Regisztráció Blogot indítok
Adatok
alkotmányjogászok

116 bejegyzést írt és 18 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Így írnánk mi Elköltöztünk 2014.05.30 23:33:42
A blog igyirnankmi.atlatszo.hu-ra költözött. Csak egy klikknyire van...
Így írnánk mi Magyar módi 2014.04.29 18:04:53
Vajon tényleg lemásolta-e a közmunka magyar modelljét David Cameron kormánya a most elindított Help to Work programmal? Annyit segítünk, hogy a Magyar Nemzet szerint igen. A közmédiában megjelent hülyeségek még csak-csak előkerülnek néha ezen a blogon, de amúgy a közéleti…..
Hiába sokasodtak és erősödtek meg az állami erőszakszervezetek, mégis magáncéget bérelt fel az állam Kishantos beszántásának biztosítására. Számítsunk-e arra, hogy legközelebb ellenünk sem rendőrök, hanem az állam nevében eljáró őrző-védők intézkednek? A hazai…..
Addig is, míg kiderül, hogy a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a kamarai hozzájárulás felhasználását firtató adatkérésre bíróság előtt is bevállalja-e majd azt a védekezést, hogy ők nem is látnak el közfeladatot, megnéztük, hogy mi értelme látszik két év után az 5000…..
Még hétvégéig kell várni, hogy kiderüljön: lesz-e kétharmados, alkotmányozó többségük a kormánypártoknak. Addigra összesítik ugyanis a külképviseleten leadott voksokat és az átjelentkezők szavazatait. Abban azonban már most biztosak lehetünk, hogy ha a Fidesz-KDNP…..
A miniszterelnök szerint nincs jelentősége annak, hogy a még a külképviseleti szavazatokon múló egyéni körzetek eredménye alapján meglesz-e az újabb kétharmad vagy sem. Szerintünk csak egy szűk körben fontos a kérdés, de hogy van neki jelentősége, az biztos. Nagy…..
alkotmányjogászok 2014.04.09 08:05:04
@Muzsikok közt: minden tiszteletem mellett fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy a cikk célja nem a miniszterelnöki kijelentéssel való öncélú vitatkozás: természesesen tudjuk, hogy az, hogy "nincs jelentősége", a pillanatnak szólt, és írjuk is, hogy a kormányzáshoz és a meggyőző fideszes fölényhez képest tényleg másodlagos most a kérdés. de lesz, ami miatt fontos lesz majd.
Az Átlátszón hosszan írtunk arról, hogy szerintünk miért morális kötelesség a szavazás vasárnap. Most ezt a szavazással összefüggő technikai információkkal egészítjük ki, illetve megvizsgálunk néhány, a választásokról szóló véleménycikkekben megjelenő sommás…..
alkotmányjogászok 2014.04.04 15:17:47
@Mj: igen, a sorszám volt benne az igazi truváj, de talán azért segít még anélkül is annyit, hogy egyből látszik, ha a pógárnak a szomszéd szavazókörbe kell mennie és rossz helyre jött, szóval tudja a bizottsági tag, hogy nem hiába keres

a boríték meg nagyon zseniális példa rá (a másik az online vagy legalább a külképviseleti szavazás hiánya), hogy milyen az, amikor a politikusi paranoia erősebb, mint az észérvek (és ez ráadásul két évtizedes sztori és a végrehajtás se kerülne tízmilliárdokba). ahhoz képest, hogy a láncszavazásos csalás ellen tényleg még az védene a legjobban, hogyha nem lenne boríték, kis híja volt, hogy ne legyen most kötelező boríték, hogy egy mozdulattal érvénytelenítani lehessen utólagos ellenőrzési lehetőség nélkül bármilyen szavazatot
alkotmányjogászok 2014.04.04 15:19:28
@alkotmányjogászok: márhogy persze nem a külképviseleti szavazás hiánya, mert az persze van, hanem a külképviseleti online szavazásé, hogy legalább a diplomáciai futárokkal ne kelljen röpködni.
Ki és miről kötötte a szerződést? Ami a sajátunk, azt nem tudjuk megvenni, de mit tudtunk vajon tenni azért, hogy a tulajdonjogunkat mindenki elismerje? Mi lehet az a költség, amit 15 millió euróval kell kompenzálni? Ezek a legfontosabb, továbbra is megválaszolatlan kérdések a…..
Emlékezetes választás lesz ez, nem kétséges. A választókerületek politikai célzatú átszabását, az állami szervek által legitimált jelöltállítási és párttámogatási visszaéléseket, a kampányolási lehetőségek korlátozását vagy éppen a kilenc évre bebetonozott, a…..
Nem a postaládák voltak a gyenge pontjai a jelölési rendszernek, hanem a pártok azok. Egy olyan rendszerben, ahol már elég az észrevétlenül elvégezhető másolás, a hatóságok arra hivatkozva nem cselekszenek, hogy kevesebb a jogsértésekről szóló bejelentés, mint amikor még…..
"Kék-e még az ég?" - kérdezte a Kormány. "Igen, az ég kék" - válaszolta tizennégy alkotmánybíró. "Majd a jogalkotó megmondja, mi fel se nézhetnénk az égre" - válaszolta Pokol Béla. A várakozásnak megfelelően semmi új nem derült ki az Alkotmánybíróság tegnapi…..
A választási információs rendszer alapvető tartalmi hiányosságait orvosló sorozatunkban most a külképviseleti választási irodáknak a valasztas.hu-ról némi keresgélés után ugyan elérhető, de csak xls táblázatban letölthető (!) listáját tesszük közzé adatbányászatban nem…..
Rajtunk aztán nem múlt: saját ügyünket vittük az Alkotmánybíróságra, hogy még április 6. előtt dönthessen arról, alkotmányos-e, hogy a külföldön tartózkodók közül csak a hazai lakcímmel nem rendelkezők szavazhatnak postai úton. Az AB azonban az alkotmánybíráskodás…..
alkotmányjogászok 2014.03.14 09:22:13
@maxval a gondolkodó birca: ezeket a beláthatatlan következményeket számos választási rendszer kibírta, de még csak nem is igaz ez az állítás szerintünk: a levélben szavazás hazai alternatívája jelenleg az átjelentkezés (illetve azok számára, akiknél fizikai akadálya van a szavazásnak, a mozgóurna).

Így aki itthon van, az valahogyan biztosan tud szavazni anélkül, hogy ez a minimálisnál nagyobb terhet jelentene neki. Az, hogy le kell menni a sarokra a szavazókörbe vagy be kell jelentkezni egy másik város kijelölt szavazókörébe, nem valós akadálya a szavazásnak. Az, hogy emiatt esetleg többezer kilométert kellene utazni, viszont már az: akinek nincs pénze vagy fizikailag képtelen egy hosszú útra, azt akkor is kizártad a választójogból, ha amúgy nagyon eltökélt lenne.

A Rubicont nem azzal lépnénk át, hogy a megadnánk a külföldön tartózkodóknak is azt, amit megadtunk a külföldön élőknek, hanem azzal léptük át, hogy lett egyáltalán levélben szavazás.
Szeretné kideríteni, hogy kiket marasztalt el a választási bizottság? Megfellebbezne egy bizottsági határozatot, esetleg a kampánnyal vagy a szavazással kapcsolatos jogsértést jelentene be? Önnek akkor a választókerülete országgyűlési egyéni választókerületi választási…..
alkotmányjogászok 2014.03.10 10:04:27
@bunk0: @nyünyüge:

nincs rá nyomtatvány, sőt igazából gyakorlat sincs, hiszen ha nincs az előző napok botránysorozata, akkor fel sem merült volna nagyon senkiben, hogy ezt ellenőrizni kell. úgyhogy csak jogszabályi hivatkozásokat tudok adni:

1. Az ajánlóíveket az egyéni választókerületi választási iroda a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 128. §-a alapján a szavazást követő kilencvenedik nap utáni munkanapon megsemmisíti. Eddig az időpontig tehát - éppen az ajánlás jogszerűségének vizsgálhatóságe érdekében - az iroda kezeli az ajánlóíveket, rajtuk természetesen az ajánló választópolgároknak az ajánlóíven szereplő személyes adataival.

2. A választási eljárási törvény betekintési lehetőséget természetesen nem ad az ajánlóívekbe - hogy adhatna, az, hogy kimelyik pártot ajánlotta, a politikai véleményre vonatkozó különleges személyes adat. Viszont egy saját magát az ajánlás során megadandó adatokkal (név, lakcím, anyja neve, személyi azonosító szám) azonosító választópolgár a saját, bármely szerv által kezelt adatának kezeléséről az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról 2011. évi CXII. törvény alapján mindig kérhet tájékoztatást. Az Infotv. vonatkozó rendelkezései így szólnak:
"15. § (1) Az érintett kérelmére az adatkezelő tájékoztatást ad az érintett általa kezelt, illetve az általa vagy rendelkezése szerint megbízott adatfeldolgozó által feldolgozott adatairól, azok forrásáról, az adatkezelés céljáról, jogalapjáról, időtartamáról, az adatfeldolgozó nevéről, címéről és az adatkezeléssel összefüggő tevékenységéről, továbbá - az érintett személyes adatainak továbbítása esetén - az adattovábbítás jogalapjáról és címzettjéről.
(4) Az adatkezelő köteles a kérelem benyújtásától számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 30 napon belül, közérthető formában, az érintett erre irányuló kérelmére írásban megadni a tájékoztatást.
(5) A (4) bekezdésben foglalt tájékoztatás ingyenes, ha a tájékoztatást kérő a folyó évben azonos adatkörre vonatkozóan tájékoztatási kérelmet az adatkezelőhöz még nem nyújtott be. Egyéb esetekben költségtérítés állapítható meg. A költségtérítés mértékét a felek között létrejött szerződés is rögzítheti. A már megfizetett költségtérítést vissza kell téríteni, ha az adatokat jogellenesen kezelték, vagy a tájékoztatás kérése helyesbítéshez vezetett."

semmilyen olyan indokot nem tudok elképzelni, aminek alapján egy ilyen igényt a választási iroda jogszerűen el tudna utasítani. igen, át kell nyálazni hozzá a leadott íveket, de az, hogy munkával jár a teljesítés, még nem alap a megtagadásra.

az igény szóban is előterjeszthető, de én mailben próbálkoznék, mert azt könnyebben lehet igazolni. ha mégis elutasítják vagy nem teljesítik, akkor elvileg választási jogorvoslattal is meg lehet próbálkozni, pert is lehet indítani az Infotv. alapján, de a NAIH-hoz is lehet fordulni. az utóbbi annyiban célszerű egy ilyen jellegű ügyben, hogy azt is lehet online csinálni és ingyen van.
Megvan a - jogorvoslatok előtti - végeredmény, igen magas elutasítási arány mellett végül tizenhárom kispárt bukta el a számlálásnál a listaállítást. A sikerrel járt pártok többsége is alacsonyabb támogatási kategóriába került néhány jelöltjük kiesése miatt, de még…..
alkotmányjogászok 2014.03.04 21:49:45
@J.László: mutassátok meg azt az írást a blogon, ami szerint diktatúra van, dehogy van. ez a poszt is elintézi a hatalompolitikai aspektust két mondattal, aki közpolitikai blogposztokat olvas, annak nem kell magyarázni, hogy hogyan működik a NER, mindenki el tudja dönteni, hogy hogyan viszonyul hozzá. mindössze annyi történt, hogy sikerült most egyben kiszórni egy akkora pénzt nagyrészt értelmetlenül, ami megfelel négy évnyi eddigi párttámogatásnak.

