Adatok
vermes tibi
181 bejegyzést írt és 19 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Működik a membrán, működik a röpsúlykuplung, jöhet a következő lépés, ami tulajdonképpen értelmet ad az egésznek: a láncáttét megváltoztatása. Ez azért kell, mert a röpsúlykuplung miatt lényegesen könnyebb elindulni, mint a hagyományos kuplunggal, vagyis elbír nagyobb áttételt, ami a végsebességet…..
Nem terveztem, de úgy alakult, hogy kapott némi tuningot a motor. Egy 65 köbcentis, pörgősebb hengert, egy nagyobb sűrítési arányú hengerfejet, egy gyári karburátort meg egy új pillangószelepet. Most így néz ki.
Egyértelműen erősebb lett a motor, jobban is pörög, a végsebességét még nem…..
Először jöjjenek a képek.
A kuplung tehát a Puch mintáját követi, a főtengelyen van egy agy, azon van három röpsúly-pofa, amit egy körrugó tart össze. Ez után következik egy bakelit lamella, ez gyári Riga alkatrész, csak a körmei le vannak reszelve. Erre jön egy fém lamella, fogazott, a…..
Tomost felújítani azért jó, mert még nagyjából minden alkatrész kapható hozzá, nem nagyon kell a börzéken meg fórumokon vadászni. Ez persze felemás dolog, mert a vérbeli veterános azt mondja erre, hogy ez csak legózás, némileg igaza is van. De legózni jó. Csak olykor elég drága, és újabb…..
Fel akartam adni és el akartam adni a Deltát. Hitegettek négyen is, hogy kell nekik, de végül egyik vevő sem jött el megnézni sem. Így aztán, "hogyha nem kell senkinek, hát az ördög veszi meg", és pihent tovább egy ideig. Tulajdonképpen csak egy kicsit kellene finomítgatni rajta, és használható…..
Régi motorok (többnyire átalakítva)
Lánckerék, kerék, tengely, avagy bármihez nyúlok, azt javítani kell
2023.11.17 14:37:21
Rövid elbizonytalanodás után úgy döntöttem, folytatom a Delta felújítását. Gondoltam, majd megbánom - de a célhoz közeledve már egyre kevésbé akarja az ember feladni.
A kerekeket és a lánckerekeket kell feltétlenül rendbetenni és használható lesz a motor (akkor még azt hittem). A kerekeknél szinte…..
Legutóbb valahol ott hagytam abba, hogy a kuplung nem működik rendesen, de egyébként nagyjából jó a motor. Ez a "nagyjából" azt jelentette, hogy a kettes sebességfokozatot nem szerette bevenni, csak harmadik-negyedik próbálkozásra. Úgyhogy nem lehetett megúszni, szét kellett húzni a blokkot. Már…..
Beletekertem vagy 140 kilométert. Tulajdonképpen jól ment, de szerintem lehetne ennél jobb is. Most melegben nagyon lecsökken az alapjárat, meg melegen nehezen indul. A Jawa Mustang karburátor helyett felteszek rá egy Riga k60-ast, azzal jobban kellene muzsikálnia. De ehhez új szívócsonkot kell…..
A motor új gazdát talált, remélem, legalább annyi örömet szerez majd neki, mint nekem szerzett az elmúlt évek során...
Mivel a főtengely ferde (erről írtam korábban), ki kell cserélni. Vagyis szét kell húzni a blokkot. Ez nem nagy munka, a Tomos blokk sokkal barátibb felépítésű, mint a szocialista motoroké. Tulajdonképpen nagyon egyszerű szerkezet. De hát ezt is el lehet rontani, legalábbis a blokk előző…..
Kevertettem festéket (RAL 1003) és Lefestettem a Babetta darabjait. Ahol nem volt szép a horganyzás, újrahorganyoztattam - kemény 3000 forintomba került. Néhány dolgot vettem hozzá, pl. üléshuzatot, aztán összeraktam. Törekedtem az eredetiségre, de nem teljesen eredeti állapotú a motor, a táblája…..
Végül mégsem hirdettem meg az átalakított alakjában a motort, hanem darabjaira szedtem. Egy-két alkatrészt még be kel szereznem, leszedni a régi festéket, felfújni az újat és összerakni...
Amilyen hangzatos lett a cím, olyan kevés mondanivaló van mára. A lényeg, hogy menetet fúrtam a hengerfejbe a dekompresszornak, becsavartam és kész is. Indítás előtt benyomjuk és magától kiugrik. Nem kell sztenderen állva pedálozni, hanem elegánsan be lehet "rúgni" a gépet.
A dekompresszor kicsi,…..
Elővettem a Deltát és türelmesen elkezdtem átvizsgálni. Van egy k35-ös karburátorom, szinte minden készülő motorra ezt rakom rá, mert ez biztosan jó, olyan egyszerű, hogy nem tud elromlani. Beindult vele a Delta, de nem volt meggyőző. Valami gubanc volt a gyújtással, úgyhogy átvizsgáltam a…..
