A vasútmodellezés szinte egyidős a vasúti közlekedéssel, a korai gőzmozdonyok ugyanúgy megérintették a fiatalokat és a műszaki beállítottságú felnőtteket, mint napjaink modern gépei. A kezdetben csak a nagyvasúti járművekhez hasonló modellek egyre kisebbek és egyre részletgazdagabbak lettek, a választék pedig fokozatosan nőtt.
A MÁV ikonikus mozdonya a MÁV V43 sorozat
Sajnos azonban a magyarországi vasútmodellezők és gyűjtők nem nagyon voltak elkényeztetve magyar járművekkel, az ügyesebbek maguknak készítettek egyet-egyet, a kevésbé ügyesek pedig beérték a külföldi vasutak hasonló gépeinek magyar kiadásával, melynek minősége sokszor hagyott kívánnivalót maga után.
Ebbe a szegényes kínálatba robbant be Fuggerth Jenő, aki több magyar mozdonyt is elkészített, és a kisszériás gyártás hamarosan igazi nagyüzemmé fejlődött. A magyar modellmozdonyok többnyire tőle érkeztek és nagyobb réteg számára is elérhetővé váltak.
Idővel azonban a családi vállalkozás befejezte a V43-asok és M41-esek gyártását, ezzel párhuzamosan pedig ezen modellekhez szinte csak "kihalásos alapon" lehetett hozzájutni, ráadásul igencsak borsos áron.
A német Piko azonban gondolt egy merészet és a leginkább német modellek mellé felvette a magyar igáslovat is. Az üzlet már csak amiatt is kockázatos volt, mert ezeka jellegzetes magyar mozdonyok csak nagyon kicsit ismertek Magyarországon kívül: A GySEV zöld-sárga mozdonyai jártak ki Ausztriába, néha kicsit bemerészkedtek Szlovákiába és láthattuk még őket a szomszédos országok határainak közelében. Így ezeket a modelleket kimondottan a magyar piacra készítette a Piko, ami valljuk be, jóval kisebb mint a német célközönség.
Igazi mentőöv volt ez azoknak a magyar gyűjtőknek, akik sokalltak egy használt modellmozdonyért több mint százezer Ft-ot, ha épp árulta valaki.Most már modernebb hajtással és elektronikával kevesebbért is megkaphatják.
A modell kifejlesztése 7 évet vett igénybe, még úgy is, hogy bizonyos alkatrészeket a korábban már gyártott modell MÁV M41-től örökölte meg.
A Fuggert Szikik többféle verzióban voltak kaphatóak: kék-sárga régi GySEV festéssel, a modernebb zöld-sárga GySEV festéssel, a klasszikus kék változatban és végül az eredeti, gyári kivitelben.
A kék-sárga Fuggerth V43 a felszerelhető kiegészítők nélkül
A modellezők többször is megemlítették a nem tökéletes és egyenletlen hajtást, ami miatt a jármű menet közben kicsit imbolygott és a sebességét csak durván lehetett szabályozni. A probléma megoldására voltak otthoni barkácsmegoldások és komplett, más gyártótól származó javítókészletek megvásárlása is. A nem tökéletesen kidolgozott külsőt szintén harmadik féltől származó optikai tuning készletekkel lehetett javítani.
Gyártása lassan haladt, ezért aki nem kapcsolt időben, éveket is várhatott egy-egy elérhető modellre. A gyártási nehézségeket azt is nehezítette, hogy Fuggerth Jenő időközben elhunyt, de rendszertelenül jelent még meg néhány sorozat a mozdonyból.
Miután a Fuggerth nem adott ki több mozdonyt, a festést és feliratozást a Quabla vette át a Modell&Hobby modellbolton keresztül, ezután Quabla néven futottak tovább a Szilik.
A PIKO V43-as mozdonya előszőr a 2021-es IV. negyedéves katalógusában jelent meg egészen váratlanul az Expert kategóriában. A modell nem csúszott éveket, nem kellett 7 évet várni rá, igaz, először csak a kék változat jelent meg, de az viszont mindennel, mi szem-szájnak és modellezőnek ingere. Maximálisan részletgazdag modell, a kor követelményeinek megfelelően. Ráadásul a PIKO nem másolta le a magyar gyártó termékét, más pályaszámmal jelent meg, egy némileg modernebb változat modellje. Ami már a laikusoknak is feltűnhet, az az, hogy a PIKO mozdonyán már a vörös lámpák is helyet kaptak így összesen öt lámpa található a gép elején.
A PIKO V43-asa
A kék masinát később követte a gyári festésű változat is (mely színben jelenleg a V43 1001 létezik), majd a GySEV zöld-sárga változata is elérhetővé vált.
A PIKO mozdonya digitálisan előkészített, sőt egyből digitális változatban is megvásárolható, akár hangdekóderrel is. A digitális technika sok új funkciót is jelent, mint például a géptér világítás kapcsolását a fényszóróktól függetlenül.
Tibenszky Tibor barátomnak, kinek talán Magyarország legnagyobb magyar vonatkozású vasútmodell-gyűjteménye van, természetesen mindkét gyártó V43-asa a gyűjteménye részét képezi. Egy rövid Youtube videót is készített a két gyári festésű, ám különböző V43-asáról. Először a PIKO mozdonya gördül be, majd kelleti magát, másodjára pedig az idősebb testvére, egy Fuggert Szili érkezik.
PIKO és Fuggert mozdonyok Tibenszky Tibor terepasztalán
A PIKO nagyon nagy hiányosságot pótolt be azzal, hogy elérhetővé tette a nagyszériás V43-ast, mely ikonikus mozdony nem hiányozhat egyetlen magyar témát gyűjtő személy gyűjteményéből sem. Reméljük, hogy ezt a jó szokását követi még a jövőben, vagy pedig csak ötletet ad más gyártóknak is, hogy érdemes a magyar piacra, magyar járművet gyártani!
* A MÁV V43 sorozat francia rokonai
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!