Regisztráció Blogot indítok
Adatok
miert?

0 bejegyzést írt és 158 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ami úgy néz ki, mint egy kacsa, úgy mozog, mint egy kacsa, és olyan hangja van, mint egy kacsának, az minden bizonnyal egy kacsa, tartja a mondás.Oly sok minden történik mostanság a Tesla körül, hogy kénytelen vagyok most is foglalkozni vele. Azt írja a Business Insider, hogy a Tesla egyre inkább…..
miert? 2023.01.09 23:26:44
Kedves Gábor!
1. Biztosan nem örülsz neki, de be kell látnod, hogy ahogy más termékek kereskedelmében is az internetes értékesités (webshopok) egyre nagyobb teret nyert, úgy az autó kereskedelemben is a hagyományos értékesités háttérbe fog szorulni. Egyszerűen nincs rá szükség, a közvetitő szerepe feleslegessé vált, és még költséget is jelent. Megmarad majd néhány bemutató terem, a többiek pedig profilt váltanak. Nyilván ez egy lassú és fájdalmas folyamat lesz, a kereskedelmi modelváltás elhúzódik akár 5-10 évig is. Ezt ugyan a Tesla inditotta el, de már veszi át a többi gyártó is, és a folyamat akkor is folytatódna, ha a Tesla holnap csődbe menne.,

2. Mivel a Tesla prémium autókat gyárt, és az elmúlt években évi 50%kal növelte termelését, csak idő kérdése volt, hogy a folyamatosan növekedő termelési kapacitás mikor éri el a piac felvevő képességét. Nyilván ez az egyes részpiacokon nem egyszerre történik meg, most Kinában látjuk a piaci telitődés első jeleit. Egyenlőre még nincs vészhelyzet, a Teslának elég nagy volt a nyeresége minden egyes autón, van miből engedni, de ez igy is elég komoly figyelmeztetés, hogy az eddigi folyamatok nem terjeszthetők ki automatokusan a jövőbe is. Bár nagy a kinai lakosság száma, de ott még inkább igaz az, hogy csak a szűkebb elit engedheti meg magának ezt a luxust. Még akkor is, ha ez a szűk elit 1 millió embert jelent.
Ettől teljesen függetlenül de ezzel párhuzamosan máshol is lehetnek eladási nehézségek, mert a fejlett országokban mostanában megugró hitelkamatok bizonyosan fékezni fogják az új autó eladásokat is. Kérdés, hogy ezt mennyire ellensúlyozza az USAban éppen most kezdődő villanyautó támogatás.
A Boldog Új évre is kitartást kivánok.
üdvözlettel
miert? 2023.01.15 15:11:40
@Negrogo: és @vilagnezet.blog.hu
A prémium kategóriát nem én állapitom meg, hanem a piackutató cégek sorolják ide a Teslákat. A Teslákkal kapcsolatos minőségi problémák közismertek, ennek ellenére meglehetősen magas árazással elkelnek.
Rendhagyó volt a mai Millásreggeliben a Futómű rovat. Egyrészt Kántor Endrével teljes adást vezettem, másrészt a Tesla hírei kapcsán az eredeti adásmenethez képest az autós rovat is teljesen rá lett szánva arra, hogy vendégünkkel a cégalapító viselt dolgairól értekezzünk.Vendégünk pedig nem más…..
Az M1 és a Hirado.hu közös hírháttérműsorában voltam vendég, szerintem kihoztuk a 24 percből amit lehetett. A videót itt tudjátok visszanézni!..
Egy dologra nem kapok soha meggyőző választ: ha a villanyautó az élet minden területén toronymagasan a legjobb megoldás, ahogyan ezt állítják bizonyos körökben, akkorA: miért kell folyamatosan belengetni, hogy minden egyéb tiltva lesz az EU-ban? Nem arról van szó, hogy ez a nagyszerű technika…..
Gyakorlatilag ezeket a szavakat használta Jim Farley, a Ford vezére a Handelsblattnak adott interjújában. Arra utalt, hogy a cég 11 000 dollárt keresett az autóin átlagosan. Farley szerint ekkorra hitte el, hogy "az elektromos autókkal akár több pénzt lehet keresni, mint a belsőégésűekkel". Ez a…..
miert? 2022.04.04 11:43:42
@csorsza: Talán nem pontosan fogalmaztam. A Rolex nem tömegigényt elégit ki, bár sorozatgyártást folytat valóban. Az átlagautó pedig manapság tömegfogyasztási cikk. Magyarországon a családok 2/3ában van autó, van ahol több is.
Az elmúlt időszakban sok volt a podcast, videó, és ehhez hasonló tartalom. A Bosch megtisztelő felkérésére egy remek beszélgetést folytattam Halmos Gyulával, aki adatfelhő és automatizáció témakörben szenior szakértő a cégnél. Kifejezetten a jövőre koncentrálva folytattunk eszmecserét.Az…..
miert? 2022.03.22 15:55:25
Érdekes beszélgetés volt.
Egy dologban vitatkoznék. Ahogy korábban más helyen, most itt is elmondtad, hogy szerinted az önvezetés és az emberi vezetés egymást kizáró tényezők. Azaz az önvezető járművek ott müködhetnek majd, ahol nem keverednek ember vezette járművekkel.
Ebben nem értünk egyet. Értem én, hogy az emberi viselkedés megbizhatatlansága miatt veszélyforrást látsz ebben. Viszont jelen állás szerint a közvetlen környezetünkben mozgó gépjárművek azonositása, viselkedésének megjósolása és a megfelelő reagálás nem okozott problémát a szoftvereknek. Ennek valószinűleg az az oka, hogy a gépjárművek nagy méretűek, eléggé hasonlóak ezért jól azonosithatók, és a mozgásuk pedig lassan változó paraméter. Igy annak nincs túl nagy jelentősége, hogy a másik autót ember vagy AI vezeti-e.
Ezzel szemben a statikus környezet komplexitása és annak értelmezése az, amivel a szoftverek küzdenek. Hogy melyik sáv hol folytatódik, hol hajthatunk villamossinre, kikerülendő-e az út közepén levő reklámszatyor, stb. Egyszerűen olyan bonyolult környezetben élünk és közlekedünk, hogy egy önvezető AI szoftvernek is egy teljes világképre van szüksége, hogy mindig helyesen értelmezze a kameraképet. Ezért én inkább abban vagyok szkeptikus, hogy a közeljövőben ez megvalósul-e. Vagy az önvezetés csak korlátozottan, előre bejárt és feltérképezett útvonalakon lesz működőképes. Az önvezetés már most is életképes ott, ahol a környezeti komplexitást redukáljuk, mint metrószerelvény vezetése, autópályán haladás, stb.
Az "elektro forradalom" kezdete óta állítottam, hogy rövid időn belül jönni fog az út alapú adózás, amivel pótolni fogják a jövedéki adó kiesést, és összességében még drágábbá teszik majd a közlekedést.A legelső kormányok egyike, amely nyíltan beszélt erről, a brit kormány volt, a skandináv…..
miert? 2022.03.18 10:26:35
@geegee: "hirtelen kitiltsanak minden párévesnél idősebb kocsit"
Az adóhivatal ettől hatékonyabban gondolkozik. Minden autó maradhat forgalomban. Amiben van nyomkövető, az a megtett út szerint adózik, amelyikben nincs, az pedig fizeti az évi átalányt, pl. 300ezer Ft-ot. Minden autó tulajdonos érdekelt lesz, hogy minnél gyorsabban nyomkövetöt szereltessen be magának.
Mindez termeszetesen csak az útadó bevezetéséig eladott villanyautókra vonatkozik, mert a benzines autók már amúgyis fizetik a tetemes adót a jövedéki adóval, ami arányos is a megtett úttal.
miert? 2022.03.20 18:44:30
@GyMasa: Igen, a töltöoszlopon felvett energia jól követhető. És akár adóztatható is.
