Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Csordás László

0 bejegyzést írt és 26 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Örömmel tudatjuk, hogy 2020. augusztus 26-án a Pécsi Törvényszék nyilvántartásba vette a Mohács 500 Egyesületet, amely így megkezdi működését...
Csordás László 2020.08.28 21:01:11
Barátsággal üdvözöljük az új egyesületet.Úgy gondoljuk, csak így, felelősen, kellő felkészültséggel és kitartó szorgalommal juthatunk el kitűzött céljaink eléréséhez.
Már első találkozásunkkor elhatároztuk a konstruktív együttműködés fontosságát.
Egymás tevékenységét kiegészítve, az általános - és a középiskolák tanulóit folyamatosan tájékoztatva, esetenként őket bevonva, eljuthatunk oda, hogy 2026-ra városunk és érintett településeink lakossága tájékozottan és elkötelezetten támogatja munkálkodásunkat.Szeretnék ehhez egy idézetet is felhasználni, ami a Mohácsi Hirlap 1901 - 1908 közötti időszakban megjelent első, bevezető számának előszava volt : " ....hévvel és lelkesedéssel fogjuk ápolni a hazaszeretetet termékenyítő nemes tetteket érlelő érzelmét éleszteni, izmosítani az együvé tartozás tudatát, bontani az élet nehéz harczai által az egy haza fiai közé tornyosított válaszfalakat, simítani a küzdelmekben kiélesedő ellentéteket kutatni és értékesíteni a társadalom cselekvését irányító eszméket, küzdeni a közérdek iránti közöny ellen, népszerüsíteni az egyenlőség nagy elvéből fejlő szabadelvű társadalmi eszméket, művelni , terjeszteni, megkedveltetni hazai nyelvünket, keresni mindenben , mindenkor, az igazat, emelni az izlést, nemesíteni az erkölcsi felfogást, előmozdítani a város és vidékének érdekeit. "
  Az 1526-os mohácsi csata kutatásának egyik legjellegzetesebb régészeti forrását adják az elesettek tömegsírokban elhantolt földi maradványai...
Csordás László 2020.08.21 16:56:42
Nincs ebben vita köztünk." Az archaikus közelharcminden borzalma ellenére " emberibb " volt mint a modern hadviseláés látszólagos sterilsége." írja Ad Dio. A spártai 300 archaikus küzdelme még a filmes megvalósítás ellenére is mélyen megrázta a nézők millióit. Ugyanakkor a 2.vh. legvéresebb eseményei felett is átlépett a világ.A modern háborúkban a közelharc nem elkerülhető, különösen a legújabbkori harci cselekmények során, ahol a kisebb létszámú harccsoportok szinte gerilla harcmodorát látjuk a Közel - Keleten.
Azt is tudjuk, hogy mit művel a 7,65 -ös Kalasnyikov lövedéke és mit tud az 5,65 - ös lövedék az emberi testtel érintkezve.Ma nem értékelési szempont az ember ember elleni közelharc kimenetele.Ma a harc lényege, célja a szembenálló harcképtelenné tétele, az ellenállás megtörése, az általa birtokolt terület elfoglalása és így lépésről lépésre a szembenálló harcászati célja elérése meghiusítása.Ma nem az a legény, aki a mai technikai viszonyok között gyalogsági ásóval, bajonettel közelharcot vív, hanem az, aki megmenti ettől a katonáit. Vannak különleges kiképzettségű alakulatok, akik a közelharc profijai. Feladatuk is más.Parancsnokként mindent megtennék hogy elkerüljem a közelharcot.Hogy statisztikai adat, igen, az.A két , vagy több fél fegyveres összecsapása során a harcoló felek statisztikai adatokká válnak.A katonai vezetők ember - ember elleni harca mára az elektronika, a drónok, az irányított rakéták, a páncéltörő rakéták és a váratlan irányított tűzcsapások mesteri alkalmazásában juthat kifejeződésre.
2019-ben hetedik alkalommal került megrendezésre az Élet a török hódoltságban című konferencia az egri Dobó István Vármúzeumban. Az eseményen külön szekciók keretében vizsgálták a mohácsi csatával kapcsolatos kérdéseket: elsősorban a csata lokalizálásának lehetőségeit...
Csordás László 2020.08.20 13:41:50
Baranya megye, Mohácsi járás és Mohács városa, jó együttműködésben a Janus Pannónius Muzeummal, a Pécsi Tudomány Egyetemmel , Szigetvár várossal és a Várbaráti körrel, Siklós várossal és a Várbaráti körrel, úgy gondolom elérkezettnek kell lássa, a mohácsi csata 500. évfordulójára felkészülés tekintetében hozzá kell fognia a 2026-os rendezvény év feladatai áttekintéséhez, az adottságok számbavételéhez, és a szükségletek leltározásához.
A régészek , velük a történészek már több éve, már 2016 óta, a szigetvári kutatómunkával szinte párhuzamosan dolgoznak a Mohács alatti feltételezett csatamezőn. Sorra születnek újabb kiadványok, gyűjteményes kötetek , elméletek is, amelyek vitákat generálnak.Az egyik oldal még nem érzi elegendőnek a kutatások eredményeit, míg a másik oldal nagyobb léptékkel haladva, teret enged az 500 évvel korábbi , ma csak fejlett földrajzi és korai hadtörténeti felkészültségű elméleteknek, szeretne ehhez régészeti, de az írott történelemben is található bizonyítékokat szerezni. Mi olvasó érdeklődők talán hajlamosak vagyunk azt a nézetet elfogadni, amely nem semmisíti meg Brodarics kancellár korabeli leírását, de teret enged az oszmán haderő vezetése faltételezhető elgondolásának is.Hol , melyik magaslatról nézhette az összeütközést a szultán, hol építhettek gyorsan egy " győzelmi dombon álló emlékpavilont úgy ahogy ez mindig szokásban volt, hol temethették el az elesett oszmán katonákat a sereggel együtt vonuló harcos dervisek, megadva nekik Allah paradicsomába vezető útjukhoz a végtisztességet.Látjuk, a vita ezekről a nyitott kérdésekről még nem jutottak el a végkifejletről.Úgy gondoljuk, meg kell adni a lehetőséget a régészeknek, akik csak a puszta tényekre, azaz a feltárások eredményeire hagyatkozhatnak. Türelemre kell inteni azokat, akik a régészek és a történészek háta mögött a hírértékű apró események felnagyításával saját újságírói karrierjüket építenék.A Mohácsi Történelembarátok Egyesülete jelen helyzetben, a tőle elvárható legnagyobb tisztességgel kell tájékoztassa úgy a város lakosságát, az érintett környező települések polgárait, különös gonddal a tanuló ifjúságot. Találja meg az ismeretterjesztés módszereit, hogy a lakosságunk megismerje az éppen aktuális régészeti, történészi eredményeit, az abból levonható következtetéseket. Egerhez hasonlóan évente egy történelmi konferencián figyelemmel a fokozatosságra, a kutatások eredményeire, megfelelő jegyzet készítésével és az iskolákba, a családokhoz eljuttatásával, a média különböző eszközei felhasználásával összefoglaló tájékoztatókat kell készíteni.
FELHÍVÁS - MEGHÍVÓ Ezúton hívom meg egy "Első találkozásra" azokat a mohácsi barátaimat, ismerőseimet, pártolókat, akik érdeklődést mutatnak Mohács város öröksége iránt. Időpont:2019. szeptember 6. péntekHelyszín: Mohács, Búsóudvar ÉttermeIdőpont: 16.00 óra Fő téma: A hét év múlva esedékes…..
Csordás László 2019.09.07 16:36:34
Az első találkozóról egy nap elteltével mondhatnánk, nem volt eredményes.De azt is állíthatjuk, nagyon is eredményes volt.Nem volt eredményes, mert néhányan, mindössze tizen voltunk.Ez csalódást okozott.Ha amásik oldalról nézzük, az eredményesség vitán felüli, mert kiderült, van Történelmi Emlékbizottságunk.Már 15 éve van. Városvédő Egyesületünk is van.Következésképpen semmi szükség újabb szervezetre. Mint tudjuk, ha egy ügyre újabb bizottságot hívunk össze, az az ügy attól kezdve semerre nem mozdul többet.
A másik felismerés még rosszabb hangulatot teremtett. Már most látható, hogy a Mohács 1526 évfordulóra való felkészülés három síkon fut egymással párhuzamosan. A régészeti és történész tudomány versenyt fut az eredményekért, mert az nem lehet- mondják sokan - hogy tízezer elesett hős tisztességes temetés nélkül maradjon. Ehhez azomban körbe kellene határolni a csata, az összecsapás és a helyben folyó ember ember elleni küzdelem helyét.
