Az év vége mindig sok feladattal jár a vállalkozások számára, az évzárásra való felkészülésben szeretnénk segítséget nyújtani a legfontosabb határidőkkel. Érdemes továbbá figyelmet fordítani a most formálódó őszi adócsomagra is, hiszen számos olyan változás várható, amely az eddigi működési keretek átgondolására és gyors döntésre késztetheti a cégvezetőket.
Legfontosabb év végi adózási teendők
A csoportos adóalanyiság választási határideje
A már működő társaságok 2024. november 1-20. között jelenthetik be, ha csoportos társasági adóalanyiságot szeretnének választani, melyről korábbi cikkünkben olvashatnak részletesen.
A csoportos adóalanyiságra való felkészülésben és a bejelentkezésben a LeitnerLeitner készséggel segíti az Ön cégét is. Kérdéseikkel, kéréseikkel forduljanak hozzánk bizalommal!
A kapcsolt ügyletekhez kötődő év végi transzferár feladatok
Minden hazai vagy nemzetközi vállalatcsoportba tartozó vállalkozásnak évente azonosítania kell a jogszabályok szerinti kapcsolt vállalkozásait és az ezek között lebonyolított ügyleteket, amelyek esetében felmerülhet a transzferár nyilvántartás készítési és az adóalap-módosítási kötelezettség (akár több adónemben is: pl. társasági, helyi iparűzési, kiskereskedelmi adó).
A kapcsolt ügyletek vonatkozásában meg kell határozni a szokásos piaci árat vagy ártartományt és azt, hogy a kapcsolt felek által alkalmazott transzferárak beleesnek-e a benchmark szerinti tartományba. Amennyiben nem, úgy még év vége előtt érdemes az eredményt kiigazítani. Azonban a kötelező medián kiegészítés elkerülése érdekében ehhez mindenképp érdemes transzferár szakértő segítségét kérni, ugyanis a kiigazítás formailag és tartalmilag is feltételekhez kötött a Pénzügyminisztérium és az Adóhatóság ellenőrzési gyakorlata szerint.
A szokásos piaci áron számított, 100 millió forintos értékhatárt meghaladó ügyletekről a társasági adóbevallásban tranzakció szintű adatokat kell bejelenteni, transzferár nyilvántartást kell készíteni – természetesen akkor, ha valamilyen egyéb okból nem mentesítették őket e kötelezettség alól. Fontos azonban, hogy a 100 millió forintos értékhatár csak a dokumentációs kötelezettség alól jelenthet felmentést, de az értékhatár alatti ügyleteknek is meg kell felelniük a szokásos piaci ár elvének. Vagyis érdemes ezeket is összegyűjteni és a szokásos piaci árnak való megfelelést feljegyzésben rögzíteni.
A kapcsolt felek közötti ügyletek árazásának óriási jelentősége van a vállalkozás jövedelmezősége szempontjából, amit a NAV kiemelten ellenőriz is. Ezért fontos meghatározni a kulcsfontosságú kapcsolt ügyleteket (pl. kizárólag az anyavállalatnak történő gyártás, anyavállalttól történő anyagbeszerzés), amelyek a vállalkozás létét alapvetően meghatározzák, beleértve például a kölcsönügyleteket, az IT és kontrolling szolgáltatásokat, management díjakat is.
Ezekre vonatkozóan kell a három részből álló transzferár nyilvántartásokat elkészíteni: a cégcsoport szintű master file-t, a hazai vállalkozást érintő, ugyanakkor tranzakció típusonként készítendő country / local file-okat, valamint a nagyobb multinacionális vállalkozásoknak és hazai leányvállalataiknak az országonkénti (CbCR) jelentést.
Transzferárazási kérdésekben a LeitnerLeitner specializált szakértői segítik Önt és cégcsoportját.
CbCR bejelentési határidő
A 750 millió euró éves konszolidált bevételt elérő vagy meghaladó multinacionális vállalatokcsoportoknak országonkénti jelentést (country–by–country report, CbCR) kell készíteniük, melynek határideje a naptári évvel megegyező üzleti év esetén 2024. december 31.
Bár magát a jelentést, vagyis a tényleges adatszolgáltatást a csoport végső anyavállalata vagy más, jellemzően külföldi tagja teljesíti, a magyar csoporttagoknak ekkor is vannak adminisztrációs teendőik. Bejelentési kötelezettsége van ugyanis valamennyi olyan magyar leányvállalatnak vagy a külföldi multinacionális vállalatok magyarországi telephelyeinek, amelyek vállalatcsoportja átlépi az értékhatárt. A bejelentést évente meg kell ismételni. Ennek elmaradásáért, késéséért, hiányos, hibás vagy valótlan teljesítéséért 20 millió forintig terjedő mulasztási bírság vethető ki, ezért e kötelezettséget mindenképpen komolyan kell venni.
A bejelentési kötelezettség teljesítésében a LeitnerLeitner készséggel segíti az Ön cégét is. Kérdéseikkel, kéréseikkel forduljanak hozzánk bizalommal!
Master file készítési határidő
Bár főszabály szerint a master file elkészítésének határideje megegyezik a local file-éval (ami pedig az éves társaságiadó-bevallás benyújtásának dátuma), bizonyos esetekben el is térhet ettől.
Amennyiben a csoport anyavállalata készíti el a master file-t, a rá vonatkozó határidő lesz a mérvadó, azonban legkésőbb az adóévet követő 12. hónap utolsó napjáig – naptári éves adózóknál tehát ismét december 31-ig – rendelkezésre kell állnia a nyilvántartásnak. Ha ez végül valamilyen okból mégsem készül el, a magyar adózónak kell erről gondoskodnia. Vagyis az év végéhez közeledve érdemes a transzferár fődokumentum, azaz a master file elkészültét a csoporton belül ellenőrizni.
Hallgassa meg transzferárazással kapcsolatos Podcast bejegyzésünket is!
Globális minimumadó bejelentési kötelezettség
Idén év elején lépett hatályba a globális minimumadót szabályozó hazai jogszabály, melynek alanyai a multinacionális vállalatcsoportok vagy nagyméretű belföldi vállalatcsoportok tagjai, ahol a végső anyavállalat konszolidált éves bevétele az adóévet közvetlenül megelőző négy adóév közül legalább kettőben eléri, vagy meghaladja a 750 millió eurót, vagyis jellemzően a CbCR-t benyújtó adózóknak számítaniuk kell a GloBe-ból eredő többletterhekre is.
Bár az első, globális minimumadóra vonatkozó bevallást még sokára kell benyújtaniuk az érintetteknek, már most is van egy fontos teendőjük. Ugyanis évente be kell jelenteniük a csoporttagoknak, hogy a GloBe kiegészítő adó alanyai-e, be kell mutatniuk a multinacionális vállalatcsoportot vagy nagyméretű belföldi csoportot, amelyhez tartoznak. Ennek határideje az adóév kezdőnapjától számított 12 hónap, vagyis a naptári évvel megegyező üzleti év esetén 2024. december 31.
Mivel nem biztos, hogy hasonló bejelentési kötelezettség az anyavállalat országában is fennáll, mert nem minden ország él ezzel a szabályozással, ezért a későbbi szankciók elkerülése érdekében a hazai csoporttagoknak erre kiemelt figyelmet kell fordítaniuk.
Tájékozódjon a globális minimumadóval kapcsolatban Blogunkon vagy Podcast csatornánkon, illetve kérje szakértő tanácsadóink segítségét!
Áttérés KIVA-ra
A kisebb vállalkozások számára is fontos az év végi felkészülés. Ésszerű év végére igazítani például a KIVA-ra való áttérést is, mert ilyenkor mindenképpen el kell készíteni egy adóbevallást, ami a KIVA-nak is feltétele. Most érdemes tehát átgondolni, hogy melyik adózási forma éri meg jobban a cég számára, és áttérés esetén a döntést még decemberben be kell jelenteni a NAV-nak.
A kisvállalati adó egy egyszerűsített adónem, amely kiváltja a vállalkozások által fizetendő szociális hozzájárulási és a társasági adót, valamint egyszerűbb helyi iparűzési adófizetést tesz lehetővé. Az adó mértéke 10%, alapja a személyi jellegű kifizetéseknek a tőke és osztalékműveletek egyenlegével növelt összege, módosítva néhány további tétellel. Az adónem előnye, hogy a vállalkozásban keletkezett nyereséget és bértömeget azonos kulccsal adóztatja, ezáltal jobban ösztönöz a foglalkoztatásra és a bérek emelésére.
Azoknál javasoljuk, akiknél a személyi jellegű kifizetések meghaladják a vállalkozás nyereségét, illetve akik a nyereségük visszaforgatásával vagy a tőke bevonásával jelentős fejlesztések végrehajtását tervezik.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy a kisvállalati adó szerinti adózásnak feltételei vannak:
Számviteli teendők az év végéhez közeledve
Ha szeretnénk megelőzni az év eleji zárással kapcsolatos túlterheltséget, érdemes már most beütemezni a teendőket, és amit lehet előre hozni. Előkészíthetjük például a leltározást (anyagkészletek, áruk, immateriális javak és a tárgyi eszközök), mely legalább 3 évente kötelező is, de előre hozhatjuk a pénzügyi egyeztetéseket is.
Ez utóbbi a vevőinkkel szembeni követelések és a szállítókkal szembeni tartozások valós helyzetének felmérését, igazolását, a NAV-nál, önkormányzat(ok)nál vezetett adófolyószámlák egyenlegének, a munkavállalókkal kapcsolatos tartozások és követeléseket tisztázását jelenti. Ezeket egy december 31. előtti hó végére is időzíthetjük, például november 30-ára. Így elég idő marad a beérkező válaszok és a könyveinkben szereplő értékek összehasonlítására.
A cégeknek érdemes áttekinteniük saját tőke helyzetüket is, és ha szükséges, fel kell készülni a rendezésére. Elképzelhető, hogy pótbefizetésre vagy tőkeemelésre kerül sor, amelyet akár készpénzzel vagy vagyontárgyak apportjával is megoldható.
A devizában való könyvelésre való áttérést szintén az év végére kell időzíteni. Azoknak, akiknek a bevételei és költségei többségében devizában merülnek fel, és a nagy árfolyammozgásoknak való kitettség jelentősen befolyásolja eredményüket, érdemes lehet a forintban történő könyvvezetésről áttérni euróban / dollárban történő könyvvezetésre. Ehhez módosítani kell az alapító okiratot vagy társasági szerződést, a számviteli politikát, és 2 beszámolót kell összeállítani: egyet az áttérés előtti devizanemben, azaz forintban, egyet pedig az új választott devizanemben, azaz euróban vagy dollárban. A beszámolót könyvvizsgálóval is ellenőriztetni kell.
A tájékozódáshoz ajánljuk Podcastunkat.
Adótörvény-változások
2024. október 16-án hozták nyilvánosságra a 2025-re vonatkozó adótörvény változások tervezetét. A társadalmi egyeztetés eredményeként finomhangolt szabályok novemberben válhatnak majd véglegessé, amelyről külön hírlevélben számolunk be Önöknek. Cikksorozatunkban pedig az Országgyűlés által tárgyalt tervezet részleteit mutatjuk be.
Kérdések esetén a LeitnerLeitner számviteli és adószakértői készséggel állnak rendelkezésükre, a jogi dokumentáció előkészítésében pedig bizalommal számíthatnak a LeitnerLaw ügyvédeire is.