Logo Pic
Koreai Kulturális Központ 2024. december 03.

A béka, akit mindenki ismer

Dél-Korea legkedveltebb nemzeti itala, a szodzsu (soju, 소주) a 13. században bukkant fel a félszigeten, és hiába a megannyi társadalmi, kulturális és gazdasági átalakulás, a népszerűsége töretlen. Hosszú történelemre tekint vissza, de csak kevés márka mondhatja el magáról, hogy már 100 éves. Azt talán még kevesebben, hogy a világ legtöbbet eladott alkoholja cím is őt illeti meg. A Jinro márkára mindkettő igaz. 

szodzsu1.jpg

Jang Hak-yeop (장학엽, ejtsd: Dzsang Hakjop) 1924 októberében kezdett el szodzsut készíteni a mai Észak-Korea területén található Jonggangban. A szodzsu neve Jinro (진로, ejtsd: dzsinro, jelentése: igaz harmat) lett, a címkén pedig egy majom figurája volt látható, melyről azt tartották Észak-Koreában, hogy szerencsét hoz. 

A majom végül nem hozott szerencsét, a cég eladásai ugyan jók voltak, de a bevétel nem haladta meg a kiadásokat, így Jang Hak-yeop kénytelen volt bezárni alkoholfőzdéjét. Rövid szünet után azonban egy másik főzdében újra szodzsut kezdett készíteni. Ragaszkodott a desztillált szodzsuhoz, és létrehozta az úgynevezett heukguk (흑국, ejtsd: hükguk; erjesztéshez használt sötét színű penész) szodzsut, aminek keserű íze kirobbanó népszerűségre tett szert. A sikert csak tetézte, hogy az első olyan szodzsu volt, melyet üvegbe töltve árultak.

A koreai háború azonban mindennek véget vetett, Jang Hak-yeop nincstelenül érkezett Puszanba. Bár ott is próbálkozott, de végül el kellett hagynia a várost. A háború végeztével Szöulba ment, ahol ugyancsak szodzsu üzemet hozott létre. A ma ismert, varangyos logóval ellátott Jinro 1954 júliusában került forgalomba. Bár a majom északon pozitív jelentésével bír, délen nem számít szerencsét hozó állatnak, a varangy viszont a jólét, a hosszú élet és jó szerencse szimbóluma, így került rá az üvegre. 

szodzsu2.jpgAz ikonikus Jinro varanggyal ellátott pohár

Jang Hak-yeop ebben az időben még bicikliről árulta az italát, négy évvel később azonban, 1958-ra az eladás megtízszereződött. 1963-ban pedig már repülőgépes reklám hirdette a terméket. Ekkor azonban még az ország kedvence a mokphói Samhak (삼학, ejtsd: szamhak) szodzsu volt, ami annyira közkedvelt volt, hogy még hamisították is. A cég azonban egy adóvizsgálatot követően csődbe ment, így már semmi sem akadályozta a Jinrot abban, hogy az 1970-es évektől fogva átvegye a piacot – amit azóta el sem engedett.

Jang Hak-yeop 1985-ben hunyt el tüdőrákban, a cégvezetést a fia vette át, aki a cég székhelyét Singil körzetből Szacsho körzetbe helyezte át 1989-ben, és agresszív menedzselésbe kezdett. Azzal, hogy működését az építőiparra és a bevásárlóközpontokra is kiterjesztette, az üzleti szféra legnagyobbjai közé is bekerült. A pénzügyi válság után, 2004-ben a vállalat csődeljárás alá került, a tulajdonlás kikerült a Jang család kezéből. A Jinrot a Hite Beer vette át, és jelenleg Hite Jinro néven forgalmazzák.

 

Cikket írta: Rácz Ivett

Forrás: fnnews.com, kedglobal.com, jinro-soju.com

Képek forrása: unsplash.com, pixabay.com

Vissza a címlapra
Korea in Hungary

Előfutárok vagyunk, lelkesek, elkötelezettek és imádjuk, amit csinálunk, mert tudjuk, hogy az információkkal, amiket közzé teszünk, örömet szerzünk másoknak. A hallyu, vagy koreai hullám mára már kinőtte otthonát és nagyon sikeres terjeszkedésbe kezdett. Ezt a terjedést próbáljuk mi - a Korea in Hungary csapata - szélesebb ismeretanyaggal megtámogatni.
Reméljük, mindenki talál majd magának itt érdekes olvasnivalót! Kívánjuk, hogy a blogunkon keresztül még behatóbban sikerüljön megismerni e csodás országot, lakóit, a koreai nép kultúráját és szokásait.

Üdvözlettel:

A Korea in Hungary csapata

Legjobban pörgő posztok
Egy gonosz király kegyetlen halála
DJP • 3 nap
A Fiorentina elleni mérkőzés
Apuleius • 4 nap
Danilo távozásával Giuntoli két védőt igazolna
venember83 • 2 nap
Itt a Körút új klipje: Zságer Balázzsal írtak filmzenét a Megáll az időhöz
srecorder • 6 nap
A kölcsönjátékosok véglegesítése 80 millió euróba kerülhet
venember83 • 6 nap
Cikkek a címlapról
A leghitelesebb film Hitler végnapjairól
A bukás egy 2004-ben készült színes, feliratos, 155 perc hosszúságú német háborús filmdráma, mely a második világháborút kirobbantó náci vezér és német kancellár Adolf Hitler életének utolsó 10 napját mutatja be, az 1945 április 20 és április 30 közti időszakot feldolgozva. A film Hitler egyik…
Francis Charles Chichester 01.
Amikor belengettem, hogy a katonai témákat megszakítva időnként civil, „kedvtelési” hajósokról is írni fogok egy-egy posztot, megemlítettem azt is, hogy a sport iránti érdektelenségem okán nem teljesítménymániás sportvitorlázókról fogok írni, hanem olyanokról, akik csak a saját mulatságukra…
>