Regisztráció Blogot indítok
Adatok
filozofus87

8 bejegyzést írt és 4 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Akárki Reformizmus 2017.04.25 18:26:31
A reformista irányzat a munkásmozgalom egyik fő irányzata volt hajdanán – de ma már nincs sok értelme reformizmusról beszélni. A 19. század végére a kapitalizmus meghaladását célul kitűző mozgalom markánsan két irányzatra vált szét. A forradalmi irányzat – az anarchizmus, illetve a szociáldemokrata…..
filozofus87 2017.06.23 19:44:31
@István Tamasi: Azaz, a tulajdonviszonyok, elsősorban, a termelőeszközök tulajdona a fő kérdés. Azért nem lett volna szabad privatizálni, hogy ne induljon újra a kapitalizmusra jellemző eldologiasodás, amely nem erkölcsi alapon, hanem a piaci automatizmusok (kényszerek) folytán működik úgy, hogy a gazdagok és a szegények közti különbség növekedjen. Ebből, persze, nem következik az, hogy semmit nem tehet az állam. Mert pl. államosíthat is - tehát a kulcsfontosságú, az emberek megélhetését leginkább befolyásoló termelőeszközöket (pl. a földet) állami tulajdonba vetetheti. Ha a politikai vezető tényleg a közjót kívánja szolgálni, akkor ezt teszi. Viszont erre soha nem volt garancia - bármilyen rendszer van, kiszámíthatatlan a hatalomra kerülők viselkedése, bármikor lehetnek a vezetőnek olyan szándékai, amelyek nem a közjót szolgálják, hanem éppenséggel tönkreteszik azt. Ezzel lerombolják a bizalmat maguk iránt. Tönkreteszik a közösség organikus jellegét - ami konfliktusokhoz vezet - újabb háborúkhoz - ez a rebellió. Azok, akik nem reformisták, hanem radikális baloldaliak, azok esetében sem garantálható, hogy nem élnek vissza hatalmukkal. Elég ha pl. Sztálinra, Rákosira gondolunk. Vagy Robespierre-re. A probléma lényegét én intellektuális természetűnek tekintem. Az a gond, hogy az emberek félrevezethetők, manipulálhatók. Ha nem ilyenek lennének, akkor nem támogatnák szavazatukkal a közösség érdekeit, a közjót nem szolgáló politikusokat. Azonban, az emberek többségének nincs világos elképzelése arról, hogy a fontosabb közjogi kérdésekben mi lenne a közjó. Nem kizárt, hogy alkalomadtán saját elnyomatását is meg lehet szavaztatni az állampolgárokkal. Ami, nyilván, azért lehetséges, mert nincs részvételi demokrácia, valódi önkormányzat - az emberek a napi gyakorlat során nincsenek bevonva az őket érintő döntések megvitatásába.
A Lukács Györgyről szóló konferencia után gondolkodtam el igazán azon, hogy vajon miért nem lett magyarországi folytatása Lukács György társadalomfilozófiájának. Miután belemélyedtem a részletekbe, az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy azért csappant meg az érdeklődés Lukács iránt, mert a marxizmus…..
1. A posztmodern megközelítés Jean-Francois Lyotard abban látta a világhelyzet és a filozófia helyzetének lényegét, hogy a nagy narratívák (a korábbi világmagyarázatok) érvénytelenek, s ezt a véleményét azzal magyarázta, hogy eleve képtelenség áttekinteni a tudományokban és a tudományosnak nem…..
Talán kevesen foglalkoznak ezzel a témával, pedig ez világít rá a legtöbb társadalmi baj fő okára. Az eldologiasodás fogalma 1923-ban bukkant fel a magyar filozófiában, amikor Lukács György megírta Történelem és osztálytudat című tanulmányát. Az ő szavait idézve az alábbi jelentése van az…..
filozofus87 2017.05.04 21:36:38
Az érthetőség hiánya tette tönkre a marxistákat. Gyanítom, hogy sok esetben nem a gondolatuk avult el, hanem csak az a szóhasználat, fogalomrendszer, amelyekkel a gondolatukat megfogalmazták. Pl. a marxista Lukács György az alábbi módon fogalmazott a kapitalizmus előtti társadalmakról:

" A gazdaság objektíve sem érte el még a magáértvalóság fokát."

"Az ilyen társadalomban nem lehetséges olyan pozíció, amelyből kiindulva tudatosítható lenne minden társadalmi kapcsolat gazdasági alapja."

Tulajdonképpen, Lukács György csak arra gondolt, hogy a gazdaság kevésbé különült el a társadalmi élettől, az erkölcstől a feudalizmusban, mint a kapitalizmusban. Illetve, a gazdaság kevésbé szorította ki az erkölcsöt az emberi viszonyokból. Emiatt viszont az erre épülő második mondat igazságtartalma vitatható. Ugyanis, nem arról van szó, hogy eltitkolják az emberi kapcsolat gazdasági alapját, hanem arról, hogy az emberi kapcsolatok nem gazdasági alapra épülnek. Képzeljünk el egy házasságot. A házasság épülhet gazdasági alapra is, és épülhet szerelemre is. Ha szerelemre épül a házasság, akkor is van gazdasági háttere - de nem az motiválja. Tehát, nem igaz az, hogy minden társadalmi kapcsolat alapja gazdasági - ezért érthetetlen is, hogy miért kellene tudatosítani a gazdasági alapot, amikor az nem jelenik meg motivációként, alapként. Persze, megjelenhet - akadályozó tényezőként. Viszont nem az akadályt tekintem alapnak. Ha pl. tanítani szeretnék, de nincs pénzem krétára, akkor a tanítás alapja nem a kréta megvásárlását akadályozó pénzhiány, hanem az, hogy én kulturális szolidaritást kívánok gyakorolni - és a krétahiány csak ezt hátráltatja - de nem alapja az én szándékomnak. hiszen vannak gazdag emberek, akiknek van pénzük krétára - mégse akarnak másokat tanítani. Azaz, nem az anyagi gazdagság a kulturális szolidaritás mint ember-ember közti viszony alapja.
A Lukács György szellemi örökségét feltáró háromnapos konferencia indította el bennem a gondolkodást az elmúlt 60-70 évről. Vajon mely okok miatt bukott meg a magyar szocializmus? Viszonylag sok sajátos körülményt nevezhetünk meg okként: pl. - Kádár János kegyetlensége (az 1956-os forradalom utáni…..
Bevezető fogalommagyarázat Miután új fogalmat vezetek be, tájékoztatom olvasóimat arról, hogy a kulturális szolidaritást mint jelenséget a kommunikáció egyik fajtájának vagy irányultságának tekintem. Olyan kommunikációnak, amely a másik ember tájékozottságának, közérzetének, egészségének javítására…..
Lukács György eldologiasodás fogalma nemcsak a frankfurti iskola tagjait lelkesítette fel, hanem pl. egyes orosz olvasóit is. Az orosz reakció több évtizeddel későbbi, és elvezet a létező szocializmus lényegi megértéséhez. Ugyanis ők pl. azt emelték ki, hogy Lukács György a szocializmusban is…..
  A napokban sorra kerülő Lukács-konferencia, feltehetően, ráirányítja majd az érdeklődök figyelmét a filozófiára. Ezért bízom abban, hogy az én fölvetéseimre is akad reakció. Magamról érdemes annyit leírnom, hogy magyarországi és oroszországi egyetemen is tanultam filozófiát, ezért lehetnek…..
A Klub rádió ma (kedd) reggeli műsora kapcsán érzem aktuálisnak ezt a témát. A XX. század képtelen volt megszüntetni az előítéletes gondolkodást, amely olyan politikai pártok, tekintélyes értelmiségiek gondolkodásában is újjászületik, amely pártok, amely értelmiségiek azt terjesztik magukról, hogy…..