Adatok
scarabaeus
0 bejegyzést írt és 30 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A Checkpoint adásait - vagyis vendéges felvételeket, besztofokat, Miniket és Now-kat - összeadva szoktuk ünnepelni kerek adásainkat (élő felvétel volt például az összesen 100. adásnál vagy a 200. adásnál és legutóbb tavaly a 400. adásnál is). De azért jegyezzük meg, hogy ez a mostani a 200. "nagy"…..
scarabaeus
2023.11.26 04:58:45
Le a kalappal!
Sasvári "TCFS" Tamás, a Plus/4 legendás hazai portoló mestere már volt pár éve vendég a Checkpointban, amikor a - nahát - Plus/4 volt a téma. Akkor elmesélte, hogy 1993-ban félbemaradt egy Lemmings-porttal, de 1994 óta nem is portolgat, és ma már nem is tudná befejezni a Lemmings-portot, mert nem…..
Azt kell mondanom, hogy a podcast vágójaként mindenképpen Képes Gábor a kedvenc vendégem: jön, megnyomjuk rajta a gombot, mire elkezd fantasztikusan mesélni, nyomdakész mondatokban, a vágószoftverben nem is kell nagyon hozzányúlni. De tartalmilag is élmezőnyben vannak a Képes-adásaink, Gábor…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2023.06.18 13:28:55
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2023.02.07 19:28:42
Valahogy úgy voltam vele, hogy az intrója megigézett Amigán, azzal a zenével, mutogattam a népeknek, meg-meghallgattam magam is. Úgy két évtizeddel később láttam retrós fórumon, hogy a C64-es verzió zenéjét emelték ki, még fölé is helyezték az amigás változatnak. Hiszem, ha hallom (annak idején én csak az amigás változattal találkoztam), gondoltam, azért mégiscsak digitalizált sample-ökből állítja össze az Amiga a hangszereket... Meghallgattam, és szépen el is raktam a SID-et, és azóta is mindig elő-előkerül, az az éteri hang a két hangcsatorna lebegésével, valami hatalmasat ad hozzá. Elraktam az egyik Checkpoint levezető zenéjének választott remixet is. :-)
A C64-es változatot ezzel az oszcilloszkópos youtube videóval is érdekes végighallgatni:
www.youtube.com/watch?v=Bdz5X814bNQ
Amúgy magával a játékkal ugyan próbálkoztam játszani, ha már ilyen jó az intró, de hamar kiderült, hogy nem lesz kedvenc.
A C64-es változatot ezzel az oszcilloszkópos youtube videóval is érdekes végighallgatni:
www.youtube.com/watch?v=Bdz5X814bNQ
Amúgy magával a játékkal ugyan próbálkoztam játszani, ha már ilyen jó az intró, de hamar kiderült, hogy nem lesz kedvenc.
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2023.01.27 17:07:01
Idén ősszel lesz 40 éve (jó ég), hogy találkoztam a (Commodore-okon k-val) Skramble-lel, mármint akkor találkoztam először számítógéppel, ami egy Commodore VIC-20 (német nyelvterületről behozva VC-20) volt, és ez ott volt a legelső játékok közt, amiket láttam, amikkel játszottam.
