Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Get

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Keleti blokk különkiadás 1985. Konsztantyin Csernyenko szovjet pártfőtitkár temetése...
Get 2015.06.08 08:34:34
@¿Qué tapas hay?: Én még ezzel egészíteném ki :)
Az első D1-ek:
"...1960 és 1964 között összesen 89 motorvonat állt szolgálatba D-021 – D-109 pályaszámokkal ...."

A módosított sorozat első darabjai
" 1964 év közepén kiszállított első 5 darab D1 201 – 205 pályaszámú motorvonat ....
A vonatokat 540 kW teljesítményű 12VFE17/24 típusú turbófeltöltős dízelmotorok hajtották HydroGanz HM612-22 típusú háromfokozatú hidro-mechanikus sebességváltó útján. A hidraulikus nyomatékváltóból és két súrlódó lamellás mechanikus fokozatból álló sebességváltó fokozatai közötti átkapcsolást önműködően történt. A vonatok legnagyobb szerkezeti sebessége 126,7 km/h, legnagyobb engedélyezett sebessége 120 km/h volt."

A módosított sorozat gyártása:
" 1964 év végén 10 vonat kiszállításával megkezdődött a D1 motorvonatok sorozatgyártása. Az üzemeltető MPSz megbízásából a Masinoimport külkereskedelmi vállalat kezdetben évente 40 vonatszerelvény szállítását rendelte meg. A vonatok átadása a megrendelő megbízott átvevőinek – mint az a D sorozatú motorvonatoknál is történt – a Ganz-MÁVAG gyár záhonyi telephelyén történt. Itt végezték a vendég forgóvázakon, illetve vendég kerékpárokkal szállított kocsik átszerelését 1524 (1972-től 1520 mm) széles nyomtávra. A vonatok átadási próbái a Záhony – Tuzsér - Komoró széles nyomtávú összekötő vonalon történtek. A későbbi időszakban Eperjeske-átrakó állomásból egy összekötő vágány épült Mándokon át Tornyospálca állomásig, katonai rakodások és gyümölcsszállítmányok átrakása céljából. A vágány építését a Ganz-MÁVAG gyár anyagilag támogatta, így annak Mándok – Tornyospálca szakasza 120 km/h sebességre épült ki, lehetővé téve a D1 motorvonatok próbáit és üzemi átadását a forgalom zavarása nélkül.

A D1 sorozatú motorvonatok szállítása 1969-től, a D1 376 pályaszámú vonattal kezdődően áttervezett kivitelben történt. A legnagyobb átalakítás a hajtott forgóvázat érintette: az A1A elrendezés helyett az új vonatokat 1B elrendezésű forgóvázakkal szállították. A sebességváltó kihajtó kardántengelyei a forgóváz második és harmadik kerékpárját hajtottak, míg az első, vezető kerékpár futókerékpár volt. A forgóváz beállását a pályaívekbe a középső kerékpár csapágyazása segítette, ezt a kerékpár keresztirányú elmozgását lehetővé tévő, progresszív visszatérítő erőt kifejtő FAG gyártmányú axiál-elasztikus csapágyakkal oldották meg. Az új hajtott forgóváz tengelytávolsága 4190 mm-ről 4500 mm-re növekedett.

A motorvonatok konstrukciójában a több évtizedes gyártás során számos kisebb-nagyobb módosítást végeztek. A D1-306 pályaszámú vonattól kezdődően megszűnt a csapóülésekkel ellátott kis poggyásztér a motorkocsi beszálló előtere és a géptér között; ezzel a vonat ülő utas kapacitása 10 ülőhellyel csökkent. Változott a vonat színterve is, az alapszín zöld helyett vörös lett."

A lényeg, összegzés:

"Az utolsó, D1-805 pályaszámú motorvonatot 1988. áprilisában adták át a Szovjet Vasutak átvevőjének Záhonyban. A legyártott 605 vonat 1210 motorkocsijával és 1330 betétkocsijával a D1 sorozat a maga idejében a világ legnagyobb darabszámban gyártott és forgalomba állított motorvonat típusává vált. 1992 január 1-jén, a Szovjet Vasutak felosztásakor az utódállamok között a 605 kiszállított vonatból még 472 vonat volt az az MPSz állagában."