Regisztráció Blogot indítok
Adatok
CopywRit(t)er

0 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Kattintsuk végig az alábbi YouTube-linkeket:123A videómegosztó tört angolsággal megírt hibaüzeneteiből az bogarászható ki, hogy a mögöttük lévő feltöltött videókat a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete kérésére, szerzői jogi hivatkozásra távolították el…..
CopywRit(t)er 2010.08.22 08:48:14
Megvalljuk, feltétlen hívei vagyunk a kulturális források SZABAD - hogy érthetőbbek legyünk: díjmentes - elérhetőségének, legyen az írott, énekelt, fotografált, esetleg éppen mozdulatba komponált, annál is inkább, mert vonzódásunk, egyben hivatásunk okán magunk is szerfelett és tetemes mennyiségben használunk kézen-közön szerzett néptánc filmet. Gyűjtünk, cserélünk, másolunk, letöltünk, nem szíveljük a források elzárását. Ugyanakkor, egyben és fentiekkel összhangban törekszünk szerzett tudásainkat megosztani (erről még lesz szó), s szíves szóval, valamint példával erre másokat buzdítani. Mindezek mellett – a tárgyban jártasnak magunkat vélvén, és szükségünk okán érintettként is erősen – már szó nélkül meg nem állhatjuk, mi több, meglehetős rémisztőnek, egyben szánalmasnak tartjuk, mi ostobaságot és demagógiát gg és goompah magabiztosan össze nem hordott a kacsingató avagy félszemű Jolly Roger logója alatt. A bulvár lehengerlőnek szánt stílusában értekeznek arról, miről lövésük nincs: néptáncról, népzenéről, táncházról, az úgynevezett „anyagok” készítéséről, elérhetőségéről, felhasználási módjáról, ám lobogtatják hanyatt-homlok a szerzői joggal való visszaélésről leleményesen szerzett tudomást („valaki mondta”), és mutatják magukat, mint e kultúra mentőjét és őrangyalát. Így van-e?

Minden alábbiak előtt, ha már belebotlanak egy nemtetszésüket kiváltó jelenségbe, nem kellene-é legalább egyszer megkérdezni a valóban illetékeseket a jelenségről? Jah, nem, mert hátha kielégítő választ kapnának, s hova is lenne a bombasztikus topic, „Cenzúráz a Magyar Tudományos Akadémia”. Jah, az lényegtelen, hogy nem az MTA és nem cenzúráz (jereváni rádió), a topic ütős. Van-e más, mi fontosabb?

Nézzük apránként:
A YouTube-ra üzenetszöveget csak a YouTube angolból feltehetőleg alapfokon vizsgázott munkatársa tehet ki. Ha az idézett szöveg gg-nek „tört angolság”, akkor az oviangol kiscsoport után be kellene iratkozni mondjuk eggyel feljebb.

Az „amatőr” és az „úgynevezett adatközlő” két teljesen más fogalom, és arról már ne is beszéljünk, hogy ha gg ennyire szívén viseli a népi kultúra közkincsét, inkább ne nevezze a tudományoskodó bikkfanyelvet követve „adatközlőnek” a népzene és néptánc eredeti előadóját. Hogy lehetne „amatőr” az eredeti előadó - még ha hivatása a földművelés lenne - amikor a legprofibb néptáncegyüttesekben is alig találhatni olyan táncosokat, akik megközelítőleg is életre tudnák kelteni akár a közelmúlt kiváló egyéniségeinek mozdulatvilágát.

Hogy a táncházmozgalom napi szinten használja oktatási célokra a YouTube-on látható archív felvételeket? Ezen röhögtük vizesre magunkat. Először, gg azt sem tudja, mi van az inkriminált a felvételeken. Másodszor, jelentkezzen, aki valaha is látott YouTube videót táncházban. Harmadszor, az EREDETI néptánc „kincse” csak nagyon alapos tanulás és elemzés után hozható felszínre. Ha gg járt volna valaha is táncházban, hát bizonyára tudná, alapos tanulásra ott lehetőség soha nincs, ott a táncház vezetőjétől meg a másik táncházastól tanul, már aki tanul. De ma már többnyire művészeti iskolában vagy táncegyüttesben tanulnak táncolni az arra vágyók, táncházba inkább a szabad öröm kedvéért járnak, nem az „úgynevezett adatközlő”-k filmjeit nézni.

