Regisztráció Blogot indítok
Adatok
M.I.A.

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Eredetileg úgy terveztem, öntök a Tehénbe. A Prolonggal kapcsolatban két dolog győzött meg. Az egyik, hogy VMax Zsolt azt mondta, tényleg jó: amikor betölti a motorba, kis időre feljebb megy az alapjárat, míg az elektronika nem állítja át, tehát érezhetően csökken a súrlódás.…..
M.I.A. 2008.10.11 15:51:21
Utólagos engedelmetekkel néhány gondolat hozzáfűznék az utólagos adalék vs. minőségi motorolaj témaköréhez.

Egy utólagos adalék használata minden esetben kockázatot rejt magában; még akkor is, hogyha egy olyan motor+olaj+adalék kombináció esetében kíséreljük meg a kívánt hatás elérését, amelyre vonatkozóan pozitív tapasztalatokkal rendelkezünk, és a szer használata előtt és után tapasztaltak közötti differencia szignifikáns. Nincs ugyanis két tökéletesen megegyező motor (kiszámíthatatlan anyaghibák, a használat és karbantartás eltérő körülményei, stb.).

A motorolajnak számos követelményt kell kielégítenie, kompromisszumok árán. Nyilvánvaló, hogyha valamely követelmény prioritását megnöveljük, akkor azt csak a többi rovására tudjuk megtenni. A megoldás az egyes tulajdonságok precíz kiegyensúlyozásában, azaz optimalizálásában rejlik. Az első hangzásra "pofonegyszerű" feladat azonban olyannyira komplex, hogy egy önálló tudományág (tribológia) szakmérnökeinek tízezrei kutatják lázasan a még nagyobb hatásfokú megoldásokat a kutató laboratóriumokban, egyetemeken és profitorientált fejlesztő intézetekben, világszerte. Ma már mindehhez nagy teljesítményű számítógépes fejlesztő rendszereket vesznek igénybe, többek ennek is köszönhető az, hogy a napjainkban alkalmazott motorolajok teljesítménye parametrizált összehasonlításban nagyságrenddel (!) jobb, mint a 15-20 évvel ezelőtt gyártottaké volt. (A tribológiai kutatásokat leginkább a gyógyszervegyészethez tudnám hasonlítani. Az egyes motorolajok adalékainak összetevői éppoly különbözőek lehetnek, mint az azonos rendeltetésű, de más hatóanyagú gyógyszerekéi. A gyógyszerek esetében is úgy kell az összetevőket optimalizálni, hogy a végeredményben a kívánt hatásmechanizmusok domináljanak a nem kívántakkal (mellékhatások) szemben, jóllehet azokat kizárni nem, csak mérsékelni lehet (ritka esetben akár az elhanyagolhatóan kicsi mértékig). S mivel a létezés egy sajnálatos velejárójaként az élet egyetlen területén sem mellőzhetjük a kompromisszumokat, egy jótékony hatás megnövelése ez esetben is kihatással lesz a mellékhatások mennyiségére és/vagy intenzitására, ilyen vagy olyan mértékben. Mindezek ismeretében vajon hányan mernének bevenni egy, a TV-Shopban árult "gyógyszer-feljavító adalék tablettát", amelynek mellékhatása "bizonyítottan" nincsen, ugyanakkor egy adott gyógyszernek (vagy akár egy meghatározott hatásmechanizmus szerinti gyógyszer-csoportnak) valamennyi jótékony hatását feljavítja??? (pl. "Saridon 300% fájdalomcsillapító-katalizátor"...)

De vajon mi történik akkor, ha ezekhez a komplex, nem kevés munkával optimalizált adalék-rendszerekhez olyan "motorolaj-feljavító" adalékokat töltünk, amelyeket vagy egy-egy konkrét tulajdonság, vagy egyes tulajdonság-csoportok együttes feljavításának igényével hoztak létre?
Igen nagy valószínűséggel az addig kiegyensúlyozott rendszer egyes tulajdonságai felerősödnek, más tulajdonságai viszont kevésbé fognak érvényesülni. A hatást azonban - annak megannyi fizikai és kémiai aspektusa miatt - egy laikus nem fogja tudja előre megjósolni pusztán az adalék rendeltetése alapján. Ha tehát egy adalék alacsonyabb felületi súrlódást ígér, biztosak lehetünk abban, hogy az a motorolaj egyéb képességeit (kenés, hűtés, tisztítás, stb.) is meg fogja változtatni, gyakorlatilag kiszámíthatatlan eredménnyel. Ez az oka annak, hogy sem az autógyártók, sem a motorolaj gyártók nem ajánlják az adalékok alkalmazását.

A gyakorlatban a motorolajok minőségét elég jól tükrözi a teljesítményszintjük. Véleményem szerint egy mai csúcs-teljesítményű (API SM teljesítményszint) olaj a tulajdonságok összességét tekintve sokkal kisebb kompromisszumot jelent, mint egy "házilag" adalékolt, meghatározhatatlan tulajdonságokkal bíró egyveleg. Végezetül, a szkeptikusok figyelmébe ajánlom az alábbi érdekességet: a legtöbb motorkerékpárhoz kifejezetten nem ajánlják a ma elérhető lehető legjobb minőségű, SM teljesítményszintű olajok használatát. S hogy miért nem? Azért, mert a motorolajban futó többlamellás tengelykapcsolók ("nedves-kuplung") lamellái ilyen olaj használata mellett nem képesek a motor maximális nyomatékának átadására, ugyanis folyamatosan csúsznak egymáson a lamellák, a kuplungszerkezet kiengedett állapotában is (az extrém alacsony felületi súrlódás miatt)...