Ezt a Skramble változatot 1982-ben a brit Reg Stevens írta, a bővítetlen VIC-20 rendelkezésre álló 3583 bájtját alaposan ki is használta. Volt vele egy interjú a Retro Gamer 213-as számában, amelyben erről a játékról kérdezték. 40 év körüli elektronikai mérnökként dolgozott Manchesterben, vett egy VIC-20-at, elkezdte programozni, aztán összehozott jó pár játékot, és két év múlva abba is hagyta az egészet. A Skramble-t úgy írta, hogy végignézte egy ügyes srác mögött állva, ahogy az árkád eredetit végignyomja, aztán az alapján megírta (illetve két változata is kijött), amivel a rákövetkező évben már játszottam is gyerekként. :-)
Tavalyelőtt fogtam magam, aztán feltérképeztem. Látszik rajta, hogyan spórolt a bájtokkal, hogy bele tudja szuszakolni a 3,5 KB-ba: van egy hosszú szakasz, domborzattal, amit sablonként használ egymás után rakosgatva. Először nem indulnak a rakéták, aztán indulnak, aztán egy magas plafont rak ki, amitől barlanggá válik, és pókszerűségek röppennek lefelé, aztána domborzatot követő plafont rak fölé, amitől szűk, kacskaringós barlanggá alakul, majd ismét szabad ég jön, mindenen átütő, kilőhetetlen meteorszerűségek jönnek szembe mindig a mi magasságunkban indulva a képernyő túlsó végéből, hogy ki kelljen kerülgetni őket, végül állványok (házak?) kerülnek a rakéták alá, így azok magasabbról indulnak. Ezután a játékos bekerül a erősen kivégzősnek szánt szakaszba, ami éles derékszögű manőverezéseket igényel pontosan végrehajtva, hogy egy folyosóban aztán befejeződjön a játék.
Ez ment bele 3,5 KB-ba:
scarabaeus.nvs.hu/Skramble_map_(true_aspect_ratio).png
Ezt a Skramble változatot 1982-ben a brit Reg Stevens írta, a bővítetlen VIC-20 rendelkezésre álló 3583 bájtját alaposan ki is használta. Volt vele egy interjú a Retro Gamer 213-as számában, amelyben erről a játékról kérdezték. 40 év körüli elektronikai mérnökként dolgozott Manchesterben, vett egy VIC-20-at, elkezdte programozni, aztán összehozott jó pár játékot, és két év múlva abba is hagyta az egészet. A Skramble-t úgy írta, hogy végignézte egy ügyes srác mögött állva, ahogy az árkád eredetit végignyomja, aztán az alapján megírta (illetve két változata is kijött), amivel a rákövetkező évben már játszottam is gyerekként. :-)
Tavalyelőtt fogtam magam, aztán feltérképeztem. Látszik rajta, hogyan spórolt a bájtokkal, hogy bele tudja szuszakolni a 3,5 KB-ba: van egy hosszú szakasz, domborzattal, amit sablonként használ egymás után rakosgatva. Először nem indulnak a rakéták, aztán indulnak, aztán egy magas plafont rak ki, amitől barlanggá válik, és pókszerűségek röppennek lefelé, aztána domborzatot követő plafont rak fölé, amitől szűk, kacskaringós barlanggá alakul, majd ismét szabad ég jön, mindenen átütő, kilőhetetlen meteorszerűségek jönnek szembe mindig a mi magasságunkban indulva a képernyő túlsó végéből, hogy ki kelljen kerülgetni őket, végül állványok (házak?) kerülnek a rakéták alá, így azok magasabbról indulnak. Ezután a játékos bekerül a erősen kivégzősnek szánt szakaszba, ami éles derékszögű manőverezéseket igényel pontosan végrehajtva, hogy egy folyosóban aztán befejeződjön a játék.
Ez ment bele 3,5 KB-ba:
scarabaeus.nvs.hu/Skramble_map_(true_aspect_ratio).png
A Checkpoint indulása óta igyekeztünk a kerek számú adásokról élő felvétellel megemlékezni. Így zajlott le a 100. adás, aztán a 150., a 200. és a 250., és egy live-ot akkor is csináltunk, amikor külföldre költöztem. Aztán jött a Covid, és teljesen lehetetlenné tette, hogy a 300. vagy akár a 350.…..
