Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Tankönyvesblog

24 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Elemzésünk befejező része.   142. o. Az erő fogalmának bevezetése Nem irigyeljük a szerzőket. Az erő definiálása az iskolai mechanika tanítás legproblematikusabb kérdése, és ezt a problémát a szerzőknek ráadásul szakiskolások számára írott könyvben kellett megoldaniuk.…..
141. o. Rakétahajtás Itt ez szerepel: Útja során [a rakéta] több fokozatot, azaz további tömeget is elhagy. Ezért a lendülete csak úgy maradhat meg (tömeg · sebesség állandó), ha – a fokozat sebességével ellentétes irányú – sebessége megnő.   Az egész rendszer,…..
Elemzésünket folytatjuk.   140. o. A lendület megmaradása Ügyes húzás, hogy a könyv a nehézségeket megpróbálja úgy elkerülni, hogy kimondja, egy test lendületét belső erők nem tudják megváltoztatni. A baj csak az, hogy ilyesmit az egymástól elkülönülő testekből álló…..
Elemzésünket folytatjuk.    140. o. a tömeg „definíciója” A tömeg definíciójának lényege a könyv szerint: „…a mennyiség a tehetetlen tömeg. Jele: m”. Az „egyszerűbb” tankönyvekben általánossá vált az a megoldás, hogy a mennyiségeket valamilyen szemléletes…..
Elemzésünk folytatódik. 138. o. „Állandóság és változás” legeleje Ezt a döbbenetes mondatot olvashatjuk itt: „Nemcsak elmozdulásnak lehet sebessége”. A könyv az elmozdulást egy vektorként definiálta, egy vektornak nincs sebessége. Sebességük a tömegpontoknak…..
Sorozatunk folytatódik. 135. o. A Nap és a Hold távolsága a Földtől Alapvetően jó ez a leírás, azonban a sok információ, valamint feladat között elveszett egy fontos momentum: végül is sem a könyvben nincs leírva, sem a tanulók számára feladatként megfogalmazva nem szerepel…..
Elemzésünk folytatódik 133. o. a gyorsulásról Az itt szereplő bevezető magyarázat fékúttal kapcsolatos része helytelen: „Ha egy autó gyorsul, akkor időegység alatt egyre nagyobb és nagyobb utat tesz meg. Lassulásnál éppen fordítva, időegységek alatt egyre kisebb utakat tesz…..
Elemzésünk folytatódik. 133. o. Átlagsebesség „Mivel általában a testek nem egyenletesen mozognak, ezért a mozgásukat jobban jellemzi az átlagsebesség.” Minél jobban? A sebesség az itteni definíciójával nem jellemezheti a nem egyenletesen mozgókat, hiszen az csak az egyenes…..
Elemzésünk folytatódik 132. o. A sebesség „A mozgást gyorsasága és iránya, vagyis a sebesség is jellemzi. A sebesség lehet állandó vagy változó. A sebesség az elmozdulás és az idő hányadosa”. Ha a sebesség lehet változó is, akkor az itt leírt definíció nem állja meg a…..
Elemzésünket folytatjuk.   132. o. A mozgás jellemzése cím alatt A mozgást jellemzi az a pálya, amelyen a test mozog. Ez lehet egyenes, például a leejtett tárgy függőlegesen esik, vagy görbe mint például az elhajított tárgy útja. Ha a pálya körbeér, akkor lehetséges, hogy a…..
Elemzésünket folytatjuk 132. o. 3.2. bevezető szövege Itt ez áll: Arról a testről mondjuk, hogy mozog, amely a helyét vagy kiterjedt test esetén a helyzetét változtatja. Ezért a mozgás leírásához meg kell adnunk az eredeti helyre és a megváltozott helyre jellemző adatokat.…..
130-131. oldalak fordulója, a jelenségek okáról Arisztotelész okokkal kapcsolatos magyarázatát itt citálni rendkívül problematikus. A tanulók döntő többsége számára a fogalmak furcsák, érthetetlenek lesznek, ráadásul a ható ok fogalma még csak magyarázatot sem kap, illetve…..
Tovább folytatjuk a könyvek részletes elemzését.  130. o. Honnan ered a természetről nyert tudásunk? A szöveg egy rigorózus induktív-empirista megközelítés alapján íródott. Természetesen ez lehet egy opció, csakhogy már elég régóta ellentmond a megismerésről alkotott…..
 A környezetismeret tankönyv elemzése befejeződik.   49. o. 5. és 6. feladat Itt egy térképről le kell olvasni, hogy Peti milyen utakon, utcákon át jut el otthonról az iskolába. Kicsit furcsa, hogy ezen a térképen egy utcának három neve, egy másiknak két neve is van, de…..
Elemzésünk folytatódik   38. o. 1. feladat A feladat rákérdez, hogy milyen az időjárás ősszel, és arra kéri a gyerekeket, hogy ezt a kérdést időjárási megfigyeléseikre alapozott táblázat adatai alapján válaszolják meg. Nyilván a fentebb már kritizált, a 36. oldalon…..
Elemzésünk folytatódik. 36. o. 2. feladat A gyerekek mérőedény, szélforgó valamint hőmérő kihelyezésével időjárási megfigyeléseket végeznek az itt leírt feladat szerint. Vajon mi a célja ennek a megfigyelésnek? Ez nem derül ki. A természettudományos gondolkodásra már…..
Az elemzésünk folytatódik. 17. o. 4. és 5. feladatok Tipikus példa arra, hogy a könyv valójában egy feladatgyűjtemény. Itt egyrészt a csírafejlődés szakaszait kell megnevezni, másrészt meg kell mondani, hogy a különböző fázisokban mire van szüksége a fejlődő…..
Tankönyves Tankönyves blog 2014.09.02 07:50:57
Tankönyveink milyensége mindenkit érint, de szinte senkit sem érdekel. Pedig fontos, hogy miből tanulnak gyermekeink, miből tanítanak pedagógusaink. Fontos, hogy korszerűek és jók legyen e könyvek, mert csak így lehet a tudást hatékonyan átadni. Folyamatosan vizsgáljuk…..
5. o. Előszó kezdete Rögtön az első mondat: „A környezetismeret tantárgy sok érdekességet tartogat számotokra!”. Vajon miért van felkiáltójel a mondat végén? Majd azonnal a második mondat: „Tanóráin megismeritek a természet törvényeit, az élet jellemzőit”. Az…..
A tankönyvről általában   1. A tankönyv gyakorlatilag képekkel segített feladatokból épül fel. Hogyan lehet vajon használni? A leginkább az képzelhető el, hogy kezdetben a tanító olvassa fel a gyerekeknek a feladatok szövegét, vagy fogalmazza meg önállóan azokat, később…..
Letölthető tankönyvek A kísérleti tankönyvek letölthetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapjáról. Böngésszen mindenki bátran. Ha már forgalomban lévő tankönyvekkel kapcsolatban van valakinek észrevétele, azt is szívesen fogadjuk, hiszen célunk,hogy jobb…..
Szerintem ehhez nem kell sokat hozzá tenni. Utoljára az 50-es években lehetett ilyen egy tankönyv. (rodalmi ikerkönyvek 7. Tóth Krisztina—Valaczka András Nemzeti Tankönyvkiadó) ..
A 6. évfolyam matematika tankönyvének borítója igazi ínyencség a "hogyan rontsunk el egy tankönyvborítót" kategóriában.  Egyrészt egyértelműen sugallja a matematika vélt nemtudásának női sztereotípiáját, másrészt nehezen lehet elképzelni azt is, hogy bárkit motiválna. …..
Olvasóinktól kaptuk. Feladat a nyolcadikos történelem tankönyvből. Mi lehet a megoldás? ..