Az utóbbi időben kb. évente egyszer vettem elő a Verhovettát, megtisztítgattam, megjárattam, meg tervezgettem, hogy ezt-azt átalakítok rajta, meg hogy többet fogom használni. De soha nem lett belőle semmi. A villamos rendszert átalakítottam akkumulátorosra, de azóta szinte egyáltalán nem…..
Motorszerelésre mostanában nincs időm, s ez nem jó. Többet között azért sem, mert ilyenkor legfeljebb annyit foglalkozok a motorokkal, hogy néha szétnézek a netem a motoros hirdetések között. Ebből pedig semmi jó nem származhat.
Többször megfogadtam már, hogy nem hozok újabb motort a házhoz, olyat…..
Elővettem újra a Deltát. Legutóbb ott hagytam abba, hogy nagyjából össze volt rakva és már beindult néha. Időközben előkerült a gyári légszűrője, s mikor fel próbáltam tenni, kiderült, hogy nem tudom feltenni - túl magasan van a karburátor. Bosszantó, mert a Simson karburátor miatt került olyan…..
Szóval, megfranciáztuk a jugó hüvelyt. Szereztem egy Peugeot dugattyút, ami paramétereiben nagyjából megegyezik a Tomoséval, 40-es méretben lehetett kapni, és felfúrattam hozzá a régi hengert. A hengeren tovább szélesítettem a kipufogó csatornát és magát a kipufogó nyílást is kicsit…..
Túl vagyok két nagyobb motorozáson, egy 130 és egy 180 km-es körön. Az első alkalommal egyszer meg kellett állni szerelni: valami kosz szorult be a tűszelepnél, nem zárt, túldúsított a motor. Szétszedtem, kifújkáltam, mentem tovább. A második, hosszabb túrán semmi probléma nem jött elő.
Mivel még…..
Kb. egy éve nem írtam a blogra, ezalatt nem sok minden történt a VaspaRigával. Tervezgettem már egy ideje, legalább két éve, hogy megjavítom a teljesen merev elsővillát, csak visszatartott a munka aránytalanul nagy mértéke: mivel minden vezeték és minden bowden a kormánynál végződik, szét kell…..
Mivel nem nagyon volt más választásom, rendeltem néhány alkatrészt a blokkhoz, a holland Tomoshop.nl oldalról. Nem olcsó, bár nem is eszméletlenül drága a bolt - de hát egyáltalán örülni kell, hogy egyáltalán lehet kapni cuccot Tomoshoz. 2019 elején ugyanis csődbe ment a (már egy ideje egyébként is…..
vermes tibi
2022.07.12 15:07:24
A legutóbbi poszt után lekaptam a hengert, hogy felfúrassam. Keresni kezdtem hozzá a neten 39-es dugattyút - és rá kellett jönnöm, hogy a Tomos nem szoci kismotor.. A Babettához, Simsonhoz, Rigához stb. alapméretestől kezdve 0,25 százados lépcsőnként lehet dugattyút venni, jellemzően 38-astól…..
A legutóbbi bejegyzés óta eltelt másfél év. Ez rengeteg idő, sok minden történt ezalatt, pl. munkahelyet váltottam, s emiatt nem maradt időm/energiám/kedvem a motorokkal s a blog írással foglalkozni. Aztán most újra munkahelyet váltok - s ez a reményeim szerint új lendületet ad majd a motorozásnak…..
A membránt a tomoshop.nl oldalról rendeltem. Megérdemlik a reklámot, mert arányaiban nem drága bolt, s Hollandiából pár nap alatt meg is jött a cucc, s a posta sem volt elviselhetetlenül drága - néhány magyar webshopnál gyorsabb és olcsóbb volt.
A csapószelep lévő fémlapka két ága olyan széles,…..
Kicsit hosszú történet (és még nem is értem a végére), de igyekszem rövid lenni, sok képpel.
Elsőként a plusz felömlőt kezdtem el kialakítani. Kimelegítettem a hengerből a perselyt és elkezdtem kiméregetni, hogy hová, mekkora ablakot kéne készíteni. A plusz felömlő nem új ötlet, csinálták már mások…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Bocsánat, hogy későn válaszolok.
Ha visszaolvasol a régebbi posztok valamelyikében részletesen le van írva, de a lényeg: a gyári világító tekercs mindkét végét testfüggetleníteni kell, ez rámegy egy graetz hídra, s innen a plusz és a mínusz megy a 12V-os akksira. Itt a mínusz megy a testre. gyári generátornak elég kicsi a teljesítménye. úgyhogy a nagy fényerő érdekében elöl LEDes fényszórót kell használni, hátul maradjon az izzó (12V-os) a terhelés miatt. Az indexet meg lehet oldani egyszerű relével vagy ledekhez való villogó elektronikával - a relés/izzós rendszer elég gyorsan meríti az akksit, ezért mindkét oldalon az egyik izzót ledre érdemes cserélni. Babettánál is működik ugyanez, de ott még tekerni kell pár menetet a világító tekercsre, mert az kevesebb voltot ad le. Feszültségszabályzóra nincs szükség, mert nem termel olyan sok voltot egyik rendszer sem, ami már ártana a 12V-os akksinak.