Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Budapest HBF

48 bejegyzést írt és 223 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
MKK-blog A Fogasról másként 2024.04.11 11:03:26
A Széchenyi-hegyi Fogaskerekű Vasút Budapest egyik fő közlekedéstörténeti értéke és fontos turisztikai különlegessége. A világban eleve nem tolonganak a fogaskerekű vasútüzemek, Magyarországon pedig a különböző ipari vonalak megszűnése után ez maradt az utolsó a műfajban. A budapesti fogaskerekűnek…..
Budapest HBF 2024.04.13 20:32:11
@nyelv-ész: Nem, nem negyedóránként menne fel a hegyre, nézd meg a menetrendet. 7,5 perces a csúcsidei követés, tehát 15-15 lenne a megosztás. Félóránként járó viszonylatra Budapest belvárosában nem kíváncsi senki.
Budapest HBF 2024.04.13 20:36:40
@fkv.119: De miért kéne átállni? Kinek romlik a szolgáltatása? A Művész útnál és a Széchenyi-hegynél ugyanannyi vonat állna meg, mint ma. A Városkút és az Adonisz kihagyása menetrendileg kell, mert azokkal együtt nem működne a 7,5 perces követés. Miáltal pedig a 21A-nak maradnia kell a Svábhegyig minden esetben, azok ki tudják ezt a két megállót szolgálni. Az Orgonásnál és az Esze Tamás sulinál meg végülis minden vonat megállna, tehát ott meg jobb lenne a helyzet, mint jelenleg.
Budapest HBF 2024.04.21 00:00:53
@nyelv-ész: Abszolút nem reális újabb keresztezési helyeket építeni. Erős oldallejtés van szinte végig, és minden be van építve. Meg amúgy egy értelmes méretű járművel az óránkénti 8 indulás elég kell, hogy legyen.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég jelentette be, hogy általános tarifareformra készül. Bár az eddig látott produktumuktól nem vagyunk túl lelkesek, azért megfogalmazunk néhány javaslatot, hogy minek mentén kellene újragondolni a magyar tarifarendszert. Amint nyilvánosságra kerülnek a…..
Budapest HBF 2024.01.24 22:11:33
@nyelv-ész: Pont egy Rákoscsaba-Mátyásföld utazás lenne pl. az, amelyik az első gyűrűbe esne, tehát nem kéne érte többet fizetni, sőt még az is lehet, hogy kevesebbet kéne, hiszen logikusan a csak a gyűrűre szóló bérlet olcsóbb kellene, hogy legyen, mint a belső zónára érvényes, vagy azt is tartalmazó bérlet.

Fél Európában ilyen gyűrűs rendszerek működnek a nagyvárosok körül, szóval nem teljesen értjük, hogy mitől bukott volna ez meg. Persze lehet rosszul, meg túlbonyolítva is csinálni, és mindig lesz, aki úgy érzi, hogy vele kitolás, de ez minden lépcsőzetes tarifánál így van, nem csak a közlekedésben. Mindenesetre a nagyvárosok esetében azért alakultak ki ezek a gyűrűs rendszerek, mert az emberek döntő többsége a fő város centruma felé halad.
MKK-blog Völner, a járatritkító 2023.12.15 20:02:44
A végrehajtói kamara botrányai miatt hírhedtté vált Völner Pállal kapcsolatban ritkán szokták emlegetni, hogy a közlekedés területén is maradandó károkat okozott. 2012-ben a magyar helyközi közösségi közlekedés történetének legnagyobb járatritkítását hajtotta végre, zéró haszon mellett elképesztő…..
Az előző részhez katt ide: https://kozlekedesiklub.blog.hu/2023/05/06/milyen_egy_jo_tavolsagi_vonat_166  Motor, vagy mozdony? Ez a kérdés utasforgalmi szempontból majdnem mindegy. Azért fontos ezt leszögezni, mert a vasutasok közötti diskurzust mégis ez a kérdés uralja a legtöbbször, és a…..