A másik igyekezet a város felelős illetékesei által elkezdett, folyamatba tett intézkedések sora, amelyről mint megtudtuk, időben indult, eljutva a legmagasabb fórumig. Védelmet kerestt ez a szándék, ezért kell egy felelős fővédnök.Mitől kell a védelem? Mondjuk mindattól, ami árthat a megemlékezés kegyeleti oldalának, a megemlékezés rendezvényeinek elüzletiesedésétől és nem utolsó sorban a helybeliek teljes kizárásától.Azt gondolom ez helyes stratégia, így önmagában.A harmadik pálya a helybeli tájékoztatlanok mondhatni naív igyekezete.Mint kiderült, a szándék, bármilyen őszinte és tisztességes, mert nélkülöz mindenféle szubjektivitást, önzést, anyagi előnyt szerzést, pozíció begyűjtést, belefutott az előbbi két törekvésbe. Mondhatni, okafogyottá vált volna, ha nem merült volna fel az a kérdés hogy
kik, mikor, kivel és hogyan gondolják megvalósítani a lakosság legszélesebb köreinek folyamatos tájékoztatását és tudatos felkészítését arra, hogy magáénak is érezze az 500 évvel ezelőtt történt események súlyát és jelentőségét.Mindezt egyházi és világi vonatkozásban. Felmerült a kérdés, miképpen tudjuk bevonni a mai felsőtagozatos általános iskolásainkat az előkészületekbe, hiszen hét év múlva ők lesznek középiskolások, az érettségi vizsgára készülnek, vagy éppen túl lesznek azon.Rájuk támaszkodik majd a város minden szervezője, rendezője, mert ők lesznek a legfelkészültebbek, legalkalmasabbak.Attól, hogy most és nem majd kezdünk el foglalkozni velük.Ez nagyon komoly feladat, amikor állandóan a maximáális leterheltségükről zajos az ország.A pedagógus társadalom megnyerése és támogatásuk nélkül ez amúgy szinte lehetetlen vállalkozás.Tegnap szembesültek néhányan azzal, hogy az augusztus 29. a csata napja , de a megemlékezés ezentúl szeptember első tanítási napja legyen, Mohácson.A reakció is érdekes volt.Nem lehet! mert a tankerület, és a különböző szinteken kijárhatatlan engedélyezések...stb.stb.
Felmerült a kérdés továbbá hogy kik lesznek a rendezvények megvalósítói, kiszolgálói, a technikai háttér biztosítói, a logisztika, a szállásadók, az ellátást , vendéglátást biztosítók, az egészségügyi, műszaki mentő, rendészeti biztosítást adó szervezetek és emberek.Kik lesznek a külföldiek kísérői, a hostok és hostessek, stb.Vajon felkészülhet ezekre a feladatokra a város vállalkozó, szolgáltató , kiszolgáló társadalma, vagy ellepi a városunkat számtalan más, idegen, mint a mohácsi farsang idején.
Felmerült a kérdés, hol lehet egyáltalán a nagyrendezvény? A városban, vagy a Nemzeti Emlékhelyen, vagy mindkét helyen?Ki lesz a levezető a Pécsi püspökség egyházi háttérrel, esetleg ökumenikus szerveződésben, vagy világi rendezésben, kormányzati emlékbizottság által vagy közösen?
Felmerült a kérdés hogy ha a városban, akkor miképpen kellene akkorra megváltoznia a Fogadalmi Emléktemplomnak?
Ugyan erre nem került már sor, de felmerül a kérdés, a már tizenöt éve meglévő Emlékbizottság mikor tartja első tanácskozását , kik is ők egyáltalán, képesek - e megfogalmazni a város elképzeléseit, javaslatait, kéréseit magukévá tenni, továbbítani, képesek - e visszatartani a tolakodókat, képesek - e megosztani a feladatokat a város lakosságából kiváló szervezetekkel, képesek - e egyenrangú, félreállíthatatlan és meghatározó partnerei lenni az országos emlékbizottságnak ?
Kellő tisztelettel reméljük, képesek lesznek a nagy és szép feladatra.Városunk lakossága ma csak kapkodja a fejét, mert évszázados tényeket hall , olvas megváltozni.A csata már nem ott, a Csele sem biztos már és ez csak a kezdet.Lakosságunk számára mindez érthetetlen és jelen pillanatban elfogadhatatlan. A történész, a régész a szakmabelijei számára írhat, mondhat, vitát gerjeszthet, de a lakosság számára az írók, költők szóljanak, lehetőleg enyhítve a gyászt, növelve a bátorságot, az elszántságot, amely akkor itt Mohács alatt, Keresztelő Szent János fejevétele napján jellemezte a fiatal Lajos király és a hozzá hűséggel, önfeláldozó barátsággal csatlakozott magyar, lengyel, cseh, német vitézeket.
A kérdéseinkre választ szeretnénk.
LAKOSSÁGI FÓRUM INFORMÁCIÓNyilvános fórum a Fogadalmi templom felújítási tervezetéről Nyilvános fórumon ismertetik a pályázati anyag készítői a Fogadalmi Templom legújabb felújítási és átalakítási koncepcióját.  Időpont: 2018. augusztus 6. hétfő, 18:00 óra Helyszín: Fogadalmi templom, Mohács,…..
TOMORI KARDJA VÁLTÓVERSENY a Csele-pataktól a Mohácsi Nemzeti Emlékhelyig 1926-ban a mohácsi csata 400. évfordulója alkalmából cserkészek váltó futóversenyt szerveztek a Csele-patak mellett található II. Lajos emlékműtől Mohács város központjáig. A rendezvénnyel hagyományt teremtettek, mert…..
Blogunkban még egy örökségvédő véleményt tesszük közzé az augusztus 6-i Fórumról, ezúttal Nagy Kálmán tanár úr tollából.  Szomorú vagyok és elkeseredett. Bár valahol erre számítottam. Az a tény, hogy a püspök úr nem reagált egyetlen levelünkre, és a meghallgatásunkat is elutasította, jelezte, hogy…..
Csordás László 2018.08.25 17:08:40
Egyetértek Nagy Kálmán gondolataival. Ugyanakkor a hatalommal való viaskodás tapasztalataiból már tudom, a pécsi püspökség azt teszi majd, amit az új közbeszerzési eljárás során nyert pénforrásból ki tud fizetni.Csak reménykedni tudunk abban, hogy a teljes tetőszerkezet külső csapadékvédelmet és elvezetést biztosító szigetelést, burkolatot tekintik a legfontosabbnak.Az után a színes üvegablakok külső csapadéktól való védelmét, majd pedig a főbejárat és az oda felvezető lépcsők újraépítését, hogy a csapadékvíz ne a templombelsőbe, hanem onnan kifelé ömöljön. Ha netán maradna pénz, akkor az évtizedek óta vizes, penészes belső vakolat cseréje nagyon indokolt.
Ebből kell a következő időben kiindulni, ezt kell építészekkel megtárgyalni, hogy láthassuk, azt és úgy végzi - e majd a megbízott kivitelező vállalat. Kell az a munkacsoport, amit a legutóbbi értekezleten az örökségvédők csoportja elhatározott.Kell az a munkacsoport, amelyik árgus szemekkel figyeli a felújítás munkálatait és azonnal jelzi ha valami sunyi húzással mást tesznek mint amit a tervekben engedélyeztek. A jelzés a helyi médiákban, vagy ha már azt sem lehet, akkor minden elérhető médiában meg kell jelentetni.Ez persze pénzbe kerül.Erre is gondolni kell.A bizalom megrendült. Erőből pótolni lehet, de nem érdemes. A plébános úr nem kompetens, csak közvetítő a hívők és a püspökség között.Ha felzárkózna a helyzethez, talán még volna esélye. De nem fog felzárkózni, mert a hívek többségben vannak.őket pedig ő tartja befolyása alatt.Neki pedig ez elég.Az örökségvédők lelkes csoportja hangja pedig erő és pénz hiányában lassan elhalkul.A nemzeti örökség, a fogadalmi emlékhely ami templomként is funkcionál, mind fizikai állapotát, mind pedig szellemiségét tekintve gazdátlanná vált, nem véletlenül sikeredett a plébánia templomok leltárába felvenni.A püspökség pedig úgy viselkedik mint egy gazdasági társaság, igaz, különleges kedvezmények közepette.Anyagi forrásairól már hallottunk .A mohácsi Szent János Hotel is a püspökség tulajdona. A működő ingatlanvagyon és a passzív ingatlanvagyon értéke nem ismert, de már nem is fontos. Ami fontos, az az objektum felújítása jelenlegi ázott , omladozó, foltos, elhanyagolt állapotából.A nyolc év múlva esedékes 500.évforduló európai, országos és helyi megemlékező rendezvénysorozata amúgy is nagyon komoly anyagi ráfordítást igényel, mert ez a szegény épület a mai állapotában naponta az égbe kiált.Hová lett a Fogadalom?!
