Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Candide1

0 bejegyzést írt és 10 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
1968, akárcsak a tüntetésein felvonulók plakátjain Che, Ho-Shi Minh és Mao sematikus, warholizált képei, ikonikus jellegű, önmagánál többet jelentő valami. Valójában 1968 nem más volt, mint az 1789-cel induló forradalmi folyamat újabb állomása, s lehet, hogy a végállomása.…..
Candide1 2008.06.07 14:55:40
Gabrilo:

nézze, ezeket Polányi írta, vele tárgyalja meg. De szerinte a termtudokban sincsenek értékmentes tények, márpedig ő termtudós volt. További infóért forduljon hozzá.

Nem, Polányi nem írta azt, hogy „nincsenek értékmentes tények”, csak Ön így interpretálja.
„Azt mondja PM, hogy a termtudok sem mentesek az "értékektől", hisz ott is olyan "absztrakt" célok lebegnek a tudós szeme előtt, mint pl. az "igazság". Hisz ha egy kérdésben nem az igazságot kutatja, miért is kutat?” Ez nem ugyanaz, mint mondottam volt. Ezért a interpretációja minimum félrevezető, de inkább hamis.

Mindenesetre a politika-erkölcs világában nincsenek értékmentes tényleg.
Mondjuk az értékelő állítás , tény, hogy Hitler egy gonosztevő volt, vajon milyen értékek mentén kérdőjelezhető meg? Számításba kell vennünk ilyenkor a nenonácikat? Ha viszont így van, akkor a relativizmus természetes dolog.


A rendről:
a példa nagyon is ül. Ugyanis nem ugyanaz, hogy ha instabilnak rendezi be a szobáját/építi fel a házát, vagy ha az maga stabil, csak valaki jön és szétveri. Ha a kettő között nem érzi a különbséget, szívesen szétverem a lakóhelyét, oszt majd azt mondom: nem volt elég tartós.

Példája nem ül. Ön márt találkozott olyasvalakivel, aki szándékosan „instabilnak rendezi be a szobáját/építi fel a házát”? Hallott-olvasott olyan társadalmi rendről, amelyik eleve instabil? Szerintem próbálkozzon valamilyen más irányból, mert még átmegyünk valami lakberendezési csevejbe.

”Az idő kiállása természetesen nem matematikai pontosságon múlik.”
De mondjuk egy néhány éves köztársaság meg mondjuk egy ezer éves monarchia között kicsit nagyobb a különbség mint 500 és 501 között nem? Kicsit megmosolyogtató, hogy nem látja a különbséget.

Írhattam volna 2-t és 1000-et is. Miben kell nézni a különbséget? A fennállás hosszában? Vagy azt akarja mondani, hogy köztársaságról váltsunk monarchiába. Indoklás: a monarchia tovább állt fenn. )

"Miért lenne valószínűbb en bloc? Ez a kérdés függvénye. A hagyomány nem találkozott az összes lehetséges kérdéssel."

Azért valószínűbb - ezzel kezdtem, és őszintén szólva már kicsit unom, hogy önmagamat kell ismételnem már századszorra - mert sok-sok ember sok-sok évtizeden/századon át fölhalmozott tudását tartalmazza szemben néhány ember "rációjának" újító kísérleteivel.

Mármint sok-sok ember politika-erkölcsi tudását? És ez a fölhalmozott tudás mindig változatlan, adott volt? Vagy lépésről lépésre bővült módosult- attól függően, hogy ki mit újított bele?

Ha kicsit belepislant a történelembe, az is a hagyományt igazolja: az ilyen racionalista kísérletek nem tartottak túl sokáig (tényleg, azt tudja már, hogy a jakobinusok meddig bírták tartani az ésszerű rendszerüket?).

Ön úgy gondolkodik, hogy ha a monarchia 1000 évig állt fenn, akkor csak abban lehet jó élni?

A hagyománynak pedig nem dolga az "összes kérdéssel való találkozásnak", ezt is már ezredszerre mondom. Azzal kezdtem, hogy nem tökéletes választ ad, nem végsőt, és nem ad mindenre, viszont_valószínűbb_hogy relevánsabb, és adekvátabb válaszokat ad, mint a konkurrens verziók (tudomány erkölcs és politika, etc.). A dolga az, hogy viszonylag ismerőssé tegye a világ egyes részeit: ettől még a világ nagy része ismeretlen marad, és a kontingencia is megmarad: biztosak sosem lehetünk a dolgunkban, sem abban, hogy a cselekvésünk hová vezethet. A hagyomány mindenesetre eligazíthat bennünket, mert azt mondja: ebben a helyzetben x ideje y ember ezt cselekszi és z lesz az eredménye.

