Logo Pic
Balogh Zsolt 2023. október 02.

Fuggerth vagy Piko V43-as?

A vasútmodellezés szinte egyidős a vasúti közlekedéssel, a korai gőzmozdonyok ugyanúgy megérintették a fiatalokat és a műszaki beállítottságú felnőtteket, mint napjaink modern gépei. A kezdetben csak a nagyvasúti járművekhez hasonló modellek egyre kisebbek és egyre részletgazdagabbak lettek, a választék pedig fokozatosan nőtt.

mav_v43_1230_a_nyugati_palyaudvaron1.jpgA MÁV ikonikus mozdonya a MÁV V43 sorozat

Sajnos azonban a magyarországi vasútmodellezők és gyűjtők nem nagyon voltak elkényeztetve magyar járművekkel, az ügyesebbek maguknak készítettek egyet-egyet, a kevésbé ügyesek pedig beérték a külföldi vasutak hasonló gépeinek magyar kiadásával, melynek minősége sokszor hagyott kívánnivalót maga után.

Ebbe a szegényes kínálatba robbant be Fuggerth Jenő, aki több magyar mozdonyt is elkészített, és a kisszériás gyártás hamarosan igazi nagyüzemmé fejlődött. A magyar modellmozdonyok többnyire tőle érkeztek és nagyobb réteg számára is elérhetővé váltak.

Idővel azonban a családi vállalkozás befejezte a V43-asok és M41-esek gyártását, ezzel párhuzamosan pedig ezen modellekhez szinte csak "kihalásos alapon" lehetett hozzájutni, ráadásul igencsak borsos áron.

A német Piko azonban gondolt egy merészet és a leginkább német modellek mellé felvette a magyar igáslovat is. Az üzlet már csak amiatt is kockázatos volt, mert ezeka jellegzetes magyar mozdonyok csak nagyon kicsit ismertek Magyarországon kívül: A GySEV zöld-sárga mozdonyai jártak ki Ausztriába, néha kicsit bemerészkedtek Szlovákiába és láthattuk még őket a szomszédos országok határainak közelében. Így ezeket a modelleket kimondottan a magyar piacra készítette a Piko, ami valljuk be, jóval kisebb mint a német célközönség.

Igazi mentőöv volt ez azoknak a magyar gyűjtőknek, akik sokalltak egy használt modellmozdonyért több mint százezer Ft-ot, ha épp árulta valaki.Most már modernebb hajtással és elektronikával kevesebbért is megkaphatják.

A Fuggerth V43

A modell kifejlesztése 7 évet vett igénybe, még úgy is, hogy bizonyos alkatrészeket a korábban már gyártott modell MÁV M41-től örökölte meg.

A Fuggert Szikik többféle verzióban voltak kaphatóak: kék-sárga régi GySEV festéssel, a modernebb zöld-sárga GySEV festéssel, a klasszikus kék változatban és végül az eredeti, gyári kivitelben.

products-fuggerth43007v43_331gyseve5.jpgA kék-sárga Fuggerth V43 a felszerelhető kiegészítők nélkül

A modellezők többször is megemlítették a nem tökéletes és egyenletlen hajtást, ami miatt a jármű menet közben kicsit imbolygott és a sebességét csak durván lehetett szabályozni. A probléma megoldására voltak otthoni barkácsmegoldások és komplett, más gyártótól származó javítókészletek megvásárlása is. A nem tökéletesen kidolgozott külsőt szintén harmadik féltől származó optikai tuning készletekkel lehetett javítani.

Gyártása lassan haladt, ezért aki nem kapcsolt időben, éveket is várhatott egy-egy elérhető modellre. A gyártási nehézségeket azt is nehezítette, hogy Fuggerth Jenő időközben elhunyt, de rendszertelenül jelent még meg néhány sorozat a mozdonyból.

Miután a Fuggerth nem adott ki több mozdonyt, a festést és feliratozást a Quabla vette át a Modell&Hobby modellbolton keresztül, ezután Quabla néven futottak tovább a Szilik.

A PIKO V43

A PIKO V43-as mozdonya előszőr a 2021-es IV. negyedéves katalógusában jelent meg egészen váratlanul az Expert kategóriában. A modell nem csúszott éveket, nem kellett 7 évet várni rá, igaz, először csak a kék változat jelent meg, de az viszont mindennel, mi szem-szájnak és modellezőnek ingere. Maximálisan részletgazdag modell, a kor követelményeinek megfelelően. Ráadásul a PIKO nem másolta le a magyar gyártó termékét, más pályaszámmal jelent meg, egy némileg modernebb változat modellje. Ami már a laikusoknak is feltűnhet, az az, hogy a PIKO mozdonyán már a vörös lámpák is helyet kaptak így összesen öt lámpa található a gép elején. 

v43.pngA PIKO V43-asa

A kék masinát később követte a gyári festésű változat is (mely színben jelenleg a V43 1001 létezik), majd a GySEV zöld-sárga változata is elérhetővé vált.

A PIKO mozdonya digitálisan előkészített, sőt egyből digitális változatban is megvásárolható, akár hangdekóderrel is. A digitális technika sok új funkciót is jelent, mint például a géptér világítás kapcsolását a fényszóróktól függetlenül.

Mozgásban

Tibenszky Tibor barátomnak, kinek talán Magyarország legnagyobb magyar vonatkozású vasútmodell-gyűjteménye van, természetesen mindkét gyártó V43-asa a gyűjteménye részét képezi. Egy rövid Youtube videót is készített a két gyári festésű, ám különböző V43-asáról. Először a PIKO mozdonya gördül be, majd kelleti magát, másodjára pedig az idősebb testvére, egy Fuggert Szili érkezik.

PIKO és Fuggert mozdonyok Tibenszky Tibor terepasztalán

A PIKO nagyon nagy hiányosságot pótolt be azzal, hogy elérhetővé tette a nagyszériás V43-ast, mely ikonikus mozdony nem hiányozhat egyetlen magyar témát gyűjtő személy gyűjteményéből sem. Reméljük, hogy ezt a jó szokását követi még a jövőben, vagy pedig csak ötletet ad más gyártóknak is, hogy érdemes a magyar piacra, magyar járművet gyártani!

Lásd még

* A MÁV V43 sorozat francia rokonai

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Vissza a címlapra
Vonattal? Természetesen!
Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt
Legjobban pörgő posztok
Az Empoli elleni mérkőzés
Apuleius • 7 nap
Öt megrendítő fotó a XX. századból
Szentgáli Zsolt • 1 nap
A Como elleni mérkőzés
Apuleius • 2 nap
A poltavai csata - I. rész
Blogvendegszerzo • 2 nap
Összefogott a zenész szakma a Don Gatto ellen
sunthatneversets • 7 nap
Cikkek a címlapról
Naiv hippilány a kannibál házában
Robbin Stanley egyike az 1970-es évek elején csellengő, épp csak nagykorúvá érett hippiknek: szívtelen anyja és alkoholista mostohaapja miatt lelépett otthonról, és céltalanul, autóstopposként járja Kalifornia partvidékét. A 7500 lakosú kisvárosba, Arrow Beach-be érve elszegődik mellőle a szerencse:…
A szerelmes lövöldöző kocsis
„A szerelem, a szerelem, a szerelem sötét verem” – írta egykor, 1843-ban Petőfi Sándor. Hogy történetünk főszereplője, Tóth Ferenc a szerelmes lövöldöző kocsis ismerte-e ezt a verset, nem tudni, ám cselekedetét megismerve illik rá a költemény utolsó két sora: „Nézzétek el, ha hibázok / Tudom is én,…
>