Viszont már most is sokkal többe kerül, mint az otthoni töltés. Az extra adóval mégtovább nőne ez a különbség, arra ösztönözve mindenkit, hogy lehetőleg otthon töltekezzen.
Szűk másfél éve írtam ezt a posztot. A múltheti Zipse nyilatkozat kapcsán jutott eszembe. A posztból ez a kulcs mondat: "Kártékony lenne ok nélkül egyszerűen csak feladni egy olyan piacot, amelyben világszinten erős hídfőállásokkal rendelkezik az európai autóipar. Ha ilyesmit teszünk,…..
miert? 2022.02.07 11:38:20
@Iván Gábor IGe: A világban sok millióan gondolják ezt (én is), de ez egyenlőre csak vágyálom. A technológia fejlődés saját logikája ugyanis mást diktál. A termékfejlesztés szükségszerűen drága dolog és a gyárak minnél hamarabb szeretnék, hogy megtérüljön a pénzük. Nemcsak pénzpiaci okok miatt, hanem mert az újdonság mindig kockázatos. Ha esetleg nem jön be, és csak pár 10-100 ezer autót ér meg a fejlesztés, akkor már ezen is vissza akarják hozni a befektetést. Az újdonság ártöbbletét pedig csak a gazdagok fizetik meg, akik viszont extrákkal felszerelt prémium autók keresnek. Igy az újdonság drága autókba kerül, emiatt kis példányszámban készül, ami még tovább drágitja.ezt.
Ha a prémiumszegmens telitődött (és itt a fejlesztés már megtérült), akkor kezd az újdonság leszivárogni az olcsóbb kategóriákba is. Ez sajnos újabb extra beruházást igényel, mert a tömeggyártásra képes szerelőszalagokat meg kell épiteni. Ezek belépése után már közepes árban is keszülnek majd autók, de itt is ki kell termelni a beruházási költséget. Ha ez is megtörtént, akkor jön el majd az olcsóság világa, amikor az eladási ár=önköltség+kis haszon.

Jós nem vagyok, de szerintem 4-6 év kell a 2. fázishoz, és 8-10év a megfizethető villanyautók megjelenéséhez.
üdvözlettel
A Tesla rekord nyereséget jelentett a tavalyi évre nézve. Erről beszéltem a Millásreggeliben csütörtökön.Eközben a német TÜV jelentése szerint a három évesen az első műszaki vizsgán megjelenő autók közül a Model S abszolút értelemben is az egyik legrosszabb teljesítményt nyújtja a vizsgált autók…..
miert? 2022.02.01 10:05:38
@Zed is not dead yet:
"Kifejlesztettek egy fémsó-oldatot, tkp. egy elektrolitot, ami nagy töltéssűrűséget volt képes tárolni, ..., megtervezték a töltésének módját is (benzinkút-szerűen, töltött elektrolit be, közben töltetlen elektrolit ki, a lötty töltése a "kúton" történik, stb.)... aztán ha jól emlékszem olyan kb. 10 éve lehetett róluk utoljára hallani."
Igen, ez igéretesnek tűnt. Akkor. Azaz a kétezres évek elején, amikor még a Toyota hibrid Prius is Ni-hibrid akkuval ment. De aztán jött a Li aksi, és mindent letarolt, mert mégjobb volt.
Az elektrolitnak sajnos nem elég nagy a teljesitmény sűrűsége. Legalábbis a Li-ion aksihoz képest. Igy a gyors feltöltés előnye nem tud igazán érvényesülni. (Hiába tart az elektrolitcsere csak 2 percig, ha 50km-enként meg kell állni "tankolni").
Ha még lesz valami alkalmazása, akkor esetleg földi telepitésű vészhelyzeti elektromos hálózati állomások esetében, ahol a tömeg nem számit.
miert? 2022.02.03 10:37:41
@Igazamvanvagyigazamvan?: "Metal-air batteries" Itt valami félreértés van. A fém-levegő telepek nem újratölthetők. Ugyan a teljesitménysűrűségük valóban kimagasló, de villanyautóban való alkalmazásuk fel sem merült.