Annyira, de annyira kíváncsi lennék valamilyen konkrétumra. A „nem tökéletes választ ad, nem végsőt, és nem ad mindenre, viszont_valószínűbb_hogy relevánsabb, és adekvátabb válaszokat ad, mint a konkurrens verziók (tudomány erkölcs és politika, etc.).” Konkrétumok nélkül tökéletesen értelmezhetetlenek. Mondjon legalább egy valamit, amikor saját életében a hagyományban kellett keresnie, és aszerint cselekedett, hogy egy problémát megoldjon.

folyt. kö.
Az alapvető tévedés, amit a legtöbb ember el szokott követni, amikor közgazdasági, jóléti, társadalmi igazságossági stb. témákról gondolkoznak, hogy pénzben gondolkoznak valós, fizikai áruk, szolgáltatások helyett. Egy amerikai balos blogger nemrég rendesen felhúzott, amikor…..
Candide1 2008.04.29 10:50:39
Shenpen:

A vásárlást nagyon könnyen manipulatívvá lehet tenni. Aki valamennyire járatos a műkincs bizniszben, valószínűleg alá tudja ezt támasztani. (A következő modellt konkrétan egy galériás mesélte, mint gyakori dolgot.) Tegyük fel, hogy van egy adott festőtől mondjuk 5 db 10000 dollárt érő festményem, amit 1 évvel ezelőtt vásároltam. Megegyezek egy galériással, hogy szokásos jutaléka helyett dupláját fizetem a következő tranzakcióban való részvételéért: kikiáltja a festményeket mondjuk 15000-ért, beépített strómanok rálicitálnak, és a végén én megszerzem a saját festményeimet darabonként 100000-ért. Természetesen, nem fizetem ki, csak papíron. Ezzel az 50000 dollárból csináltam 500000-et a vagyonomban. Plusz a műkincspiac felfigyel erre – ha még jól is marketingelem pláne – és a következő 5 évben a festmények piacra dobásával akár megtízszerezem a bevételemet.
Amit az itteni posztban nem hangzódik el, pedig fontos lenne, hogy egy feles pénzzel rendelkező ember (befektető) a befektetésről való döntéseiben alap szinten a kockázatot és megtérülést nézi. Az, hogy a szegényeket hogyan lehetne megsegítenie – nemcsak abból állhat, hogy segélyeket küldözget. Jól működő gyakorlat pl. a fair- trade kereskedelem. Tehát, ha mondjuk felelősen gondolkodó gazdag vagyok, pl. munkahelyeket hozok létre aminek nyilván nagyobb a kockázat, hosszabb időt igénylő vagy kisebb a megtérülése – pl. ahhoz képest, ha festményt veszek.
„De hadd ne kelljen magyarázni már, hogy abból a fiatalból, akinek ösztönös tehetsége és elhivatottsága van az öltönyszabásra, és Saville Row-szintű szabó lehetne, ha agrármérnök lesz, mert magas az agrártermékek ára a fenti átirányítás miatt, akkor agrármérnöknek valószínűleg eléggé közepes lesz? Tényleg ne higyjük már, hogy az ember kényünk-kedvünk szerint formálható anyag: rengeteget számítanak a született adottságok, a családban örökölt mémek, meg maga a szabad akarat és vágyak. Ha sok agrármérnök lesz, az csak annyit eredményez, hogy sok gyenge agrármérnök lesz. Ld. korunk indiai programozóit, pl.”
Itt megint hamis a logika. Egyszerűen abba fektet a befektető, aminek minél kisebb a kockázat és minél nagyobb a megtérülése más befektetési lehetőségekhez képest. A munkaerőpiac ehhez igazodik (vagy nem, de ez gyakorlatilag kizárható) önszántából és nem kényszerből. És nem túl életszerű, hogyha valaki nagy elhivatottságot érez mondjuk a szabóság iránt, akkor pusztán a pénz kedvéért agrármérnök lesz. Ha meg igen, ez az ő döntése, nem kényszer. Ha még gazdasági kényszer van, akkor is meg van a lehetőségem dönteni.
„Mert a tőke sem pénzről szól, hanem tőkejavakról (capital goods): eszközökről, amelyek a fizikai munka és a természeti erőforrások felhasználását hatékonyabbá teszik. Ilyenek a gépek, a tudás, satöbbi.”
Ez tévedés, van sima befektetlen pénztőke, mai már a reálfolyamatokról levált. A befektetett tőké és pénztőke egymásra gyakorolt hatásai időben nagyon elváltak. Tanulmányaimból emlékszem, hogy egy közg. professzor 2003-ban adta elő, hogy 1000 milliárd dollárra becsülik az olajbevételekből származó „felesleges” pénzmennyiséget, ami a banki és tőzsdei rendszerben kering. Ez pénz semmit nem tesz hatékonyabbá. Ha megfelelő mennyiséget birtokolsz, államokat dönthetsz be vele. (lsd. Soros esete Malajziával.)
Paris Hilton egy szabad piacon milliókat keres dollárban. Divatcikkeket ad elő Milánótól New Yorkig, énekel és fogynak a lemezei – mindezt a konvencionális (értsd mozarti vagy michelangeloi) tehetség legkisebb látszata nélkül. Mások napi nyolc-kilenc órát dolgoznak néhány…..
Candide1 2008.04.25 14:40:12
„"egyrészt egy adott felmérésről van itt csak információ"
Pontosan azt mérték fel, amire kíváncsiak voltak. Statisztikai, felméréstechnikai vagy értelmezési hibát nem követtek el. Mi a gond?”
Az hogy 1 db, ráadásul amerikai a példa, ahol az is joggal merül fel ennél afajta segélyezésnel, hogy ott más volt – talán még ma is az – a családmodell, ti. az anya nem szokott dolgozni, az apa tartja el a családot.


"az információ csak annyi, hogy korrelál és szignifkáns eltérés van egy sztem sajátos kontrollcsoporthoz képest"

Az információ jóval több annál, hogy eltér. Az információ annyi, hogy jelentős eltérés van ÉS sajnálatosan nagy arányban okoz negatív végkimenetelt.
Mit értesz az alatt, hogy "sajátos" kontrollcsoport?
kontrollcs: lsd.lentebb

"ez az eltérés nem annyira meglepő: csonka családban felnőttek közül többen kallódnak el mint a hagyományos családban. na bumm."

Éppen ezért nem szükséges államilag finanszírozni a csonka családok kialakulását. Anyagilag nem lesz rá lehetőség, kevesebb lesz a csonka családban elkallódó gyerek, na bumm.

Csak Te ezt ilyen egyszerű dolognak. Mint előző kommentemben kifejtettem, ez a felmérés nem bizonyítja a közvetlen oko-okozati összefüggést. És még ha bizonyítaná, akkor sem lehet ilyen egyszerűen ezt elintézni. ennek

"Mi lett volna az eredmény ha a kontr. csoport a támogatásnélküliekből áll?"
„Harmadszor ismétlem: abból állt.”
Talán olvasd el még egyszer, hogy én mit írtam. Te ezt írtad:” hogy ezek a srácok hatvanvalahány százalékkal nagyobb eséllyel váltak fiatalkorú bűnözővé / drogossá / alkoholistává, mint a teljes családban nevelkedett kortársaik.”
Az én kontr. csoportom, a támogatásnélküli ÉS csonka család, nem támogatásnélküli ÉS teljes család.


"Mi lenne az eredmény, ha más tényezőket is vizsgálnak: pl. a szülők kapcsolata a válás után; gyerektartási összegek mértéke; szülők kulturális háttere, végzettsége stb."

A felmérés egy hatásvizsgálat, kíváncsiak voltak rá, hogy az adott állami segélynek milyen gyakorlati következményei vannak. Kiderült, hogy katasztrofálisak, tehát - remélhetőleg - levonják a következtetéseket. Az általad említett tényezők vizsgálata e szempontból irreleváns.
Dehogy irreleváns, legfeljebb nem veszik figyelembe. És így a valódi okokra legfeljebb nem derül fény.

"pluzs a bónusz:hogy egy rossz házasság sokkal rosszabb is lehet egy gyerekre nézve, mintha egy rendes egyedülálló szülő neveli fel."

Ebben teljesen igazad van, akad ilyen eset is. Csakhogy az ilyen esetek nem változtatnak az eredményen, mert már benne vannak a statisztikában.
Mármint milyen eredményen és statisztikában?

"miért jobb olyan hagyományos családok támogatása, ahol pl elisszák a szülők a segélyeket vagy ölik egymást (akár szó szerint) stb."

Most te követed el a statisztikai hibát. Önkényesen kiválasztasz egy, a csoportra nem jellemző, negatív magatartásmintát, és azt hasonlítod a másik csoporthoz.
Itt az elosztási elvről van szó, nem statisztikáról: hogy csonka családtámogatás nuku, de teljes, rossz család rendben?
Odaállok segélyért mint egyedülálló, elvált gyerekes apa és azt mondják nekem, hogy nem adunk neked segélyt, mert te úgyis drogosnak neveled a gyereket, miközben egy alkesz házaspár meg felmarkolja? Ez elég érdekes szemlélet.

"Már ha egyértelmű lenne, több kárt okoz."

Teljesen egyértelmű: 60% > 40%
ez lásd fentebb.

"Te sem gondolod komolyan..."

A lehető legkomolyabban mondtam.

"Ezt nagyon sokan tudják elméletben, csakhogy az élet ennél sokkal komplikáltabb és senkisem jós."

A "csakhogy az élet ennél sokkal komplikáltabb" azt próbálja eufemizálni, hogy ugyan tudják, amikor hibát követnek el, mégis elkövetik? Mert én ezt hívom éretlenségnek, meggondolatlanságnak. Jóslást senki nem várt el, ellenkezőleg - ha figyelmesen végigolvasod, amit írtam, épp az volt a lényege, hogy ezt a döntést nem romantikus illúziók, hirtelen érzelmek vagy alaptalan elvárások, hanem a hosszabb távú együttélés, a másik ember mélyebb megismerése során tanácsos meghozni, tehát nem szabad elsietni.
tudom, hogy ezt írtad, de egyrészt
- Egy ember sem TUDJA, legfeljebb hiszi és reménykedik, hogy pl. 40 évig együtt tud élni egy emberrel . A naivságodról és tapasztalatlanságodról pont azért írtam, mert azt gondolod, hogy egy kapcsolatban (házasság előtt), az idő egy adott pillanatában már előre tudsz mindent magadról, egy másik emberről, a jövőben történő változásokról stb., és azt hiszed, hogy x évre előre, racionális döntést tudsz hozni.


"Nem teljes, hanem állami támogatásban nem részesülő csonka családokra lennék kíváncsi."
„Olyan nincs, tehát nem lehet felmérni. A csonka családok mind kapnak támogatást. Sajnos.”

Hát akkor rossz a felmérési módszertan.

Tt1, nem tudom, hogy érzelmileg érintett vagy-e a kérdésben, de ne dőlj be az eufemizmusnak. "Segély", mi most "segítünk", "hozzásegítjük őket" valamihez, persze. Ha az állam arra költi az adóbevétel egy jelentős hányadát, hogy a jövő lúzereinek számát növelje, amivel ráadásul bizonyítottan, jelentős jövőbeni plusz kiadásokra kényszeríti önmagát, az nem "segítség". Az egy ostoba, emberi életeket tönkretevő, rendkívül nagy károkat okozó döntés.
Természetesen létezik olyan kategória, hogy támogatások és szociális juttatások. Azonban nem eshetünk át a ló túlsó oldalára, nem osztogathatunk olyan nonszensz méretekben, hogy a lakosság 60%-a valamiféle támogatásban részesüljön (Magyarország), mert az a rendszer egyszerűen fenntarthatatlan. Ez maga a verseny kilúgozása; elvonjuk a versenyképesektől a pénzük egy részét, és ilyen-olyan jogcímeken odaadjuk a versenyképteleneknek. Szerinted mi lesz hosszú távon az eredménye annak, ha egyre több területen a versenyképtelenek kerülnek mesterséges úton előnybe?

Nem dőlök be és az általánosan megfogalmazottakkal egyet is értek. Én egy konkrét dologgal nem értek egyet, ami arról szól, hogy a csonka család segélyezés egy ROSSZ megszüntetendő dolog, mert EGYÉRTELMŰ, hogy a drogosok számát növeli, és ezt az egészet egy 60-as évekbeli kaliforniai felmérés EGYÉRTELMŰEN bizonyítja.
Itt most még sok egyébről nem is esett szó, de ennyi.
Candide1 2008.04.28 15:15:02
Max H.:

Jó, akkor fussunk neki még egyszer. Elöljáróban megjegyezném, a többszöri firtatás miatt, hogy válás kérdésben nem vagyok érintett, jó házasságban élek és van egy gyermekem.
---
Ahogy összeszedtem, ez a vita így indult:
Shenpen:”Tényleg nem tűnt fel, hogy az a rendszer, aminek a kapitalizmushoz a legtöbb köze volt, az kb. XIX. századi Anglia és Amerika volt és ott nagyon is rendben voltak a családi értékek? És hogy a családi értékek széthullása valami kurva meglepő módon korrelál a nyugati társadalmak egyre szocialistábbá válásával, növekvő adók, újraelosztások, satöbbi? Ami roppant meglepő minden olyan korlátolt marha számára, akinek nem esik le az, hogy az állam látja el a család természetes funkcióit (védelem, biztonság, támogatás, segítség), akkor a családok fontossága csökkeni fog?”
(Bár a konkrét vita szempontjából mellékszál, egyfelől Shenpen honnan veszi, és hogy értelmezi, hogy rendben voltak? másfelől, az egyéni szabadságjogok fontosságának és létjogosultságának felismeréséhez, azok alkotmányos garantálásának igényéhez vajon nincs-e köze annak, hogy a „hagyományos” család modell a megengedett családon belüli erőszakkal, érdek és kényszerházasságokkal, az apának való feltétlen engedelmességgel, a tőle való teljes függéssel, a nők elnyomásával etc. hogyan járult hozzá millió élet megnyomorításához? Vö. számtalan korabeli, kapitalizmusban született szépirodalmi művekkel. Persze, itt a XXI. sz.-ban ettől még lehet romantikusan visszatekinteni.)
Gabrilo:”Az ilyen család-helyettesítőket a jóléti állam fellegvárában, Svédországban csinálták meg (Folkhemmet), oszt a vége az lett, hogy a legtöbb az egy főből álló háztartás ma. A jóléti állam szétverte a családokat, mindenki kb. az államhoz kötődik.A kettő között valóban van összefüggés, asszem Hans-Hermann Hoppe is ezt hangsúlyozza. Shenpen meg őtet olvassa, nem kicsit:))”
(Ez a beállítás, ti. hogy ezek a család-helyettesítés céljával jöttek-e létre (szerintem e célból az állami nevelőintézetek jöttek létre legfeljebb), vagy hogy ezeket a család-helyettesítőket az állam mintegy ráerőszakolta az emberekre, hamis. A skandinávoknál pl a protestáns közösségek saját maguk önállóan kezdték ezeket az intézményeket megszervezni. Másfelől a kapitalizmus jellegének változása, a növekvő munkaerőigény, jövedelmi, demográfiai , társadalmi viszonyok stb. változása és ezek következményei miatt a polgárainak volt erre az intézményrendszerre igényük, amire született egyfajta megoldás. )
Max H.: „A családok szétverésében valóban nagy szerepet játszott/játszik a túlságosan segítőkész állam.
Amikor Kaliforniában az állam elkezdett olyan nagy támogatást adni az elvált nőknek, hogy azok - ha szűkösen is, de - képesek lettek egyedül felnevelni a gyerekeiket, a válások száma drasztikusan emelkedni kezdett.
Aztán amikor felnőtt az egyedülálló anyák által nevelt gyerekek első generációja, egy széles körű vizsgálat kimutatta, hogy ezek a srácok hatvanvalahány százalékkal nagyobb eséllyel váltak fiatalkorú bűnözővé / drogossá / alkoholistává, mint a teljes családban nevelkedett kortársaik.
Szép munka volt, támogassunk, esélyegyenlítsünk csak ész nélkül.”


t1_2 2008.04.25. 14:40:12:
"Az hogy 1 db, ráadásul amerikai a példa..."

Ilyet ismerek. Ha te ismersz más, hasonló témájú, aránylag friss felmérést, kérlek, oszd meg velünk annak az eredményeit.

Ha a scholarban rákeresel a témára, elég sok témába vágó felmérést tanulmányt találsz. Ezek azt vizsgálják, hogy milyen hatást gyakorolnak a segélyek a válások, házasságok alakulására, a csonka család gyerekek felnövésére stb.
Néhány pl.:
www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V76-3SX1M4S-9&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=bb4a86eacde24e51a24943e5c047750a (..After controlling for individual effects the results provide no evidence that welfare raises the propensity to form female-headed households for either whites or blacks. These results illustrate the potential pitfalls of assuming that state factors are fixed over a long period of time. They also suggest that previous studies may have overstated the effect of welfare programs on family structure.)
www.jstor.org/pss/1132134
WELFARE, THE FAMILY, AND REPRODUCTIVE BEHAVIOR: RESEARCH PERSPECTIVES
(google books)
Elolvasgatva jó néhány abstractját - legalább 10-et elolvastam - látható belőlük, hogy a szóban forgó felmérés
- módszertana miért problémás a valós okok feltárása szempontjából, miért leegyszerűsítő
- az általad “bonyolításnak” tartott dolgot nemhogy érdemes megtenni, de szükségszerű
- és amiről még nem is beszéltünk, a válás-segély történetisége, ami szerintem megint fontos szempont


„Támogatásnélküli ÉS csonka család nincs, mint említettem volt. Ezzel az erővel lehetne a Mars-lakó család is a kontrollcsoportod.
Egyébként ha a te kontrollcsoportod a támogatásnélküli ÉS csonka család volt, akkor légy szíves közöld velünk a felmérésed eredményeit. Mert az nem vitaképes álláspont, …”"Dehogy irreleváns, legfeljebb nem veszik figyelembe. És így a valódi okokra legfeljebb nem derül fény."
Félek, hogy ha így haladunk tovább, ez a vita is szőrszálhasogatásba fog fulladni.
Teljességgel irreleváns, ezért nem vették figyelembe, mert
- a szülők válás után kapcsolatától függetlenül 60%-40% (közel 70%-30%) az arány,
- gyerektartási összegek mértékétől függetlenül 60%-40% (közel 70%-30%) az arány,
- szülők kulturális hátterétől, végzettségétől függetlenül 60%-40% (közel 70%-30%) az arány.
Persze, vizsgálhatják ezeket a faktorokat, csak minek. E felmérés szempontjából irrelevánsak. Elkenni lehet vele a valóságot, nem megismerni. Ennél itt jóval praktikusabban gondolkoznak.

Tegyük ezt rendbe, annál is inkább mert az „eséllyel” szó elkerülte a figyelmemet.
1. A felmérés azt bizonyította, hogy „srácok hatvanvalahány százalékkal nagyobb eséllyel váltak fiatalkorú bűnözővé”. Ez ugye nem ugyanaz, mintha azt mondanánk, hogy a csonka családokon belül ennyi lenne a drogosok aránya.
Ez ugyanis statisztikailag annyit mond, hogyha pl. 1000-1000 csonka családra és teljes családra vetítve nézzük az eredményt, és pl. a teljes családoknál 100 drogost találtak, akkor csonkáknál 160-valahányat.
Azaz a túlnyomó többség mindkét esetben „rendes” család vagy legalábbis a fenti eredményekből nem lehet tudni az arányokat.
2 . Természetesen minden hatásvizsgálatot le lehet szűkíteni egy tényező vizsgálatára. Mindenesetre, ha én, mint Állam egy adott tevékenységemnek hatásait vizsgálva találok rossz hatást, és azt kell mérlegelnem, hogy megszüntessem-e az adott tevékenységet, ha körültekintően próbálok eljárni, nem csak ezt veszem figyelembe.


"Mármint milyen eredményen és statisztikában?"


„"Odaállok segélyért mint egyedülálló, elvált gyerekes apa és azt mondják nekem, hogy nem adunk neked segélyt, mert te úgyis drogosnak neveled a gyereket, miközben egy alkesz házaspár meg felmarkolja?"
Eleve oda sem állsz, mert tudod, hogy nem vagy jogosult rá. Hogy a teljes családok némelyikében vannak alkesz szülők, az ebből a szempontból ismét csak irreleváns. Te nem az ő italfogyasztási szokásaik függvényében vagy, illetve nem vagy jogosult a segélyre.”

Azzal, hogy oda sem állhatok, szerinted megoldottnak tekinthető ez az igazságossági dilemma?


"Egy ember sem TUDJA, legfeljebb hiszi és reménykedik, hogy pl. 40 évig együtt tud élni egy emberrel ."
„Terelsz, csúsztatsz. Ezt nyilván senki nem tudhatja előre, csakhogy én egész másról beszéltem. Feltettél egy kérdést, konkrétan azt, tudhatod-e előre, hogy alkesz lesz a férjed. A konkrét kérdésre adott válaszomat (a végén levő kérdéssel együtt) teljesen figyelmen kívül hagytad. Úgyhogy kopipészt, és várom a választ:
Amikor megismerkedtetek, még nem ivott egy kortyot sem. Járni kezdtetek, a házasság előtt évekig együtt éltetek, azalatt sem volt semmilyen intő jel. Megházasodtatok, és hirtelen alkesz lett. Életszerű?”
Nem terelek és nem csúszatatok. Először is, ha újra elolvasod, látod, hogy én egy példával igyekeztem illusztrálni azt, hogy valaki mennyire láthatja előre egy döntésének következményeit.
Amire Te ezt írtad:„hogy ugyan tudják, amikor hibát követnek el, mégis elkövetik? Mert én ezt hívom éretlenségnek, meggondolatlanságnak. Jóslást senki nem várt el, ellenkezőleg - ha figyelmesen végigolvasod, amit írtam, épp az volt a lényege, hogy ezt a döntést nem romantikus illúziók, hirtelen érzelmek vagy alaptalan elvárások, hanem a hosszabb távú együttélés, a másik ember mélyebb megismerése során tanácsos meghozni, tehát nem szabad elsietni.”
Én erre írtam, hogy az emberek nincsenek feltétlenül tudatában annak, hogy hibát követnek el, mert ez csak évek múltán derül ki. („Egy ember sem TUDJA, legfeljebb hiszi és reménykedik, hogy pl. 40 évig együtt tud élni egy emberrel”)
A konkrét kérdésedet vizsgálva:
Én a példámban nem mondtam, hogy „hirtelen” lesz alkoholista. És a kérdésedből az következne, hogy csak absztinens emberrel szabad házasságot kötni? Vagy: mindenki, aki iszik, alkoholista lesz? Az emberek ritkán tervezik be előre, hogy alkoholisták lesznek.:)
Ahogy azt is, hogy hűtlenek lesznek, vagy egyszerűen megunják a másikat, vagy beleszeretnek más valakibe, vagy megőrülnek stb.
Igen, teljesen és abszolút életszerű, hogy a még legátgondoltabb, legkiforrottabban megalapozott házasság is gallyra mehet.

„Légy szíves idézd be, ahol azt írtam, mindent tudok.”

Jó, ne szó szerint vedd, nem írtad azt hogy mindent tudsz. Ez csak a kontextusában

"... azt hiszed, hogy x évre előre, racionális döntést tudsz hozni."
Annál mindenesetre lényegesen racionálisabbat, aki mondjuk egy év ismeretség és zéró együttélés után házasodik. Megalapozottabat, átgondoltabbat, érettebbet.

Ez így van – de itt nem ebből indultunk el.

Korábban már írtam röviden a különböző konzervativizmusokról. Az alábbiakban a konzervativizmus azon verzióját kívánom kicsit "népszerűsíteni", amely szerintem a gyakorlat terén a legműködőképesebb, és legtermékenyebb. Annak érdekében, hogy ne merüljek el…..
Candide1 2008.04.26 15:30:19
Gabrilo,
nem akarlak felhúzni. Csak arra utaltam, hogy míg fent a postban pluralizmusnak mondod, a későbbi kommentben ezt írtad:„A másik az, hogy itt pluralista konzervativizmusról írtam.”
Tudom, Te deklaráltad, hogy neked a kettő ugyanaz. Sztem ez - a vitatott jelentés helyességen túl - nyelvtanilag nem stimmel vö. ha pl. a „golyók” , mint kategória egyik tagját mondjuk „pirosság”-nak nevezed ezentúl, az nem ugyanaz, mintha „piros golyót” mondanál.
Hogy konszenzusosan éppen mit értenek alatta, az engem annyira nem érdekel. A cucilizmus alatt minden renccerellenség fasiszta volt. Így pl. a nagyapám is, aki pedig nagyon nem volt "fasiszta". Hogy a manapság minden bokorból kinövő logoszok éppen hogy definiálnak mit, az engem hidegen hagy. MAradok a régi értelmezéseknél inkább, időtállóbnak tűnnek.
Jól van, jól van. Én csak annyit mondtam, hogy mások jelenleg hogy értik. Sok sikert eme jelentés elterjesztéséhez.

a "demokratikus" mitől különbözik a "demokráciától", azonkívül, hogy az első jelző? Vagy a "demokratikus" szó az olyan, hogy abba azt látok-magyarázok bele, amit akarok?
Azt gondolom, kortárs értelmezésben nem különbözik, legalábbis nem szabadna, hogy különbség legyen. Ha vesszük, ami Te írtál ti. a” demokrácia az egyenlő politikai jogokkal rendelkezők többségének uralmát jelenti”, ehhez képest mondjuk a Wiki kicsit bővebb:
A demokrácia kormányzati forma, amelyben a hatalom gyakorlásában a nép (majdnem) minden tagja részt vehet származásra való tekintet nélkül. A demokráciában a nép a politikai legitimáció egyetlen forrása. A politikai kérdéseket a nép közvetlenül népszavazáson vagy közvetett módon választott képviselőkön keresztül parlamenti választáson kifejezett többségi döntése alapján határozzák el. Ezen szavazások tisztaságához szükséges a szólásszabadság, a sajtószabadság és a jogrend más szabályozásai.
No most, természetes, hogy attól mert egy állam elnevezésében benne van, hogy demokrácia, attól még nem biztos, hogy az. Viszont a wikis értelmezés alapján, nehezen tudok olyan demokráciát elképzelni, ami nem pluralista. Vagy Te tudsz ilyenről?
Candide1 2008.04.27 12:02:27
Gabrilo:

„Szövegértelmezés alapjaiban nem segítek, sajnálom. Ingyér semmiképpen sem. Azért mondottam, az első bekezdést igyekezzék kontextusban értelmezni. Többet nem segítek!

Ezt nem tudom mire véljem.

NEm kell elterjesztenem semmit, mert a pluralizmus mint olyan régebbóta létezik, mint az új logoszok értelmezése. Muhaha.

Csapj fel értelmező szótárakat vagy enciklopédiákat a „pluralizmus” szócikknél. Látni fogod, egyik sem azt a jelentést adja meg, ahogyan ezt értelmezed.
BTW, egyébként nem értem ezt a szellemi arroganciát, erre mi szükség? Nem bokorból kiugró logoszok definiálják így, hanem mindenféle lexikonok, szótárak stb. Azért ezek szerkesztéséhez kicsit komolyabban állnak hozzá, minthogy egy ifjú titán felkiált, ezentúl a széket asztalnak fogjuk hívni!

„Amit a wiki ír, az ugyanaz amit én mondtam, csak hosszabban. Amit leír, azok közül melyik feltételnek nem felel meg mondjuk az 1933-as német választás? Ki is jutott akkor hatalomra? Ájvé. „
Miért, ha egy plurális demokráciában egy náci párt nyer, akkor az nem plurális demokrácia ? Vagy mit akarsz ezzel mondani?
„A "nép a politikai legitimáció alapja" érvet a jakobinusoktóla komcsikig sokan hasnyálták. Ennyit erről.”
Jó, és?

Szerintem mondjuk a Népi Demokráciák abszolúte nem pluralisták. Ahogyan a náci Németország, és a SZU sem volt pluralista, és észak-korea sem az.
Gabrilo és Tölgy
Talán elkerülte a figyelmeteket az mondatom: „természetes, hogy attól mert egy állam elnevezésében benne van, hogy demokrácia, attól még nem biztos, hogy az. Viszont a wikis értelmezés alapján, nehezen tudok olyan demokráciát elképzelni, ami nem pluralista.”
Ahol nincs szólásszabadság, sajtószabadság etc. az nem demokrácia, demokratikus politikai rendszer, hiába van a nevükben. És Tölgy, nem gondoltam volna, hogy van ember, aki a jakobinus diktatúrát v. a Rákosi-r. demokráciának tekinti.

Candide1 2008.04.27 19:10:41
Gabrilo,

Én szeretném a világot nem a szótárakból és nem a vikipédiáról megismerni. Elnézed ezt nekem? Vagy kötelező elfogadnom a 10 szavas definicókat?

„A "nép a politikai legitimáció alapja" érvet a jakobinusoktóla komcsikig sokan hasnyálták. Ennyit erről.”
Jó, és?

Talán akkor el kéne ismerni, hogy a demokrácia nem feltétlenül pluralista. A demokrácia politikai fogalom, és NINCS benne a szólásszabadság és a sajtószabadság elvárása, ez baromi nagy tévedés. az egyenlőkből álló többség uralma (népuralom) mégis hogy a bánatos fenében tartalmazná ezt? Ha a többség pl. egy könyv/újság/orgánum betiltását támogatja, akkor az nagyonis demokratikus, viszont (szólás)szabadság-ellenes. A kettőt viszont szerintem nem érdemes összekeverni. Persze a lexikonok és szótárak szerint biztos úgy van, ahogy Te mondod.

Én elnézem, szellemi fejlődésedért és tudásanyagodért Te vagy a felelős. Csak jelezném, hogy az általad annyira lebecsült enciklopédiák, szótárak szócikkeinek szerzői nem az ujjukból szopják a leírt szövegeket. Még az is lehet –bár nagyon kicsi a valószínűsége, természetesen - , hogy az adott dologról többet tudnak, mint Te. Azt is furcsának találom, hogy egy konzervatív, aki mindig a valóságból indul ki, ignorálja a valóságot. A valóság meg az, hogy a pluralizmus nem azt jelenti a közbeszédben, ahogyan Te itt definiálod. De ez természetesen nem kell, hogy ez zavarjon.
A demokrácia kapcsán elég világossá tettem, hogy a wiki definíciójával összhangban a XXI. században a nem nevezünk egy államot demokráciának, ha a fenti szabadságjogok nem garantáltak benne, ami nem zárja ki, hogy más jogok miatt ezek bizonyos korlátokat kapnak . A demokráciában nem csak az a fontos, hogy mi a szó szerinti definícója, hanem hogy milyen tartalommal van feltöltve és hogy a jelenkorban mit értünk alatta. Lehet azon vitatkozni, hogy a görögök idejében nem ezt jelentette, de ez a valóságon nem változtat.