Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Graphis

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Rippl-Rónai József: Műtermi csendélet vörös drapériával (Szőlők és rózsák), papír, olaj, 46 x 48,5 cm, jelzés fent jobbra: Rónai – közölve Kieselbach Galéria 55. Tavaszi aukció, 2017 május (kat. 166.) Tudjuk, hogy a mamutok már elég rég kihaltak. Nevük azonban tovább él a mamutvállalat, a…..
Graphis 2017.06.28 00:22:41
Sajnos csak most bukkantam rá az Ön kíváló és hiányt pótló blogjára. Élvezettel olvastam visszamenőleg is jónéhány írását. Így találtam rá a Márffy Ödön munkásságával és az ő képeinek aukciós katalógusában fellelt anomáliáival foglalkozó epizódra. Itt Ön említést tesz arról, hogy az aukción szereplő Salome, "... a most bemutatott Márffy-remekmű, tulajdonképpen egy fragment, melyet maga a művész metszett le egy hármas női aktkompozícióból." (idézet Öntől)
Arra vonatkozóan rendelkezik-e információval, hogy miért tette ezt a művész? Mert nem csak lemetszette, hanem alaposan át is festette. Változott a testtartás: a három alakos képen a vállak jobban szembe fordulnak, az arc felénk néz,a kontraposzt erősebb, a támasztó láb combja izmosabb, a derék és a medence találkozása egyenes vonalú, a köldök alig érzékelhető, az új képen a horizont magasabbra került, stb. Ha valóban lemetszésről van szó, akkor az almát tartó kezet nyilván át kellett festeni, de itt gyakorlatilag a teljes felület át lett festve. A korábbi, szinte gótikussá stilizált test még ebben a lazának látszó "S" alakú tartásban is több feszültséget hordoz, mint az átfestett lágy idomú, az elődjéhez képest naturalisztikusabb, és a lemetszés miatt témáját vesztett alkotás. Röviden összefoglalva: miért festett Márffy egy gyengébb képet a már kész, jobbik helyett. Nem lehetséges inkább, hogy ez a kép az előzménye a három alakosnak? Vagy ha izgalmakat akarunk, felvetődhet az is, hogy egy nagyon ügyes Márffy-utánzatról van szó?