózat stabilitást de jelentős hálózati szolgáltatásokat nyújtanak, pl.: frekvencia szabályzást. Plusz a nevetséges áron termelő peaker-eket kiverik a piacról, azaz hatalmas megtakarításokat hoznak a szolgáltatónak. Erről kismillió cikk született mára (pl.: Hornsdale Tesla battery). Ezek mind a nap/szél miatt kerülnek be a rendszerbe, de pozitív hatásuk azokon messze túlmutat.

A naperőműben a panelek a mai ismeretek szerint nem 30 évig fognak termelni, hanem 50-60 évig. Csak a teljesítmény garanciákban adnak ma már 30 évet a gyártók. A legelső, 70-80-as években gyártott napelemek közül sok a mai napig üzemel.

A napelemekhez nem kell elbontási alap, mert egyrészt nem gyártanak többezer évig veszélyesen sugárzó anyagot, másrészt a bennük lévő anyagok (fémek, üveg) önmagukban is elegek ahhoz, hogy megérje őket újrahasznosítani. Ráadásul, hasonlóan a szélerőművekhez, ezeket is egyszerűen felújítják majd az akkori legújabb technológiával (lásd repowering cikkek) és naperőműként üzemel majd tovább.

A nap és szélenergia értéke sokkal-sokkal több, mint amit az egységsugarú, komplex szempontokat több oldalról vizsgálni nem képes, nukleáris-félbolond meg tud érteni. Hála az égnek, nem futkározik belőletek olyan sok, és a világ boldogabbik részein vannak bőven olyanok, akik képesek ténylegesen ilyen problémákat analizálni és műszaki ÉS szociális előnyöket/hátrányokat súlyuk szerint vizsgálni.

Ezért van az, hogy az ezen új és tiszta technológiákat masszívan alkalmazó országok (pl.: Németország, Februárban 61% megújuló árammal) a világ leggazdagabbjai között vannak, mi meg a béka segge alatt.

Persze valaki biztosan jól jár majd a Paks2 mutyival is, csak ezek nem a magyar állampolgárok lesznek. Ők ugyanis már a 2025-ös nap/szél/akksi árakkal is a Paks2 árának feléért tudnák majd kapni az áramot (akkor még a Paks2 sehol nem lesz üzemkész).
Az előző részben felvázolt, a dízel üzemű és teljesen elektromos hajtás közötti kis szén-dioxid kibocsátás szempontjából kis különbség felvetésére rövidesen megjött a válasz a Financial Times hasábjain. A VW által publikált adatok szerint az elektromos eGolf és a dízel motorral felszerelt változat…..
asola 2019.12.24 11:56:33
Ez a cikk egy zöld bloghoz képest még mindig egyoldalúan és igazságtalanul negatív az elektromos autók irányába és a dízelek káros oldalait pedig messze nem hangsúlyozza ki eléggé (épp csak megemlíti).

Az indexre kitett összefoglaló: "Az elektromos autók szennyezőbbek a dízeleknél?: Most rengeteg országban még igen, de 2030-ra Európában már várhatóan nem. Vagy legalább is nem annyira, mint most."

Az állítás önmagában is alapvetően hazugság, hiszen még magában a cikkben is szerepel, hogy az EU-átlag szintjén már most is jelentősen kisebb az élettartamra vetített CO2 kibocsátásuk mint a dízelé. Nem 2030-ban, hanem most. Ráadásul a közismerten egyoldalúan megválogatott adatokkal egy dízel gyártásban érdekelt fél megrendelésére készült "tanulmány" alapján. Hogy jött ebből ki, hogy 2030-ra lesz jobb az elektromos kibocsátása a dízeleknél ???

Második hatalmas torzítás a cikkben: senkit nem érdekel, hogy a VW mit mért az eGolf-ra és Németországi energia mix-el mert az egyáltalán nem reprezentatív az elektromos autókra nagy átlagban nézve.

Az eGolf (és az összes VW elektromos) eladásai jelenleg molyfing a Teslához képest. Piaci részesedésben kerekítési hiba. Kit érdekel, hogy ők mit mérnek magukra, amikor ráadásul az üzletük java részét a dízel adja és erősen ellenérdekeltek?

Ma a Tesla a messze a domináns gyártó, mutassa be a cikk az ő pontosan kiszámolt CO2 egyenlegét. Abból is a Model 3-at, ami messze a legnagyobb darabszámban eladott autó.

A Tesla Nevadában gyártja az összes Európába és Amerikába szánt Model3 akksiját, és Kaliforniában az autót maradék részét. Mindkettő hálózata kiemelkedően tiszta és alacsony CO2 kibocsátású és ráadásul mindkettő állam folyamatosan és drasztikusan csökkenti a kibocsátását (napenergiában gazdag területekről van szó). Más függetlenebb, megbízhatóbb kutatások alapján nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a Model3 élettartamra vetített CO2 kibocsátása legalább a 2/3 vagy akár fele a fenti VW "tanulmányban", az eGolfra szerepeltetett EU átlag adatoknak. Nem 2030-ban hanem ma, 2019-ben, itt Magyarországon.

Messze nem hangsúlyozza a cikk a dízel által kibocsátott, sokkal veszélyesebb szennyező anyagokat, éppen csak megemlíti a látszat kedvéért. A CO2 alapvetően nem szennyező anyag, abban az értelemben, hogy nem kapsz tőle közvetlenül betegséget a dízel és a benzines viszont mocskolnak ezerrel.

A dízel által kibocsátott NOx-től és PM2.5-től viszont kapsz rákot, asztmát, allergiát, szív-és-érrendszeri betegséget, gyerekekben alacsonyabb értelmi szintet és lassabb fejlődést és még kismillió más dolgot, amit mára tudományosan kutatásokkal bizonyítottak (különösen az elmúlt években szaporodtak meg a bizonyítékok, ahogy azt a cikk is futólag elismeri).

Az elektromos autó a városban zéró kibocsátású, azaz pl. a forgalmas utak mellett élőkre sincs semmilyen negatív hatással. Ellentétben a benzinessel és a dízellel, ami bizonyítottan az utak mellett élőket betegíti és károsítja a legjobban (persze kap belőle mindenki valamennyit, de a legszegényebbek kapják belőle a legtöbbet, ne tessék egy kis társadalmi igazságosság).

Érthetetlen, hogy egy zöldenergiás blog miért ír negatív hangvételű cikkeket elavult, egyoldalúan megválogatott adatok alapján és próbálja a dízeleket valamiféle pozitív színben feltüntetni az elektromosok kárára.

Ezzel a FUD cikkel, a cikkíró saját magát alázza meg minden a témához kicsit jobban értő szemében.
Az első részben elkezdtük tárgyalni, hogy miért is kíván meg gigászi erőfeszítést a jelenlegi, túlnyomó többségben fosszilis szén és hidrogén alapú energiarendszer új alapokra helyezni, ahol túlnyomó többségben (és hosszútávon teljesen) megújuló erőforrásokat kiaknázó technológiákat fogunk csak…..
Páros héten mintha jobb lenne, páratlan héten meg mintha rosszabb. Egymás érik a hírek újabb és újabb tanulmányokról, amik szerzői kiszámolták, kimutatták, összehasonlították, és megmondták a tutit arról, hogy a villanyautó vagy a benzines, dízeles használatával védhetjük inkább az éghajlatunkat.…..
asola 2019.07.10 11:27:36
Ez a kutatás végre belemegy azokba a részletekbe, amelyek ténylegesen befolyásolják az eredményt.

Én azt a konklúziót vonom le, hogy igenis megéri villanyautót venned ha segíteni akarsz a klímaváltozás elleni harcban. Különösen ha kisebb akksi mérettel veszed (pl.: Tesla Model 3 SR+ 50 kWh-ás akksival)

A megújuló energiatermelés aránya folyamatosan és drasztikusan nőni fog a közeljövőben, mivel a szél és napelemes technológia mára a legolcsóbb az új kapacitások építésében. A melléjük szükséges tárolórendszerek árai szintén folyamatosan esnek és a gyártó kapacitások robbanásszerűen bővülnek.

Emiatt mind az elektromos autó gyártásához, mind a használatához köthető CO2 kibocsátás drasztikusan esni fog pedig már ma is alacsonyabb mint a belső égésű motoros autóké. Ráadásul az elektromos autó gyártásának CO2-hatékonysága is folyamatosan javul majd ahogy a gyártási volumen fut felfelé.

Ha tovább akarod javítani a helyzetet, akkor telepíts a házadra napelemet, a mai számok és a nettó éves elszámolás mellett már amúgy is masszívan megéri (kocsiba tankolás ellentételezésére pedig különösen). Mivel Paks termelését nem fogják visszavenni a sok új napelem miatt, a lignites és más koszos erőműveket lesznek kénytelenek lekapcsolni. Max egy részét gázos erőműre cserélik, amíg a komolyabb tároló rendszerek elég olcsók nem lesznek a magyar hálózat számára.
Cikksorozatunk első részében szerzőnk, aki hangsúlyozottan nem mérnök, ámde tisztábban szeretne látni, bemutatta a nettó energia (EROI) fogalmát, azaz az energiatermelési folyamatba bevitt, majd onnan kinyert energia arányának mutatószámát és annak jelentőségét. A második részben a napelemes…..
asola 2016.01.23 10:26:41
A cikk már az első néhány paragrafusban nagyon sokat veszít a hitelességéből, mert totálisan elavult, hatalmas tévedéseket tartalmazó alapadatokat közöl !!!

(2,45:1) energiakihozatal a PV-re??? Ez valami vicc? Talán az első napelemekre volt ez igaz, amelyeket az 1970-es években gyártottak. Azóta volt egy 50x-es árcsökkenés amely nyilván tartalmazza az előállítási energiamennyiség drasztikus csökkenését.

Egy 2013-as tanulmány már a napelemek teljes energia-megtérülését 1,2 évre (15 hónapra) teszi. Ma már a gyártók 25 éves teljesítmény garanciákat adnak, azaz 35-40 éves élettartam minden további nélkül várható a napelemes rendszerekre.

Az ebből becsülhető legpesszimistáb EROI is 10-15 fölött van, azaz a cikk röpke 400%-600%-ot tévedett a legfontosabb kiindulási alapadatban. Az EROI ráadásul nagyon függ az adott felhasználási terület éghajlatától is, azaz drasztikusan különbözik pl Magyarország és Németország között (Indiáról és az Afrikai országokról nem is beszélve)

Egy cikk a PV EROI számítása körüli tévedésekről, amely további forrás anyagokra is hivatkozik:

rameznaam.com/2015/06/04/whats-the-eroi-of-solar/

Szerintem a gyermekeink számára messze nem az energia lesz a fő probléma. Mind a megújuló energia termelő, mind az energiatároló rendszerek állnak olyan fokon, hogy megfelelő emberi akarat esetén akár 10 - 15 év alatt átálljunk 100% megújuló energia használatra és nem hiszem hogy jelentősen vissza kellene fognunk a fogyasztásunkat (bár a takarékosság és energia hatékonyság természetesen mindig üdvözlendő).

Sokkal nagyobb problémának tekintem a környezetszennyezést és az élelmiszer termelésre használt termőterületek kimerülését és a tengerek túlhalászását. Ezek a problémák lehet, hogy tényleg csak a fogyasztásunk csökkentésével és az általános környezetvédelem és újrahasznosítás jelentős fejlesztésével oldhatóak meg (pl.: népesség csökkentése, különösen azon országokban, amelyek mezőgazdasága fenntartható módon nem bírja eltartani őket)
Az idiotizmus a súlyos értelmi fogyatékosság: 20-34 IQ és a legsúlyosabb értelmi fogyatékosság: 19 IQ vagy még az alatt régi neve. Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Idiotizmus Egészen elképesztő ahogy a Fidesz a családról, a társadalomról, a…..
asola 2015.12.18 09:25:01
@jet set: A stílusod alapján kettőtök közül biztosan nem a szerző az idióta.
Ugye emlékeznek: Vitézy egy korábbi EU felé is ígért vállalás értelmében olyan helyen is létesített buszsávot ahol az problémákat okozott. Elmondta: Egy idő után a forgalom alkalmazkodna. A káosz miatt nem vártuk ki, és sokak szemében a konszenzus az volt, hogy Vitézy…..
asola 2015.12.13 10:54:51
A poszt azon vonulatával teljesen egyetértek, hogy Tarlós, nem a közösségi közlekedést preferálja, hanem az autósoknak kedvez, amivel elárulja a többség érdekeit. Tarlóst nem azért választottuk meg, hogy minden kihívás/krízis elől gyáván meghátráljon és gyorsan visszaállítsa az autósoknak legkedvezőbb helyzetet, hanem azért, hogy küzdjön az ilyen helyzetekben és vigye végig a nehéz döntéseket.

Nevetséges az is, ahogy Tarlós kiherélte a dugódíjat. 5000 Ft/év ??? Na ne nevettessünk már, emiatt SENKI nem fogja letenni az autót. A cikkben leírt számok nagyjából rendelkeznének visszatartó erővel, de mindenképpen az autó szennyező képességével is arányosítani kellene (mondjuk egy Prius bemehetne 500 Ft/napból, egy Audi A8-as meg 3000 Ft/napból, az elektromosnak meg egy szép kerek 0 Ft/nap). Ebből a beszedett pénzből azonnal neki lehetne állni P+R parkoló építésnek és a kerékpáros utak európai szinvonalra hozásának (a mostanin szerintem még a törökök is csak röhögnek akkora vicc az egész). Még ha a felét ellopják, akkor is drasztikusan javul majd a helyzet és néhány éven belül már elfogadható lesz a rendszer.

Tarlós a közösség érdekeivel teljesen szembemegy, ahogy az autókat részesíti előnyben. A mostani állomány brutális környezetszennyezést csinál, amivel mind az autósok, mind mindenki más egészségét rongálja, teszi tönkre. Nemrég egy komoly kutatás ~500 ezer fő/évre tette a légszennyezés által okozott korai halálozások számát az EU-ban. Ennek nagyon jelentős részét az autósok adják és csak addig kellemes távoli szám, amíg nem a te családodban kap valaki tüdőrákot, keringési betegséget vagy bármi más ebből adódót.

Tarlósnak és minden más becsületes városvezetőnek TŰZZEL-VASSAL kellene azon küzdenie, hogy ezek a számok drasztikusan javuljanak:

- A környezetszennyező autók (dízel, benzines) városon belüli ellehetetlenítését dugódíjjal és zöld zónákkal, amibe semmiképp sem hajthatnak be. Az elektromos autók ma már bőven elérhető árban, választékban vannak, akinek tényleg kell az autó a városba, majd szépen megveszi. A gázos autókat is meg lehetne még hagyni egy ideig.

- A tömegközlekedés és a kerékpáros hálózat masszív fejlesztése, elsősorban az autósoktól beszedett pénzből. Majd ha nálunk is lesz Londonhoz hasonló top szinvonalú, autósoktól elválasztott, priorizált kerékpáros úthálózat, nyilván még többen választják majd és csökken a szabálytalanságok száma is. A kerékpárosok számának növekedésével pedig drasztikusan csökkenni fog az egészségügyre nehezedő nyomás is, amit a sok, seggét, órás dugókban autóban meresztő emberke okoz a mozgáshiányból adódó végeláthatatlan számú betegségével és az autója masszív környezetszennyezésével.

Az egészségügyünk mai állapota mellett minden létező eszközt meg kell ragadni ahhoz, hogy megakadályozzuk az emberek odakerülését. Ennek nagyszerű eszköze lenne a fentiek.

Ráadásul egy néhány éves kellemetlen időszak után egy elfogadható városvezetés esetén feljavulna a tömegközi is annyira, hogy az autósok egy jelentős részének a valóságban ne lépjen fel jelentős idő/kényelem veszteség.
Jedlik Ányos Klaszter, környezetbarát autós zöld rendszám, ingyenparkolás, ingyenáram és buszsávhasználat. Néhány eleme, javaslata és szereplője azoknak a hazai terveknek, amelyek - elméletileg - arra hivatottak, hogy terjesszék, népszerűsítsék, könnyítsék és ösztönözzék…..
asola 2015.11.24 09:28:01
@Mészáros Laci: Ennek a 4x-es elosztó hálózat bővítésnek nem sok köze látszik a valósághoz. A téma alapos ismerete nélkül nem hiszem, hogy érdemes lenne számolgatni. A legfontosabb faktor, amit vszeg nem veszel számításba, hogy az autók döntő része éjszaka, a jelenleg kihasználatlan kapacitásból fog töltődni a szolgáltatók által már most is meglévő éjszakai tarifával vagy külön erre bevezetett tarifákkal. Senki nem fog nappali tarifából tankolni mert drága már most is és vszeg még drágább lesz később az éjszakaihoz képest. Az általad írt 4x-es szám talán kijönne úgy, hogy mindenki napközben, csúcsidőben gyorstöltőket használ, de ez nyilván nem így lesz, pusztán gazdasági okok miatt.

Ezen a téren már jónéhányan végeztek kutatásokat és teljesen egyértelmű, hogy egyrészt nagy részarányig egyáltalán nem érinti a hálózatot az elektromos autók terjedése, másrészt pedig a szolgáltatóknak ez az üzlet bőven megéri még akkor is ha esetlegesen hálózatbővítéseket kell itt-ott kivitelezniük. Az én házamban pl a hőszivattyús fűtés miatt az egész éves elektromos autózás kb 30%-os fogyasztás növekedést okozna 1 autóra (mellesleg ezt 100%-ban napelemből fogunk fedezni, mivel nagyon-nagyon megéri).

Egy erre vonatkozó kutatás híranyaga:
- cleantechnica.com/2014/02/03/grid-capacity-electric-vehicles-actually-problem-studies-find/
Úgy tűnik, Görögországban nem csak akkor telik gyorsan el egy hét, ha nyaralni megy az ember, a fordulatos kalandok a hétköznapok részeivé váltak. Kár, hogy a Demokrácia Bölcsője, az Európai Kultúra Anyja és mostanában a Civilizált Világ Che Guevarája nagyjából egy hét…..
Nem tudjuk, hogy miért kell, hogy ki és mikor dönt róla, mennyibe kerül és ki fogja kifizetni. Megannyi tisztázatlan kérdés, amelynek részletei a kormányzat és a nukleáris ipar szerint nem tartoznak a nyilvánosságra. Korrupciós potenciál, kilincsbe vezetett áram és egyéb…..
asola 2013.06.15 23:45:11
A Paksi második blokk a jelen trendek szerint teljesen értelmetlen beruházás, csak arra jó, hogy a politikusok ellopják a beruházási összeg egy részét és az oroszok nagyon jól járjanak (ide sűlyedt a fiatal demokrata).

A megújulók ára folyamatosan zuhanórepülésben van és még senki nem látja a végét. A szolár erőművek termelése már sok helyen most is veri az új termálisokat a szélről nem is beszélve. 10 éven belül nagyon messzire bemehet messze a legolcsóbb termális erőművek LCOE-je alá.

A megújulók kiszámíthatatlan termelését közepes részarányig bizonyítottan (német hálózat új elemzései) lehet kezelni a különböző típusú megújuló erőművek keverésével (szél és nap meghatározott arányban + egy adag hidro) és a gerincek moderált mértékű fejlesztésével.

Az olcsó tárolótechnikák meg már keményen döngetik az ajtót, aki egy kicsit foglalkozik vele az tudja, hogy több technológia is pre-kommerciális fázisban van már (GE Durathon, EOS Energy) és komoly nagy cégek nyomják őket.

Azaz, 5-10 éven belül (mire masszívan felfut a megújulók részaránya) már elég olcsón állnak majd rendelkezésre a hálózati méretű tárolótechnológiák, amelyekkel a megújulókat tárolással és pontos ütemre szállítással együtt is olcsóbban lehet majd telepíteni mint a nukleáris vagy akár a gázos és szenes erőműveket.