Csordás László 2019.05.15 16:49:23
Ma a facebookon láthattunk egy szószéket, amely egykor fából épült, de mert a hívők alkalomadtán letörtek egy darabot, vagy egy egész deszka darabot szakítottak le a csodatévő szószékből, ezért vörös márvány burkolatot kapott. Szép, amíg a modernizáció ürügyén el nem bontják, írtam.A válaszból áradt a felháborodott kétkedés. Válaszomban röviden beszámoltam a mohácsi esetről. még mielőtt a befejező szót írtam volna, üzenetem helyén egy fekete folt éktelenkedett, az üzenetem eltűnt, vissza sem hozhattam.Ez nem az első eset, de eddig saját informatikai felkészültségem hiányával magyaráztam, de kénytelen vagyok azt gondolni, ez szerkesztési beavatkozás.
Órákkal később megkiséreltem újra életre kelteni üzenetemet, sikertelenül. Annyit azért tettem, hogy üzenetem címzettjét erre a blogra irányítottam. Talán rátalál és meggyőződhet a hír valódiságáról.
Arról írtam partneremnek, hogy sok , érdekes és szép ötletünk , javaslatunk lenne a csata 500. évfordulójának megemlékező napjára. Azt találtam írni, hogy a templom, mint objektum, 3500 férőhellyel bír, alkalmas arra is hogy akár " Országgyűlési emlékülést " is tartsanak benne, a meghívott vendég delegációkkal együtt. Ökomenikus emlékülés lehet, mert annak idején 52 város és 3000 falu küldöttei hoztak földet saját településük földjéből, vallási , felekezeti hovatartozásuktól függetlenül.A viági megemlékezés után Erdő Péter vagy majd az utóda, ha úgy hozza a sors, megtarthatja főpap társaival együtt a megemlékező szentmisét. Ez csak egy gondolat, egy a sok közül.Micsoda nagy dolog lehetne, ha megismétlődne az 52 város és a 3000 falu adományozási gesztusa, A fogadalom szövegének bronzba öntésével talán mélyebb nyomot hagyhatunk az utókor számára, örök tanúlságul.A templom belső festése külön téma, bizonyára a Magyar Művészeti Akadémia is kivehetné a részét ebből. Mintaként ott van Szigetváron a korabeli Ali pasa dzsámijából visszaépített szép templom Szigetvár főterén.
Tudomásul kellene venni, ez az objektum nem egy a sokezer plébánia templomok sorában, ilyen csak egy van, itt Mohácson, a csata emlékhelyeként. A mohácsi római katolikus hívek számára van még másik három plébániatemplom illetve az egyik a ferencesrendi zárda templom., de semmi kifogás nem esik , ha ezt is használják a szokásos rend szerint .A mohácsra látogatók, turisták száma gyarapodik, mert ha a Római Birodalom Duna menti véderő vonala a világörökség része lesz, a hozzánk látogatók száma megtöbbszöröződik. Kölked római kori nevén Altinum és Dunaszekcső azaz Lúgió között Mohács kikerülhetetlen.Ezért ezt a történelmi emléktemplomot látogathatóvá kell tenni, fel kell öltöztetni, be kell rendezni és a mai vallási - kulturális - turizmus igényeinek megfelelően be kell mutatni.Ennek anyagi - technikai vonatkozásai vannak, amit teljesíteni kell. Ma május 15.-én már lkét napja esik az eső. A templom csapadékelvezető rendszere már kevés a mai esőzések nagyságához. A csapadék víz átbukik a vápákon, a függőleges levezető csövek szétcsúsztak, zavartalanul ázik a vízszintes tetőfelület, mert a kupolaáról lezúduló víztömeg mennyisége meghaladja az arra tetőfelületre készített lemezburkolat befogadó képességét.Mindaddig szó sem lehet a belső munkák megkezdéséről, amíg a külső felületek megerősített védelmét el nem készítik. Az idő gyorsan halad, a felújításról mély csend honol.Ez kedvezhet a helyi örökségvédők civil szervezetté válásához. Erre azért is szükség van, mert a városban más épületek is a figyelem középpontjába kerültek. Így például a csatatéri emlékkápolna. Két komoly kincset rejteget itt a sors, az enyészetre bízva azt a két Dorfmeister István által festett képet az első majd a második mohácsi csatáról. Ma ezek látogathatatlanok, két okból, az egyik a bezártság, a másik a belső sötétség által a látvány élvezhetetlen.Megoldásra vár ez az épület is. Azon is el kell gondolkodni, miképpen lehet és kell a városunkat jól okosan, úgy berendezni, hogy előbb mint utóbb, de legalább az 500. évforduló előtt megkaphassuk a " Történelmi város " címet. Az " emlékezet városa , azaz a civitas et memoriam cím is jól jönne. Mert van mire emlékeznünk, a csatán kívül is.
A magyar - török - baráti - kör szervezete előtt sok fealadat áll. Meg kell erősítse magát tagjai számának növelésével, hosszú, közép és éves munkatervek készítésével, ehhez az együttműködők támogatásának megszerzésével, de nem utolsósorban a lakosság érdeklődésének a felkeltésével, támogatásuk megszerzésével.
Ma olvastam a helyi kormányablak elektronikus kijelzőjén: " Nem gyarapodik és fejlődik az a nép, amelyik nem törődik az örökségével. " Szent László királyunk adományozta ezt az akkor még kicsiny jobbágy települést a pécsi egyházmegyének 1093.-ban.Meghatározó két jellemzője volt , az egyik a Duna, a másik hogy a hadak útjába esett. Vegyes nemzetisége, nyelvezete ebből adódott, ez a két tényező még a mai napig is meghatározó.
CSODÁK A FOGADALMI TEMPLOM ÜVEGABLAKAIN A Mohácsi Fogadalmi Templom meghatározó látványához leginkább az ívelt tetejű, függőleges formájú, festett üvegablakai járulnak hozzá. Mindegyiken feszes kompozíciójú bibliai jeleneteket fedezhetünk fel. Elgondolkodtató, hogy az 1940 óta megcsodálható…..
Csordás László 2019.01.28 17:43:47
Örülök ennek a blogbejegyzésnek, több okból is. Az egyik az, hogy Sárkics Eszter bár nem él Mohácson, de alkot és méghozzá maradandót itt a városban. A másik ok, pedig az, hogy ébren tartja a " vájtfülüek " érdeklődését a Fogadalmi Emléktemplom kapcsán.Vannak itt még néhányan akik keresik az utat a " történelmi tudat " helyi érvényesülésében.Nem, most éppen nem a trianoni drámáról van szó. Azt már agyon ragozták mindenfelé de minek.Korábbi időkről van szó,. Egész pontosan 1093 környékén történt eseményekről. Szent László királyunk koráról, az általa tett eseményekről, a Szent László legendákról.
Eszembe is jutott már többször is, vajon miért nincs itt Mohácson egy Szent László szobor ?
Mohácsot mint néhány tucat lelkes , néhány kapus települést ő adományozta a bátai szerzeteseknek. Bizonyára nem a mohácsi őslakosok világraszóló tettei miatt, hanem a Duna mentisége, a korabeli Római Birodalom Limese egy állomása miatt, a só raktár a kikötőben miatt, de minden valószínűséggel a Duna miatt lett ismertté.Aztán később a gyarapodó lakossága és a vele járó termékelőállító és kereskedő hajósok miatt, míg azt követően a középkor legmaradandóbb emléke, a mohácsi csata miatt. A csata , mint tudjuk, Mohács alatt a Duna és az attól nyugatabbra néhány km.-el arrébb a mai majsi dombok tetejéig elterülő, a szélesre húzott csatarend előtti síkságon történhetett, ahol a jobb .- és a balszárny lovasegységei rohama számára elég a tér. A csatával kapcsolatos kérdések sokasága között felvetődött a mai napig megválaszolatlanul maradt kérdés, ha itt volt az összecsapás, hol van az a sokezer elföldelt holttest? Egyes exhibicionista írások már azt is kérdezik, valójában hányan is csaptak össze itt?Talán pár ezer katona összecsapása lehetett mindössze? A párezerből néhány száz helye ismert. A többi is ott kell legyen.Természetesen a kétség ott munkál minden felvetésben. Én is gondolhatok arra, hogy a délutáni nagy eső miatt a Krassó / ma Karasica / felduzzadt víztümege magával sodorta az elesett katonákat a Dunába, amiről olvashatjuk, ugyancsak megáradt a hirtelen belezúduló patakok vizeitől.Igen ám, de hol annak a kétezer foglyul ejtett kereszténynek a teteme, akiket mintegy győzelmi aktusként a szultán lefejeztetett és a fejeket három halomba rakatta. Egyesek szerint a címerünkben a hármas halom ezt szimbolizálja. A kettős kereszt pedig a keresztény seregek győzelme jelképe 1687-88, majd az azt követő további győztes csaták , így a zentai csata nyomán. A lényeg tehát ott van, hogy ha itt Mohács alatt történt ez a számunkra sorsfordító csata, akkor nekünk jutott a szerep,, annak bemutatására, az emlékezés fenntartására, a hozzánk látogató hazai és külföldi turisták, látogatók tisztességes tájékoztatására. A látogatás gondolata felvet újabb gondolatokat. Keresztény hívő csoport látogatása esetén van e fogadó készség, tisztességes és pontos tájékoztatás , hol ennek a színtere a városban ? Vannak e képzett idegenvezetőink, de legalább képzett , nyelvet beszélő helytörténészein? Ami az én számomra a legfontosabb városunk felkészültsége vajon eléri azt a szintet, hogy néhány mondatot képes legyen meggyőző módon elmondani erről az eseményről bárki aki az utcán jár, kel ?Jogos és egyre hangosabb a felvetés arról, vajon miért nincs egy keresztény kápolna a Történelmi Emlékhelyen? Nincs egy csendes kis épület a kegyeleti ima megtételére. Nincs egy akár zarándokhellyé kiformált tér az emlékhely peremén egy akárcsak félig fedett oltár , ahol népesebb csoport számára egy katolikus pap, vagy egy református lelkipásztor misézhet.Igaz, a város peremén, a katolikus temető kálváriája mellett, azzal szoros kapcsolatban ott áll a Csatatéri Emlékkápolna. Története ismert, egy kis városi csoport számára.A kiadott feladat is ismert egy még kisebb városlakó csoport számára. Szentmisét írt elő az egyházi előljáró mindhárom nemzetiség számára a saját nyelvükön, ugyanazon napon.a csata évfordulója azaz Keresztelő Szent János fejevétele napján. Hogy ez megtörténik - e idén és majd minden évben, a nyolc év múlva esedékes NAGY évforduló napján, nem tudjuk.Eddig nem volt fontos?Ezután az lesz?Egyáltalán látogatható lesz ez a nagyszerű kis építmény valaha? Egyáltalán jó helyen vannak ott a csatával összefüggő képek? Nem lehet azokat visszavinni oda, ahová azt a korabeli püspök megrendelte? Igen, a püspöki kastélyba, ami ma a Kisfaludy Károly gimnáziumnak ad helyet. Ott legalább minden diák rácsodálkozhat, előttük igazi történelemórát lehet tartani léegalább egyszer egy tanulmányi évben, azaz négy alkalommal.Hogy azt már nem lehet? Ez csupán elhatározás és döntés kérdése. Mohács egyetlen barokk épülete ettől még látogatottabb lehetne.Az osztálytalálkozók számára méltó hely az egyre fogyó csoportok számára. Befejezésül, nincs Szent Lászlóról semmink Sztehló Lili festett üvegablakain kívül, amiről igen kevesen tudnak, nincs befejezve már 98 éve a Fogadalmi Emléktemplom és nincs háromnyelvű szentmise a Csatatéri Emlékkápolnában, az nem látogatható, de ha mégis, ...
SZÍNES ÜVEG NÉLKÜL MARADHAT A FOGADALMI TEMPLOMSiessen az, aki nem látta még a mohácsi Fogadalmi templom kupolájának csodálatos üvegablakait! A nemrég napvilágra jutott felújítási és átalakítási tervezetben ugyanis az alábbi megdöbbentő rész olvasható: „A tambur mintás üvegablakai, valamint a karzat…..
Csordás László 2018.10.20 19:00:55
A minap egy kis csoporttal felkerestük a szomszédos Horvátországban Djakovó városát.Egykor Gyakovárként ismerték ezt a várost, ahol Josip Juraj Strossmayer püspök a saját vagyonából, az egyházmegye pénzügyi alapjkaiból megépíttette a Szent Péter és Pál nevét viselő katedrálist.II. János Pál pápa látogatása során azt mondta, hogy Velence és Isztambul között nincs párja ennek a templomnak.Ez a templom messze több mint egy római katolikus plébánia templom.Külső megjelenésében, belső elrendezésében a főoltár és a mellékoltárok megjelenésében , a főhajó freskóiban az északi és déli apszis freskóiban, a szobrok és domborművek alakjaiban, a freskók alatti festményekben minden , egy - egy üzenet. Üzenet az egykor ide menekített boszniai püspökség híveinek, üzenet a szerémségi püspökség odaadó híveinek, Bosznia - Hercegovinának Illés próféta monumentális szobra által, aki a boszniai djakovói egyházmegye védőszentje. Itt van Kapisztrán Szent János szobra is, akinek történetét mi magyarok jól ismerjük.De a harmadik oltárpár baloldali oltárán őrködik Nepomuki Szent János , a jobboldalon Ciril és Metód kapott helyet. Metód szerémségi érsek és metropolita volt, így a djakovói püspökök az ő utódai a püspöki székben.A szószékről amit Hermann Bollé épített külön kell szólni.A szobrait és domborműveit Vatroslav Donegani szobrász készítette. A dombormű történetei között Mária kézfogója, Krisztus megtestesülése, Jézus bemutatása a templomban, majd a keresztr feszítés .A szószék hat sarkán ismert keresztény hittudósok láthatók. Aranyszájú Szent János, Sienai Szent Bernát, Liguori Szent Alfonz, Páduai Szent Antal, Loyolai Szent Ignác és Aquinói Szent Tamás szobrai így együtt a kereszténység szószólói erről a szószékről, amely az ünnepi szent misék során alátekint a hívek sokaságára. Tíz ezer hívő tölti be egyidőben a katedrális belső terét.Kérdésemre, hogy miként fogadják Ratzinger bíboros, / volt Benedek pápa /modernizációs tíz pontja tartalmát, csendben azt a választ kaptam, a modernizáció a hívek iránt megnyilvánuló liturgia mai új és megváltozott világunk át-és újra értelmezésében keresendő, nem pedig a rombolásban, az átépítésben.Strossmayer püspök ezt a katedrálist a maga kora legjobb építészeivel, legjobb szobrászaival és freskófestőivel az örökkévalóságnak építette, itt minden alkotás kiszakíthatatlan része az egésznek.Ez a katedrális két ország, két nemzet két világvallás határán épült, hirdetve hogy egy az Isten, akár ha Allahnak nevezik néhány tíz kilóméterrel délebbre. Az alkotó püspök messzebbre látott, mert a katedrális építése során a város főterén lévő török által épített dzsámit nem bontatta el, hanem meghagyva annak sajátos építészeti valóját, a minaret helyett egy szerény tornyot építtetett hozzá, belül helyreállíttatta a mecsetek, dzsámik sajátos belső képét, újra festette legjobb festőivel, a bizánci, keleties motívumokat , amelyek nem zavarták és ma sem zavarják a mai Mindenszentek katolikus templom hitéletét. A kirándulás a csoport tagjaiban megerősítette azt a meggyőződést, hogy a mi Fogadalmi Emléktemplomunkat csak tovább gazdagítani, értékeit változtatás nélkül megtartani szabad. A modernizáció győzedelmeskedjen az állagmegóvás, a látogathatóság, a közeledő félezredes évfordulóra való méltó helyreállítás és műtárgyaiban való gazdagítás terén. Gausling mester már nincs közöttünk. kegyelettel őrizzük meg színes üvegablakait, védjük meg az állagromlástól, ahogy a tetőszerkezet burkolatát is hozzuk helyre, hogy a pályázati pénz valóban arra fordítódjék, amire azt az ország népe adóforintjaiból arra szánták.