@is: idén kivételesen ki fog derülni, hogy kinek melyik párt gyűjtött, mert ekkora pénzből profi médiakampányt lehet csinálni, ami nyilván illeszkedni fog a "gazda" üzeneteihez

@Endre Laczfi: az SMS a Seres Mária-féle párt, és ha a végén több jelöltje lesz 80-nál, akkor meg fogja kapni a 447 milliót, ezt azonban el kell költenie a kampány alatt kampányolásra, az elszámolás pedig majd nyilvános lesz utólag. simán zsebretenni tehát nem lehet, de természetesen a párt dönt arról, hogy hol hirdet, honnan vesz plakátot és PR-szolgáltatást, kitől bérel hangosítást, kivel csináltat reklámfilmet, hol rendez gyűlést és ott kik lesznek a fellépők. ha nagyon jóindulatúak vagyunk, akkor most előre megszerezheti ennyi pénzből sok mindenki jóindulatát, ami nagy segítség lesz a következő években (ez annyiban még jó példa, hogy ők egy működő párt amúgy). ha rosszindulatúak vagyunk (és számos noname formációnál muszáj, hogy azok legyünk), akkor hozzá kell tegyük, hogy csak a sajtóhirdetéseknél kellett piaci áron (előre közzétett listaáron) szerződni, azaz ha valaki tízmilliós reklámfilmet csináltat a haveri bt-vel, akkor megteheti. szóval akár még szabadon elosztható és költhető pénz is lehet a vége
alkotmányjogászok 2014.03.05 01:14:00
@Blogger Géza: az azért nem mindegy, a jelöltenkénti egymilliót nem kapták, annyit költhettek a sajátjukból. elvileg az összes eddigi kampány jelöltenként 1 millió forint volt, ami annyira nem így volt, hogy simán mert költeni bárki bármennyit, aztán meg behazudta a beszámolóba, hogy kampányköltség 176 millió.
nem, nem 3-4 jelölt lenne a demokrácia csúcsa, de több mint 30 jelölt sem az, pláne ha tudjuk, hogy soka n közülük csak a pénzért jöttek