De haladjunk tovább: „szerzői jogi túlkapással a kulturális közérdeket valószínűleg ennél jobban nem is lehetne megsérteni”. Merthogy levették. Merthogy „feladata éppen a magyar kultúra támogatása és terjesztése volna”. Értelmetlen és a tájékozatlanságot pöffeszkedően hirdető hamis általánosítás. Ha jól látom, a ZTI támogatja és terjeszti a magyar kultúrát. Csakhogy erről szegény gg semmit nem hallott, mer a témában nem hogy amatőr, de kifejezetten tudatlan. Akkor elmondjuk, hogy a Hungaroton LP-in, MC-in és CD-in megjelent több mint 6000-re rúgó népdal és népzenekincs szabadon, a súlyos kereskedelmi forintok nélkül tölthetők le a ZTI honlapjáról. (Na, hol a copyright?) Ha nem vagyok a YouTube fizetett ágense, érdekel engem, hogy honnan szerzem be? Nemigen. Mezei tanárként, diákként, táncosként, zenészként és kissé is tájékozott érdeklődőként tapsikolok, hogy egy kattintásra tanításaimhoz, előadásaimhoz, táncházaimhoz avagy saját gyönyörködtetésemre azonnal megkapom, mit keresek.

Ez remek, nézzük Goompah vaskos demagógiáját: „A népdal, a néptánc közkincs.” Kétségtelenül az. Közkincs A NÉPTÁNC és A NÉPDAL. De miért közkincs? Mert MINDEKI előadhatja. Mert az évszázadok gyakorlata és titkos bölcsessége csiszolta olyanná, hogy szép, hatásos, de ugyanakkor mindenki KÉPES előadni – ha el nem hízott a fotelben oly mértékben, hogy még a talpra állás is csak daruval. De a néptáncRÓL és a népdalRÓL készített FELVÉTEL - így önmagában - nem közkincs. Miért lenne az? Kié a FELVÉTEL? (Erről majd még a vége felé lesz szó.) Menjen el, kedves Goompah, és filmezzen eredeti néptáncot (de EREDETIT!, tudja mi az, nem? hát a közkincs, amit előadnak), és akkor lesz közkincse. És akkor lesz fogalma arról, mit jelent egy ilyen „közkincset” úgymond tárgyiasítani, és mi is lenne annak az ára (ugye, nem kell sorolnom a költségeket tételesen), és adja közre. Tegye fel a YouTube-ra vagy a honlapjára a cicaközkincs mellé.

Nagyon sokat jártunk abba az országba „közkincset” gyűjteni, melynek titkosrendőrsége minket is és az „úgynevezett adatközlő”-inket folyamatosan szemmel tartott. Az „úgynevezett adatközlő”-k ennek súlyos árát fizették évekig, minket, onnan nézve külhoniakat pediglen évekre tiltottak ki e baráti országból. És azt tudja-é kedves Goompah (dehogy tudja, ha tudná, nem ilyen hangon szólt volna hozzá), hogy az ilyen módon szerzett soktízezer méter filmet összeadtuk, és e filmek szabadon és díjmentesen elérhetők. Tudja hol? Dehogy tudja, ha tudná, nem ilyen hangon szólt volna hozzá. A Zenetudományi Intézetben. Azt tudja-é kedves Goompah, hogy ebből olyan ténylegesen megszemlélhető közkincset csináltunk, ami most demagógiája tárgya? Dehogy tudja.