scarabaeus
2022.12.30 22:05:58
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
IDDQD
Checkpoint Mini #182: Head Over Heels (+ a 10 legjobb játék, aminek testrész van a címében)
2022.05.02 21:17:18
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2022.05.03 19:54:24
Ha jól számolom, Nagy Csaba már a tizedik volt novotrade-es vendégünk, de nem lepődtünk meg, hogy ő is sok újdonságot tudott mondani nekünk arról, hogyan ment a videojáték-fejlesztés a szocializmusban. Még 2021 végén vettük fel vele az adást, de a többi felvétel ütemezése meg egyéb szörnyűségek…..
scarabaeus
2022.03.04 23:27:02
@payskin: olvasva a sztorit beugrott, pedig hát 36 éve volt a Mikroszámítógép Magazin 1986. áprilisi számában, a "Programozók mesélik" rovatban, Révbíró Tamástól, megkerestem:
A Novotrade számítógépes játékterméséből a Traffic című az, amelyet a legtöbb országban játszanak. Itthon is sokan ismerik, de talán érdemes leírni a lényegét: egy londoni térképrészleten közlekedési lámpákat irányít a játékos, és az a feladata, hogy elkerülje a forgalmi dugók kialakulását.
Tetszetős alapötlet, szépen megcsinált játék. Egy gond mégis volt vele: szinte senki sem tudta végigjátszani. Az első, viszonylag egyszerű térképrészlet után ugyanis mind nehezebbek következnek, egyre több kereszteződéssel és autóval. Még maguk a programozók is egy könnyített változaton tesztelték a programot, hogy egyáltalán eljussanak az utolsó szintig. Egy-két, már-már hivatásos játékosnak nevezhető srácon kívül, akik hosszú heteket töltöttek vele, senki sem járt a végleges változat ötödik térképén.
A Commodore 64-re írt játék angol megrendelésre elkészült Amstrad gépre is, majd felfigyeltek rá a japánok, és meg is rendelték az MSX-re való átírást.
Ilyenkor a vevőnek mindig akad néhány külön kívánsága, megjegyzése, hogy szerinte hogyan lehetne az ő vevői igényei szerint még jobbá tenni a játékot. A japánok esetében számítani lehetett rá, hogy változtatást kérnek például a grafikában, a címképen, ebben-abban, de arra, ami történt, senki sem számított.
Telex érkezett a japán partnertől, amelyben a szokásos udvariaskodás után („igazán nagyszerű a játék, kevés ehhez foghatóval találkoztunk stb.”) rátértek a lényegre: a játék túlságosan könnyű! Lehetne-e nehezíteni rajta? Például egy-egy karambollal, a hozzá tartozó mentő- és rendőrautóval, amelyek egy időre minden forgalom elől elzárnak egy kereszteződést?
A játék ebben a már-már játszhatatlanul bonyolult verzióban készült el az MSX-en, de a játékstúdió munkatársait nem hagyta nyugodni a kérdés: mitől könnyű a nehéz játék a japánoknak? Japánba utazva utána is néztek a dolognak.
A történet nélkülözi a csattanót. Kiderült, hogy amikor a Traffic eredeti Commodore-változata megérkezett, két munkatársat ráállítottak, és azok ketten vagy két hétig semmi egyébbel nem foglalkoztak, mint azzal, hogy a Trafficet játszották újra meg újra. A végén már minden motorkerékpárt személyesen ismertek, minden térképet úgy át tudtak tekinteni, mintha azon a környéken nőttek volna fel. Röviden: szakértőivé váltak a témának. Ezután mondtak véleményt, amit telexen elküldték Magyarországra.
Az előbb azt írtuk: a történetnek nincs csattanója. A programozók és a játékstúdió számára azonban annál több a tanulsága.
R. T.
A Novotrade számítógépes játékterméséből a Traffic című az, amelyet a legtöbb országban játszanak. Itthon is sokan ismerik, de talán érdemes leírni a lényegét: egy londoni térképrészleten közlekedési lámpákat irányít a játékos, és az a feladata, hogy elkerülje a forgalmi dugók kialakulását.
Tetszetős alapötlet, szépen megcsinált játék. Egy gond mégis volt vele: szinte senki sem tudta végigjátszani. Az első, viszonylag egyszerű térképrészlet után ugyanis mind nehezebbek következnek, egyre több kereszteződéssel és autóval. Még maguk a programozók is egy könnyített változaton tesztelték a programot, hogy egyáltalán eljussanak az utolsó szintig. Egy-két, már-már hivatásos játékosnak nevezhető srácon kívül, akik hosszú heteket töltöttek vele, senki sem járt a végleges változat ötödik térképén.
A Commodore 64-re írt játék angol megrendelésre elkészült Amstrad gépre is, majd felfigyeltek rá a japánok, és meg is rendelték az MSX-re való átírást.
Ilyenkor a vevőnek mindig akad néhány külön kívánsága, megjegyzése, hogy szerinte hogyan lehetne az ő vevői igényei szerint még jobbá tenni a játékot. A japánok esetében számítani lehetett rá, hogy változtatást kérnek például a grafikában, a címképen, ebben-abban, de arra, ami történt, senki sem számított.
Telex érkezett a japán partnertől, amelyben a szokásos udvariaskodás után („igazán nagyszerű a játék, kevés ehhez foghatóval találkoztunk stb.”) rátértek a lényegre: a játék túlságosan könnyű! Lehetne-e nehezíteni rajta? Például egy-egy karambollal, a hozzá tartozó mentő- és rendőrautóval, amelyek egy időre minden forgalom elől elzárnak egy kereszteződést?
A játék ebben a már-már játszhatatlanul bonyolult verzióban készült el az MSX-en, de a játékstúdió munkatársait nem hagyta nyugodni a kérdés: mitől könnyű a nehéz játék a japánoknak? Japánba utazva utána is néztek a dolognak.
A történet nélkülözi a csattanót. Kiderült, hogy amikor a Traffic eredeti Commodore-változata megérkezett, két munkatársat ráállítottak, és azok ketten vagy két hétig semmi egyébbel nem foglalkoztak, mint azzal, hogy a Trafficet játszották újra meg újra. A végén már minden motorkerékpárt személyesen ismertek, minden térképet úgy át tudtak tekinteni, mintha azon a környéken nőttek volna fel. Röviden: szakértőivé váltak a témának. Ezután mondtak véleményt, amit telexen elküldték Magyarországra.
Az előbb azt írtuk: a történetnek nincs csattanója. A programozók és a játékstúdió számára azonban annál több a tanulsága.
R. T.
Minden évadban van egy (esetleg kettő) adás, amikor kicsit hátrébb lépünk, és nem egy-egy konkrét műfajt, fejlesztőt, játéksorozatot, gémerlapot vagy céget vesézünk ki, hanem általánosságban próbálunk valami okosat mondani egy videojátékokkal kapcsolatos témában. Ezeknek az adásoknak az egyik…..
scarabaeus
2021.11.08 01:53:13
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2021.10.25 18:54:38
IDDQD
Checkpoint Mini #161: Exhumed/Powerslave (+ a 10 legjobb egyiptomi témájú videojáték)
2021.08.22 00:38:56
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Mindig öröm, ha egy volt novotrade-est köszönthetünk az adásban, mert a magyar játékfejlesztés hőskorában sok még a feltérképezni való. A mostani adás vendége ráadásul a cég egyik, ha nem a legelső játékán dolgozott (az Arctic Shipwrecken), és évtizedekig megőrzött fontos kortörténeti emlékeket el…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2020.12.13 22:58:34
scarabaeus
2020.12.13 23:10:13
Hm, a PC-s változatot most láttam először, a beágyazott youtube videón. Azért Amigán mást hallottunk. :-)
www.youtube.com/watch?v=wNTnRM77XuE
Érdemes összevetni, akár az intrót, vagy a főcímzenét.
www.youtube.com/watch?v=wNTnRM77XuE
Érdemes összevetni, akár az intrót, vagy a főcímzenét.