@Endre Laczfi: ő már leadott mindent, úgyhogy neki nincs már dolga, csak drukkol, mint a háttértáncosok az Eurovízón a szavazás alatt. a hétfőn benyújtott ajánlóíveket a legtöbb egyéni választókerületben még ellenőrzi a választási bizottság, és ha mindent rendben talál, akkor lesznek a beadott ívek alapján még új jelöltek. az SMS-nek például jelenleg 29 ilyen folyamatban lévő ügye van, amivel az eddig bejegyzett 54 jelölt mellé pont meglehet a 80 jelölt, ahol belépne a következő támogatási sávba a párt
alkotmányjogászok 2014.03.04 13:44:39
@Sir Galahad: de, sajnos így van. nem 1%, hanem 2% a limit, de csak arra a pénzre vonatkozik, amivel az állam az egyéni választókerületi jelölt indulását támogatja. ahogy a cikkben is írtuk, a lista után járótámogatásnál nincs limit. forrás: 2013. évi LXXXVII. törvény az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről
A meredek törvényalkotási hibák még meredekebb kezeléséről szóló sorozatunk mai darabjában a tegnapi és a tegnapelőtti első (mert kettő volt) Magyar Közlöny intertextuális összefüggései között teszünk felkavaró utazást. Aki nem szereti az időgépes sci-fiket, az meg se…..
Úgy tűnik, a héten kiderül, hogy a paksi hitelfelvétellel kapcsolatban a kormánypártok milyen trükkel próbálják majd átugrani vagy megkerülni a saját adósságszabályukat, illetve blokkolni egy Paksról szóló népszavazást. Teljes sikerük mindenesetre egyik vonatkozásban sem…..
A hivatalos magyarázat szerint Simon Gábor úgy bukott le a 240 milliós titkos ausztriai bankszámlájával, hogy az osztrák pénzmosás elleni hatóság az osztrák bank adatai alapján kiszúrta, hogy ő egy magyar politikus. Éppen ez, vagyis az ügyfél "kiemelt közszereplő" minősége…..
Nagyon stílusosan, egy újabb, minden eddigi húzást alulmúló jogalkotási mélyponttal zárulhat a törvényhozási ciklus: egy tegnap elfogadott törvényről még tegnap kiderült, hogy január 1-jével hatályba léptetni nem lesz jó, így aztán a Balog emberminiszter által szintén még…..
Tegnap kijött az első, a választási kampányhoz kapcsolódó alkotmányjogi panaszt elbíráló alkotmánybírósági döntés, amit valószínűleg jó pár követ még a következő hónapokban. A kérelmező pártfogó ügyvédet szeretett volna kirendeltetni magának egy választási…..
A kormánypártok ugyan végül továbblapoztak egy oldalt a szótárban, és úgy döntöttek, hogy mégsem a regisztrációval, hanem a rezsicsökkentéssel nyerik meg a választást, de ettől még alapvető dolgok változtak meg a választási rendszerben. A Nemzeti Választási Iroda honlapján…..
alkotmányjogászok 2014.01.27 23:30:22
@Mr Neanderthal: pont arról szólna a poszt, hogy nem nagy macera. tíz boldog perc a valasztas.hu-n a bejelentkezés.
alkotmányjogászok 2014.01.28 16:05:37
@Mr Neanderthal: nem, ha jól látom, akkor ez teljes egészében a külföldön élők pakkja. akinek van magyarországi lakóhelye, annak ebből a pakkból kell a külképviseleti névjegyzékbe vételi kérelmet benyújtania:
kerelem.valasztas.hu/vareg/OrszaggyulesiValasztasok.xhtml?ftipus=3
Nyolc év alatt eljutottunk a 120 milliárdos csepeli szennyvíztisztító beruházástól a Miniszterelnökség zavarba ejtő víziója alapján megvalósuló Szabadság téri német megszállási emlékműig a hatósági ügymenet buktatóinak kikerülésére kitalált kiemelt…..
Az Alaptörvény 37. cikk (3) bekezdése szerint nem vállalhat a magyar állam olyan pénzügyi kötelezettséget, aminek eredményeként a GDP-arányos államadósság a 2013-ashoz képest növekedne. A tegnapi sajtóhírek szerint háromezer milliárd forintos hitelkeretről állapodott meg a…..
alkotmányjogászok 2014.01.16 11:16:23
@ha_az_életben: hát az Alaptörvény idézett rendelkezésébe, mi másba? :)

az, hogy a kétharmad maga is élhetetlenül szigorúnak találta (és a költségvetési tervezésnél nem tudta betartani) az alaptörvényi rendelkezést, így aztán azt a stabilitási törvényben maga is megsértette, nem javít a helyzeten, hanem a zavar súlyosságát jelzi.
alkotmányjogászok 2014.01.16 11:31:40
@ha_az_életben: nem mondod, hogy az a rejtett értelme az amúgy teljesen felesleges T) cikk (2) bekezdésnek, hogy az Alaptörvény ne legyen jogszabály. ez azért nagyon messzire vezet, például mindjárt általánosan kötelező magatartási szabályt se határozhat meg.
alkotmányjogászok 2014.01.16 12:17:13
@ha_az_életben: hát azt a grammatikai értelmezés szintjén meg, meg amúgy is csodálattal adózom annak, hogy az alkotmányszöveg tele van olyan pontosításokkal, amelyek a korábbi gyakorlat alapján is kezelhető, gyakran egyértelmű kérdéseket írtak túl. én mégis fontosabb kérdésnek tartom, hogy az alaptörvényben foglalt, kellően konkrét rendelkezések alkalmazhatóak-e közvetlenül, illetve megsértésüknek következménye az aktus érvénytelensége
A tankönyvpiaci törvény még a játékgépeseket elhajtó AB döntés alapján sincs rendben. A tankönyvpiaci államosítás legközelebbi előképe a ciklus gazdasági törvényhozásában a játékgépek betiltása volt: akkor sikerült legutóbb a versenypiac teljes megszüntetését és a…..