Regisztráció Blogot indítok
Adatok
bithe i niyalma

0 bejegyzést írt és 25 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Hatvanöt leletdarabból rakták össze az 5300 éves agyagszobrot. Az eredmény egy csodálkozó arc.   A Kínai Társadalomtudományi Akadémia régészeinek sikerült összeállítaniuk egy darabokra törve talált 5300 éves rendkívüli agyagszobrot. A Belső-Mongóliában…..
Eme esti órán csak nagyon röviden vázolom a helyzetet. Egy szakmai honlapon felmerült, hogy az abasári templom tornyába beépített római szarkofág-töredék 3. királyunk, Aba Sámuel sírjának egy részlete lehetett egykor. (A miniatúra nem túl előnyös szemszögből mutatja be: itt…..
Utólag sokféleképpen, egymásnak teljesen ellentmondóan is lehet egy-egy konkrét eseményt magyarázni, pl. egy gyerek születését a gólyára is lehet fogni és természettudományos magyarázatot is lehet adni. Ögödej kán felgyógyulására is két megoldást találhatunk a forrásokban.…..
Minden népnek van eredetmondája, természetesen a mandzsuknak is volt. Mivel élő mandzsut már nem nagyon találni, aki ismerné ezt a mondát, ezért segítségül hívjuk a Mandzsuk igaz története (manju i yargiyan kooli) című mandzsu történeti munkát, aminek az első lapjain már meg…..
bithe i niyalma 2012.04.09 22:49:05
@安徳拉希: mongoloknak nem volt hun hagyományuk, ez rasipuncug művében jelenik meg először a xviii. század közepén, ekkor felmerült a probléma, hogy ott volt dzsingisz indiai származása, mi legyen ezzel? mert nyilván nem lehet valaki egyszerre indiai emigráns és őslakos is
májusban lesz egy előadás, ami ezt a kérdést fogja boncolni, itt lesz: www.btk.ppke.hu/karunkrol/intezetek-tanszekek/klasszika-filologiai-es-orientalisztikai-intezet/klasszika-filologia-tanszek/x-magyar-okortudomanyi-konferencia (a program még nincs fent, de hamarosan fent lesz szerintem)
bithe i niyalma 2012.04.12 21:15:26
@安徳拉希: nem tudom, hogy terem-e cseresznye mandzsúriában, de lehet, hogy som, vagy valami teljesen más
rasipuncug nem tudom, hogy nevezi a hunokat, most nem ugrik be, majd otthon megnézem
és az előadás ez lesz:

Az ókori indiai és kínai szöveghagyomány a mongol történeti művekben

A XIII. század eleji mongol történeti művek nem foglalkoztak az ókorral. A század közepén a buddhizmus révén indiai eredetű szövegek kerültek be a mongol hagyományba. Idővel Dzsingisz kán felmenőit Indiába vezették vissza, rokonságba hozták őt az indiai királyokkal és Sákjamuni Buddhával is. A XVIII. században a mongol értelmiség a kínai művek tanulmányozása során ráakadt a hunokról szóló tudósításokra, amit be is emeltek a műveikbe. Dzsingisz kán vélt őseiről indiai eredetű műveket, a mongol nép elődjéről pedig kínai forrásokat használt fel a mongol történetírás.
Ez egy mindössze három lapból álló mongol kézirat. Az írás szép, könnyen olvasható, alig van benne elírás. A központozása is jó, azonban néhol túlburjánzanak a diakritikus pontok, de ez nem túl lényeges. A szöveg egy egyszerű ima, ami Fehér Tárához szól. Leírja az…..
bithe i niyalma 2012.04.09 22:48:33
@安徳拉希: mandzsuul sufan, de ezzel nem lett közelebb a megoldás (de az oroszlán az rokon szó, arsalan)
Nemrég egy mongol nyelvű buddhista szövegben találkoztam az őt halálos bűnnel. Kérdéses rész így hangzott: araqad buyu ecige eke-yi alaqu . jokilduγsan quwaraγ-ud-yi salγaqu . tegüncilen iregsed cabciqu tabun jabsar ügei-ece tonilγ-a .. Arhatot, apát, anyát…..
bithe i niyalma 2011.12.30 12:20:44
@tenegri : a berkét újabban nem tárgynak, hanem egy lóból, tevéből, kecskéből, birkából álló négyesnek értelmezik, a kilenc jószág pontosabban 4 nagyból (ló, marha) és 5 kicsiből (birkecske) áll, egy nagy öt kicsinek felel meg így a "kilencet" 5 lóval vagy 25 kecskével is ki lehetett egyenlíteni
berke terigütei yisü kapcsán elsőre arra gondoltam, hogy egy berkét és egy kilencest kell adni, de a kommentár szerint nem
szerintem egyébként a berke valami fizikai büntetés inkább, de ezt nem tudom semmivel sem alátámasztani
az ide pedig tényleg és nem elírás (legjobb lenne megnézni az eredeti kéziratokat), mert az ide szónak a xvii. században még volt "valamit (akár erőszakkal) elvenni, elfoglalni" jelentése is, másrészt mintha többször is szerepelne ez az ide szó a törvényben (nem figyeltem erre különösebben)
legjobb lenne megnézni az összes törvénycikket, hogy mikor van berke büntetés és akkor lehet, hogy valami kiderülne valami közelebbi is erről, de igazából egy konkrét eset leírása lenne a nyerő
a bejegyzésben arra akartam kilyukadni, hogy az indiából importált öt halálos bűn egy része a mongol kultúrában is megvolt, elkövetésére volt esély, míg a másik része (pl. arhat megölése) teljesen idegen volt, a törvénykönyv ezen cikkelye nem a buddhizmus hatására jött íródott
(a 70. cikkelyt is lehet, hogy felrakom (ahol az ember-állat szexuális kapcsolatról szó esik) kíváncsi vagyok az azzal kapcsolatos véleményekre)
Egy birodalmat megalapítani nem egyszerű. Szükséges, hogy az alapító több tulajdonságával is kitűnjön a tömegből. Azt, hogy valaki kiváló szervező, remek taktikus, azt nehéz szemléletesen ábrázolni, ellenben valakinek az ügyességét, bátorságát, erejét könnyű megmutatni.…..
A  XI.-es filozófia könyvem előszavában, a sok szokásosan szürke, lapos mondat közt volt egy, amire muszáj volt felkapnom a fejem.  Emlékezetből, vagyis nem éppen szó szerint idézem: „Mi az igazság? Örök kérdése ez az embernek, melyre Pilátus előtt maga Krisztus sem…..
Mint korábban mi is hírt adtunk róla, Pest megye honfoglalás kori gyűjteménye az utóbbi egy évben csodás leletekkel gazdagodott, beruházásoktól és gazdasági tőkétől függetlenül – elkötelezett civil örökségvédőknek köszönhetően. A Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága…..
bithe i niyalma 2011.10.27 00:26:41
@csik jenő: kedves uram! nem tudna egy kicsit halkabban írni a jövőben? kifejezetten szemet bántó ez a sok ordító nagybetű. köszönöm a többi olvasó nevében is
Mostanában a Bizalmas beszélgetéseket (Colloquia familiaria) olvasgatom Erasmustól. Mielőtt bárki is elkezdene irigyelni: nem valami kutyabőrbe kötött könyvritkaságból, no nem! Még csak nem is könyvből, ami azért sokat levon a műélvezetből. Mindegy: szóval olvasgatom,és úgy…..
 François Kollar: Self portrait, 1930sFrançois Kollar 1904-ben született Szencen, a mai Szlovákia területén. Az 1920-as évek vége felé válik professzionális fotóssá: ekkorra lesz valóban magabiztossá a Bernès, a Marouteau et Cie, a Draeger, a Chevojon és a Lecram studióknak…..
- Emberek, van egy jó, meg rossz hírem! – hirdeti ki a hajcsár az evezősöknek a gályán. - A jó hír az, hogy holnap mindenki dupla fejadagot kap, a rossz az, hogy a kapitány vízisíelni akar! Ez a régi vicc jut az ember eszébe, arról a parlamentnek benyújtott új…..
Nehéz az összefogás, pedig hasznos. Könnyen belátható, hogy egyedül gyengék az emberek és a törzsek, azonban összefogással erősekké és naggyá válhatnak. A XVII. század elején a mandzsu Nurhacsi egy esős napon így beszélt a mongolokról:mongγol-ud-un aǰu törökü anu .…..
bithe i niyalma 2011.10.03 15:32:45
@teemur: nem ismerem a külföldi hunos arcokat, a mongolokat igen és pl. az akadémián dolgozó arcok e téren mértéktartóak, pár hónapja voltam az egyik előadásán és ő inkább azon a véleményen volt, hogy a mongolok ősei a hunok után érkeztek keletről (az erdő övezetből), ennek alapján egyenes vonalat nem lehet tenni a hunok és mongolok közé
ismerek személyesen is egy belső-mongol hunkutatónak tartott arcot (ucsiraltu néven fut itthon), az elmélete szerint az ősi hun nyelv rekonstruálásához a magyar nyelvet is fel lehet használni, mert mi is tőlük származunk, és azért vannak közös szavak a mongolban és a magyarban, mert mindkettő nyelv a hun nyelvből alakult ki
itthon valami miatt nagy kultusza van Ucsiraltunak, saját hazájában gyakorlatilag nem veszik számításba, mert egy amatőr kutató, az igaz, hogy egyetemen tanít, de újságírás szakon....
mellesleg olyan szavakat rokonított, amitől a hajam égnek állt, pl: tájfun

ha a hun konfiról lesz kötet, akkor ahhoz jövőre hozzá tudok férni és ha kell majd belőle valami cikk, akkor tudom majd dobni
bithe i niyalma 2011.09.29 19:05:26
@teemur: lehetne, csak az a baj, hogy valamit be akarnak bizonyítani és ahhoz keresnek tényeket, elvileg úgy lenne jó, hogy előbb kutat az ember és utána lesz eredmény

másrészt meg erősen elfogultan nézik a dolgokat, pl. a mongol hódításra én magyar szemmel nem mondanám, hogy pozitív dolog volt, de szerintem a mongolokon kívül nem sokan mondják, hogy jaj de jó volt
Alighanem sokan hallottak a pozsonyi vár előtt felállított Szvatopluk-szoborról. A műalkotás a vár teljes felújítására tette fel a koronát - legalábbis Robert Fico akkori miniszterelnök szerint, aki tűzön-vizen át szorgalmazta annak felállítását. Ezen már meg sem lepődne…..
A XVI. végétől a buddhizmus terjedni kezdett a mongol területeken. Az vallás terjesztését támogatta az uralkodói réteg, akik közül nem egy látványos megtérésen ment keresztül és nagy adományokkal támogatták a vallást, kolostorokat emeltek, fordítóműhelyeket alapítottak.…..
bithe i niyalma 2011.09.23 20:36:29