Budapest HBF 2023.05.14 16:15:13
@gigabursch: A Balaton északi partján kevés értelme lenne ennek, hiszen ott a sebességet más okból - pl. hogy minden utcasarkon van egy szintbeli átjáró - sem célszerű emelni.
Az elmúlt egy év közlekedéspolitikai zűrzavarának épp felfelé emelkedő hullámában előkerült témaként új távolsági vonatok beszerzésének igénye. Kevés ennél legitimebb és érthetőbb cél van ma, hiszen ami a magyar IC-hálózaton mostanra járműállomány terén kialakult, arra a vállalhatatlan szó még az…..
Budapest HBF 2023.05.06 11:33:32
@kincsőrző: Ez igaz, de ez a poszt most kifejezetten arról szól, hogy mit lehet a jármű oldaláról megtenni. Menetrendes posztunk is volt már néhány :)
Budapest HBF 2023.05.06 11:35:48
@Motorogre: Örülünk, hogy van, akinek megfelelő akár a jelenlegi rendszer is, de az utasok nagy része, ill. főleg a vonattal nem, vagy ritkán utazók biztos nem tartoznak ebbe a kategóriába. Ráadásul ezek a problémák közel sem csak Magyarország-specifikusak ám.

A bőröndnél arra apellálni, hogy majd jön valami fiatalabb, mindenképpen téves út. Mi van, ha nem jön? A kerékpáros pedig simán lehet akár egy 10enpáréves gyerek, vagy egy idősebb ember is, akinek igenis gond az emelgetés, plusz egy mozgó járművön eleve nem is veszélytelen mutatvány az. A bicikliben okozott esetleges károkról nem is beszélve.
Az előző részhez katt ide.  A jármű térkoncepcióján túl számos olyan kérdés is van, amely egyáltalán nem pénz, vagy hely kérdése, hanem inkább egy kis odafigyelésé, szemléleté. A kocsielrendezésnél említett vasutas hibákon túl ezek még azok a dolgok, amelyekre a vasutasok többsége egyáltalán nem…..
Az előző részhez katt ide. Tértípusok Miután a szóbajöhető utaskategóriákat számbavettük, lássuk, milyen tértípusokat érdemes számukra biztosítani a vonatban! Alaptétel, hogy egy távolsági vonat beltere akkor jó, ha 100%-os kihasználtság esetén is mindenki jól érzi benne magát! Egy- és…..
Az elmúlt időszakban jelentős port kavart a nagy dirrel-durral beharangozott, majd lefújt HÉV járműtender. A dolog meglehetősen zavaros, a valós célok, motivációk korántsem világosak, már csak azért sem, mert mind a MÁV, mind pedig a kormány oldaláról hiányzott a transzparenciának még a látszatja…..
Budapest HBF 2021.05.10 19:44:55
@stepboy: Ha van felső áramszedő is, az jelentősen bonyolít mindent, mert nem csak a szedőt kell valahogy odalegózni (az sem triviális, hogy hogyan fér el), hanem ott a járműszerkezetnek is erősebbnek kell lenni.

Az általunk vázolt ötalagutas állomás Budapesten teljesen sztenderd, csupán a közlekedés történik más alagutakban. Két oldalperonnal, vagy egy középperonnal különben sem reális elvinni az M5 várható forgalmát, nézd meg, milyen szűkös néha a Blaha, vagy a Széll Kálmán tér metróállomás, pedig ott még szélesebbek az alagutak az állomáson, mint a vonalalagút.
Budapest HBF 2023.05.01 18:00:07
@nyelv-ész: Az M2 keleti oldalára utazók esetében a probléma nem jelentős, mert az Astoriánál is át tud szállni a 2-es metróra. A nyugati irány esetében a probléma jogos lehet, itt a Zsigmond tér magasságában kell olyan átszállási lehetőséget kialakítani, amely jó kapcsolatot ad a 17-es villamoshoz.