FÓRUM – FÓRUM AZ EMLÉKTEMPLOMBAN AZ EMLÉKTEMPLOMÉRTBlogunkban egy résztvevő véleményét, gondolatait tesszük most közzé, a hétfői nyilvános fórum után. Be kell vallanom, szkeptikus előítélettel gondoltam a hétfői nyilvános fórum előtt arra, hogy az örökségvédők harca valaha is sikerrel járhat. De…..
Csordás László 2018.08.17 11:30:33
A csütörtöki megbeszélésre már el sem mentem. Igaz a 6.-i népes gyülekezetet is kihagytam. Az okaim egyszerűek.Csak bírálni tudtam volna a megalapozatlan, erősen egyházi befolyás alatt torzszülöttként előadott terveket, amelyek mint már tudjuk fedezet hiányában amúgy is elporladtak.Mondhatná valaki, a Ióisten bünteti a károkozókat, nem engedi megbontani azt amit az ember, az Isten áldásával egyszer már létrehozott. De a tárgyra térve. A tiltakozók dicséretes magatartása előtt megemelem a kalapomat. Ugyanakkor kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy a város képviselő testülete döntése / amit megelőzhetett volna minden választó körzetben végzett képviselői tájékoztató és közvélemény kutatás /nélkül a hívők és az örökségvédők akik egyben hívők is bizonyára semmiféle eredmény elérni nem tudnak.Mint kiderült, valamennyi hivatalos szakhatóság engedélye már biztosított az átalakításokhoz.Pedig csak felújításról ír a pályázat.A szakhatóságok úgy hoztak döntést, ahogy a pécsi püspökség azt kérte. Feltételezem.Nem tudunk arról, hogy bárki is felmérte volna a teljes tetőszerkezet felújításának mértékét, nagyságát.Márpedig az évtizedek óta súlyos beázásokkal kűzdő épület csapadékvíz elvezető burkolata százmilliós tétel. Olyan burkolat kell ami legalább száz évig biztonsággal megvédi az épületet az egyre gyakoribb, egy időben lezúduló nagyon sok csapadék károkozásától.A horganyzott bádoglemez kora már régen lejárt.A második tétel az északi homlokzat és a bejárat környezete felújítása. A bejárat védelme elengedhetetlen, mert a csapadék nem az épülettől, hanem az épületbe ömlik. A harmadik tétel a kupola üvegablakainak szigetelése a beázás megszüntetése. A negyedik tétel a teljesen átázott és omló belső vakolat eltávolítása, majd az új technológia szerinti újra vakolása. A további faladatok lehetnek a szembe oltár és dobogója eltávolítása, a padok javítása, és a restaurátor munka a mozaikok és a falfestések mentén.Ez a legfontosabb az 500.-ik évforduló I ./ első /ütemeként. A további ütemek feladatairól is meg kell kezdeni az elgondolkodást, elsősorban a világi szakemberekkel és a velük szorosan együttműködő történészekkel, restaurátorokkal, templomfestőkkel, belsőépítészekkel, megelőzve tanulmányterveikkel az egyházi szervezeteket, aztán majd együtt a végső kivitelézési munkálatok megkezdéséig.A nyolc év hamar elröppen, a ki az erősebb gyermeteg vita pedig buta fék a Mohácsi Fogadalmi és Történelmi Emlékhely méltó helyreállításához, végső befejezéséhez és egy európai, országos nagy megemlékezési rendezvény megtartásához.Jó lenne ha nem ragadnának le a püspökség képviselői és a derék mohácsi polgárok néhány apróságon.Az pedig még jobb lenne, ha nem erőből diktálna magatartási szabályokat bárki is akár az utcán, akár a templomban.Egy percre sem szabad hagyni elfelejteni, hogy ez Történelmi Emlékhely, a Csata okán Fogadalmi Emléktemplom, ami nem egy plébánia templom csupán, hanem olyan emlékhely, ahol természetes a " Mi atyánk és az Üdvöz légy Mária " Mindkét ima éppen a Fogadalomért !Azt hiszem, egyszerű mohácsi polgárként már nincs több mondanivalóm .Ugyanakkor felajánlom eddig megszerzett tudásomat, tapasztalataimat, egy olyan helyi munkacsoporthoz, amely körültekintő alapossággal hajlandó foglalkozni a további feladatokkal. Tisztelettel.
GONDOLATOK A MOHÁCSI FOGADALMI EMLÉKTEMPLOM FELÚJÍTÁSÁNAK VITÁJA KAPCSÁNBaranyai néptáncosok és népzenészek közösségi oldalán (BaranyaFolk.info) is megjelent Nagy Kálmán 2018 június 12.-én kelt írása a Kolbe Mihály Örökségvédők álláspontjáról. 2026 év fontos jubileum, hiszen a Mohácsi Csata 500.…..
Csordás László 2018.08.15 09:54:31
Ma aug.15.-én Mária Nagyboldogasszony napján Mohácsra jön egy újságíró.Mielőtt találkoznánk vele, van néhány előzetes gondolatom, amit azért írok le , mert a találkozó után ismét írnék arról, miként zajlott a beszélgetés.
Ezért röviden.- a felújítás szigorúan szorítkozzék a pályázati kiírásban foglaltakra. Azaz távolítsák el az évtizedek óta tartó beázásokat megakadályozni nem képes tetőhéjazat burkolatait és készítsenek olyan védő burkolatot, amit kellően felkészített szakemberek kell hogy elvégezzenek. A munka során vegyék figyelembe az utóbbi csapadékos időjárási viszonyokat.
- az északi homlokzat , a főbejárat és az ahhoz felvezető lépcsősor visszabontása és újra készítése, megszüntetve ezzel a csapadékvíz akadálytalan beáramlását a templomtérbe.
- a kupola körablakainak külső védelme, szigetelése a további beázások megakadályozására,
- az évtizedek alatt leázott belső vakolat eltávolítása és kellő száradási idő után új technológia alkalmazásával új vakolat felhordása
- a Kolbe féle mozaikok, egyéb falfestmények restaurálása, a kupola festéséhez pályázat kiírása.
- előzetes tanulmánytervek készítése neves hazai képzőművészek, restaurátorok bevonásával, a nyolc év múlva esedékes 500.-ik évforduló méltó megemlékezésére.Ebben kihagyhatatlan a MTA.Történettudományi Intézetének vezetője Dr. Fodor Pál és az Intézet érdemes munkatársainak csoportja.

Minden más belső átalakításra a felújításokat, javításokat kivéve nincs szükség.Ha mégis akkor az előoltár teljes eltávolítása legyen az első.A szószék pedig érintetlenül maradjon.
Az éppen aktuális plébános pedig nagyobb tisztelettel viselje hivatalát és adjon hálát a Mindenhatónak, hogy ebben a különleges objektumban misézhet.

Garay János soraival zárom gondolataimat.

Csak törpe nép felejthet ős nagyságot,
Csak elfajult kor hős elődöket,
A lelkes eljár ősei sírlakához,
S gyújt régi fénynél új szövétneket.
S ha a jelennek halványul sugára,
A régi fény ragyogjon fel honára. Részlet az Árpádok - ból
CÉLUNK A PONTOS TÁJÉKOZTATÁSA mohacsiak.blog.hu internetes oldalunkon olvasható cikkeink pontos tájékoztatást adnak a mohácsi Csatatéri Emléktemplom felújítása és átalakítása körüli ellentmondásos híresztelések helyett. Az oldal szerkesztői: Csatatéri Emlékhely és Emléktemplom Örökségvédői, MVVE -…..
Csordás László 2018.07.31 17:16:57
Ma ellátogattam az emléktemplomba.Figyelmesen körbejártam és bizony elkeserítő állapotot találtam. Különösen a falak, az ablakok körüli felületek beázásból adódó kártételek területét tartottam sürgős beavatkozásra fontosnak. Megtudtam, hogy némelyik ablak alá nagyméretű edényt kellett elhelyezni a becsurgó csapadékvíz felfogására.Azt is megtudtam, hogy a főbejáratra zúduló csapadék egyszerüen befolyik a belső térbe, miután arra lejt az épület padozata. Szomorúan láttam hogy a szószék mögötti sarkok falfelülete vigasztalanul ázik, ugyanúgy mint már 55 - 57 éve, amikor még magam is oda jártam a szüleimmel vasárnaponként.. Megcsodáltam az Iránból származó onix burkolólapokkal készült előoltárt. az alatta lévő padozatot, azzal a tarka márvány dobogóval viszont mielőbbi visszabontásra ítélném.Megtudtam hogy Gausling űvegművész néhány hónapja már nincs közöttünk. Láttam a tölgyfából készült padokat, azt is, hogy egyik másik már ketté hasadt oldalfallal javításra vár.
