Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Szabó G. Ádám

30 bejegyzést írt és 36 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ha tényleg olyan jó ez a film, miért nem hallottam eddig róla? Peter Matthiessen lírai vénájú ex-CIA-ügynök, természettudós és író egyaránt büszkélkedhet fikciós (a magyarul is olvasható Titkos Tortuga, Shadow Country) és nonfiction (Blue Meridian, The Snow Leopard) munkákkal. 1965-ben publikálta…..
2024 első adásában már értékeltük a tavalyi évet, de külön a magyar filmekről és a sorozatokról nem esett szó. Ezt pótoljuk most ötös listák formájában, utána pedig arról a 20 filmről beszélünk, amit idén a legjobban várunk. Menetrend: 00:00 - A filmkritikusok megvesztegethetőségéről8:00 - 2023…..
A közösségi élmény fals, egyre inkább tőkések bankszámláját hizlaló ideájánál sokkal többet jelent, milyen impressziók születnek a pszichében. Tudat alatt, melyhez kisképernyőn és - álszentség nélkül valljuk be - kalózkodással sokkal hamarabb és korszerűbben lehet dörgölőzni. (Moziba csak akkor…..
Filmvilág blog Szexnegatív 2023.12.14 08:00:00
Lehetetlen figyelmen kívül hagyni az egyik legismertebb, meg nem valósult hollywoodi sci-fi-forgatókönyv gyártási körülményeit. Clair Noto valamikor a '70-es években, Ray Stark producer (Ilyenek voltunk) hívására vetette meg a lábát az Álomgyárban egy női James Bond-kaland szerzőjeként. Korábban -…..
Filmvilág blog Senki fiai 2023.09.11 11:52:50
"Everything starts like a knock at the door You don't know what it is but you know who it's for." (Kim Carnes: Room Enough for Two) Rajongóként és újságíróként is közel férkőzhetünk egy hírességhez. Tanácsos az illetőt szakmai kérdésekkel bombázni. Ha nincs is mindenre válasza, legalább…..
 Új adásunkban folytatunk egy sorozatot, befejezünk egy másikat, és elindítunk egy harmadikat. A Scorsese-életműben elértünk a Lidérces órákig (1985), a 90 éves Michael Caine pályájának ünneplését az 1972-es A mesterdetektívvel és 2007-es remake-jével zárjuk le, az augusztusban elhunyt William…..
Szabó G. Ádám 2023.08.29 11:21:35
Egészen káprázatos, hogyan aknázza vagy nem aknázza ki a '70-es Shaffer-színdarab tartalékait a két angolszász feldolgozás. Míg a Joseph Mankiewicz-féle adaptáció tetrális háttere dacára nemcsak fordulatos, hanem dinamikus, élő-lélegző, tényleg filmszerű krimi, addig a Branagh-változat (nem remake, újabb adaptáció, van brit-pakisztáni is) piszkosul fáradt, létidegen és homofób. Előbbinél óriási súllyal bír, ahogy az alulról felkapaszkodott (vö: Caine valódi előélete) Tindolini képes valóban túljárni az őt lekicsinylő Wyke (vö: Olivier respektusa) eszén, de szintén nem elhanyagolható, hogy a krimiíró is belebukik a saját önhittségébe, de a folyamatosan megalázott, státusza, olasz gyökerei, családi öröksége miatt névleg stigmatizált színész bizonyítási kényszere is délibáb, hiszen az életével fizet a fals győzelméért. Vagyis Mankiewicz első adaptációja a játékelméletből bontja ki a hatalom, a háború természetét, mely szerint csatában, játszódjon le nemzetek vagy egyének között, senki nem kerülhet ki győztesen, hiszen nép és személy is gyakran pitiáner okokból mennek egymásnak, így ügyes stratégák sem tudnak lenni, csak szánalmas figurák. Érdekes megfigyelni, hogy a krimikre vagy a whodunitokre máig mennyire jól tapad a játéknarratíva, ld.: Nyom, Bodies Bodies Bodies, Az üveghagyma, plusz maga a nyomozásszál is tökéletesen a kicsinyes hatalmi játszmák metaforájává avatható.

Hát igen... Branagh-nek alig jutott hely, a homoszexuális vonulat teljesen kidolgozatlan, semmiért ráerőltetett fordulat az egészre, csak a végig egyértelmű alá-fölérendeltséget illusztrálja, semmiféle szívfájdalom nincs itt, csak egy sértő, zéró kifutású ötlet az egész, amitől valóban még nagyobb katyvasz a megoldás. Maguk a színészek is fáradtan, fix kamerák előtt, színpadiasan, tévéjátékba illően beszélnek, mozognak, semmi cinematikus nincs bennük, holott ezt a látványvilág, Caine karizmája (Law-é sajnos nem), Pinter szkriptje, pláne egy modernizált generációs konfliktus vagy gender-analízis az előnyére fordíthatta volna.
Szabó G. Ádám 2023.08.29 11:31:04
@Szabó G. Ádám: Ui. Caine-t jobbnak tartom a '72-es szeretőszerepben (Olivier persze zseniális), hiszen az ottani cselekmény átgondoltsága miatt a játéka is belesimul az összképbe, míg a 2007-es adaptációban az ő és Jude Law alakítása is lelóg a kidolgozatlan nagy egészről.

Helyén van-e a krimiíró esze? Mivel egyik film sem elsősorban a nyomozásra összpontosít, hanem a jellemekre, ezért a suspension of disbelief megengedhetőbb a kirakósdarabok összeillesztésénél.
 Új adásunkban a nyár három legfontosabb bemutatóját elemezzük ki SPOILERESEN, Christopher Nolan életrajzi IMAX-filmjét (Oppenheimer), Greta Gerwig játékbaba-szatíráját (Barbie), és Tom Cruise legújabb akciómoziját (Misson Impossible 7.), illetve magát a „Barbenheimer” jelenséget is. A podcastből…..
A podcast új adásában előbb előrenézünk, aztán visszafelé. Kezdésnek elmondjuk, hogy melyik az a 20 film, amit a legjobban várunk idén, majd a tavalyi év legjobb sorozatélményeit listázzuk.  Résztvevők: Baski Sándor, Huber Zoltán, Pozsonyi Janka, Varga Dénes Menetrend:..
Napokkal később futott be a hír. Producere és barátja, Mike Kaplan tette közzé a másíthatatlan tényt. 2022. december 17-én, a 400-nál is kevesebb lakosú Durwestonban, szívelégtelenségben elhunyt a 90 éves, bristoli születésű Michael Tommy Hodges, akit az internet szalagcímei főleg az Öld meg…..
Értelmetlen szépíteni. Idén csak limitáltan állok a listarajongók rendelkezésére, ugyanis egy intenzívebb depressziós periódus és az ebből fakadó, chips- és csokifogyasztásban, üdítőhörpölésben realizálódó, némileg Marlon Brando édességfüggőségére (ld.: E dalra tanított anyám) emlékeztető…..
Michael Bay egy végletes eset. Mesterien rendez akciójelenetet, ugyanakkor szégyentelenül használja újra korábbi alkotásai snittjeit. Túltolt stílusa röhej és csodálat tárgyát egyaránt képezte. Jellemzően mikor kezdene megszépülni a róla kialakult kép belerondít egy szerencsétlen húzással. A nyár…..
Szabó G. Ádám 2022.05.20 22:58:37
@Lazók György: Meggyőződésem, hogy az Ál/Arc ostobaságai nyugati szemmel tűnnek annak, ugyanis Woo elég keményen átmentette a jóval melodramatikusabb, de egyúttal költői stílusát a heroic bloodshedekből, vagyis inkább érzésekkel nyűgöz le, nem a logikával (újabb keleti vonás, ld. szecsuáni opera), amit a magam részéről cseppet sem bánok a Moziban, mint audiovizuális kifejezési formában. Ott van még az eleve teátrálisabb keleti stílus, ami nem lesz rosszabb a harsánysága miatt, pláne, ha az Ál/Arc az összes többi amerikai Woo-filmmel ellentétben foglalkozik a drámával és a karakterekkel. Teljesen kiegészítik egymást, ellentétben pl. A felejtés bérével. Ráadásul, ha a hősies vérontásokkal (de említhetném a harcművészeti filmeket is) több rokon vonást mutató spagetti westernek emelkedett stílusát nem szidják, de Woo-ét igen, akkor az elég nagy képmutatás, ezért szerencsésebbnek tartom elismerni mindkettő erényeit.
Szabó G. Ádám 2022.05.23 10:11:23
@Lazók György: Pontosan mik a butaságai? Logikai bakik? A sztori? Mert azok sem lennének olyanok, amilyenek és reagálna rájuk (nagyrészt a közösségi média túlzásai miatt, ami az eltelt 25 évben szabályosan bekajáltatta és felnagyíttatta az olvasókkal, hogy az Ál/Arc buta és "hammy", plusz ha eltérsz ezektől a mesterséges kifejezésektől, kiközösítenek) úgy a közönség, ahogy, miszerint ez túlzás, ha el tudnák fogadni, hogy ami a Távol-Keleten elfogadott, az a hollywoodi filmek nézői szerint illogikus. Persze, világos, hogy a nyugat racionalista, a kelet spirituálisabb, de ez nem kellene, hogy kulturális intoleranciával párosuljon az előbbi fél oldaláról.
A konspirációs thrillerek kisebb reneszánszukat élték a '90-es években, ám ennek a korszaknak a filmjei már jóval kevésbé festettek nyomasztó képet, mint a két évtizeddel korábbiak. A zsáner feléledéséhez nagyban hozzájáruló John Grisham regényeiből készült alkotások elsősorban a szórakoztatásra…..
Szabó G. Ádám 2022.03.16 22:41:26
@Lazók György: Minden szemléletmód kérdése, így az üzenetet le is lehet tuszkolni a torkon vagy észrevétlenül, intelligensen adagolni. Nyilván az utóbbi szerencsésebb. Az előbbi komment annak szólt, hogy demokrata időkben, egy médiasztár elnökkel rémálomszerű politikai thrillereket készíteni teljesen értelmetlen, ha nincs pl. egy alkotmány lábbal tipró Nixon, aki nem egy ciklushoz tartozó feszültségfilmnek, noirnak szolgáltatott alapot a '70-es években.
Filmek a polcról Filmnapló 2021 2022.01.10 10:00:00
Nem szoktam filmnaplót vezetni, akkor se vitt rá a lélek, amikor még nagy divat volt, de tavaly úgy gondoltam, hogy kísérleti jelleggel belevágok. Mióta a Facebook keresztbe tett a blognak nem árasztottam el posztokkal az oldalt, ezért bizonyos szemszögből ez a szokás váltotta ki, hogy lejegyezzem…..
Szélsőséges erőszakábrázolás ironikus tálalásban, avagy balos mozi a legerőszakosabb módon. Jon Davison, a Robotzsaru executive producere így összegezte az egyszerre társadalomkritikus, ugyanakkor néha rajzfilmszerűen túlzó klasszikus politikai beágyazottságát. Noha viszonylag kevés rokon vonás…..
Gyermetegre hangolt viccelődéssel és szétkenődött masszaként irritáló CGI-ütközetekkel kiszippantották az utolsó levegőt is az általam nemrég szinte bálványozott Marvel Moziverzumból. Régi hősöm, James Bond hatodik Eon-iterációja szintén méltatlan, nézőbőgető közjátékként akasztotta szögre a Walther…..
Ez a poszt a harmadik része annak a sorozatnak, amiben a feltétel nélküli alapjövedelem (FNA) ellen felhozott érvekre próbálok válaszolni. Az első rész a FNA és a kommunizmus közötti három alapvető különbséget mutatja be, a második pedig arra a félreértésre hívja fel a figyelmet, hogy csak az lenne…..
Szabó G. Ádám 2021.10.21 09:10:48
@ArriMédesz: Látom, találtál magadnak valakit Deepblue Noir személyében, aki hozzád hasonlóan "no comment"-kategória.
Filmbook Nincs idő meghalni 2021.10.01 20:12:25
Régen volt egy mondás a Bond rajongók körében: “Nincs Bond film erények nélkül.” Aztán elkészült a Spectre. A Nincs idő meghalni pedig minden idők legrosszabb 007-es kalandjának az egyenesági folytatása. Amiben a főszereplő nem akart játszani. Ahonnan lelépett az eredeti rendező, az egyébként…..
Daniel Craig egy mázlista. Különleges helyzetből kezdhette el karrierjét James Bond szmokingjába bújva és úgy is fejezhette be. Első filmje, a Casino Royale az alapjairól indította újra a szériát, most pedig példátlan módon lezáró epizódot is kap. Az, hogy a Nincs idő meghalni a 25. Bond-film a…..
Szabó G. Ádám 2021.10.07 08:50:22
@ArriMédesz: Bemásolom ide is, csak hogy mindenki maga vonja le rólad a konzekvenciát.

""Kedves Geci Zoltán,
látom, felbaszta az agyad az írásom, te szánalmas abortuszmaradék. Bár folytál volna le a kanapén, miután kilövelltél apádból. Látszik, hogy tele vagy frusztrációval. Azt hiszem, jó irányba haladunk a cikksorozatunkkal, ha az ilyen ütnivaló gyökerekből előhozzuk az állatot. Bizony, bizony, ez is csak azt mutatja, hogy van abban valami, amit pezdegetünk. Na menj, kapd be keresztbe a munkaeszközt, te utolsó, büdös, mocskos tahó.
ja, és most letiltalak a kankós kurva anyádba, hogy azt a gusztustalan pondró pofádat se lássam többé itt, te szánalmas patkány"

2015. november 6., 02. 31.
Szabó G. Ádám 2021.10.07 08:58:27
@Lazók György: Nem, nem, haladj csak az életművével, helyesebben térj vissza a forráshoz, a már említett 2009-es Sin Nombréhez. Latin-amerikai gyerekek utazásáról szóló gengszterdráma, ha még nem láttál hasonlót, tegyél vele egy próbát, mert ha esetleg még távol is állna tőled, legalább más lesz.

"A True Detective vége nekem akkora csalódás volt, hogy eszembe nem volt újranézni az elmúlt hét évben."

Keblemre. Iszonyatosan giccesnek tartom azt a megoldást is, vagyis megint nem a "Mi?"-nek, hanem a "Hogyan?"-nak kellene számítania bármilyen filmben.

A befejezetlen szkriptekről nem tudtam, de persze, mondasz valamit, viszont az 2018. szeptembere, vagyis a Danny Boyle-t váltó Fukunaga szerződtetése óta világos, hogy csak kutyafuttában ültették be a rendezői székbe. Van valami midcultos csávó, oszt' jóvan', gondolták Broccoliék.
Szabó G. Ádám 2021.10.07 18:22:41
@ArriMédesz: Nem igazán értem, mi értelme volt a nevem kapcsán előhozni a Dogmant, majd úgy a nevemen szólítanod, hogy előtte sohasem találkoztunk és számomra vadidegen vagy (hacsak pár éve meg nem sértettelek és ezt azóta sem tudod lenyelni). Úgy gondolom, ez meglehetősen zavaros, sőt, unintelligens hozzáállás. Az említett címet/ cikket régebben írtam és bocs, de ha nem is évek, hosszabb idő eltelhetett, de ez még végképp nem magyarázza az ellenem irányuló, láthatóan személyes, összefüggéstelen dühösködésen alapuló indulataidat.

Sajnálom, de tényleg nem értelek sem téged, sem a viselkedésedet, bevallom, nem is szeretném. Nyugodtan légy ironikus vagy gondolj, amit szeretnél, a továbbiakban nincs miről beszélnünk. Viszlát.
Látszólag egyszerű kérdések, érdeklődőek, „igazi” párbeszéd indítók. De valóban olyan téma, amivel bárkit, bármikor letámadhatunk? Aligha. Van az a tárgykör, amellyel bármilyen közel is állunk valakihez, igencsak nagy zűrzavart lehet kelteni. Update! Ezt nem tudom megmagyarázni, de tényleg tudat…..
Szabó G. Ádám 2021.10.07 11:23:25
@ArriMédesz: "... ez már csak egy trolltanya"

Pont _te_ beszélsz, miután az összes oldalra csak trollkodni jársz? Ne röhögtess még jobban.
Nem utoljára találkozunk a karakterrel...
Szabó G. Ádám 2021.10.07 11:20:35
@ArriMédesz: "... és hát a külseje is olyan amilyen"

:D Igaz, hogy a színészi játék nem a külső megítéléséről szól, de oké. Nem baj, végül is csak a fröcsögésig tudsz eljutni.
Az Ian Fleming írásaiban népszerűvé vált úri kémet a '60-as évek óta számos különböző egyéniségű színész testesítette meg a mozivásznon, akiket aztán egy életre elkísértek azok az évek, melyeket a 007-es ügynök bőrében töltöttek. A franchise történetének évtizedei alatt Connerytől Brosnanig alaposan…..
Szabó G. Ádám 2021.01.18 22:43:48
Lazenby 2 éve Miskolcra jött, de a CineFesten jócskán beigazolta, amit az öreg Cubby vagy Diana Rigg is gondoltak róla. 50 (!) év elteltével egy hangyányit sem gondolkodott rajta, talán nem ő szúrt-e el valamit, helyesebben, szerintem nagyon is tudta, csak könnyebb volt a megkeseredettségét lazasággal palástoló vénembert játszani. Csak dumált és dumált a mesterkurzuson, majd az életműátadáson is, az egész show kizárólag róla szólhatott. Kérdést elvétve sikerült feltenni neki, a díjátadó ceremónia formaságait pedig nagy ívben leszarta és tönkretette. Ugyanezzel állította magát a földbe '69-ben, de már a forgatáson is (lányok szidalmazása, Rigg sírva fakasztása és trágár leugatása, három sofőr elijesztése, az öltöztető majdnem ökölcsapásig fajuló kikészítése, nagyobb lakosztályok, limuzinok követelése, aranyóra lekényszerítése másról - mind itt van: www.ajb007.co.uk/topic/28328/diana-riggs-letter-to-george-lazeny/). Olyan benyomást tett rám, mint egy tetszőleges külvárosi kocsma össze-vissza magyarázó, alkesz vénembere, plusz még az időmet is rabolta, úgy kellett lelépnem az ún. mesterkurzusáról (aminek az elején még az autogramjáért kuncsorgó hazai rajongókat is elhessegette), hogy elérjek egy villamost, ami a vonatomhoz szállít.

Elismert magyar színésznek vagy akár celebnek tökéletes lenne ezzel a viselkedéssel, teljesen következmények nélkül hagynák. A briteknél viszont működtek a fékek és az ellensúlyok.
Szabó G. Ádám 2021.01.23 22:47:49
@Ződ2000: A DAD eleje Bond elárulásával és kínzásával fantasztikus, az egész széria legjobb és bátrabb pillanatainak egyike, de aztán... 12 éve agyalok azon, milyen lenne egy olyan Bond-hattyúdal, ami a jubileumi kaland sztoriját az első 30 perc hangulatában vinné tovább. Fleming rajongói szerintem visítva ugyan, de fel tudnák fedezni az értékeit, az unortodox nézők pláne, csak ők elég kevesen vannak, de a moziszéria rajongói, akik popcornnal és kólával ülnek be az aktuális 007-filmre, tuti utálnák. Mintha látnák Az utolsó Jediket és fújolnának. Sőt, amiben én gondolkodom, arra nemhogy 200, de 100 milliót sem adna az EON. Olyanoknak készül(get)ne fejben, akik a szadomodernista drámákat, a revizionista műfajfilmeket imádják, a Melville-féle A szamuráj az egyik kedvencük, betéve ismerik Mike Hodges gengszterdrámáit és a legdepresszívebb hangulatú mozik jelentik számukra a film varázsát. Pl. amikor egy Heli vagy egy Dogman jön ki. Van olyan, aki ezeket nézte a plázaközönségben? Nope. Ja, és olyan színészek lennének benne, mint Arno Frisch, Josephine Japy és Mikkel Folsgaard. Kik ők, ugye. Bond utolsó küldetése, az általa képviselt ideák eltűnése, az egész világ halála lennének a központi témák. Bevertem az utolsó koporsószöget, ugyanis ez ma senkit nem érdekel a mainstreamben.
Szabó G. Ádám 2021.10.07 08:27:32
@ArriMédesz: "a többség nem elmebeteg"

:D :D :D Ők nem, de te igen. Évek múlva is visszajárni hozzám vélt vagy valós sérelmekért pedig elég szánalmas. Fordulj szakemberhez.
  Nyáladzó, kiszolgáltatott gyerek: 1970-ben egy kislány, a majdnem 3 dekáddal később jegyzett szkriptben egy Brecken nevű 8 éves fiú. És hallani egy karakterről, aki üvegekben tárolja az eltávolított belső szerveit. Pusztán ezek a kis motívumok szövik össze Cronenberg némafilmként,…..
1 év, 8 adás, 527 film és 1313 percnyi adásidő után eljött az évtizedösszegző sorozatunk fináléja, amelyben elmondjuk, melyik volt szerintünk az évtized legjobb 10 filmje. (Az egyéni listákat később, itt blogon külön is közöljük.) A podcastsorozatban szembesítettük magunkat a korabeli…..
She Dies Tomorrow SXSW-premiernek indult, 2020 Black Hole-ja és Mirrorja lett belőle. Orvosi ridegségű mumblecore-tétel, a kommunikációs zavar és az egyszerre megvilágosító, felkavaró haláltudat értő, stroboszkóp-vizualitású áttekintése. Vitalina Varela Első costázó vagyok, de úgy érzem, gyönyörű…..
Martin Scorsese véleménycikket közölt a The New York Timesban. Ezt fordítottuk le (majdnem) szó szerint. Kapcsolódó podcastunk: Scorsese vs Marvel  Az Empire magazin kikérte a véleményem a Marvel-filmekről. Válaszoltam. Azt feleltem, hogy megpróbáltam végignézni néhányat, de nem nekem valóak, és…..
Szabó G. Ádám 2020.09.29 12:30:29
@Dan da Man: :)

A helyedben óvatosabban bánnék az árnyalt kifejezésmód vagy a tolerancia vélelmezésével, ugyanis, ha jól emlékszem, épp te voltál az, aki _tényként_ kezeli az érzésalapúan működő színészi játék milyenségét. Itt jegyezném meg, hogy egy nézőnek ehhez nem is kell értenie, neki a látottak egyéni feldolgozása a célja, semmi más. Ha már tolerancia, nem pedig diktátum.

Egyébként - lassan egy év távlatából - ott hibádzik az egész, hogy mindenki valamelyik táborhoz próbál(t) tartozni, de azt alig vagy talán senki nem ismeri el, hogy Marvelt és Tarr Bélát, nem szólva a midcultról, netán a trashről EGYSZERRE is lehet fogyasztani, sőt, kedvelni. Tolerancia.