Adatok
Szombatitamas
0 bejegyzést írt és 47 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A török háborút lezáró fegyverszünetet követően a balkáni helyzet továbbra is nagyon feszült maradt. Az oroszokra kényszerített, számukra megalázó békefeltételeket követően a kormányzat keményvonalas emberei a diplomáciai kapcsolatok megszakítását követelték Ausztriával és Angliával, s komoly…..
Szombatitamas
2023.06.29 12:17:32
"(Az osztrák–magyar példa szerintem nem igazán erősíti meg ennek a vélekedésnek a helytállóságát. Az ilyen közösködés könnyen ahhoz vezethet, hogy a nagyobb érdekérvényesítő erővel bíró hadsereg mellett a háttérbe szorított haditengerészet a minimális igényeinek a teljesítését sem tudja kiharcolni magának.)" -ez a zárójeles megjegyzés nekem elég fura. Az utolsó békeévekben az osztrák-magyar haditengerészet már a védelmi költségvetés 25 százalékát vitte el, ami vészes erőforrás pazarlás egy olyan országtól, aminek a léte szinte kizárólag a szárazföldi hadseregtől függ.
Hívnak, hogy megvédd a hazát.
De a haza egyenlő a túlfizetett sikkasztókkal? Putyin barátai és a barátok barátai, strómanok, akiknek a birtokában van az összes hazai vagyon, az egész hazai ipar, a földgáz, közlekedés, a média… Tolvajok, akik a Dumában ülnek, banditák, akik a Szovjet Föderációban…..
Szombatitamas
2023.05.02 07:18:09
Jezsuita bloggerek
Gyógyszerek és mellékhatások: egy jezsuita reflexiója egyház és állam kapcsolatára
2023.04.26 08:57:17
Szerző:Koronkai Zoltán SJ
Ferenc pápa magyarországi látogatására készülve a napokban tartottuk Szólj be a pápának című programunkat. Ezen a Szólj be a papnak rendezvénysorozatból inspirálódva igyekeztünk válaszokat találni a fiatalok kérdéseire. Több mint 150 kérdés érkezett, és legtöbbjük a…..
Szombatitamas
2023.04.27 06:31:48
A Radetzky osztály háborús pályafutása, melynél a Tegetthoff osztály története sem volt eseménydúsabb, gondolom nem csak bennem ébreszt kételyeket a csatahajók létezésének értelmét, illetve a flottavezetés kompetenciáját illetően. A Monarchia két, többé-kevésbé modernnek tekinthető, az Adrián túli…..
Szombatitamas
2023.04.13 19:57:38
@molnibalage: igen, de ezek az angol hajók kivétel nélkül gyorsabb, és 380-as tűzérséggel szerelt hajók voltak. Nem említhetők egy lapon az osztrák magyar német 280-305 milis csatahajókkal, amik lassabbak, és gyengébben páncélozottak voltak, mint a hood vagy queen elizabeth osztályok. Egyedül a Bayern class ért volna valamit az új háborúban.
Az amerikai csatahajók pedig csak marginális szerepet játszottak csak, bár tűzerőben, védettségben közelebb voltak az angol hajókhoz, mint a német-osztrák hajókhoz.
Az amerikai csatahajók pedig csak marginális szerepet játszottak csak, bár tűzerőben, védettségben közelebb voltak az angol hajókhoz, mint a német-osztrák hajókhoz.
A Radetzky osztály óriási előrelépés volt az o-m haditengerészet számára, ami legjobban alighanem a hajók tűzerejében nyilvánul meg. Az osztály tagjai külön-külön is nagyobb tűzerőt képviseltek, mint az előző osztály három csatahajója együttvéve. A három új csatahajó többé-kevésbé egyenrangú volt…..
A Monarchia haditengerészete a XIX. század utolsó éveiben szállt be maga is a flottaépítési versengésbe, ami eddigre már minden nagyobb haditengerészetet magával ragadott. A gyakorlatilag teljes mértékig szárazföldi nagyhatalomnak, vagy legalábbis középhatalomnak számító Monarchia esetében a…..
Szombatitamas
2023.01.29 21:58:32
@oranje2010: nem írtam, hogy teljesen átgondolt volt, csak azt hogy igen alapos, de mint emítettem, Keegan következtetése is az volt, hogy Parist nem tudják bevenni a tervvel. Amúgy ha végig gondolja az ember, a németek pont rosszkor vágtak bele a háborúba.
Nekik a megoldást a problémájukra pár ezer teherautó kínálta volna, amivel a logisztikai problémájukat, azaz hogy gyalog kell irdatlan távolságot megtenni megoldotta volna. Most vagy a technikai járt még túl gyerek cipőben, vagy a német vezérkar nem látta még a teherautókban a megfelelő eszközt erre, de ez szerintem technikailag megoldható lett volna. A világháborúban ezrével gyártották a repülőket, akkor ezrével gyárthatták volna a teherautókat is a egy-két évvel korábban. Iparnak legalább olyan hasznos lett volna, mint egy csatahajó építési program.
Nekik a megoldást a problémájukra pár ezer teherautó kínálta volna, amivel a logisztikai problémájukat, azaz hogy gyalog kell irdatlan távolságot megtenni megoldotta volna. Most vagy a technikai járt még túl gyerek cipőben, vagy a német vezérkar nem látta még a teherautókban a megfelelő eszközt erre, de ez szerintem technikailag megoldható lett volna. A világháborúban ezrével gyártották a repülőket, akkor ezrével gyárthatták volna a teherautókat is a egy-két évvel korábban. Iparnak legalább olyan hasznos lett volna, mint egy csatahajó építési program.
Szombatitamas
2023.01.30 15:40:19
@oranje2010: én úgy tudom, voltak változtatások a terven. A teljeset újraírni nem tudták ennyi idő alatt, illetve azzal, hogy milyen erőt tud mennyi idő alatt monarchia felvonultatni, már önmagában rendkívül érdekes információ volt.
De volt a keleti fronton is kisebb részsiker, amit történészek annak tulajdonítanak, amit azért sikerült elérni, mert az eredeti tervre készültek az oroszok, és itt változtatott Conrad, illetve a szerb fronton is az eléggé szokatlan támadási irányt azzal szokták indokolni, hogy Redl árulása miatt kitudódott a terv.
De ennyi idő alatt a teljes mozgósítási tervet, vasúti terveket stb átírni nem lehetett. Ráadásul szerintem ezek annyira rugalmatlanok voltak, hogy részben a vasút is a terveknek megfelelően épült. Ha teljesen meg akarod változtatni a felvonulási tervet, ahhoz valószínűleg fizikailag is át kell építeni a vasúthálózatot, hogy az új kirakodási területre is elegendő vonal fusson be.
De volt a keleti fronton is kisebb részsiker, amit történészek annak tulajdonítanak, amit azért sikerült elérni, mert az eredeti tervre készültek az oroszok, és itt változtatott Conrad, illetve a szerb fronton is az eléggé szokatlan támadási irányt azzal szokták indokolni, hogy Redl árulása miatt kitudódott a terv.
De ennyi idő alatt a teljes mozgósítási tervet, vasúti terveket stb átírni nem lehetett. Ráadásul szerintem ezek annyira rugalmatlanok voltak, hogy részben a vasút is a terveknek megfelelően épült. Ha teljesen meg akarod változtatni a felvonulási tervet, ahhoz valószínűleg fizikailag is át kell építeni a vasúthálózatot, hogy az új kirakodási területre is elegendő vonal fusson be.
Szombatitamas
2023.01.30 15:53:05
@bz249: a scliifen terv nem teória kérdése, az egy konkrét ma is kutatható irat.
Én úgy tudom, hogy pontosan az, aminek ma is tartják, egy terv, amit ha háború jön, akkor elő kell venni, és követni az utasításokat. Le vannak fektetve benne a pontos parancsok, vasúti menetrendek, emly katonáknak mikorra és hova kell eljutnia.
Amit fontos tudni, hogy ez nem egy olyan terv, ami valaha elkészült. Hanem Schliefen halála után az utódja is folytatja, folyamatosan aktualizálja, fejleszti. Pl ha épül egy új út Belgiumban, akkor át kell írni a tervet, hogy azt az utat is használják. Ha fejlődött a vonathálózat Németországban, akkor át kell írni, mert lehet gyorsabban, egyszerűbben is megoldható a feladat. Ezeket szépen frissítették is, folyamatosan újraterveztek Moltkéék is.
A nagy csapda felállítására. Azt nem olvastam sehol, hogy Moltkéék tisztában lettek volna francia támadási tervekről. Schliefen azt viszont bizonyítottan úgy gondolta, hogy a "Franciák nem teszik meg azt a szívességet", hogy bevonulnak elzász-lotharingiába. Amit később megtettek. A tervben a német csapatok azért voltak ott, hogy lekössék a francia csapatokat, amíg a nagy bekerítő hadművelet célba ér, és ne tudják a franciák az itteni csapaotak átdobni a bekerítő erő ellen. Schliefen sok szempontból nagyon értette a dolgát. A franciák bevonultak Elzász-lotharingiába, ami tényleg hatalmas szívesség volt a német erőknek. De ezzel szemben Schliefen azt is egyértelműen leírta a tervében, hogy nem szabad a német francia határok mentén lévő erődöket szemből megtámadni. De miután a francia támadóerőt a németek szétverték, a németek nem tudtak ellenáállni, és Scliefen figyelmeztetése ellenére, megpróbálták szemből bevenni a francia határerődítményeket, hát csúfos kudarccal.
Én úgy tudom, hogy pontosan az, aminek ma is tartják, egy terv, amit ha háború jön, akkor elő kell venni, és követni az utasításokat. Le vannak fektetve benne a pontos parancsok, vasúti menetrendek, emly katonáknak mikorra és hova kell eljutnia.
Amit fontos tudni, hogy ez nem egy olyan terv, ami valaha elkészült. Hanem Schliefen halála után az utódja is folytatja, folyamatosan aktualizálja, fejleszti. Pl ha épül egy új út Belgiumban, akkor át kell írni a tervet, hogy azt az utat is használják. Ha fejlődött a vonathálózat Németországban, akkor át kell írni, mert lehet gyorsabban, egyszerűbben is megoldható a feladat. Ezeket szépen frissítették is, folyamatosan újraterveztek Moltkéék is.
A nagy csapda felállítására. Azt nem olvastam sehol, hogy Moltkéék tisztában lettek volna francia támadási tervekről. Schliefen azt viszont bizonyítottan úgy gondolta, hogy a "Franciák nem teszik meg azt a szívességet", hogy bevonulnak elzász-lotharingiába. Amit később megtettek. A tervben a német csapatok azért voltak ott, hogy lekössék a francia csapatokat, amíg a nagy bekerítő hadművelet célba ér, és ne tudják a franciák az itteni csapaotak átdobni a bekerítő erő ellen. Schliefen sok szempontból nagyon értette a dolgát. A franciák bevonultak Elzász-lotharingiába, ami tényleg hatalmas szívesség volt a német erőknek. De ezzel szemben Schliefen azt is egyértelműen leírta a tervében, hogy nem szabad a német francia határok mentén lévő erődöket szemből megtámadni. De miután a francia támadóerőt a németek szétverték, a németek nem tudtak ellenáállni, és Scliefen figyelmeztetése ellenére, megpróbálták szemből bevenni a francia határerődítményeket, hát csúfos kudarccal.
Mi, magyarok szeretünk a hülyeségbe menekülni...
Szombatitamas
2022.08.18 21:03:29
@clemens: és mégis mivel akadályozhatta volna meg a háborút?
Küldhetett volna sokkal több fegyvert már a háború előtt? akkor most azt hallgatnánk, hogy azért támadtak az oroszok, mert az amerikaiak felfegyverezték az ukránokat... (bár most is azt hallgatjuk, csak azt elfelejtik hozzátenni, hogy a legnagyobb fegyver, amit a háború előtt az amcsik küldtek, azok vállról indítható rakéták voltak... még egy puytinista hazugság).
vagy te arra gondolsz, amire Orbán is célzott, hogy az oroszok háború előtti követeléseit teljesíthették volna? na azok szándékosan olyan követeleségek voltak, amik teljesíthetetlenek, pl a nato vissza a 97 előtti határokba... tárgyalgathattunk volna erről, de ebbe a keleti országok sose mentek volna bele, és ugye ilyenhez egyhangú nato döntés kell. Orbán egyszerűen putyin hülyeségét hangoztatta, mikor mindenkinek nyilvánvaló, hogy az oroszok szándékosan jöttek elő teljesíthetetlen követelésekkel.
Küldhetett volna sokkal több fegyvert már a háború előtt? akkor most azt hallgatnánk, hogy azért támadtak az oroszok, mert az amerikaiak felfegyverezték az ukránokat... (bár most is azt hallgatjuk, csak azt elfelejtik hozzátenni, hogy a legnagyobb fegyver, amit a háború előtt az amcsik küldtek, azok vállról indítható rakéták voltak... még egy puytinista hazugság).
vagy te arra gondolsz, amire Orbán is célzott, hogy az oroszok háború előtti követeléseit teljesíthették volna? na azok szándékosan olyan követeleségek voltak, amik teljesíthetetlenek, pl a nato vissza a 97 előtti határokba... tárgyalgathattunk volna erről, de ebbe a keleti országok sose mentek volna bele, és ugye ilyenhez egyhangú nato döntés kell. Orbán egyszerűen putyin hülyeségét hangoztatta, mikor mindenkinek nyilvánvaló, hogy az oroszok szándékosan jöttek elő teljesíthetetlen követelésekkel.
Korábbi weblapomon volt az a rossz szokásom, hogy írásaimhoz időnként hozzátoldottam olyan fejezeteket, melyek anyaga a cikkek választott témájához csak feltételesen kapcsolódott. Ezekben főleg egyes történeti/politikai eseményekről, vagy azok utólagos értelmezéseiről fejtettem ki saját…..
Szombatitamas
2022.07.21 07:23:33
@Jeff: Szerinted mi a nem követendő példa? Mi történik ott, ami olyan szörnyű lenne? Nem az origóból kéne tájékozódni, mert a fele sem igaz... Amit te annyira elitélsz, az az, hogy az emberek megélhetik a valódi énjüket, nem kell elrejteni, másnak kiadni magukat, nem kell egy lelki roncsként leélni az életüket. Ez lenne olyan szörnyű?
nem tudom feltűnt-e, de semmi sem változik.
Ismerős, ha azt mondom, hogy "hagyjuk meg a szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának". Már negyven éve is ez volt a szöveg, hogy az erkölcstelen nyugat, bezzeg a szocialista erkölcsök... Most újra ez van, az erkölcstelen nyugat, csak nem szocialista erkölcsök, hanem keresztény erkölcsök... Olvastam is valahol a bibliában, hogy szisztematikusan bombázd le az ellenség kórházait azzal megtöröd a moráljukat. Ja ez nem a bibliában van, hanem az olyan nagyon erkölcsös oroszok katonai doktrinájában.
nem tudom feltűnt-e, de semmi sem változik.
Ismerős, ha azt mondom, hogy "hagyjuk meg a szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának". Már negyven éve is ez volt a szöveg, hogy az erkölcstelen nyugat, bezzeg a szocialista erkölcsök... Most újra ez van, az erkölcstelen nyugat, csak nem szocialista erkölcsök, hanem keresztény erkölcsök... Olvastam is valahol a bibliában, hogy szisztematikusan bombázd le az ellenség kórházait azzal megtöröd a moráljukat. Ja ez nem a bibliában van, hanem az olyan nagyon erkölcsös oroszok katonai doktrinájában.
Szombatitamas
2022.07.21 16:41:12
@bz249: kiragadtál egy gazdasági momentumot a sok közül.
Egyébként a három cégből kettő dél koreai, azaz a nyugati érdekszférához tartozik.
A harmadik pedig kinai... Akik tényleg a világ vezető gazdasága szeretnének lenni, és efelé jól is haladnak. De azért ne felejtsük el, hogy egyenlőre nem egy fejlett ország, az egy főre jutó GDP, vagy az átlagos vásárló erő még nagyon alacsony, ez is az oka annak, hogy látványosan tudnak fejlődni. És lassan kifogynak az olyan tartalékokból, amik hajtották a kínai gazdasági növekedést, kezd csökkenni a munkaképes korúak állománya, visszaköszön a nyugdíj rendszer hiánya, az egyke politika által felborított demográfia... Kína nagyon sok száz millió ember rovására futtat néhány óriás céget, ezt értékelheted sikerként. Erre mondják közgazdászok, hogy az fenyegeti kínát, hogy elöregszik a társadalom, mielőtt meggazdagodhatott volna, mint nyugat Európa, vagy akár csak Amerika ázsiai szövetségesei. Ehhez fentart egy elnyomó kizsákmányoló politikai rendszert, ahol nem az a cél, hogy a kínaiak jól éljenek, hanem hogy a kínai állam lenyomja a szomszédjait. Európában már rég nem ez a cél, hanem az emberek egyéni boldogsága.
Választhatsz milyen rendszerben akarsz élni, ahol a GDP fontosabb, mint az egészség, boldogság, az egyén, vagy a fenntartható fejlődés, vagy ahol ezek mind fel vannak áldozva homályos politikai-gazdasági célokért.
Oroszországot kár ilyen szempontból elemezni, egyetlen sikeres termékük az gázon és az olajon kívül az álhír gyártás és zavar keltés.
Szóval kövessük inkább a nyugati példát.
Egyébként a három cégből kettő dél koreai, azaz a nyugati érdekszférához tartozik.
A harmadik pedig kinai... Akik tényleg a világ vezető gazdasága szeretnének lenni, és efelé jól is haladnak. De azért ne felejtsük el, hogy egyenlőre nem egy fejlett ország, az egy főre jutó GDP, vagy az átlagos vásárló erő még nagyon alacsony, ez is az oka annak, hogy látványosan tudnak fejlődni. És lassan kifogynak az olyan tartalékokból, amik hajtották a kínai gazdasági növekedést, kezd csökkenni a munkaképes korúak állománya, visszaköszön a nyugdíj rendszer hiánya, az egyke politika által felborított demográfia... Kína nagyon sok száz millió ember rovására futtat néhány óriás céget, ezt értékelheted sikerként. Erre mondják közgazdászok, hogy az fenyegeti kínát, hogy elöregszik a társadalom, mielőtt meggazdagodhatott volna, mint nyugat Európa, vagy akár csak Amerika ázsiai szövetségesei. Ehhez fentart egy elnyomó kizsákmányoló politikai rendszert, ahol nem az a cél, hogy a kínaiak jól éljenek, hanem hogy a kínai állam lenyomja a szomszédjait. Európában már rég nem ez a cél, hanem az emberek egyéni boldogsága.
Választhatsz milyen rendszerben akarsz élni, ahol a GDP fontosabb, mint az egészség, boldogság, az egyén, vagy a fenntartható fejlődés, vagy ahol ezek mind fel vannak áldozva homályos politikai-gazdasági célokért.
Oroszországot kár ilyen szempontból elemezni, egyetlen sikeres termékük az gázon és az olajon kívül az álhír gyártás és zavar keltés.
Szóval kövessük inkább a nyugati példát.
Szombatitamas
2022.07.30 06:27:31
@bz249: és azt honnan tudjuk, hogy utálta a magyarokat, és rossz király lett volna?
A magyarokat utálta, vagy csak nem színlelt a magyar uralkodó kört, akik ragaszkodtak az akkori félfeudális állapotokhoz? Ha jól emlékszem nálunk azemberek 8 százalékának volt szavazati joga, miközben Csehországban vagy Ausztriában minden nagykorúnak. Ráaggatunk jelzőket, mert nem a felső pár százalék érdekeit képviseli?
A magyarokat utálta, vagy csak nem színlelt a magyar uralkodó kört, akik ragaszkodtak az akkori félfeudális állapotokhoz? Ha jól emlékszem nálunk azemberek 8 százalékának volt szavazati joga, miközben Csehországban vagy Ausztriában minden nagykorúnak. Ráaggatunk jelzőket, mert nem a felső pár százalék érdekeit képviseli?
Korfu hadművelet tehát kudarcot vallott, és utólag belegondolva ez alighanem tényleg elkerülhetetlen volt. Egy ilyen hosszú ideig tartó, és ilyen nagyszabású flottafelvonulást a háború negyedik évében észrevétlenül végrehajtani szinte lehetetlen volt. A hadművelet mindenképpen lelepleződött volna,…..
Szombatitamas
2022.07.11 15:21:29
@Pájer Csaba: nem azt mondtam, hogy az olasz partokat kell megtámadni, hanem mondjuk máltát, még a francia flotta megérkezése előtt, vagy a Montenegró partokat nem ősrégi vacakokkal kellett volna bombázgatni, hanem mondjuk pluszbs megküldeni 1000 db 450 kilós 305 mm-es lőszerrel. Ez kb 20 sortűz a radetzky és a tegethoff osztályból. Aztán ezekről nyugodtan lamentálhatnak az olasz lapok, hogy pl ettől Velencét vagy anconát meg tudná-e védeni a haditengerészetük. A válasz igen, de ahhoz plusz erőforrásokat kell biztosítani a haditengerészetnek, ami pedig csak a hadsereg rovására menne.
A francia flottáról: Zoli írta, ha jól emlékszem októberre belátták, hogy nem éri meg kockáztatni az Adrián. Hát ennek megfelelően kellett volna várni őket már augusztus közepén, antivari partjai előtt repülők bombázhatták volna őket, (nyilván kevés sikerrel), aknamező várhatta volna a francia flottát, tengeralattjárók, hazafelé a tegethoff class rajtaütése... Ha csak az egyik francia dreadnought megsérül úgy, hogy dokkba, kelljen állnia, akkor októberig nem tudják pótolni, addig nincs újabb konvoj kíséret. Max egy egy magányos teherhajó, de azokat el kell kapni. Egy szó mint száz, amit a franciák októberben felismertek, hogy nem éri meg bemenni az adriára, azt egy rámenős flottavezér a fejükbe verhette volna már augusztus közepén, ezzel sok katona életét megmentve a szerb fronton, és sok municíót adhatott volna vele az olasz békepártiaknak.
A francia flottáról: Zoli írta, ha jól emlékszem októberre belátták, hogy nem éri meg kockáztatni az Adrián. Hát ennek megfelelően kellett volna várni őket már augusztus közepén, antivari partjai előtt repülők bombázhatták volna őket, (nyilván kevés sikerrel), aknamező várhatta volna a francia flottát, tengeralattjárók, hazafelé a tegethoff class rajtaütése... Ha csak az egyik francia dreadnought megsérül úgy, hogy dokkba, kelljen állnia, akkor októberig nem tudják pótolni, addig nincs újabb konvoj kíséret. Max egy egy magányos teherhajó, de azokat el kell kapni. Egy szó mint száz, amit a franciák októberben felismertek, hogy nem éri meg bemenni az adriára, azt egy rámenős flottavezér a fejükbe verhette volna már augusztus közepén, ezzel sok katona életét megmentve a szerb fronton, és sok municíót adhatott volna vele az olasz békepártiaknak.
Szombatitamas
2022.07.16 17:08:37
@savanyújóska: De Haus ezen gondolkodása alapvetően hibás. Napjainkban van is erre egy jó példa az ukrán háború kapcsán. Az orosz légierőnek elvileg elsöprő főlényben kellene lennie, de a mai napig nem képes uralni az ukrán légteret, és kiiktatni az ukrán légierőt és légvédelmet. Az orosz propaganda oldalak ezt azzal magyarázzák, hogy azért nem, mert a légierő nagyobb része egy nato konfliktus esetére van visszatartva. De a nyugati elemzők nem ezt a következtetést vonják le, hanem azt találgatják, hogy kiképzési, technikai, taktikai, korrupciós vagy milyen okai vannak, hogy az orosz légierő miért nem képes ezt a nyugati szemmel nem olyan bonyolult feladatot megoldani, mikor látszólag meg van hozzá a szükséges gép és pilóta állománya. Kb ugyanaz lehetett a helyzet az adrián is az első világháború elején. Az olaszok azt találgathatták, hogy a monarchia tengerészete, miért nem képes a saját kikötőjétől pár méterre egy blokádot fenntartani.
Abban igaza van Hausnak, hogy természetesen egy ilyen akciónak van egy kockázata, de hát a háború már csak ilyen, az ellenfél visszalő. De meg kell nézni mit nyerhetünk, és mit veszthetünk. Tegyük fel elvesztünk egy-két dreadnaughtot... Melyiknek van nagyobb elrettentő ereje, egy épp dreadnought flottának, ami azt a benyomást kelti, hogy nem képes semmilyen katonai műveletre, vagy egy megfogyatkozottnak, ami viszont aktiv, tetterős? Ha őszinte akarok lenni, lehet az előbbinek, de olyan nagy különbség nincs a kettő között.
Utólag tudjuk, hogy Olaszország belépett a háborúba. Hamarabb nyilván nem fog belépni, az alpokon akarnak fegyverrel átkelni, nem hinném, hogy egy téli átkelést terveztek, szóval egy komoly vereség se rontott volna semmit a monarchia helyzetén.
Abban igaza van Hausnak, hogy természetesen egy ilyen akciónak van egy kockázata, de hát a háború már csak ilyen, az ellenfél visszalő. De meg kell nézni mit nyerhetünk, és mit veszthetünk. Tegyük fel elvesztünk egy-két dreadnaughtot... Melyiknek van nagyobb elrettentő ereje, egy épp dreadnought flottának, ami azt a benyomást kelti, hogy nem képes semmilyen katonai műveletre, vagy egy megfogyatkozottnak, ami viszont aktiv, tetterős? Ha őszinte akarok lenni, lehet az előbbinek, de olyan nagy különbség nincs a kettő között.
Utólag tudjuk, hogy Olaszország belépett a háborúba. Hamarabb nyilván nem fog belépni, az alpokon akarnak fegyverrel átkelni, nem hinném, hogy egy téli átkelést terveztek, szóval egy komoly vereség se rontott volna semmit a monarchia helyzetén.
Hát persze, ez a nagy kérdés, ami minden magyarnak a fejébe jár, megint jönnek az oroszok? Megint lerohannak minket, megint háború lesz, megint kezdődik?
Lehet hallani ilyen véleményt is, olyat is, jönnek, nem jönnek, valószínűleg jönnek, eszükbe sincs. Célkeresztben vagyunk vagy nem? Mi lesz?…..
A versaillesi egyezmények által rájuk kényszerített kvóták betartásával a németek a húszas években kezdték el a háború utáni első nagy hadihajóik építését, melyek tízezer tonnás engedélyezett vízkiszorítása nem tett lehetővé olyan képességeket, amik a német haditengerészet kívánalmait kielégítették…..
Szombatitamas
2022.01.23 14:28:01
@omron: az amerikaikak pont a jóval kisebb fogyasztás miatt választották a turbó elektromos rendszert az első világháborús csatahajókon,, szóval biztosan megérte.
És ha jól tudom, a második világháborús escort rombolók is turbó elektromos meghajtással tudták a kellő hatótávot elérni. Szóval ők úgy gondolták, ha hatótáv, akkor turbóelektromos meghajtás. Lehet a bismarck is jobban járt volna vele.
És ha jól tudom, a második világháborús escort rombolók is turbó elektromos meghajtással tudták a kellő hatótávot elérni. Szóval ők úgy gondolták, ha hatótáv, akkor turbóelektromos meghajtás. Lehet a bismarck is jobban járt volna vele.
Szombatitamas
2022.01.23 14:37:47
@savanyújóska: 32-38 centiméter a 40 ezer tonnás hajókon jól hangzik, de 1, alig fedtek valamit páncéllal,
2, az első világháborús német csatacirkálók 18-25 ezer tonnásan voltak 25-30 centis péncéllal fedve.
Cirkáló szerű péncélzat? hát vesd össze a régi péncélos cirkálók páncélsémáját, az all-or-nothing csatahajókkal, sok egyezést fogsz találni.
Lehet 38 centi volt a standard európai főfegyverzet, de ha ez első világháborús csatahajókhoz nézed, akkor ott 30 ezer tonnához volt 8*380 mm a csatahajóknál, vagy 30 ezer tonnánál volt az angoloknál 6*380 mm a németek 8*350 mm fővegyverzet (tervezett)
Szóval ha arányaiban nézzük, ez megint a csatacirkálókhoz áll közelebb.
Nekem ezek inkább tűnnek csatacirkálóknak. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy a Bismercknál hatalmas hatótávolságot írtak elő, hogy bőven tudjon "cirkálni" a tengeren. Szóval még a fő felhasználása szerint is
cirkálónak tervezték.
2, az első világháborús német csatacirkálók 18-25 ezer tonnásan voltak 25-30 centis péncéllal fedve.
Cirkáló szerű péncélzat? hát vesd össze a régi péncélos cirkálók páncélsémáját, az all-or-nothing csatahajókkal, sok egyezést fogsz találni.
Lehet 38 centi volt a standard európai főfegyverzet, de ha ez első világháborús csatahajókhoz nézed, akkor ott 30 ezer tonnához volt 8*380 mm a csatahajóknál, vagy 30 ezer tonnánál volt az angoloknál 6*380 mm a németek 8*350 mm fővegyverzet (tervezett)
Szóval ha arányaiban nézzük, ez megint a csatacirkálókhoz áll közelebb.
Nekem ezek inkább tűnnek csatacirkálóknak. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy a Bismercknál hatalmas hatótávolságot írtak elő, hogy bőven tudjon "cirkálni" a tengeren. Szóval még a fő felhasználása szerint is
cirkálónak tervezték.
Szombatitamas
2022.01.23 18:19:23
@savanyújóska: amikor olvastam az amcsi standard csatahajóknál a turbó elektromos meghajtásról nálad, akkor nekem az volt a benyomásom, hogy a turbó elektromos meghajtást igazából a washingtoni flottaegyezmény nyírta ki.
Mire gondolok, igen írtad, hogy az új típusú turbinákkal elvesztette az előnyét, mert valamivel nehezebb volt. Viszont takarékosabba turbó elektromos, ha jól emlékszem, kb 20 százalékkal.
A washingtoni flottaegyezményen ugye bevezették a standard tömeget, amibe nem tartozik bele az üzemanyag. Egy ilyen nagy hajó vitt magával több ezer tonna olajat. Egy turbóelektromos hajónak azonos hatótávhoz több száz tonnával kevesebb üzemanyagot kell szállítani, nagyságrendileg annyival, amennyivel nehezebb a turbóelektromos hajtómű, azaz ugyanolyan teljes tömegű hajónk lenne, csak olcsóbb üzembentartással.
Mire gondolok, igen írtad, hogy az új típusú turbinákkal elvesztette az előnyét, mert valamivel nehezebb volt. Viszont takarékosabba turbó elektromos, ha jól emlékszem, kb 20 százalékkal.
A washingtoni flottaegyezményen ugye bevezették a standard tömeget, amibe nem tartozik bele az üzemanyag. Egy ilyen nagy hajó vitt magával több ezer tonna olajat. Egy turbóelektromos hajónak azonos hatótávhoz több száz tonnával kevesebb üzemanyagot kell szállítani, nagyságrendileg annyival, amennyivel nehezebb a turbóelektromos hajtómű, azaz ugyanolyan teljes tömegű hajónk lenne, csak olcsóbb üzembentartással.
A japán gépek második hulláma 11.38-kor indított támadást az angol hajók ellen. A Genzan ezred tizenhat, torpedókkal felszerelt G3M bombázója két hullámban közeledett az angolok felé. Kilenc bombázó a Prince of Wales, hét a Repulse ellen indult. A gépek a Type 91 légitorpedókkal voltak felszerelve,…..
Szombatitamas
2021.12.26 14:02:14
@apro_marosan_petergabor: mi a címe?
Miközben a britek Európában a németekkel küszködtek, a Távol-Keleten a japánok egyre rámenősebben nyomultak előre, kihasználva az európai országok meggyengülését. Miután az amerikaiaknak benyalni akaró britek 1922-ben felmondták a több évtizedes múltra visszatekintő, és addig mindkét fél számára…..
Szombatitamas
2021.12.05 13:04:02
@savanyújóska: igen, 11 ezer kilométerre lévő flották nem tudták egymást támogatni, de pont ez a távolság az, ami a japánokat is arra kényszerítette volna, hogy megosszák az erőiket.
Papíron például a Kongó vagy Harunát simán verniük kellett volna. Érdekes összecsapás lett volna ha kialakul, lehet egy ilyen csata után más lenne a megítélése az angolok duál purpose lövegeinek, és a német csatahajókon lévő csak felszíni hajók elleni ágyúknak. Gondolom a csata valahogy úgy zajlott volna, hogy a nagy japán hajók magukra vonják az angolok tüzét, közben a rengeteg romboló és cirkáló pedig torpedó támadás próbál indítani.
Papíron például a Kongó vagy Harunát simán verniük kellett volna. Érdekes összecsapás lett volna ha kialakul, lehet egy ilyen csata után más lenne a megítélése az angolok duál purpose lövegeinek, és a német csatahajókon lévő csak felszíni hajók elleni ágyúknak. Gondolom a csata valahogy úgy zajlott volna, hogy a nagy japán hajók magukra vonják az angolok tüzét, közben a rengeteg romboló és cirkáló pedig torpedó támadás próbál indítani.
Szombatitamas
2021.12.05 13:12:25
@MZoli: és biztos igaz?
Melyik japcsi capital shipet tudta volna egyetlen nem túl nagy légitorpedó megbénítani?
Ez alapján a pow egy selejt volt. Ha az ágyú tüzet is így bírja, akkor még a régi japán első világháborús csatacirkálók is simán elkaphatják.
Melyik japcsi capital shipet tudta volna egyetlen nem túl nagy légitorpedó megbénítani?
Ez alapján a pow egy selejt volt. Ha az ágyú tüzet is így bírja, akkor még a régi japán első világháborús csatacirkálók is simán elkaphatják.
A nagyhatalmak közt a XIX. század végén kezdődő navalista versengés nagyon súlyos következményekkel járt a Nyugatra nézve. Nem nagy túlzás azt állítani, a nyugati nagy- és középhatalmak közti viszonyt ez az értelmetlen vetélkedés mérgezte meg, és tette tönkre. Közvetve ez volt az egyik oka a két…..
Szombatitamas
2021.09.15 17:37:10
@savanyújóska: hát szerintem ha az angolok kötnek is egy szövetségi szerződést a németekkel az 1890-es években, 10-15 évvel később, mikor azt látják, hogy a németek túl erősek lettek, azonnal átpártoltak volna a másik oldalra, ezzel is megőrizve az európai egyensúlyt. És itt mindegy, hogy szárazföldi vagy tengeti hatalom, ha valaki Európát tudja uralni, az veszélyes lenne az angolokra.
Néhány héttel a Genova elleni támadást követően az Ark Royal ismét elhagyta a mediterrán térséget, és visszatért az Atlanti-óceánra. Előző hónapban ugyanis a németek két csatacirkálója kitört az óceánra, hogy ott az angol kereskedelmi hajózást támadják. A Force H március nyolcadikán azzal az…..
Szombatitamas
2021.05.09 10:41:04
@omron: azért csodálkoznék, ha hasonló szituációban egy német vagy amerikai hajó is elsüllyedt volna
Lissa (Vis) szigetéről nyilván mindenkinek az 1866-os tengeri csata jut eszébe, melyben az osztrák hajóhad váratlan győzelmet aratott a jelentős túlerőben levő olasz flotta felett. Azonban az Adria középső részén fekvő kis dalmát sziget stratégiai jelentőségénél fogva korábban is számos alkalommal…..
Szombatitamas
2021.03.13 15:16:52
@bz249: én úgy tudom, hogy nem a gyenge ellenfél, hanem az új fegyver, a rövid hatótávolságú karronádok megjelenése volt az, ami a csatasor megbontására, és a közelharc vállalására sarkalta a britteket.
Szombatitamas
2021.03.14 12:13:11
@Nancsibacsi: a hajók legsebezhetőbb pontja a tat és az orr. Ha belegondolsz, a csatasorban a hajók orra és tartja a baráti hajók felé néz, így csak az első és az utolsó hajónak van védtelen része. Így a csatasorban egymást védik a hajók, miközben ezzel a felállással maximalizálható a hajók tűzereje is. Valamint a korabeli technológiával így a legegyszerűbb a kommunikáció is. Nem véletlenül nem volt igazi alternatívája.
Az a vélekedés, hogy az első hajót kilövik, akkor a többi leáll, pedig vicces. Simán ki kerüli a többi hajó, és kész. Három kritériumok írtál, ami szükséges :
1, van elég sebesség : az angolok vitorlás hajói általában lassabban voltak, mint a francia ellenfelei, mégis sikeresen alkalmazták csatasor.
2, van elég mély víz manőverezni, normál kapitány nem viszi a hajóját túl sekélyvízbe, ez taktikától független.
3, béna ellenfél ellen, ez általában a fegyelmezett hadviselés jellemzője, hogy nagyon sikeresek az ellen, aki nem képes tartani az alakzatot
Túlerő esetére pedig leírtad a francia sorhajók fő taktikáját a britek ellen. Egyszer egyszer sikeres lehet, de hosszú távon nem jött be.
Az a vélekedés, hogy az első hajót kilövik, akkor a többi leáll, pedig vicces. Simán ki kerüli a többi hajó, és kész. Három kritériumok írtál, ami szükséges :
1, van elég sebesség : az angolok vitorlás hajói általában lassabban voltak, mint a francia ellenfelei, mégis sikeresen alkalmazták csatasor.
2, van elég mély víz manőverezni, normál kapitány nem viszi a hajóját túl sekélyvízbe, ez taktikától független.
3, béna ellenfél ellen, ez általában a fegyelmezett hadviselés jellemzője, hogy nagyon sikeresek az ellen, aki nem képes tartani az alakzatot
Túlerő esetére pedig leírtad a francia sorhajók fő taktikáját a britek ellen. Egyszer egyszer sikeres lehet, de hosszú távon nem jött be.
Az Ark Royal megépítésével a briteknek sikerült olyan hadihajót alkotniuk, mely a maga idejében a világszínvonalat képviselte, és hiányosságai ellenére állta az összehasonlítást bármelyik másik, korabeli anyahajóval. A gond csak az volt, hogy egy anyahajó tényleges harcértéke az általa hordozott…..
Szombatitamas
2021.02.27 21:36:53
@savanyújóska: egy csata közepén nem volt kockázatos a rádiófrekvenciás bemérés? Az ellenség is bemérheti
Mind tudjuk és ismerjük ezt a jelenséget, de a hátterét annyira nem. Pedig nem is olyan komplikált a dolog...
Szombatitamas
2021.01.13 01:09:47
@steery: De, elég fura. Természetesen már számtalan kísérlettel igazolták a homeopátiás szerek hatásosságát, hisz enélkül nem is kerülhetnének forgalomba. - ezzel nagyon mellé lőttél. A történelmi hagyományokra hivatkozva az euban a homeopátiás szereknek (ellentétben a gyógyszerekkel) a forgalomba hozatalához nem kell bizonyítani, hogy hatásos, csak annyit kell, hogy nem káros. És mivel gyakorlatilag csak víz, némi hordozó anyagon (cukron), így nem tartalmaz semmi káros anyagot.
És azt, hogy a hoemopátiának semmilyen érdemi hatása nincsen, nem a gyógyszergyártók mondják, hanem minden tudományos társaság. Az alapelveik nevetségesek, nem létező tudományos összefüggésekre épít, a "víz emlékezetére".
Az egész egy átverés, ha egy orvos homeopata gyógyszert ajánl neked, akkor tudd, hogy egy sarlatánnal kerültél össze.
És azt, hogy a hoemopátiának semmilyen érdemi hatása nincsen, nem a gyógyszergyártók mondják, hanem minden tudományos társaság. Az alapelveik nevetségesek, nem létező tudományos összefüggésekre épít, a "víz emlékezetére".
Az egész egy átverés, ha egy orvos homeopata gyógyszert ajánl neked, akkor tudd, hogy egy sarlatánnal kerültél össze.
A Graf Spee az ütközet során összesen húsz találatot kapott, kettőt közülük az Exeter 203 mm-es ágyúitól. Miután az angolok kizárólag fenékgyújtóval szerelt, késleltetett gyújtású páncéltörő és félpáncéltörő gránátokkal tüzeltek – más nem is volt nekik – a páncélozatlan felépítményeket érő gránátok…..
Szombatitamas
2020.12.21 20:34:08
@savanyújóska: ha visznek magukkal szénszállító hajót, 24 óra alatt valamelyik semleges spanyol vagy portugál kikötőben fel lehetett volna tölteni a két páncélos cirkálót, onnan kényelmes tartalékuk marad manőverezni és hazamenni. 24 óra pedig nem lenne elég, hogy monte videóhoz hasonlóan bekerítsék őket a brit francia erők. Kisebb hajók pedig maradhatnak zavarni a kereskedelmi hajózást. Esetleg ők egy elterelő akcióval távolabbi vizekre vonják a térség brit hajóit, mielőtt Graf Spee a két pácélos cirkálóval szenelni megy a semleges kikötőbe.
Az egésznek akkor lett volna jelentősége, ha például a Dogger banki csata máshogy alakul. Írhatnál arról a csatáról, érdekelne hogy a Lion kiválása után, mikor 4-4 ellen voltak a német brit nagy hajók, jó döntés volt-e hátrahagyni a blüchert, és hazafutni a németeknek.
Az egésznek akkor lett volna jelentősége, ha például a Dogger banki csata máshogy alakul. Írhatnál arról a csatáról, érdekelne hogy a Lion kiválása után, mikor 4-4 ellen voltak a német brit nagy hajók, jó döntés volt-e hátrahagyni a blüchert, és hazafutni a németeknek.
Szombatitamas
2020.12.21 20:49:09
@omron: itt inkább az jön ki, hogy hiba volt hogy túlságosan szétvált a hajó tervezés és a haditengerészet..
Az angolok okulva a tapasztalatokból meg is spórolták a páncélsúlyt ezekről az erősen páncélozott parancsnoki állásokról.
Szerintem ennek a szükségszerűségét egy hosszú szakmai vitának kellene eldöntenie. Ha a német admiralitás úgy döntött, hogy szükséges, akkor legyen a protokoll része, hogy használja a kapitány.
Ha az a szakmai vita vége, hogy nem kell használni, mert mondjuk rossz a kilátás innen, akkor pedig meg kell spórolni az erre szánt páncélsúlyt.
Az angolok okulva a tapasztalatokból meg is spórolták a páncélsúlyt ezekről az erősen páncélozott parancsnoki állásokról.
Szerintem ennek a szükségszerűségét egy hosszú szakmai vitának kellene eldöntenie. Ha a német admiralitás úgy döntött, hogy szükséges, akkor legyen a protokoll része, hogy használja a kapitány.
Ha az a szakmai vita vége, hogy nem kell használni, mert mondjuk rossz a kilátás innen, akkor pedig meg kell spórolni az erre szánt páncélsúlyt.
Szombatitamas
2020.12.21 21:19:40
@molnibalage: elég sok a hasonlóság a falklandi és a la platai csata között.
Bocsi ha zavaró volt, hogy kicsit elkalandoztam, elnézést. Az előző kommentekből kiderül, hogy a 24 óra szénszállítós komment a Kelet ázsiai hajórajra vonatkozott.
Aztán meg az jutott eszembe, hogy Lafngsdorff megfutamodása párhuzamba állítható-e a dobberbanki csata alatt Hipper megfutamodásával? A poszt után átértékeltem Langsdorff teljesítményét, és eszembe jutott, hogy lehet a többi német Admirálist is meg lehetne nézni.
Ingenohl is a megfutamodásáról híres. Lehet ez ilyen német hagyomány.
Ja és a segéd cirkáló, az tudtommal felfegyverzett civil hajót jelent, ezek hadi hajóknak épültek.
Bocsi ha zavaró volt, hogy kicsit elkalandoztam, elnézést. Az előző kommentekből kiderül, hogy a 24 óra szénszállítós komment a Kelet ázsiai hajórajra vonatkozott.
Aztán meg az jutott eszembe, hogy Lafngsdorff megfutamodása párhuzamba állítható-e a dobberbanki csata alatt Hipper megfutamodásával? A poszt után átértékeltem Langsdorff teljesítményét, és eszembe jutott, hogy lehet a többi német Admirálist is meg lehetne nézni.
Ingenohl is a megfutamodásáról híres. Lehet ez ilyen német hagyomány.
Ja és a segéd cirkáló, az tudtommal felfegyverzett civil hajót jelent, ezek hadi hajóknak épültek.
Reggel ránéztem a Facebookra, ahol szembe jött velem a 24.hu cikke. Ezzel a képpel. A cikket elolvasva pár dolgot képes vagyok összefüggéseiben látni, ez azonban nem mondható el a cikk alatt kommentelők többségéről.
Nagyon soka a "pártállami diktatúra" bosszújára gyanakodnak, amiért a hős…..
Szombatitamas
2020.12.13 09:38:13
@ZX: ha annak az ellenkezőjét csak Gődény állítana, meg egyéb hozzá hasonló kétes kör, átlátható féligazságokba burkolva, akik ilyen módon szeretnének népszerűséget, követőket, pénzt keresni, akkor igen, valóban hazugságnak gondolnám, amit mond.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz