Németország folyamatosan fejleszti a járműállományát, többek között a távolsági vonatokat is, melyek IC, ICE márkanév alatt futnak szerte az országban. Bár már így is rengeteg ICE motorvonat szeli át Németországot és eljutva a szomszédos országokba is, mégis újabb és újabb vonatok érkeznek, a jövő pedig már biztosítva van az időben történő rendeléseknek hála.
Útban Spanyolországból az ICE L Németország felé
Jelenleg havonta három új ICE motorvonat érkezik a Deutsche Bahnhoz, miközben készülnek az új ICE L nevet kapott Talgo motorvonatok is. A távolsági flotta így meglehetősen heterogénné válik majd, az ingavonati talgo vonatok pedig igazi technikai újdonságok lesznek egész Európában!
Németországban külön szegmenst képvisel a távolsági forgalom (IC, ICE járatok), melyet a DB Fernverkher üzemeltet.
A Railfaneurope.net weboldal többnyire naprakészen tartja a változásokat, a weboldal szerint jelenleg a DB Fernverkher az alábbi nagysebességű motorvonatokat üzemelteti (beleértve a már megrendelt, de még gyártás alatt álló szerelvényeket is):
* ICE1: 58 db;
* ICE2: 44 db;
* ICE3: 49 db;
* ICE-3M: 8 db;
* ICE3MF: 5 db;
* ICE3NG: 17 db;
* ICEneo: 73 db;
* TGV PBKA: 2 db;
* ICE-T: 60 db;
* ICE4 (12 részes): 50 db;
* ICE4 (7 részes): 37 db;
* ICE4: (12 részes): 50 db;
* ICE 415: 11 db;
* Továbbá 11 db emeletes motorvonat a WestBahntól megvásárolva.
Ehhez jön még a hagyományos IC flotta maximum 200 km/h sebességgel üzemeltetve.
A már fentebb is említett hétrészes ICE4 vonatokból már 37 elkészült, de további 18 darabra van opció. Az eddigi gyakorlatot tekintve, szinte biztos, hogy ezek is lehívásra kerülnek. Továbbá érkezik a 23 ICE L szerelvény is, mely kiegészül további 77 darabra szóló opcióval is.
Az első kép az ICE L-ről, a végső változat végül nem ilyen lett (kép forrása: reisenunlimited.de)
Az ICE L szerelvényekből 2023-ban már néhány elkészült, melyek el is indultak a megrendelő Németország felé.
A végleges forma, de még mindig csak számítógépes grafikaként (kép forrása: reisenunlimited.de)
Ha az összes jelenleg megrendelt motorvonat megérkezik, akkor a DB Fernverkher járműveinek átlagéletkora a számítások szerint a mostani 18 évről mindössze 12 évre csökken, ami a karbantartási oldalon mindenképpen könnyebbséget jelent majd, nem beszélve a megbízhatóságról és az alacsonyabb üzemeltetési költségekről.
Az új ICE3neo és az új ICE L tervezett bevetési területei. Kis szerencsével akár már Bécsben összefuthatunk eggyel! (kép forrása: railtech.com)
A spanyol Talgo már régóta szeretne betörni a nemzetközi piacokra, de valahogy a szokatlan járművel nem sikerült jelentős sikereket elérniük. Egyedül s Szaúd-arábiai nagysebességű vasútvonalra sikerült jelentős mennyiséget eladni, 36 szerelvényt. Pedig a vonatok megfordultak már Kanadában, az USA-ban, Indiában, de a Siemens és az Alstom mellett nem sikerült jelentős sikert elérniük.
A Talgo vonatok különlegessége a teljesen zárt, csak műhelyben megbontható szerelvény, melyet egytengelyes forgóvázak kapcsolnak össze. A szokatlan kialakítás miatt a jármű súlypontja alacsonyabbra kerül, nincsenek nehéz forgóvázak, a szerelvény pedig könnyebbé és stabilabbá válik. Így rosszabb minőségű pályán is stabilan fut, akár nagyobb sebességgel is, mint a hagyományos vonatok, mindezt jobb utaskomfort mellett. Az egyedi kialakítás jobb utazási élményt is biztosít, továbbá a teljes szerelvény beszállómagassága is alacsonyabb. Az egy utasra jutó súly mintegy 200 kg-mal kevesebb, mint az ICE3 esetében.
Az első Talgo szerelvény futóműve 1941-ben (kép forrása: Talgo.com)
Az ICE L szerelvényeket 230 km/h sebességű közlekedésre fogják tanúsítani, és a szállított Talgo Travca mozdony, vagy bármely más dízel- vagy villanymozdony vontathatja őket. Az egyes kocsik rövidebbek, mint a tipikus vasúti kocsik, hogy elkerüljék az egytengelyes kialakításból adódó túlzott tengelyterhelést, ahogy az a Talgo kialakításra jellemző.
Az ICE L szállításra készen. A kisméretű kerekek a spanyol széles nyomtávolságú vasúti pálya miatt kellenek (kép forrása: www.golem.de)
Mindegyik vonatszerelvény 477 másodosztályú és 85 első osztályú üléssel, három kerekesszékes férőhellyel, nyolc kerékpárral használható férőhellyel, külön kisgyermek- és családi területtel, valamint játszótérrel ellátott területtel rendelkezik majd. A vonatokat WLAN-nal, fedélzeti szórakoztató rendszerrel (ICE portál), számos, valós idejű adatokat szolgáltató utastájékoztató rendszerrel és rengeteg csomagtérrel szerelik fel. Az ICE L vonatok mindegyike a DB szokásos szabványának megfelelő étkezőkocsival lesz felszerelve. A lépcsőmentes beszállás a megfelelően kialakított peronokon a folyamatos 76 cm-es beszállási és padlómagasságnak köszönhetően lehetséges - ez megfelel az egyik szabványos európai peronmagasságnak. Ez hozzájárul az akadálymentesítéshez Németországban és Hollandiában.
A beszállás lépcsők nélkül történik majd, akár egy német S-Bahnba! (kép forrása: www.tagesschau.de)
Mivel a szerelvények mozdonyvontatású ingavonatok (a megrendelés tartalmazza a szerelvényekhez szükséges mozdonyokat is), szükség esetén nem villamosított vonalakon is bevethetőek, ha a villamos mozdonyokat dízelre cseréljük.
A szerelvény mozdonya (kép forrása: reisenunlimited.de)
Az első szerelvények már elindultak Spanyolországból a széles nyomtávolságú spanyol vasúthálózaton megfelelő nyomtávú adapterrel, hogy eljussanak Franciaországba, majd onnan Németországba.
Az egyik szerelvény a spanyol Talgo gyárudvarán (kép forrása: skyscrapercity.com)
Megjegyezendő, hogy a Talgo nem először lép német földre, korábban már adtak el néhány szerelvényt, ám azok a szokásosnál hamarább kerültek selejtezésre.
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
* A magyar Wikipédia ICE L szócikke;
* A Railfaneurope.net weboldal;
* regionalbahn.hu - Shoppingolt a DB