Budapest HBF 2023.05.01 18:01:35
@nyelv-ész: Ott úgy fér el, hogy a vezetőállás fölé nyomorították be, ráadásul egy speciális törpeszedő kell hozzá, ami meg a normál kinti emelőmagasságot nem tudja. De onnantól, hogy a metró egyéb okból sem játszik, így nem egy túl jelentős kérdés ez.
Számos alkalommal értekeztünk már arról, hogy Magyarországon mennyire nagy szükség lenne egy valódi közlekedésfejlesztőre, aki az utasok és árufeladók szemszögéből nézi a világot. Az elmúlt 10-15 évben megvalósult EU-s projektek mérlege sajnos elkeserítő: túlzás nélkül mondhatjuk, hogy az országos…..
Budapest HBF 2022.07.17 13:51:30
@buszrajongó: A vontatási nemmel kapcsolatban nem foglaltunk állást, mert nem egy blogposzt tárgya. Ki kell matekozni, hogy mi a legjobb, a felhasználót az érdekli, hogy mi és hova viszi.

A HÉV-ügyben az a bajunk, hogy eddig - az amúgy régóta hangoztatott - véleményünkre háromféle reakciót kaptunk:
1. hülyék vagytok, nyilvánvaló, hogy ez butaság (tények nélkül)
2. késő ezt már újra átgondolni, elkésett a béke már (ld. M4 anno)
3. a közúti vasút veszélyes, túl rövid, állni fog a pirosnál stb. (könnyen cáfolható téves állítások)
Amíg valaki elő nem áll valid, értelmes ellenérvekkel, amelyekre nincs válasz, addig nem fogunk változtatni a véleményünkön. Mert egyébként a mostani tervek viszont számos valós problémára egyáltalán nem ad értelmes választ.
De ha lehet, akkor ezt a HÉV-es blogposzt alatt beszéljük meg.
Budapest HBF 2022.07.17 13:56:58
@Albu: Igazából a GYSEV-nek nem is kéne az ITF-fel foglalkoznia, nekik annyi lenne a dolga, hogy a megadott pályaparamétereket hozza, kitakarítsa az állomást, és kiálljon a vonat 3:35-kor. Az ITF, meg bármilyen menetrendi, fejlesztési kérdés nem a GYSEV kompetenciája, így igazából az ezzel kapcsolatos elbénázásokért sem tehetők ők egyértelműen felelőssé, a megrendelő minisztérium már annál inkább.
A közelmúltban ismét felmerült a vasútfejlesztési ötletelés keretében a V0 névre hallgató, Budapestet elkerülő teherszállító vasút megépítése. A dolog komolysága persze erősen kérdéses, hiszen 7-8 éve már egyszer ugyanígy nekiveselkedtek a kérdésnek, aztán a FŐMTERV pénzzel való kitömésénél tovább…..
A magyar regionális vasúthálózat jövője már vagy 15 éve foglalkoztatja változó intenzitással a közvéleményt. Ha a parttalan szócséplést forintosíthatnánk, régen összegyűlt volna annyi pénz, amelyből az egész szegmenst rendbe lehetett volna tenni. Egy azonban biztos: hiába íródott végtelen számú cikk…..
A következő egy héten ismét a regionális vasútvonalak, közismertebb nevükön mellékvonalak témakörével foglalkozunk. Miután korábban már volt szó a kérdésről általánosságban, ezúttal három konkrét vasútvonal közelmúltbeli történetében merülünk el részletesebben. Tudatosan olyan vonalakat…..
A következő egy héten ismét a regionális vasútvonalak, közismertebb nevükön mellékvonalak témakörével foglalkozunk. Miután korábban már volt szó a kérdésről általánosságban, ezúttal három konkrét vasútvonal közelmúltbeli történetében merülünk el részletesebben. Tudatosan olyan vonalakat…..
A következő egy héten ismét a regionális vasútvonalak, közismertebb nevükön mellékvonalak témakörével foglalkozunk. Miután korábban már volt szó a kérdésről általánosságban, ezúttal három konkrét vasútvonal közelmúltbeli történetében merülünk el részletesebben. Tudatosan olyan vonalakat…..
A kialakult járványhelyzet az emberi egészség mellett a gazdaságot is keményen érinti, ezért napjainkban a vírus elleni védekezés mellett kulcskérdés a mindennapi élet újraindítása is. Miután a gazdaság számos szereplője megfogalmazott javaslatokat a kormány irányába, más szakmai szervezetekkel…..
Az elmúlt években ismét fellángolt a vita azzal kapcsolatban, hogy hol is legyen új híd Budapesten. Konkrétabban arról van szó, hogy kell-e nekünk a Galvani híd, vagy sem, de a probléma persze ennél jóval tágabb. Hogy egy látványos központi folyóval rendelkező városban a hidak építése/felújítása…..
MKK-blog IC+ után 2019.04.08 08:30:00
A MÁV-Start korábbi vezérigazgatója, Csépke András csillagának lehullásával egyre többször merül fel a kérdés, hogy mi lesz az általa dédelgetett, enyhén szólva problémás IC+ projekttel. Legtöbben a pokolba küldenék az egészet, de sokan vannak, akik "ha már egyszer…..
Tanulságos írás jelent meg az iho-n, ahol vélhetően vagy a kivitelező, vagy a NIF embere magyarázza a bizonyítványt azzal kapcsolatban, hogy miért szükséges 10 hónapos leállás a vonatközlekedésben a Rákos-Hatvan vonalon. Eleve igen érdekes az írás eleje, ahol bemutatásra…..
Az elmúlt időszakban többször is írtunk a Budapest-Hatvan vasútvonalon várható idei közlekedési káoszról, azonban magáról a rekonstrukciós projektről eddig kevés szó esett. Pedig volna miről beszélni, hiszen van baj, és nem csak az, hogy helyben felújítás történik érdemi hasznok nélkül (ahogy…..
Budapest HBF 2019.01.24 20:04:23
@konrada: A vidéki "közlekedési központok" többségéhez képest a MÁV maga a háromszögglóriás Úristen.
Budapest HBF 2019.01.24 20:15:51
@gergo: Igen, ez laikusnak valóban nehezen érthető, átfogalmazzuk. Az állomás vasútüzemileg szűnik meg, tehát nem lesznek vágánykapcsolatok és mellékvágányok. De peronok igen, tehát a vonatok továbbra is megállnak ott.
Budapest HBF 2019.01.24 21:00:58
@D94A: Jobb lesz a helyzet? Nem világos, hogy ezt mire alapozod, amikor a saját gyűjtésedből is kiderül, hogy mindenhol 1-2 átmenő vágánnyal csökken a kapacitás, még ha csak az értelmesen járható vágányokat vesszük alapul, akkor is. Ráadásul a személyvonati sűrűség meg növekszik (legalábbis szeretne). Ja, és nem is beszéltünk arról, hogy középtávon 15 perces ütemmel számolnak Pécelig... hol fognak azok fordulni Pécelen?

A 10 km Hatvan A elágtól számítódik természetesen. Szép és jó, hogy Babatpusztánál lesz új kitérő, de ha Turánál meg kiszedjük a vágánykapcsolatokat, akkor csöbörből vödörbe. Vonatmennyiség meg Gödöllő és Hatvan között konstans lesz végig (sőt, ha egyszer lesz Hatvan-Vác vonat, akkor pont az Aszód-Gödöllő szakasz lesz terheltebb). Annyiban persze igazad van, hogy Tura helyett lehetett volna mondjuk Galgahévíznél megadni a vágánykapcsolatokat, mert az van félúton Hatvan A elág és Aszód közt, de az se lesz, szóval mindegy.
MKK-blog Legyen-e villany Füreden? 2019.01.09 08:25:00
Úgy néz ki, hogy a Balaton-körüli vasútfejlesztés következő üteme az északi part vasútjának villamosítása lesz. A fejlesztés szokatlanul nagy vihart kavart szakmai körökben, sokan támadták, sokan védték, ráadásul a vita egyre inkább érzelmi jellegűvé vált. Több - jellemzően negatív - írást is…..
MKK-blog Háromból kettő? 2018.12.21 09:00:00
Amikor Homolya Róbert a MÁV vezérigazgatója lett, első interjúiban az volt az egyik fő üzenete, hogy a magyar vasút kihasználatlan, mivel átlagosan háromból két ülőhely üres. Ezt aztán számos médium is átvette, és ők is nagyot sopánkodtak a MÁV járatainak állítólagos kihasználatlanságán. Mindeközben…..
A mai sajtóközleményünkhöz kapcsolódva készítettünk egy kérdés-válasz listát, amely azokra a kérdésekre is kitér, amelyeket a korábbi cikkünkhöz írtatok kommentbe.   Mi fog történni? Jövőre, pályafelújítás miatt a Budapest-Miskolc vasútvonalon, Pécel és Aszód…..
Az elmúlt években jelentős lendületet vett Budapesten a trolibuszflotta megújítása. A BKK 2014-ben egy igen kedvező szállítási szerződést írt alá, mely az alapmennyiség mellett jelentős opciós szállításra is lehetőséget adott. Első körben 2015-ben jött 20 szóló és 16 csuklós trolibusz, 2019 elején…..
Budapest HBF 2018.12.04 22:40:16
@Buchhalter: Ez nem igaz, a trolira is ad pénzt. Szerinted az új buszokat ki fizeti?
Budapest HBF 2018.12.04 22:41:21
@humorpalanta: Váltják is, a GVM kiadás még csúcsidőben is jelentősen csökkenne, ha megnézed, úgyhogy azokat neki is lehet állni kihajigálni.
Budapest HBF 2018.12.04 22:41:53
@gabor144: Egyelőre több a pozitív visszajelzés az ábrákkal kapcsolatban, úgyhogy maradnak :)
Mivel már más blogokon részletesebben kiértékelték a dolgot, továbbá az egész annyira szánalmas, hogy nem igazán jön komoly szó a szánkra, ma kicsit lazább bejegyzéssel kommentáljuk az eseményeket. Röviden ugye arról van szó, hogy a MÁV-Start weboldalán megjelent egy…..
Budapest HBF 2018.11.19 20:02:32
@Tomanovics Gergely:
Nem, hogy ugyanannyi ember él ott, hanem konkrétan sokkal több, ha a közbenső településeket nézzük, akkor kétszer annyi, ha Szatmárnémetit is belevesszük a buliba, akkor meg összességében is jóval több emberről beszélünk. Nyugaton tagadhatatlanul nagyobb a mobilitási igény, de ez itt is van, ezt bizonyítja, hogy nem kevés busz jár a fő irányokon - amelyeknél egy GYSEV-színvonalú szolgáltatás fényévekkel jobb lenne, és most is azért mennek busszal az emberek, mert a vonat 20-30-cal vánszorog a főút mellett, és naponta kétszer jár.

A logikád abban is hibás, hogy nem egy tisztán piaci alapú, amerikai társadalomban élünk, amely minimális adót szed, és cserébe minimális közszolgáltatást nyújt. Itt van egy állam nevű valami, amire az ingünk-gatyánk ráfizetjük minden évben, elvileg azért, hogy sok közszolgáltatást nyújtson, aminek pedig az a lényege, hogy az egész országban egyenletes minőségű legyen, pont azért, hogy a fejlettségi különbségeket kiegyenlítse.

Ha elolvasod az eddigi posztjainkat, a gyalázatos színvonalú erdélyi közlekedést számos alkalommal ekéztük, valóban tűrhetetlen, hogy míg Bécsbe szinte óránként megyünk, addig Kolozsvárra nem lehet értelmesen eljutni Budapestről. De ez sem azzal függ össze, hogy ne akarnának az emberek Kolozsvárra menni (nézd meg, hány privátbusz teszi meg ezt az utat nap, mint nap), hanem azzal, hogy a CFR és a MÁV együtt is jóval hülyébb, mint az ÖBB, továbbá a schengeni határ miatt órákat állnak a vonatok a határon.