Hosszan vizsgáltam egykori rajz tanárom Kolbe Mihály mozaikjait, a magam részéről nem hagynám hogy elbontsák.Beléptem az oltár jobb oldalán lévő helységbe, ott is sok javítani valót láttam. A miseruhák szekrényei ügyes asztalosra várnak. Felnéztem a kupolába, az ablakok az egyetlen díszei ennek a hatalmas kupolának, ami amúgy foltos a beázásoktól és vígasztalanul üres, dísztelen. Úgy gondoltam feltárom ezt az állapotot azoknak, akik még nem győződtek meg a mai állapotról.
Összefoglalva, a pályázati kiírásban foglalt felújítás elvégzése , látva a belső vakolat állapotát feltétlenül első számú feladat. Az Északi homlokzat felújítása, a főbejárat előtti lépcső feljárat újraépítése, a csapadékvíz elvezetése mind a tetőszerkezeten, mind a főbejáratnál elengedhetetlen.Ha mindez maradéktalanul elkészül, akkor lehet azon gondolkodni, milyen belső átalakítás szükséges ahhoz, hogy ez az objektum méltó tisztességgel készüljön a csata 500.-ik évfordulójára. Ha az érdeklődők ellátogatnának Szigetvárra és egy templom látogatást tennének a város főtere templomába, az egykori Ali pasa dzsámijába, minden bizonnyal jó példáját láthatnák egy katolikus plébánia templom belső díszítésének.Arra is példát láthatnának, miként jelenik meg a belső kupola falán a hősies történelem.
Gondolatok a Mohácsi Fogadalmi Emléktemplom felújításának vitája kapcsán "Minden olyan nemzet, mely elmúlt kora emlékezetét semmivé teszi, vagy semmivé tenni hagyja, saját nemzeti létét gyilkolja meg.” (1826-ban írta ezeket a gondolatokat Kölcsey Ferenc a Mohácsi csata 300. évfordulóján.) A…..
Csordás László 2018.07.23 19:50:25
Itt van előttem a püspökség tájékoztatója az elnyert pályázatról. Abból idézek. " Fogadalmi Emléktemplom felújítása: Az épület teljes körűépítészeti felújítására kerül sor, mely magába foglalja a lapostetők szigetelésének cseréjét, új csapadékvíz elvezető rendszer építését, a homlokzati kőburkolat javítását, a homlokzati nyílászárók cseréjét. "
Ennyi és nem több.Jó lenne, ha a Csatatéri Emlékkápolna felújítása, látogathatósága biztosítása , a két Dorfmeister kép élvezhetővé tétele megfelelő fény kialakításával is belefért volna a pályázati pénzek okos felhasználásával, ha már a vallási turizmus az egyik motivációs tényező. Ami a közbeszédből kiszűrődik, a belső változtatásokról, az felesleges, sőt megengedhetetlen.Ott minden darabnak története van, funkciója van, ezért hozzányúlni bontó eszközzel, vagy szándékkal, megengedhetetlen. Szekszárd egyházi objektumait nem ismerem, ott alkossanak véleményt a szekszárdiak. Báta esetében már más a helyzet.A bátai Szent Vér templom története, legendája, összefüggése a mohácsi csatával, II. Lajos király személyes történetével tartalmas és méltó lehetőséget teremthet a zarándok turizmussal.Már csak a dunaszekcsői kápolna hiányzik a sorból, ahol a korabeli leírások szerint a királygyilkosság történhetett. A Csele patak történet hihetőbbnek látszik, de azért a kis kápolna újrateremtése, akár a Jankovics - Bésán kápolna arra alkalmassá tételével is szépen kikerekítené a történetet.Mielőtt egyházi kiátkozással kellene szembenéznem, van itt még valami. Ismét idézek a mohácsi plébánostól a közelmúlt jelentős eseménye során elmondott beszédéből : ....az ünnepet meg kell tisztítani a hősi virtustól és a szomorú ízétől egyaránt.Ehelyett keresztény tartalmat szeretnénk adni a megemlékezésnek.Ebben az összefüggésben helyezhető el Szent István is mert Krisztust követte és szolgálta. " A mohácsi plébános úr szépen leegyszerűsítette a dolgot.Tisztítsuk meg ezt a ma már plébánia templomot mindenféle rárakódott hősies virtustól. Szeretném tudni mely virtustól.? A virtus azoknak a katonáknak a szívében, lelkében, kardjában volt, akik Jézus ! kiáltással a törökre rohantak és ott lelték halálukat a mohács alatti mezőn.Szomorú ízétől? Hát ebben talán egyetérthetünk .492 éven át a gyász és a mély szomorúság hatja át ezt a várost és benne ezt az Emléktemplomot.
Költőink, íróink, kezdetektől ebben a hangulatban és stílusban fogalmaztak.Kövesi Józsefné által összegyűjtött irodalmi hagyaték bőséggel tájékoztatta egykori tanulóit, de tájékoztatja mindazokat is, akik ismerték, tisztelték, szerették őt.Ebből a tanulmánykötetből idézni itt és most nem lehet. Az Emléktemplom létrehozásának gondolata, célja, a gyakorlati megvalósítása, a felszentelése, az ország széles népességének gondos odafigyelése közepette történt, a magyarság összefogásának fontosságát szimbolizáló apostoli kereszttel, nem hagyható ki a mai pályázati pénzek elnyerése okozta eufóriából. A fent idézett felújítás már nagyon régóta szükséges volt. Miután a pécsi egyházmegye lett a tulajdonos, az ő kompetenciája az anyagi fedezet biztosítása, amely most a pályázat segítségével, minden magyar adózó állampolgár adóforintjaiból széles társadalmi hozzájárulás, nem pedig kegy.Az emléktemplomba járó hívek tisztelettudó beleegyezése ugyanakkor nem elegendő ahhoz, hogy a pályázati kiírástól eltérő belső " átalakítás" a város , a megye, az ország széles közvéleménye kikerülésével végbemenjen.Ez a személyes véleményem erről, csatlakozva minden művészeti érték, hagyomány, nemzeti örökségünk védelmében, megőrzésében tett állásfoglaláshoz. Az Emléktemplom maradjon Emléktemplom, adjon helyet mind a katolikus egyház mind pedig a nemzeti ünnepek, megemlékezések arra méltó rendezvényeinek egyaránt.
Csordás László 2018.07.25 21:11:50
A fogadalomról néhány gondolatot .A fogadalom egy olyan nyilvános megnyilatkozás, amelynek óriási erkölcsi súlya van. Nem hasonlítható össze holmi elhamarkodott esküvésekkel, pillanatnyi érzelmi túlfűtöttség okozta ígéretekkel. A fogadalom egyszeri és megváltoztathatatlan, amit hosszas szenvedés, megalázottság, megszégyenítettség után , mintegy megtisztultság után, megszabadulva a terhektől, átgondoltan hoz meg az ember, vagy hoz meg egy közösség, amely közösség óva int az elhamarkodottságtól, könnyelműen kimondott nyilatkozatoktól.A Mohácsi Fogadalmi Emléktemplom, ezért több és más mint a plébánia templomok úgy általában. Mint mohácsi polgár, aki viszonylag talán többet tudok a magyar történelemből. Erkölcsi kötelességként lekűzdhetetlen kényszert érzek ahhoz, hogy átadjam mindazt amit minden mohácsinak és mindenki másnak is ugyanilyen erkölcsi kötelességből tudnia kell mindarról, ami itt 1526 - ban történt.Az előzményekről, a csatáról magáról, majd annak következményeiról, ami nem csupán a 150 évig tartó hódoltság, hanem további évszázadokra meghatározta Magyarország sorsát. Nem a hódító Oszmán birodalomról van szó. Sokkal többről. A mi országunk mindenkori uralkodóiról, a vele kézenfogva járt történelmi egyházainkról. A történet a Honfoglalás közel évszázados történelmével kezdődött és tart a mai napig.A történelmi események epizódokká redukálódtak, alig tanulnak a gyermekeink, unokáink ezekről az epizódokról.Ezért ők mindezt másként látják.Hogy ez helyes - e, vagy nem, - nem tudom.Szerintem nem helyes. A mi népünk történelme, amíg magyar él e földön, nem átugorható, megkerülhető. Azok a tanulságok amiket jól , sokszor vagy többször rosszul vontunk le, mind magukban hordozták a mi népünk történelmének alapos ismeretét.A Mohácsi csata egy jelentéktelen hadi cselekménye volt a Szulejmáni oszmán birodalomnak. Nekünk a magyar királyságnak egy beláthatatlan , felfoghatatlan veszteség, egy idegen fiatal királynak a végzet, Habsburg feleségének Máriának csak egy vesztes csata, aminek következményeként a lehetséges legnagyobb kimenekített érték a már amúgy is kifosztott kincstárból. Nekünk máig egy olyan vesztes csata, amely alig másfél óra alatta halálba küldte az ország vezető egyéniségeit, főpapjait, a behívott külföldi segédcsapatokat és mindenkit, aki nem tudott onnan elmenekülni.Hosszú volt a csend.Alig néhány hónap után már két királyunk is volt egyszerre.A csatából kimenekültek, az onnan távolmaradottak, hamar kiválasztották a maguk uralkodóját. Aztán ahogy változtak az erőviszonyok, úgy váltottak köpönyeget az alattvalók. Alig távoztak a törökök, úgy alig változott az ország Rákóczi fejedelem alatt.Valami nem változott.A hűtlenség . A hamis eskük, Rákóczi zászlajának, a nagyságos fejedelemnek. Éppen hogy a bujdosók előmerészkedtek, az 1848 - 49 -es forradalom és szabadságharc újra központi helyre tette a függetlenséget a Habsburg birodalomtól. A cári segítséggel levert szabadságharc ismét próbára tette a hűséget. A magyar hűséggel mindig volt egy kis baj.Rendszerint rossz oldalra volt irányulva.
Hogy ne nyújtsam a fogadalom megértéséhez vezető utat tovább, mindkét világháborúban vesztettünk., mert a hűségünket odaajándékoztuk az érdemteleneknek, akiknek volt egy közös ismertetőjegyük.Mindannyian az elpusztításunkra törtek, rútul kihasználtak, kifosztottak, megaláztak, szégyenbe taszítottak minket. Így ilyen több évszázados gyalázat közepette alakult, formálódott a fogadalom lényege, eszmeisége .Nekünk itt Mohácson. Nekünk ez a csekély szimbólum jutott, épült szépült ahogy jutott rá. Fékezte ezer féle ostobaság, ideológiai tévelygések, a bürokraták butasága, az alattomos birtoklás, az egyházi és világi érdekek állandó versengése. A ki az erősebb vetélkedéshez eszközként való gátlástalan felhasználás.Hát most történt végre valami, ami talán láttatja majd minden gondolkodó ember számára, hová romlott a fogadalom jelentése, a megemlékezés amortizációja, miként tűnik el az emlékezetből költőink intő szava, miként válik hétköznapi egyházi eseménnyé, szakrális rendezvénnyé egy nemzeti szimbólum. A Szent Jobb István királyunk keze, nemzeti ereklyénk mohácsi jelenléte úgy igazán, teljes mélységében most gondolkodtat el, közeledve az augusztusi évfordulóhoz. Az ő fogadalma annak idején megvalósulva látszik. Él a keresztény Magyarország. A nép , a nemzet fogadalma a Mohácsi Fogadalmi Emléktemplom megalapításában, a felszentelésben vajon megvalósul egyszer?Talán ha újra megtanuljuk, értelmezzük mire is tettünk akkor fogadalmat. Amíg ezt nem tesszük meg, ne nyúljunk az objektumhoz modernizációs céllal, de védjük meg a romlástól, javítsuk ki a károkat, újítsuk fel úgy ahogy a pályázati kiírásban szerepel. Ez a személyes véleményem és kérésem.
Csordás László 2018.07.26 12:44:35
Évek óta ápolok egy gondolatot, egy ötletet, egy javaslatot magamban, de miután ezzel semmire nem megyünk, most közreadom, mert talán még másoknak is megtetszik és támogatásra érdemesnek tartják.
Itt előttem már mindent pontosan megírtak, azt ismételni feleslegesnek látom. Azt is tudjuk hogy 8 év múlva az 500.-ik évfordulót tarthatjuk..Azt még nem tudjuk, hogy kik tervezik, szervezik ezt az európai hírű, rangú rendezvényt. Az előzetes tájékozódás már megtörtént ebben az évben.
Ugyanúgy mint ahogy Szigetváron, - szinte kihagyva a város arra felkészült vezetőit, érintett résztvevőit - nem szeretnénk. De azt is világosan látjuk, hogy ezt az évfordulót a korabeli 3000 falu, 52 város és 26 megye székhely kell újra megjelenítse. Talán még hozhatnak újra egy zacskónyi földet is lakóhelyükről, ahogy akkor. Lelki szemeimmel látom a kis delegációkat, népviseletben, templomi zászlóikkal, címertábláikkal.a megemlékezés nevesített kis koszorúikkal. Lehet, el sem férünk majd a Széchenyi téren, de helyet készítünk a Fogadalmi Emléktemplom körül a modern technika segíti a lakosság és a vendégek pontos és hiteles tájékozódását. Ha a mohácsi búsójárás szombat - vasárnapja elbír 40 - 50 ezer látogatóval,
akkor ez a rendezvény is kezelhető, minden szempontból.
Európai uniós programmá lehet ezt szervezni, az anyagi, pénzügyi fedezetét is bizonyára.
A rendezvény programjának kidolgozásához széles körű tájékozódás után tervező, szervező csoportot kell létrehozni, akik önkéntes munkával, alkalmasságuk előzetes felmérése után megkezdhetik azt a munkát, amihez adott a kompetenciájuk, amely munka kiinduló projekt a bizonyára kinevezendő kormánybiztos és stábja tervező, szervező munkájának.
A helyi projekt megalkotásában szívesen részt vennék, ha erre alkalmasnak találnak.Az önkéntesség felajánlása alapvető fontosságú, az nem lehet, hogy kiemelt jövedelemszerzés szándéka uralja a csoportot. A projekt ugyanakkor igényli a felelős szakemberek bevonását, anyagi, technikai, pénzügyi és egyéb felelős területeken. Tisztes egyensúlyban kell legyen a világi és az egyházi programelemek aránya. Mindez a kormány által létrehozott Emlékbizottság által összefogott, a részfeladatokat munkacsoportokba szervezve valósítható meg.A rendezvény a történelmi hűség maximális figyelembevételével, az évforduló jelentőségét kiemelten, a hazai és a nemzetközi figyelem időben , térben kulturált felkeltésével valósulhat meg.Tudom, ez ma sem lenne egyszerű és könnyű, ahogy 6 - 7 - 8 év múlva sem lesz az.Ezért a projekt tervező, szervező csoportjának olyan munkát kell végeznie, aminek eredménye nem gerjeszthet hamis illúziókat, indulatokat, nem erősíthet más népek , nemzetek ellen ellenszenvet, hanem kizárólag a történelmi hűség talaján, az őszinte tisztelet , a tiszta kegyelet, békés megbocsájtás, a kor sajátosságai megértése, a tanulságok pontos megfogalmazása kell és lehet a valódi cél.
A rendezvényt megelőzheti egy sor motívációs esemény, tudományos konferenciák, néhány évfordulós kiadvány kiadása , kiállítások, alkalomhoz illő koncertek, egyházi rendezvények, ahogy ezek követhetik is a rendezvényt országos szinten, a fővárosban és a megye székhely városokban a városokban és a falvakban.
Számtalan ötlet fogalmazódhat meg már a rendezvény előtt, amelyeket akár díjazni is kell.Végeláthatatlan a majdani javaslatok száma, aminek kiértékelését komolyan kell venni.
Mindent itt most erről nem lehet felvezetni, de az idő , a 8 év gyorsan elszáll, a munkát el kell kezdeni.
Szerintünk nem kell túlzottan sok képzelőerő ahhoz, hogy az Erlaufsee (Ausztria, Stájerország) partján meglátott csónakházba egy minden igényt kielégítő loft-lakást beleképzeljünk, ami mellett nem az autónk parkol, hanem egy színesre festett csónak ringatózik. A Mariazell melletti csónakház…..
Az ország szerintem legdrágább paradicsomát a XII. kerületben termeli valaki. A teleken ugyan néha látni eladó táblát, de évek óta hobbikertészkedés folyik rajta, ráadásul nehezített pályán, lejtős telken, aminek agyagos a földje, zöldségtermesztésre tehát nem a legjobb választás. Az első melegebb…..
