A múltkor bemutatott ralimodellek után maradok a franciáknál, de ezúttal egy ízig-vérig pályára szánt versenyautó, egy modern klasszikus, a Le Mans-győztes Peugeot 908 HDi FAP következik.
A Peugeot versenyautókhoz gyerekkori rajongás köt. Amikor az ezredforduló környékén elkezdtem érdeklődni a rali iránt, akkor robbant be Marcus Grönholm a Peugeot 206-ossal, megnyerve a 2000-es világbajnokságot. Annyira tetszett a sztori, ahogy egy addig nem túl ismert, nyeretlen versenyző egy új autóval leiskolázott mindenkit, hogy onnantól a Peugeot-nak és a finnek szurkoltam. A 206 WRC roppant sikeres volt, utódja, a 307 WRC viszont már sokkal mérsékeltebb teljesítményt nyújtott, a Peugeot pedig 2005 végén befejezte WRC programját.
Közben elkezdtem nézni az Eurosporton a Le Mans-i 24 órás közvetítéseit is, de ekkoriban az Audi mindent vitt az R8-assal, majd 2006-ban jött a minden rendes autósport rajongót megbotránkoztató dízelmotoros R10 TDI. Akármennyire is botrányosnak tűnt elsőre, az R10 egy piszok jó gép volt, a V12-es dízelmotornak pedig földöntúli nyomatéka volt. Természetesen megint az Audi nyerte Le Mans-t.
2007-ben viszont visszatért a Peugeot korábbi sikerei színhelyére (1992-93-ban már nyert a 905-tel), és adta magát, hogy a ralis múltunk és az Audi iránt érzett ellenszenvem miatt nekik szurkoljak. A Peugeot is a németek példáját követte és az új 908-as - amelynek cápaorra a korabeli Forma-1-es autókat idézte - szintén 5,5 literes V12-es dízelmotort kapott. Le Mans-ban kitört a dízelháború.
A franciáknak egészen 2009-ig kellett várniuk, hogy le tudják győzni a németeket, amikor az új R15 TDI nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és a harmadik évüket taposó 908-asok elvitték az első két helyet. A következő évben aztán csúfosan leégtek, egy Peugeot sem ért célba, az Audi pedig újra nyert.
2011-ben új szabályok léptek életbe, megzabolázták a dízelmotorokat, a hengerűrtartalmuk legfeljebb 3,7 liter lehetett. A Peugeot új autója, amelyet már egyszerűen csak 908-nak hívtak, minden versenyt megnyert az időközben életre hívott ILMC-ben (Intercontinental Le Mans Cup), kivéve természetesen Le Mans-t, ahol az új Audi R18 TDI megelőzte. Közben fejlesztés alatt állt az új 908 Hybrid4, amely hibridrendszerével az első kerekeket is hajtotta volna, de a 2012-es szezon előtt a nehéz gazdasági helyzetre hivatkozva a Peugeot leállította versenyprogramját. Pont, amikor elindult az új világbajnoki sorozat (WEC).
A Norevnek tehát adva volt a lehetőség, hogy a Peugeot és Citroën raliautók után ennek a fantasztikus endurance versenyautónak is elkészítse kicsinyített mását és a nagyobb méretosztályok mellett a 3 hüvelykes kategóriában is hamarosan kapható lett a 908 HDi FAP. Az évek során számos változata jelent meg, nem csak az évente változó festés miatt, de azért is, mert a Peugeot számára készített promóciós kiszerelések mellett kevésbé részletgazdag festéssel játékszettekben is kapható volt. A legextrább szett kétségkívül a 2008-ban indult három, a francia trikolór színeit megelevenítő autót tartalmazó díszdoboz, de természetesen készültek különkiadások a 2009-es győzelem emlékére is. Én egy ilyen darabra tudtam lecsapni kedvező áron az eBay-en és nem kellett csalódnom.
2009-ben a 9-es rajtszámú Peugeot nyerte a Le Mans-i 24 órást, Alexander Wurz-cal, David Brabhammel és Marc Genével, megelőzve a francia legénységű 8-ast. Mai napig ez az utolsó francia autó, amely győzni tudott a legfontosabb hosszútávú versenyen
Az elegáns fém karosszéria alatt műanyag alváz van, emiatt elég könnyű a modell. A karosszéria és a festés kidolgozottsága egyaránt kiváló, minden apró szponzorfelirat a helyén van, nem spóroltak le semmit, mint az olcsóbb verziók esetében. 2009-től a szabályok keskenyebb hátsószárnyat engedélyeztek, ezt is nagyszerűen lekövette a Norev, a 2007-08-as modelleken még szélesebb a légterelő elem. A kerekek műanyagok és a futómű kicsit lötyög, ez sajnos Norev betegség, de ezt leszámítva minden apró, finom részlet, minden bordázott légkiömlő nyílás ki van dolgozva. Az orr bal oldalán kicsit hullámos a kék festék és a hátsó fékhűtő nyílások közül a bal oldali kicsit ferdén áll, de ezek csak szőrszálhasogatások egy olyan modellnél, amit újkorában pár euróért az ember után dobtak egy Peugeot szalonban. Az apró szélvédőn és oldalablakokon nehéz belátni, de látszik, hogy a pilótafülkét is kidolgozták, nem bliccelték el.
Figyelembe véve, hogy egy 15 éves modellről van szó, a Norev igazán kitett magáért, ebben a méretosztályban talán azóta sem tudta túlszárnyalni ezt a Peugeot-t. Nagyon örülök, hogy sikerült megszereznem egy példányát, ráadásul épp a Le Mans-győztes autót.