Elvben vannak a Li-ion aksinál jobb lehetőségek is, de ezek nem újak, évtizedek óta ismertek. A valódi alkalmazás útjában olyan nehézségek állnak, amiket eddig nem tudtak megoldani. Nem hiszem, hogy ez gyorsan megváltozhatna.
Tavares megint megtette: nyilatkozott, anélkül, hogy a levegőbe beszélne, PC szóvirágokkal, a korszellem kényelmes cuppanós zseléjébe merülve. Ő nem ilyen. Mindig szemből jön, és először üt. Határtalan odaadással követem munkásságát, de nem lennék a beosztottja.A francia „Les Échos“, az olasz…..
miert? 2022.01.20 10:40:23
Tavares nem igazán mondott új dolgot. Amikről beszél, azok közismertek jó ideje.
2 pontositást tennék hozzá:
1.A villanyautók gyártási önköltsége nem 50%kal több, mint a belsőégésűnek. Bár most 50%kal drágábban adják el, de ez nagyrészt a fejlesztési és beruházási költségek miatt van igy. Amikor egy 16millás autóban 2-3 millió az aksi, akkor önmagában ezzel nem indokolható a többlet. Ezért remélhető, hogy néhány év múlva érezhetően csökken majd az áruk.
2. Az autók magas árszintje nem a középosztály autóvásárlását fenyegeti, hanem a hétköznapi európai (értsd francia, német) átlag emberét. És ha egy egyszerű dolgozó nem tud új autót venni, akkor ezzel az autógyártás tömegessége kerül veszélybe. Vagyis saját jövőjét is félti ettől.

És még egy megjegyzés.
Nem lesz népszerű, amit mondok, de jobb szembenézni a valósággal.
Az a társadalom, ami preferálja a "14 millió szociálisan jól biztosított munkahely" megőrzését, az leépülésre van itélve. Egyedül a termelékenység folyamatos növelése biztositja a jólét növekedését is. Ahogy itthon megszűnt 3 évtizede textilipar, 2 évtizede a szénbányászat, leépült a kohászat, és ennek ellenére jobban élünk, úgy az autóiparnak is szembe kell nézni a túlfoglalkoztatottsággal és a leépitésekkel. Egy munkahelyet veszteséggel fenntartani nem lehet sokáig.
Ugyanakkor nagyon fontos Tavaresnek az a megjegyzése, hogy az átmenet nehézségeiről szóló társadalmi megbeszélések egyenlőre hiányoznak.
miert? 2022.01.20 17:58:25
@padisah: Azért irtam az aksit, mert többnyire ezt szokták megnevezni, mint jelentős többletköltséget. A teljesitmény elektronika sem olcsó. jellemzően többszáz ezer forint nagyságrendbe esik. De a villanymotor annyival olcsóbb a benzinesnél, hogy az elektronikával együtt már kb egálban lesznek. Egyébként az elektronika is olcsóbodni fog, ha milliós szériában gyártják. Igaz, erre kell várnunk még pár évet. Az autó többi része (karosszéria, ülések, stb) meg nem különbözik.

A középosztályba sajnos nincs benne a melós, a buszvezető, a pedagógus, azaz az átlagember. Inkább az átlagon felüli jövedelemmel rendelkezőket sorolják a középosztályba, akik már polgári életet élnek. Mint az ügyvéd, mérnök, orvos, sikeres művész, kis és középvállalkozó, stb. A középosztálybeliek akkor is meg tudják venni az autót, ha az 50%kal többe fog kerülni. Kicsit morognak miatta, de megveszik. A melós, aki eddig is gyakran csak hitelre tudta megvenni, viszont nem fogja tudni kifizetni a megemelt árat. Legalábbis sok esetben nem.. Ezt látja Tavares is és óv minket (és saját magát) ettől. És erre a "problémára" nem jó válasz az sem, hogy majd 10 év múlva már megfizethető lesz a villanyautó, mert akkor 10 év kiesik a gyártónak is és a vevőknek is. Ez pedig nem elfogadható alternativa.