Csordás László 2017.03.10 11:55:48
@gizmo26666: Ne haragudj, nem állom meg hogy reagáljak hozzászólásodra. Ez az ingatlan, hiába egy hamisítatlan kúria szerű épület, mai forgalmi értéke bizony nem sok. A nyári lakhatóvá tétele is 4-5 millió Ft.-ba kerül. Ezért a vételi érték is hasonló, azaz 5 - 6 millió Ft. Ha téli - nyári lakhatásra teszik alkalmassá, az a 10 milliós ráfordításnál kezdődik. A végösszegért jobb helyen, különb épületet tudnék ajánlani , akár többet is. Errefelé nincs olyan tulajdonos aki havi 10 - 20 ezer Ft.-ot tudna adni havonta az üres terület kaszálásáért. Az egyszerű VIDÉKI alatt sejtem kit gondolsz, de annak meg se kapája, se kaszája, se munkakedve nincs. Én már próbáltam de többé nem teszem. Magad uram, ha szolgád nincsen ! Ma szállító levél kell ha gyümölcscefrét viszel a főzdébe, és literenként 1600 - 1800 Ft.-ot kell fizetned a kifőzött pálinkádért. Eladni eszméletlen körülményes, meginni meg sok.
Csordás László 2017.03.10 11:59:19
@Before: De kinek? Kedves Before . A közeli falvakban átlagosan 30 - 40 ingatlan eladó. Többségük már lakatlan, jóllehet benne a bútor a képek a falon, függöny az ablakokon. Az enyészet pedig rohamléptekkel dolgozik.
Demegvenném Hol van az a nyár? 2017.03.09 18:35:11
Tavasz elején az ember elkezd ábrándozni egy nyaralóról, ahol magának vagy a gyermekeinek gondtalan vakációt biztosíthat. Ma egy ilyen álombéli házat mutatunk. A kúriaszerű épület dokumentációját egy lelkes olvasónk bocsátotta a rendelkezésünkre. A családi archívum képeit nemrég készült, friss…..
Csordás László 2017.03.10 11:14:38
Mint igazi mohácsi és olyan ember, aki már hosszabb ideig élt Budapesten , a Sashegy lábánál, majd Szentendrén , aztán Pécsett a Mecsekre felvezető Hunyadi úton, most pedig Mohács egyik legrégibb és talán legszebb utcájában a II. Lajos utcában, akinek a mohácsi szőlőhegy egyik legszebb pontján van szőlő - gyümölcsöse szép tájba illő , egész nyáron összkomfortos / házi tűzhely és villanyboyler / életkörülményeket biztosító lakóházzal, van némi fogalmam arról mit is jelent manapság egy ilyen, vagy hasonló jellegű épületet átvenni, feljavítani, egy normális igényhez igazítani és úgy élni benne, ahogy ezt a nagyszüleink, vagy az ő szüleik tették. Én ismertem ennek a szép épületnek egyik tulajdonosát. Ő még megpróbálta fenntartani, de a kert már sok volt a számára. Hogy most ki a tulajdonosa nem tudom, de a képek és az írás felkeltette az érdeklődésemet, miután ingatlan értékbecslő és ingatlanközvetítő vagyok/ többek között /.Mint ilyen, sok tapasztalatot szereztem a Mohács környéki települések ingatlanhelyzetéről, a lakosság gondolkodásáról, a szinte megállíthatatlannak látszó elnéptelenedésről és az értékvesztésről.
Örülök hogy a barátom rámutatott erre az oldalra. Talán ezzel megnyithatnánk egy új " kiskaput " a vidéki élet igazi értékei iránt . Azt mondja a panellakó, hogy a panel nem az élet.Ez csak egy átmenet az élet és az elmúlás között. Reggeltől reggelig a kompromisszumok , a tűrőképesség próbája. Hogy mit mond a pár km.-re élő falun élő ember? A legjobb a panellakónak, mert nincs gondja semmire.
Hogy kinek van igaza ez attól függ, hogy ki olvassa ezt. A panelben születettek nem is gondolkodnak azon, milyen is lehet az élet egy falusi házban a körülötte lévő gazdasági épületek, a baromfi udvar, a veteményeskert , a gyümölcsös, a méhes, a szőlő lugasok között.Minek is, amikor a lakótelep szélén ott a L. meg az A. meg a T. kezdőbetűs hipermarket, ahol a világ legtávolabbi részén termett, előállított termékek között tobzódva , kedvére vásárolhat, ehet, ihat, akár még szórakozhat is aztán haza a panelba, ahol meleg van, meleg víz folyik a csapokból, Tv.bekapcs.Pc.bekapcs és ott a világ a szemünk előtt, a Discovery , a Wild, a Travel Chanel és a többi. Nyáron pedig elutazunk Toscanába, meg Erdélybe, ezzel a vidéki élet letudva.Mi van a hazai kastélyokkal? Mi van a magyarországi várainkkal?
Utóbbiakat Lipót császár felrobbantatta. Előbbiek közül néhány felújítva hotelként funkcionál.Felsorolhatnék néhány tucatnyit, de ez itt felesleges. Mi van, azaz mi lesz a falvainkkal?
Azokkal, ahol egész utcasorok épültek a 70 -es években, kitűnő építőanyagokból, emeletesek, sőt tetőtér beépítésesek, mert legyen a gyerekeknek is tágas, kényelmes lakása, mi idősebbek majd besegítünk a házimunkákba, befűtünk, ellátjuk az aprójószágot és a kertben is könnyebb ha többen hozzáfogunk, mi majd eltesszük a gyümölcsöt, lekvárt főzünk, begyújtjük a zöldségféléket, sóban tartjuk, majd felfüstöljük a sonkákat, szalonnákat szalámikat..Olcsóbb is az élet ha együtt a három generáció de mégis mindenki elvonulhat a saját lakrészébe. No ez az ami nem jött össze. Hogy miért nem?
Ha azt szeretnénk itt megvitatni, miért a sok elhagyatott kúria, nyaralóház, az élettől duzzadó szőlőhegyi épület és ültetvények, akkor a vidékről kell beszélni. Az elhanyagolt vidékről, az általános műveltségről, az oktatásról, a gazdasági életről, a mindennapi megélhetésről, a falvak , kisvárosok lakóinak életfeltételeiről, a zöldség, gyümölcs, baromfi, tojás, tej, és hús termeléséről és felvásárlásáról, piacra juttatásáról, a termelő tisztességes kifizetéséről, a normális piaci árakról, a tisztességtelen köztes kereskedők kiszorításáról és még sok mindenről.A gyerekek nem tudják milyen egy tehén, mert csak lila tehenet látnak. Fogalmuk sincs mi a különbség a kacsa és a liba között, hogy milyen színü a szilva ha megérik.Kisarkítottam egy kicsit, de csak egy kicsit.
Vissza a szép kúriákhoz.Jártam több kúriában, ahol például Móricz Zsigmond élt, vagy Mikszáth, Karinthy, Babits és mások. Alkotó emberek, önmagukhoz, környezetükhöz igényes emberek voltak.
Nem burkolták jakuzzival és szuper szaniterekkel telerakott fürdőszobáikat 12ezer Ft./nm.árú olasz csempével, ahogy ez ma nálunk " trendi "Talán hátrább kellene lépni egy lépést az erőnket meghaladó kivitelezési döntésektől. Az élet mint a mindennapok része, óráról órára való megélése minősége azt gondolom, átértékelésre kellene kerüljön. Az éltető nap, a környezet színei, levegője, a táj látványa, a növények gondos ápolása, öröm a virágzó fák, bokrok látványától, a frissen szedett földieper, a cseresznye, majd a barackok, a szőlő, a szilvák, majd a dió, mogyoró, a barátokkal egy pohár saját termésű bor , a tücsök ciripeléssel a csillagos ég alatt gyertyafény mellett a család együtt. Ez az élet.
Aztán másnap reggel mindenki a dolgára, de aztán újra haza .Ha ez nem idevaló szöveg volt, kérem jelezzék, többé nem fog előfordulni. Tisztelettel.
A konyhai trendek közül a hófehér konyha talán az egyik legmegosztóbb stílus. Sokan szeretik, és legalább ugyanennyien vannak, akik semmi pénzért nem választanák. A fehér konyhák ellenzői pedig legtöbbször azzal érvelnek, hogy a fehér unalmas, és takarítani is gyakrabban kell. Egy fehér konyhát…..