Nézzünk egy másik hozzászólót is. „h734790” írja: „Szerinted hol fáj az az MTA-nak mint szerzőijog-tulajdonosnak, ha az említett videók a Youtube-ra is felkerülnek?” (Most hagyjuk, hogy nem MTA, hanem a ZTI.) Csacsiság, félreinformáltság, hamis állítás. Nem fáj, nem fájhat, mert ma is sokszáz tánc érhető el a Youtube-on a ZTI archívumából. Kattintsanak csak a következő linkekre:

www.youtube.com/watch?v=SynQyZ9oCl4
www.youtube.com/watch?v=SynQyZ9oCl4
www.youtube.com/watch?v=HeeKoz2Lpis
www.youtube.com/watch?v=pQ2cxIgO3kI
www.youtube.com/watch?v=vMILZ6kVTYk&feature=channel_page

nem sorolom tovább, mindenki keresgéljen, ha tényleg érdekli. Az mindenesetre szemmel látható, hogy fekete-fehér archív filmek, valamennyi a ZTI néptánc archívumából. Kedves gg, vérbő ostobaság hát azt állítani, hogy „Cenzúráz a Magyar Tudományos Akadémia”.

Ha rápillantottak a fenti filmekre, Goompah igyekvő megjegyzése ismét gellert kap, hogy „viszont a hozzám hasonló laikusok is örömmel néznék a néptáncokat jobb minőségben, felbontásban.” Ha lenne kis idejük, hasonlítsák össze a ZTI Néptánc Adatbázis - Filmtár (db.zti.hu/neptanc/tanc.asp) filmjeinek minőségét a Youtube-on láthatóval. Melyik a jobb minőségű? Nekünk, kik a hatodik VHS másolatokat barterben csereberéljük, hol foltok járják varázsos útjaikat, a ZTI minősége megváltás. Hát, ilyen szerények lennénk. Igaz, cicákat még nem gyűjtünk.

Idézzük Goompah-t ismét: „A jobb minőségű felvételt ingyen adjátok. DE fizessem meg a másolási díjat, ami - az oldalatokon sajnos nincs ár - vélhetően magánember számára komoly megterhelés lenne, plusz vidékinek az utazás vagy a postaköltség.” Hamis, tájékozatlan, félreinformáló, fogalmazzunk erősen (mint Goompah): hazug. Kedves Goompah, próbált már valaha is néptánc film másolatot kérni a ZTI-ből? Aligha. Mert ha próbált volna, tudná, hogy a ZTI Néptánc Archívuma (talán ma már csak egyedüliként az országban?) INGYEN másol, és BÁRKINEK. A Táncművészeti Főiskola teljes néptáncpedagógus diáklétszáma onnan szerzi be tananyagát, számuk pedig már rúgja a kétezret. És azt tudja, kedves Goompah, hogy például a Hagyományok Háza pénzért másolja a ZTI anyagát, azt amit maga a ZTI ingyen? Jah, ezt nem tudta. De sebaj. Mi a lényeg? „Cenzúráz a Magyar Tudományos Akadémia”

Goompah azt mondja: „Erre föl levetetitek a youtube-ról a felvételeket, holott ott INGYEN van a sávszélesség és a tárhely” Hamis, tájékozatlan, félreinformáló, fogalmazzunk erősen (mint Goompah): hazug – lásd a fenti néhány példát, azon túl százával vannak fenn filmek a ZTI-ből). De sebaj. Mi a lényeg? „Cenzúráz a Magyar Tudományos Akadémia” Nagggyon jól hangzik.

Egy további dehonesztáló csacskaság Goompahtól: „De ami a legfontosabb: Olyan emberek ismerhetik meg az egész világon a magyar népzenét és néptáncot, akik különben soha a büdös életben nem tévednének az intézményetek oldalára (hiába van angol verzió is).” Épp a honlapra kitett filmekre hivatkozva számtalan helyről keresik meg egyszerű érdeklődők és profik a ZTI-t forrásanyagért - de ezt Goompah honnan is tudná, meg minek is járna utána. Még erre is visszatérünk.

Goompah láthatóan a cicavideókhoz nagyon, a filmes videókonverzióhoz kissé kevésbé ért. A 320x240 wmv nem „brrr! szörnyű minőség”, hanem a nem túl szélessávú internetre optimalizált Windows szabvány (ugye, közkincs, tehát érjék el azok is, akiknek nincs pénzük a Fiber Power 120-ra). Azon túl, hogy eddig a YouTube-ról és a Néptánc adatbázisról volt szó, Goompah meg belecsapott a ZTI honlap egész más témájú, másik gyűjteményébe (és ott „ozd_pont.wmv”-t hiába keresünk), a „video_ozd_pont.wmv” konverziójában a deinterlace-t kifogásolni nagy vakságra utal, mert akárhogy nézzük, azt kiválóan megoldott a láthatóan alkalmazott GrassValley technológia, nyilvánvalóan analóg forrásból avi-ba (merthogy az alsó néhány sor remeg, tehát a PAL overscan-je itt megjelenik), és innen olyan wmv-be, aminek nem kötött a mérete. Így egy automatikus MediaPlayer indításkor a wmv akár nagyítva is megjelenik, ezért kockásodik a kép (Goompah szaknyelvén „brrr!” szörnyű), de ha visszaállítjuk eredeti méretre, a minőség jó. Azt meg szakértőnk, Goompah már honnan is tudná, hogy az 1942-es film először a broadcast technológiában használt telecine digitalizáláson mehetett keresztül (telecine , SD-SDI, DigiBeta sorrendben), innen bármi, pl. wmv, ezért ennek a minősége sokkal jobb, mint az amatőr Hi8 kamera felvétele. (Azt Goompah is bizonyára igen jól tudja, hogy a 16 mm film felbontása kb. a HD videóéval egyezik meg, de dinamikáját még azt is meghaladja.)

Kerülgettük eddig, mint Goompah cicái a forró kását, azaz a lényeget, beszéltünk itt sok mindenről, felfedvén korlátozott tudásunk szerint bizonyos háttereket. De mi is van azokkal a bizonyos „cenzúrázott” (marhaság!) videókkal? Tud valaki valamit ténylegesen is? Látta valaki is e blog sok hozzászólója közül, miről lenne szó? Nekünk van egy sejtésünk, mit most meg is osztunk. Mint említettük volt, magunk is gyűjtögetjük a mai napig innen-onnan a táncfilmeket, no persze a YouTube-ot a világért ki nem hagynánk. Hát nem azt vesszük észre, hogy van ott két vagy három júzer, ki saját forrásaként tette fel - de százával ám! - a filmeket, melyeket ügyesen letöltött a ZTI Néptánc Adatbázis Filmtár gyűjteményéből. Ez csipetnyit etikátlan. Mondhatnánk önfényezés, mert egy árva szó nem sok, annyi nem volt, hogy honnan is lennének a filmek. Jó, megengedjük, e gyakorlat gg és Goompah kalózok szerint nyilván megengedhető, mert egye kutya, meglehet etikátlan, viszont laikus Goompah, ki kényelmes (fogalmazzunk erősen, mint Goompah: lusta), és komoly érdeklődése tárgyának valós forrását meg nem keresi, ellenben azt szívesen nézi a YouTube-on, hát megteheti. Fordítsuk a szót az értőbbek felé. A forrásmegjelölés nélküli közlés gyakorlata káros. A ZTI az adatbázisai nyomán számos megkeresést kapott szerte a világból mélyebb ismeretek szerzésére vagy közlési jog megszerzésére (melyet, kedves gg és Goompah, kivétel nélkül és díjmentesen megadott - csak nem tudják ők is, hogy közkincs, amit mi - is - adtunk össze?) Ha csak egy videót látnak a YouTube-on, hova forduljanak? Jah, a kalózokhoz, ott úgysem kell közlési jogot kérni, igaz, a YouTube-om talált minőség, köztünk szólva, nézhetetlen. (Jó, megengedjük, gg és Goompah számára megfelelő.)

Továbbá, számunkra és országosan kiterjedt ismeretségi körünkre, akik kedvtelve, sokat és persze munkánk érdekében használjuk a filmeket, e leleményes és önzetlen júzerek akciójának sok értelme nem volt, mert lelőhelyét amúgy is tudtuk, minősége rossz volt, és ma már rajtunk is kívül tudja a fél világ (kivéve gg és Goompah), hogy hol keresse ezeket a filmeket. Csak kapásból itt van például egy New York-i cím, ahonnan linkelhető a ZTI gyűjteménye:dnbtheorybb.blogspot.com/2010/05/online-databases-of-traditional.html,
tehát kapitális mellélövés, hogy a YouTube nélkül ne ismernék a ZTI honlapját és tartalmát. Persze a kötözködni vágyó outsiderek honnan is tudnának erről.

Tehát: meglehet, a ZTI, észlelvén a minőségromlást, a durva etikátlanságot, és a kárt, mit e gyakorlat okoz, valszeg CSAK azokat a filmeket vetette le a YouTube-ról, melyek a nemzetközileg és idehaza is jól ismert, díjmentesen elérhető adatbázisába kitett. A lépés minőségi szempontból logikus, etikai szempontból (a blogkalózokat kivéve) helyes, merthogy akik saját magukat fényezik mások munkájával, azokat nem neveznénk a közkincs lovagjának - remélem, érti, Goompah, és ne vegye személyeskedésnek. Higgye el, szívünk vérzik, hogy ha a néptánc egy szűk szelete iránti olthatatlan szomját ki szeretné elégíteni, hát nem elég a YouTube-ot addresszálni, hanem be kell gépelni egy más forrást is.

De ha már a jogoknál tartunk, mondják csak kedves gg és Goompah: mi van az önök igánylete felvételeken látható eredeti TÁNCOSOK és ZENÉSZEK szerzői jogaival? Mert (persze honnan tudná) nem úgy van ám, hogy valaki parasztnak vagy az alsósoron születik, és akkor táncos vagy zenész. Hanem úgy, hogy vele születik a ragyogó tehetség, és az öröklött hagyományt MINDIG újraalkotják. Az a bizonyos „közkincs” nem a tánc lépése vagy a zene dallama, hanem annak SZELLEME, mi mindig új meg új ruhába öltözik, és ha egyik ruha épp hasonlít is az előző generációéhoz, azért MINDIG jellegzetesen más. Tehát kinek a táncáról lenne szó? Kinek a zenéjéről? Hogy van ez? Közkincs, mert parasztnak vagy az alsósoron születettnek alkotása? Ő nem számít? Lehet közölni úgy, hogy ha más elismerést nem is, legalább azt megadnánk, megtudható legyen, ki táncol avagy muzsikál, és ki tett azért, hogy az látható is? Van tudomásuk arról, kedves gg és Goompah, hogyan is járnak el más országokban hasonló esetekben vagy csak minden tárgyi tudás nélkül dühöngve az a fontos, hogy „Cenzúráz a Magyar Tudományos Akadémia”? Avagy Ortutay Gyulával ért egyet (tudja ki volt, a pártállam kiemelt néprajzosa), hogy egy „úgynevezett adatközlő” táncát lefilmezem, dalait és zenéjét felveszem, meséit leírom, és akkor azt utána szabadon, az ő hozzájárulása nélkül használom? Hallott Ortutay és mesemondója peréről és annak eredményéről? Aligha. Beszélt egyszer is egy ilyen „úgynevezett adatközlő”-vel a témáról, megkérdezte, mi a véleménye? Aligha.

Levezetésként nem személyeskedésnek szánjuk, hanem őszintén gratulálunk jogmegosztó Goompah-nak, hogy a weboldalán közkinccsé tette a cicáiról készített összehasonlíthatatlanul jó minőségű videóit. A magyar népi kultúra önzetlen feltárásának, feldolgozásának, oktatásának és terjesztésének követendő példáját mutatta fel. Lehet, ezentúl mi, néptáncosok, e táncok és zenék gyűjtői, néptánctanárok és népzenészek is lefilmezzük kutyáinkat, macskáinkat, egereinket és halainkat, egyben szentül megígérjük, saját honlapunkon kívül kitesszük a YouTube-ra is.
CopywRit(t)er 2010.08.22 09:53:16