üdvözlettel
Szerdán ismertette az "Institut der deutschen Wirtschaft" azt a tanulmányát, amely a nyersanyagok beszerezhetőségével, a készletek méretével és ennek jövőbeli gazdasági hatásával foglalkozik. A tanulmány megrendelője a bajor gazdaság szereplőit összefogó szövetség.Magas a rizikója annak, hogy az…..
A töréstesztetek mellett évek óta vizsgálja a vezetéstámogató rendszereket is az Euro NCAP. Az idei mezőnyből a BMW iX3 emelkedett ki. Elsősorban az adaptív tempomat és a sávtartó "viselkedését" értékelik, a működősük pontossága és a vezető kiegészítésének a képessége kapcsán.Kicsit kacifántos a…..
Van ez az állandóan mantrázott duma, hogy a fiatalok már nem akarnak autót, egyébként sem érdekli őket a vezetés, és az autózást úgy eleve valamilyen "ökológia bűnnel" azonosítják.Hát, ha még az ilyen témákban tényleg elég érzékeny német fiatalokat kérdezik, akkor sem jön ki a "kívánt" eredmény. A…..
miert? 2021.11.25 16:26:46
@desw: "valós-e a "mindmeghalunk" ha 2C fokot meghaladjuk"
Nem ezt mondják, csak katasztrófát emlegetnek. De még ez is erősen kérdéses. A globális felmelegedés eddigi történetében (ami nem jóslat, hanem megvalósulás) több embernek javultak a létfeltételei, mint amennyinek romlottak. Ez akár hosszabb távon is igy maradhat. Persze aki Szomáliában szomjan hal, az nem vigasztalódik azzal, hogy Szibériában hatalmas területek válnak művelésre alkalmassá a felmelegedés miatt. Ez politikai probléma, hogy a lakosság átcsoportositása nem jöhet számitásba.
Mindenestre az emberiséget, mint egészet, nem fenyegeti semmi a felmelegedés miatt.
Magyarországon "csak" három évtized volt arra, hogy klasszikus családi vállalkozások fejlődjenek ki az autókereskedelemben, és a legritkább esetben tudtak akkorára nőni, hogy szemmagasságban legyenek az importőrökkel, ami az alkupozíciójukat illeti. Nyugat-Európában a háború után a "sarki" családi…..
miert? 2021.11.20 22:55:48
Meghallgattam.
A felszin kapirgálása mellett mintha nem futotta volna a lényegi pontokra és árnyaltabb helyzetképre.
Az autokereskedelmi szisztéma átalakitása után
1.A kereskedők üzleti szabadságának csökkenése egyfajta nivellációt fog hozni, mivel csökkenti a kiugrási lehetőséget, igaz a bukási kockázatokat is.
2.Mivel nem a kereskedők készleteznek, ezért a gyártók nagyobb választékából lehet majd választani. Igy aki a hétköznapi verziót keresi, az rosszul jár, mert nem viheti el közvetlenül az autót a szalonból. Aki pedig ritkább konfigurációt/szint keres, az jól jár, mert a rendszeres kiszállitások miatt hamarabb megkapja, mint korábban.
3.Mivel az eladási ár nem egyedi alkufolyamatok eredménye lesz. ezért a bennfentesek rosszul járnak, mert nem tudnak élni pozició előnyükkel. A kivülállók/zöldfülüek jól járnak, mert eddig őket kopasztották meg rendesen, és ez most mérséklődik. Tehát itt is nivellálási folyamat kezdődik.
4.A vásárlók pozicióját ebben a pillanatban nem lehet általánosan megitélni. Jelenleg az eladók diktálnak az autópiacon, ezért emelkednek az árak. De ez mindenféle kereskedelmi rendszerben igy lenne. Tehát az az elhangzott mondat, hogy a vásárlók rosszul fognak járni az új rendszerben, igy szó szerint nem igaz. Viszont minden racionális elképzelés szerint az autótermelés belátható időn belül utoléri a keresletet, sőt utána kinálati piac lesz. Ami elkerülhetetlenül az árak csökkenésében fog megjelenni. A mostani 10% feletti nyereséghányadok is csökkenni fognak.

üdvözlettel
Elektromos, dízel, benzin, hidrogén, vagy valami más? A mai Millásreggeliben egy, az adásban elhangzott beszélgetésre reflektálva végigvettük, hogy hogyan lettünk Európában dízel nagyhatalom, közben a világ többi felén személyautókban gyakorlatilag nem játszott szerepet ez a hajtás.Ennek kapcsán…..
Az elmúlt hetek elképesztően intenzívek voltak programok, kötelezettségek és munka szempontjából, biztosan észrevettétek, hogy bármennyire is szeretek nektek írni, messze nincs időm arra, hogy egyenletes mennyiségben tudjam űzni ezt a cégvezetés, konferenciák, rádiózás, utazások és minden egyéb…..
miert? 2021.10.27 13:09:23
@Sesquatch Hegyi:
A Porshe jelenleg egy pilot gyártást indit be, amelynél a becsült költség 10Euro/liter. Távlatilag remélik, hogy a költség jelentősen csökkenthető, a cél a benzin mai árszintje.

www.motorauthority.com/news/1130590_porsche-backed-pilot-plant-to-produce-synthetic-fuel-at-industrial-scale

Egyébként a Porshe vásárlókat kevésbé érdekli a benzin ára. Az annál inkább, hogy hosszú távon is üzemeltethessék meglevő mai sportautóikat. Ezért a Porshe részéről ésszerű lépés, hogy mindenképp biztositani akarja a szintetikus üzemanyag gyártást, akár a mai ár többszöröséért is.

Ugyanakkor ez nem tűnik elfogadhatónak a ma autót használó több 100 millió embernek, akik nem tudnák megfizetni a magas benzin árát.
Érdekesebbnél érdekesebb nyilatkozatok, statisztikák, kijelentések láttak napvilágot a múlt héten is az autóipar képviselőitől. Igyekszem feldolgozni mindent, ahogy időm engedi. A villanyautó kérdés uralja a pillanatot, és ez nem is nagyon fog változni a közeli jövőben. Kezdjük Ingolstadttal.Az Audi…..
miert? 2021.10.14 15:31:26
@MEDVE1978: "A lithiumion akkumlátorok ugyanis túl drágák és rengeteg anyag kell beléjük."
A litium aksik valóban drágák, de nem ez az oka a villanyautók jelenlegi magas árszintjének.
Ha azt mondom, hogy egy 20millás autóban az akku 4 milla, akkor ez ugyan önmagában elég sok, de ez nem indokolja a villanyautók 2-2,5szeres árát. Csak ezt a gyárak szeretik elsunnyogni és mellébeszélni. A villanyautó többi része pedig egyenköltségű vagy olcsóbb, mint egy benzinesé.
Igy nincs olyan alapvető költségelem, ami ilyen magasan tartaná hosszú távon az autóárakat. Ehhez még hozzájön, hogy egyébként az aksik önköltsége is várhatóan lejjebb fog ereszkedni lassacskán..
Sokan vezetünk rendszeresen és legtöbben napi szinten autózunk a nagyvárosokban vagy a közutakon. Van, aki naponta száz kilométereket, a többség azért ennél valamivel kevesebbet tölt az utakon. Mindenesetre mindannyiunkban kialakul egy-egy markáns vélemény a többiekről, a többi autós vezetői…..
Még egy jó hír: 2030 után sem lesz elektromos a 911.Eleget beszélgettem az elmúlt években vezető Porsche mérnökökkel erről a témáról ahhoz, hogy ne lepjen meg ez az egyértelmű kijelentés, de manapság olyan gyorsan változik a széljárás, hogy bárki, aki bármilyen hagyományos érték mellett áll ki,…..
miert? 2021.09.24 08:22:00