Budapest HBF 2018.11.19 20:10:46
@barna86:
Érdekes dolog ez a mire van pénz, mire nincs. Százhalombatta és Ercsi között építünk egy teljesen felesleges, értelmetlen elkerülő vasúti nyomvonalat. Kétvágányúsítjuk a Budapest-Kelebia vonalat végig. Iszonyú pénzeket költünk elektronikus bizberekre, miközben semmivel nem tudnak többet, mint a korábbi jelfogós rendszerek. Szintén csomó pénzt szórunk ki az ablakon az ETCS-re, holott 20 éve megyünk az 1-esen kiválóan az EVM 160-nal. Ki igazolta, hogy ezek a dolgok megérik a pénzt?

Ezekhez képest felújítani egy Nyíregyháza-Nyírbátort aprópénz. Itt ami valójában hiányzik az egy olyan stratégia, amely nem az ország 1%-át kitevő politikus/vállalatvezető luxuselit privát szempontjaiból (ki kivel ki ellen, kinek a cége, elég jól hangzik-e, hogyan lesz még x milliárdom belőle), hanem a maradék 99% egyszerű igényeiből (gyorsabban és olcsóbban eljussak A-ból B-be) indul ki.
Budapest HBF 2018.11.19 20:14:27
@becsiadam: Nem lesz itt piacnyitás 2023-ban, nyugodj meg. Most éppen azon mesterkedik a Nagy Szent Vezető Elitünk, hogy 2022 végén sutyiban köthessen egy közszolg szerződést a Starttal még 10 évre, és akkor 2033-ig elodázzák a piacnyitást, és lehet még tovább szívni az adófizetők vérét. Úgy rettegnek a piacnyitástól, mint a kutyák a szilvesztertől: pontosan tudják, hogy ha bejönne pár magáncég, kiderülne, hogy olcsóbban lehetne csinálni jobban, mint ahogy ők teszik. És akkor elég sok mutyi bebukna. Sajnos a piacnyitás szlovák/cseh/osztrák stb. sikere a visszájára sült el annyiban, hogy hazai Csodabogaraink pontosan látták annak sikerét, és a rájuk leselkedő potenciális veszélyt, ezért még egy harmadik kezet is növesztettek, hogy jobban tudják fogni a kéziféket.
Mi fog történni? 2019-ben folytatódik a Rákos-Hatvan közötti vasúti vonalszakasz felújítása. Mondandónk pozitív része itt nagyjából véget is ér: szokás szerint a projekt erősen vitatható és takarékos, a költsége viszont jó magas. De a legnagyobb baj, hogy a munkák miatt jövő februuártól decemberig,…..
Budapest HBF 2018.11.04 19:50:56
@Lovrin: Az egész azon múlik, hogy a politikai szervezetek részéről valaki felvállalja-e a nyomásgyakorlást. Műszakilag a dolog nyilvánvaló, hogy nem okozna gondot, még pénzben sem. Aszódra amúgy is be fognak járni kelet felől óránként egy vonattal, a váltókörzetet pedig nem fogják 10 hónapig csinálni. Most a következő lépés az lesz, hogy megkeressük az összes érintett polgármestert és országgyűlési képviselőt, hátha ők tundak elég nyomást gyakorolni a NIF-re és a kivitelezőre.
Budapest HBF 2018.11.04 19:52:42
@Sir Gombóc: Minél? Nyilván ha a szétesett pályával, meg a Siemens-Halske/VES összvérekkel hasonlítjuk össze, akkor jobb a helyzet, persze, de ahhoz képest, amennyibe az egész került, hát, elszomorító a helyzet. Ráadásul régóta ismert, konkrét műszaki problémákról van szó, amelyeket évek óta képtelenek megoldani.