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2020.11.24 23:21:18
Amigán találkoztam az Exile-lal, a '90-es évek elején. Megragadott az amigás változat grafikája (az előzményeit nem ismertem), és tetszett a fizikája. Plus/4-en a Thrustot, Amigán az ugyanolyan Zarathrustát nagy ötletnek tartottam az egy illetve két tömegközéppontos rakétás manőverezéssel, tetszettek, az Exile viszont teljesen lenyűgözött. A bejárhatatlanul nagy térképpel (a saját térképemen berajzoltam, mekkora egy képernyő, máig elképedek rajta), fizikával, mindenféle lényekkel, mókával, trükkel, szóval igen jól elvoltam vele sokáig.
Előszedtem az annak idején spirálfüzetbe rajzolgatott térképemet, beszkenneltem:
scarabaeus.nvs.hu/exile/Exile_sajat_terkep.jpg
Aztán utánanéztem az amigás változat térképének, és akkor jött a második megdöbbenés. Rárajzoltam az általam bejárt terület határvonalát pirossal, és hát, évtizedekkel később látom, hogy még mennyi mindent kellett volna bejárnom a játékból akkoriban. :-)
scarabaeus.nvs.hu/exile/Exile_bejart_resz.jpg
Előszedtem az annak idején spirálfüzetbe rajzolgatott térképemet, beszkenneltem:
scarabaeus.nvs.hu/exile/Exile_sajat_terkep.jpg
Aztán utánanéztem az amigás változat térképének, és akkor jött a második megdöbbenés. Rárajzoltam az általam bejárt terület határvonalát pirossal, és hát, évtizedekkel később látom, hogy még mennyi mindent kellett volna bejárnom a játékból akkoriban. :-)
scarabaeus.nvs.hu/exile/Exile_bejart_resz.jpg
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2020.08.20 22:22:16
Ezúttal kevesebb videojátékról lesz szó, és inkább hardverekről, de kétszer volt már ilyen, és mindkét alkalommal nagyon jó visszhangja volt. Meghívott vendégünk mindkét esetben Képes Gábor volt, a Műszaki Múzeum egykori kurátora, muzeológus, jelenleg a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság…..
scarabaeus
2020.06.20 18:25:34
IDDQD
Checkpoint Mini #131: C&C: Red Alert (+ a 10 legjobb játék, aminek szín van a címében)
2020.05.28 22:26:58
A Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
scarabaeus
2020.01.11 18:26:30
Supremacy - "Elindul lassan, nagyon egy szólamban az egész, egy hangcsatornán, aztán nagyon szépen felépíti az egész számot"
Az egy szólam az igaz, de az egy hangcsatorna nem, már akkor is mind a három hangcsatorna működik, egy adja a főhangzást négyszögjellel, kettő a reverb háromszögjellel:
www.youtube.com/watch?v=Bdz5X814bNQ
:-)
Az egy szólam az igaz, de az egy hangcsatorna nem, már akkor is mind a három hangcsatorna működik, egy adja a főhangzást négyszögjellel, kettő a reverb háromszögjellel:
www.youtube.com/watch?v=Bdz5X814bNQ
:-)
Amiért évtizedeken át hiába harcoltak önkormányzatok és civil szervezetek, azt a világ egyik legbefolyásosabb óriáscége önhatalmúlag megcsinálta. Nem azért, mert annyira érzékenyek lennének a nemzeti kisebbségek jogaira, hanem mert – szemben a környező országok vezető…..
Jószerencsém úgy hozta, hogy ismét eljutottam egyik kedvenc bajorországi városomba, Rothenburg ob der Tauberbe. Ez már a harmadik látogatásom volt itt, de még nem sikerült megunnom!
Ebben a helyben továbbra is az a csodálatos, hogy nem lehet egyetlen épületét vagy terét kiemelni, mert az ember…..
scarabaeus
2014.10.14 12:56:28
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz