Logo Pic
Balogh Zsolt 2023. május 18.

Talgo vonatok a Deutsche Bahnnál

Németország folyamatosan fejleszti a járműállományát, többek között a távolsági vonatokat is, melyek IC, ICE márkanév alatt futnak szerte az országban. Bár már így is rengeteg ICE motorvonat szeli át Németországot és eljutva a szomszédos országokba is, mégis újabb és újabb vonatok érkeznek, a jövő pedig már biztosítva van az időben történő rendeléseknek hála.

Útban Spanyolországból az ICE L Németország felé

Jelenleg havonta három új ICE motorvonat érkezik a Deutsche Bahnhoz, miközben készülnek az új ICE L nevet kapott Talgo motorvonatok is. A távolsági flotta így meglehetősen heterogénné válik majd, az ingavonati talgo vonatok pedig igazi technikai újdonságok lesznek egész Európában!

Jelenlegi járműállomány

Németországban külön szegmenst képvisel a távolsági forgalom (IC, ICE járatok), melyet a DB Fernverkher üzemeltet.

A Railfaneurope.net weboldal többnyire naprakészen tartja a változásokat, a weboldal szerint jelenleg a DB Fernverkher az alábbi nagysebességű motorvonatokat üzemelteti (beleértve a már megrendelt, de még gyártás alatt álló szerelvényeket is):
* ICE1: 58 db;
* ICE2: 44 db;
* ICE3: 49 db;
* ICE-3M: 8 db;
* ICE3MF: 5 db;
* ICE3NG: 17 db;
* ICEneo: 73 db;
* TGV PBKA: 2 db;
* ICE-T: 60 db;
* ICE4 (12 részes): 50 db;
* ICE4 (7 részes): 37 db;
* ICE4: (12 részes): 50 db;
* ICE 415: 11 db;
* Továbbá 11 db emeletes motorvonat a WestBahntól megvásárolva.

Ehhez jön még a hagyományos IC flotta maximum 200 km/h sebességgel üzemeltetve.

A jövő

A már fentebb is említett hétrészes ICE4 vonatokból már 37 elkészült, de további 18 darabra van opció. Az eddigi gyakorlatot tekintve, szinte biztos, hogy ezek is lehívásra kerülnek. Továbbá érkezik a 23 ICE L szerelvény is, mely kiegészül további 77 darabra szóló opcióval is.

Az első kép az ICE L-ről, a végső változat végül nem ilyen lett (kép forrása: reisenunlimited.de)

Az ICE L szerelvényekből 2023-ban már néhány elkészült, melyek el is indultak a megrendelő Németország felé.

A végleges forma, de még mindig csak számítógépes grafikaként (kép forrása: reisenunlimited.de)

Ha az összes jelenleg megrendelt motorvonat megérkezik, akkor a DB Fernverkher járműveinek átlagéletkora a számítások szerint a mostani 18 évről mindössze 12 évre csökken, ami a karbantartási oldalon mindenképpen könnyebbséget jelent majd, nem beszélve a megbízhatóságról és az alacsonyabb üzemeltetési költségekről.

Az új ICE3neo és az új ICE L tervezett bevetési területei. Kis szerencsével akár már Bécsben összefuthatunk eggyel! (kép forrása: railtech.com)

Néhány szóban a Talgókról

A spanyol Talgo már régóta szeretne betörni a nemzetközi piacokra, de valahogy a szokatlan járművel nem sikerült jelentős sikereket elérniük. Egyedül s Szaúd-arábiai nagysebességű vasútvonalra sikerült jelentős mennyiséget eladni, 36 szerelvényt. Pedig a vonatok megfordultak már Kanadában, az USA-ban, Indiában, de a Siemens és az Alstom mellett nem sikerült jelentős sikert elérniük.

A Talgo vonatok különlegessége a teljesen zárt, csak műhelyben megbontható szerelvény, melyet egytengelyes forgóvázak kapcsolnak össze. A szokatlan kialakítás miatt a jármű súlypontja alacsonyabbra kerül, nincsenek nehéz forgóvázak, a szerelvény pedig könnyebbé és stabilabbá válik. Így rosszabb minőségű pályán is stabilan fut, akár nagyobb sebességgel is, mint a hagyományos vonatok, mindezt jobb utaskomfort mellett. Az egyedi kialakítás jobb utazási élményt is biztosít, továbbá a teljes szerelvény beszállómagassága is alacsonyabb. Az egy utasra jutó súly mintegy 200 kg-mal kevesebb, mint az ICE3 esetében.

Az első Talgo szerelvény futóműve 1941-ben (kép forrása: Talgo.com)

Az ICE L szerelvényeket 230 km/h sebességű közlekedésre fogják tanúsítani, és a szállított Talgo Travca mozdony, vagy bármely más dízel- vagy villanymozdony vontathatja őket. Az egyes kocsik rövidebbek, mint a tipikus vasúti kocsik, hogy elkerüljék az egytengelyes kialakításból adódó túlzott tengelyterhelést, ahogy az a Talgo kialakításra jellemző.

Az ICE L szállításra készen. A kisméretű kerekek a spanyol széles nyomtávolságú vasúti pálya miatt kellenek (kép forrása: www.golem.de)

Mindegyik vonatszerelvény 477 másodosztályú és 85 első osztályú üléssel, három kerekesszékes férőhellyel, nyolc kerékpárral használható férőhellyel, külön kisgyermek- és családi területtel, valamint játszótérrel ellátott területtel rendelkezik majd. A vonatokat WLAN-nal, fedélzeti szórakoztató rendszerrel (ICE portál), számos, valós idejű adatokat szolgáltató utastájékoztató rendszerrel és rengeteg csomagtérrel szerelik fel. Az ICE L vonatok mindegyike a DB szokásos szabványának megfelelő étkezőkocsival lesz felszerelve. A lépcsőmentes beszállás a megfelelően kialakított peronokon a folyamatos 76 cm-es beszállási és padlómagasságnak köszönhetően lehetséges - ez megfelel az egyik szabványos európai peronmagasságnak. Ez hozzájárul az akadálymentesítéshez Németországban és Hollandiában.

A beszállás lépcsők nélkül történik majd, akár egy német S-Bahnba! (kép forrása: www.tagesschau.de)

Mivel a szerelvények mozdonyvontatású ingavonatok (a megrendelés tartalmazza a szerelvényekhez szükséges mozdonyokat is), szükség esetén nem villamosított vonalakon is bevethetőek, ha a villamos mozdonyokat dízelre cseréljük.

A szerelvény mozdonya (kép forrása: reisenunlimited.de)

Az első szerelvények már elindultak Spanyolországból a széles nyomtávolságú spanyol vasúthálózaton megfelelő nyomtávú adapterrel, hogy eljussanak Franciaországba, majd onnan Németországba.

Az egyik szerelvény a spanyol Talgo gyárudvarán (kép forrása: skyscrapercity.com)

Megjegyezendő, hogy a Talgo nem először lép német földre, korábban már adtak el néhány szerelvényt, ám azok a szokásosnál hamarább kerültek selejtezésre.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Források

* A magyar Wikipédia ICE L szócikke;
* A Railfaneurope.net weboldal;
* regionalbahn.hu - Shoppingolt a DB

Vissza a címlapra
Vonattal? Természetesen!
Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt
Legjobban pörgő posztok
A Parma elleni mérkőzés
Apuleius • 8 nap
Nagy lapkasajt teszt
Linda Morvai • 19 nap
Az Udinese elleni mérkőzés
Apuleius • 3 nap
Nagy erdei gyümölcsös joghurt teszt
Linda Morvai • 15 nap
Sztálin "leggyilkosabb" 10 éve - ikonikus képeken a Szovjetunió 1929-39 között
Szentgáli Zsolt • 7 nap
Cikkek a címlapról
F30. A profi (Le Professionnel) (1981)
Franciaország (Les Films Ariane, Gaumont), 109 perc, színes, akciófilmRendező: Georges LautnerProducer: Alain BelmondoOperatőr: Henri DecaëForgatókönyv: Michel Audiard, Georges Lautner és Jacques Audiard, Patrick Alexander regénye alapjánZene: Ennio MorriconeSzereplők: Jean-Paul Belmondo, Jean…
Biztos recept a túléléshez
„Ennek a műnek belső tartalma a párbeszédekben, a szavakban és gondolatokban rejlik, azokat pedig mind nem fejezheti ki híven a zene” – nyilatkozta Giacomo Puccini 1912-ben, miután megnézte Lengyel Menyhért Tájfun című színművét a Vígszínházban. Ebben a témában merőben más álláspontot képviselt…
>