Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Szőnyi Judit

29 bejegyzést írt és 0 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A hatalmas tömeg, a nyár közeledtével a fullasztó meleg, a kellemetlenebbnél kellemetlenebb szagok, a furcsábbnál furcsább emberek, tiszteletlenség és gorombaság – talán a végtelenségig sorolhatnánk, hogy mi mindennel jellemezhető a tömegközlekedés, amik miatt sokszor egyáltalán nincs kedvünk…..
Az elmúlt napokban azon tűnődtem, hogy ha a tömegközlekedési eszközöket az egyedi fizikai tulajdonságaik figyelembevételével környezetként értelmezzük, akkor vajon sajátosak-e a benne megjelenő emberi kapcsolatok is, és ha igen, akkor milyen jellegzetességekben nyilvánul meg az utasok egymással való…..
Múlthét szerdán épp a Deák Ferenc tér aluljárón sétáltam keresztül, amikor megelőzött egy csapat külföldi, majd az egyik ifjú, mielőtt felment volna a felszínre, egy hatalmasat rúgott egy kihelyezett, köztéri kukába. A tette mögött húzódó indítékot nem igazán értettem, de a jelenet gondolkodóba…..
Az elmúlt napok felhős, többé-kevésbé csapadékos időjárása miatt a figyelmem a felszín felett közlekedő járművek megállóhelyeinek a kialakítására, a tárgyi elemek meglétére vagy épp nem meglétére terelődött. Eltűnődtem azon, vajon mitől válik egy megálló megállóvá, mik azok az elemek, amik…..
A tömegközlekedés egyik legkényesebb témája a mozgólépcsők használatának módja, ennek legfőbb oka az, hogy jelentősen megoszlik az emberek véleménye arról, hogyan is kellene utazni rajtuk. Az egyik oldal képviselői azt mondják, hogy szükség van a bal és jobb oldali sáv különválasztására, vagyis hogy…..
„Kérjük, hagyja szabadon a biztonsági sávot" – ez az a mondat, amivel már egészen biztosan találkozott élete során legalább egyszer – bár valószínűleg jóval többször – valamennyi metróval utazó fővárosi lakos, ha más nem, akkor, amikor valaki más járt a tilosban. És aligha találunk gyakoribb és…..
A tájékozódás alapvető tényező a mindennapjaink során még akkor is, ha olykor nem tudatosuló módon zajlik bennünk. Saját magunkat próbáljuk pozicionálni többek között akkor is, amikor egy metrószerelvényen ülve vagy állva valamilyen úton-módon igyekszünk azonosítani, hogy épp hol járunk. Egy…..
Két korábbi bejegyzésemben már foglalkoztam azzal a témával, hogy a  tömegközlekedés során, még ha olykor lehetetlen küldetésnek is bizonyul, megpróbáljuk a lehető legtávolabb tudni magunktól utastársainkat, függetlenül attól, hogy épp ülünk vagy állunk. Az egyik során arra tértem ki, hogy a…..
Általánosan elterjedt információ, hogy a föld alatt közlekedő járművek a leggyorsabb tömegközlekedési eszközök Budapesten, hiszen sem az autós, sem a gyalogos forgalom nem zavarja a haladásukat. Na, de mit is jelent egészen pontosan ez a gyorsaság? Azt, hogy nagyobb km/h-s sebességgel haladnak, vagy…..
A budapesti tömegközlekedés során buszozni szoktam a legritkábban, és ez az a jármű, amit a legkevésbé szeretek igénybe venni, bár egészen mostanáig el sem gondolkodtam igazán azon, miért. Amikor korábban rákérdeztek, hogy mi az oka, többségében elvicceltem a választ, és azt feleltem "az elmúlt…..
A tájékozódást napjainkban már számos eszköz segíti elő, okostelefonok, térképek, navigációs rendszerek, de a legalapvetőbb eligazodási formát mégis a környezetünk adja a számunkra. Amikor tömegközlekedéssel utazunk sincs ez másképp, habár az elsuhanó városkép azonosítása mellett, a járműveken lévő…..
A húsvét színes tojásforgatagában elgondolkodtam azon, vajon van-e, és ha igen, akkor mi a szerepe a színeknek a tömegközlekedési eszközök használata során, ugyanakkor hogy a környezet értelmezése szempontjából van-e jelentőségük. Külön választva az egyes fővárosi járműfajtákat, nem kellett sokat…..
Múlthét csütörtökön épp a 2-es metróval tartottam a Széll Kálmán tér felé, amikor az egyik utas megállt közvetlenül mellettem, és zavartatás nélkül csattogtatni kezdte a rágóját. Néhány megálló után ez már önmagában véve elég lett volna ahhoz, hogy fortyogni kezdjek magamban, de az illető fokozta a…..
A hétvégén ellátogattam a Deák Ferenc téren található Földalatti Vasúti Múzeumba, hogy közelebbről is szemügyre vegyem a földalatti vasút három egykori járművét. A terepszemlém során elsősorban az egykori és a mai 1-es szerelvényeinek a hasonlóságira és különbözőségeire összpontosítottam. A…..
Hála a BKK újításának most már nem csak HÉV-en, hanem hajón, fogaskerekűn, buszon, sőt villamoson is szállíthatjuk biciklinket, persze csak bizonyos járatokon (hogy melyek ezek, és milyen feltételek mellett vehetők igénybe ide kattintva megtudhatod). E hír hallatán kíváncsiságtól hajtva úgy…..
A metróval történő utazás egyik jellegzetessége, hogy akarva-akaratlanul, de gyakran kihagyunk legalább egy ülőhelyet magunk és a számunkra idegen emberek között.  Ennek úgy hiszem, hogy részben az előző bejegyzésemben tárgyalt térközszabályozáshoz van köze, vagyis hogy attól függően szabályozzuk a…..
Nem is olyan régen, miközben Budapest egyik pontjából a másikba utaztam, szemtanúja lehettem egy szinte mindennapos konfliktushelyzetnek a villamoson. Az eseményeket ezúttal mérhetetlen izgalommal kísértem figyelemmel, amik aztán ennek a bejegyzésnek a megírására is ihlettek. Az eset a 6-os…..
Akárcsak a hétköznapokban számos tárgyunk használata során, a tömegközlekedési eszközök igénybevételekor is valamennyien találkozhatunk olyan kialakításokkal, amik nem igazán, vagy egyáltalán nem felelnek meg a méreteinknek, legyen szó magasságról vagy testalkatról. A járműveken elsősorban a…..
Néhány bejegyzéssel ezelőtt arról a jól ismert jelenetről számoltam be, amikor az utasok annak ellenére ugranak be a járművekbe, hogy az ajtók már záródnak. Ennek hatására a figyelmem még inkább ezekre a viselkedésformákra irányult, és ehhez kapcsolódóan eltűnődtem azon is, vajon a tömegközlekedési…..
Amikor felszállunk egy tömegközlekedési eszközre, ritkán gondolunk bele abba – már ha egyáltalán belegondolunk –, hogy az, amivel éppen utazunk, ahogy a neve is utal rá, egy eszköz, akárcsak egy párna, egy kalapács vagy egy serpenyő. Ami közös ezekben a tárgyakban, hogy mindegyiknek van egy eleve…..
Az egyik kedvenc jelenetem a tömegközlekedés során, amikor az utas annak ellenére ugrik vagy ugrana be a járműbe, hogy az ajtók már záródnak. Ilyenkor vagy megpróbálja bepréselni magát, vagy teljes erejével széttolja az ajtó két felét, hogy azután beszálljon. És persze még ő van felháborodva, ha az…..
Üljek le vagy álljak? – merül fel bennünk a kérdés szinte észrevétlenül, amikor felszállunk egy tömegközlekedési eszközre. Amikor a napokban ezzel a dilemmával találtam szemben magamat, automatikusan jött a kérdés, hogy ha már e két opció között variálok, vajon mi lenne akkor, ha több közül is…..
Sokak fantáziáját mozgatja, másokat inkább bosszant, vajon mi járhat azoknak az embereknek a fejében, akik képesek felszállni a  4-es vagy 6-os villamosra a Széll Kálmán téren, hogy aztán a következő megállóban, vagyis a Széna téren le is szálljanak. Csak hogy mindenki számára érthető legyen, miért…..
Az ajtónyitó gombok és a lépcsőválasztó csövek megfigyelése, illetve a gondolataimnak az összegzése során átfutott az agyamon az a kérdés, vajon a két említett környezeti elem eltérő funkcióik ellenére nincsenek-e összefüggésben egymással, és nem szolgálhatnak-e egy hasonló/azonos célt is az utasok…..
Mire való egy gomb? Arra, hogy megnyomják. És mit teszünk, ha első nyomásra nem működik? A kérdésemmel már utaltam is a válaszra. Ezzel a jelenséggel már biztosan mindenki találkozott valamilyen formában, ha más nem a televízió távirányítójának használata során. Gondolj csak bele egy pillanatra,…..