Az elhasznált napelemek begyűjtésére minden komolyabb gyártó (pl.: First Solar) már most programot üzemeltet és a visszagyűjtés költségeit már most elkülönítik. De még ha nem is tennék
a) leghamarabb 30 év múlva kell a problémával megküzdeni
b) standard elektronikának minősül (félvezetők), szinte bármilyen komolyabb elektronikai hulladékkezelő üzem elboldogul velük, azaz sehol sincs a lehasznált nukleáris tüzelőanyag problémájához képest
2013: A napenergia éve Magyarországon Az elmúlt néhány évben számos ország bőkezű támogatási rendszert léptetett életbe a megújuló energiaforrások, köztük a napelemes áramtermelés elterjesztésért. Németország, Olaszország, Spanyolország hatalmas, 10-20 évre…..
"Dániában 2013 elejétől nem engedélyezett az újépítésű ingatlanokba  olaj- illetve gázfűtést telepíteni.  2016-tól a meglévő ingatlanok tulajdonosainak sem szabad új olaj és gázkazánt beépíteni, folyamatosan más fűtési módra kell átállniuk. Ehhez az állam…..
asola 2013.03.30 10:25:12
@Kőmíves Kelemen:

Igen, a palagáz most olcsó az USA-ban. Amint elkezdenek a világpiacra exportálni (már épülnek a terminálok), felmegy ugyanakkorára mint a világpiaci ár. Kicsivel talán olcsóbban adják majd mint az oroszok, de nem sokkal. Most olcsó mert nem tudnak vele mit csinálni.

A palagázról jelenlegi kitermelési módszereiről több kutatás is bebizonyította, hogy egyáltalán nem veszélytelen. A legutóbb tudósok egész komoly földrengéseket kötöttek az egyik kitermelőhelyhez. Lakjál te egy ilyennek a környékén és reszkessél, hogy mikor dől össze a nem erre tervezett házad. És akkor még nem beszéltunk a szépen felmetánosodott ivóvízről és egy sor más egyébb problémáról.

Európában és az oroszoknál a palagáz kitermelés eleve sokkal limitáltabb mint az USA-ban geológiai okok miatt (nem egykönnyen megtörhető geológiai formációkban helyezkedik el).

Ráadásul a palagáz égetésével tovább pumpálod a CO2-t a légkőrbe. Erre a tudósok azt mondják, hogy olyan szép globális felmelegedést csinálsz vele, hogy 50-100 éven belül a Föld akár lakhatatlanná is válhat, de a legjobb esetben is csak fele/negyed ennyi embert fog tudni eltartani.

A palagáz semmire nem megoldás, csak elodázza a tényleges megoldások nagyméretű alkalmazását.

A levegős hőszivattyúk valóban sokkal reálisabbak (nekem is ilyen van), de akad vele számtalan probléma is. Egyrészt az ár, mert a megbízható, jó hatásfokú készülék valóban 1 millió fölött van még mindig (az olcsóbbak pedig szarok is, pl.: Buderus).

A levegős hőszivattúk legnagyobb problémája a nem elhanyagolható zajterhelés, ami miatt sűrűn beépített környezeteben szerintem nem reális a tömeges telepítése (hacsak nem akarod, hogy a szomszédok egymás torkának essenek). Társasházakban szerintem esélytelen, hacsak nem csökkentik le a zajkibocsátásukat nagyon keményen. Családi házakban is csak ott, ahol van mód úgy elhelyezni, ahol nem a szomszéd felé szórja a zajt.

A biogáz szintén nagyon jó megoldás. Először is nagyjából CO2 semleges (legalábbis csinálható olyan módon), másrészt rengeteg munkahelyet teremt hasonló vagy alacsonyabb áron mint az oroszok. A kormány helyében erre használnám a 2/3-ot, hogy ennek a nagyon masszív, kötelező erejű terjesztését írjam elő.
asola 2013.03.30 10:32:38
@Rive: A hőszivattyú megtérülése valóban kérdéses, de egyes esetekben azért lejöhet 10 év körülre, ami szerintem már megfelelő.

Mi például nappali áramos légfűtésről álltunk át geotarifás hőszivattyús felületfűtésre és a számlánk lement a felére úgy, hogy sokkal nagyobb meleget tartunk a házban.

Nagyon vigyázni kell, hogy olyan hőszivattyút vegyél, ami ténylegesen hozza a számokat.

Az viszont nem kérdés, hogy a hőszigetelés hozza a legnagyobb megtérülést ha a ház még nincs hőszigetelve.
Biciklis „szupersztráda” kiépítésére készül a londoni városvezetés. Boris Johnson, a brit főváros polgármestere összesen 914 millió fontot, vagyis több mint 300 milliárd forintot kíván költeni e célra. A cél, hogy a kerékpár tíz éven belül a közlekedés szerves…..
Az Ubuntu for Android projekt nem számít újdonságnak, mi is írtunk róla még februárban. Emlékeztetőként: a terv lényege az, hogy egy jó erőben lévő Androidos telefon megfelelő szoftveres varázslatok feltelepítése után egy billentyűzettel, egérrel, monitorral ellátott…..
asola 2012.11.15 10:09:24
Ez az Ubuntu for Android egy brilliáns ötlet.

A telefonon gyakorlatilag semmilyen érdemi munkát nem tudsz elvégezni, annak ellenére, hogy az új, négymagos, 2GB RAM-os telókban bőven megvan a kraft egy teljes desktop operációs rendszer futtatására.

Ez a konstrukció lehetővé teszi, hogy egy HDMI kábel segítségével (vagy nemsokára a wifi-s kijelző csatlakozással, kábel nélkül) rákapcsold a telót a monitorra, majd a bluetooth-os egérrel és billentyűzettel neki tudj állni érdemi munkát végezni.

Az Ubuntu alatt teljes értékű alkalmazások vannak (LibreOffice, Thunderbird, GIMP, Ubuntu, Shotwell), amelyek nagy-monitor/billentyű/egér hármasra vannak optimalizálva és emiatt hatékonyan tudsz dolgozni velük. Ellentétben az Android-os appokkal, amelyek jelen állás szerint közelébe sem jönnek a desktop-Linux-os alkalmazások tudásához.

Az Android és az Ubuntu ideális páros ehhez, mivel ugyanazon a Linux kernelen futnak egymással párhuzamosan (nincs duál-boot és nagyon kevés elfecsérelt erőforrás). Amíg a desktop-on dolgozol, addig is működik az összes Android-os funkció és app (ablakokban jelennek meg az Ubuntu desktop-on).

Nem értem milyen driver-ekről beszél a cikkíró, mert ezek a közösen használt Linux kernelből jönnek mind az Android-os GUI, mind a Linux desktop számára. Az egyetlen, amiről tudok az az Xorg-driver, ami az Android alatt nincs és az Ubuntu számára külön fel kell tenni a teló ROM-jára. Minden mást az Ubuntu az Android-os környezetből vesz. (lásd a korábbi termékvideókat). Az Xorg driver pedig majd mindegyik komoly teló processzorhoz rendelkezésre áll, csak be kell tennie a ROM összeállítójának (Tegra3, Exynos és társaik)

Az Apple soha nem fog ilyet csinálni, mert ezerrel védi a laptop/desktop termékeladásait.

A Microsoft nem fog ilyet beépíteni a WP8-ba, mert alapvetően a stratégiájuk ellen megy (csak Metro-s alkalmazás maradjon, a desktop-ot kiírtani minnél hamarabb).

A legtöbb embernek egy mai négymagos teló bőven kiszolgálja a személyi számítógépes igényeit is egy ilyen HDMI/dokkolós konstrukcióban.
Az ember rögtön rávágná, hogy Porschéval, Ferrarival, Bentley-vel és sorolná az összes luxusmárkát. Pedig nem. Meglepő lista következik. Ha az ember a gazdagok világára gondol hatalmas luxusautókat, méregdrága sportkocsikat lát maga előtt – ám egy felmérés szerint ez…..
asola 2012.08.14 10:33:50
@Kuruttya: Én 5 éve használok egy Prius-t és szerintem nagyon jó autó. Megbízható, csendes, elég nagy 4-5 személynek és baromi keveset fogyaszt.

Saját jogán is simán felkerülhet ha a Jetta fent van.
Omnibusz Buszozzunk tisztán! 2012.08.07 09:00:00
Elektromos buszt tesztelt júniusban a BKV. Különös élmény az olajsáros megállókból felszállni a jövő tiszta ígéretére, de valóban itt a jövő? A BKV már ne is vegyen több dízelbuszt?   A busz Kínából érkezett, a neve BYD e-bus12 vagy BYD K9B vagy a szabványos kínai…..
A fukusimai tragédiának van egy mindeddig ismeretlen oldala.  Közismert, hogy a pusztító szökőárban majd tizenhatezren vesztették életüket, és mindannyian hallottunk arról a több százezer emberről, akik a sérült erőműből kijutó sugárzás következtében veszítették el…..
asola 2012.07.31 13:53:13
@közösperonos átszállás: Nem képtelenség csak drága, mert sok tárolást kell építeni a rendszerbe.

Sok embernek gőze sincs arról, hogy valójában az áramszolgáltatóknak nagyon is sok lehetőségük van a megújulók okozta problémák kezelésére.

Néhány:

1) demand management
A vezérelt bekötések jelentősen olcsóbbá tételével (most 2/3-a a nappalinak) nagy mozgásteret tudnak adni. A bojlernak mindegy, ha mondjuk 1-2 óráig nem fűt mert éppen kiesett valamennyi megújuló.

2) hálózatok összekötése
Rengeteg modellel kimutatták, hogy minél nagyobb területről tudsz megújulót szállítani, annál jobban kiegyensúlyozzák egymás kiesését (ha dél Németországban felhős az idő, attól még északon nem feltétlenül).
asola 2012.07.31 13:58:00
@molnibalage: Engem nem zavar ha személyeskedhetsz, egyrészt megszokta tőled mindenki (elég ha az sg.hu-n megnézi valaki a profilodat), másrészt meg attól, hogy papagály módjára ismételgeted a kis dolgaidat attól még nem lesz igazad.

Visszatérve: Gwh-nyi tárolókapacitásokra majd akkor lesz szükség, ha sokkal masszívabb lesz a penetrációja a megújulóknak.

Szerinted a németek hogyan oldják meg, hogy 26%-os megújuló penetrációt vigyenek a rendszerbe?

cleantechnica.com/2012/07/26/germany-26-of-electricity-from-renewable-energy-in-1st-half-of-2012/
Omnibusz Menetpróba: BYD K9 2012.06.30 12:40:00
Magyarországra érkezett a kínai BYD (Build Your Dreams) cég elektromos busza, kipróbáltuk. Az 1995-ben alapított cég fő profilja az elektrotechnika és az IT-technológia. 2002-ben felvásárolták a Qinchuan Automobile Company nevű autógyártó céget, ettől kezdve BYD Auto néven…..
asola 2012.07.01 18:14:29
@különvélemény: A 10K töltési ciklus megfelelő akku-menedzsment rendszerrel egyáltalán nem elérhetetlen a LiFePo típusú akkumulátoroknál. Az akksi valószínűleg túl van méretezve a névleges kapacitáshoz képest, úgyhogy a töltöttségi fok vszeg 10%-90% között mozog (azaz sohasem kap mélykisütést, ami rombolja a ciklussszámot).

A BYD egyébként egy akku-specialista óriáscég, ha ők azt mondják, hogy 10K ciklus és 10 év gari, akkor elhihetetd, hogy állni fogják.
A kínai Thread Technology egy Macbook Airnek kinéző házba épített, Ice Cream Sandwich operációs rendszert futtató gépet villantott a tajpeji Computex kiállításon. Az N2-A névre hallgató gép jelenleg logó és márkanév nélkül, 13,3"-as LED háttérvilágítású 1366x768-as…..
Május végén jelentette be a tajvani illetőségű VIA, hogy új termékkel rukkol elő, egy minimális fogyasztású a Mini-ITX alaplap-szabványnak megfelelő aprócska PC-vel. Az APC névre keresztelt, asztali használatra tervezett masina bármilyen Neo-ITX-konform házba beépíthető (de…..
Csak engem bosszant fel az alábbi hír? Mindenféle hírportálokon vagy meg sem jelent, vagy léc alatt csúszott át egy eldugott sarokba az alábbi cikk: http://www.portfolio.hu/gazdasag/nyugdij/ a_penztartagok_is_teljes_allami_nyugdijat_kapnak.168134.html       Józan ember azt…..
asola 2012.06.04 14:04:46
@Etniez: Emiatt nem aggódnék nagyon.

Amilyen ütemben amortizálja magát a Fidesz, úgy 2014-ben semmiképpen sem nyer újra. Az új kormány pedig nyilván újra engedélyezi majd a befizetéseket a MANYUP-okba.

Biztos vagyok benne, hogy a pénztárak is csak 2014-ig való kibekkelésre játszanak.