Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Thomas a laprugós

50 bejegyzést írt és 201 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Máris azzal kezdeném, hogy ebben a formában a cím nem igaz, ugyanis nem fogom ötezer Ikarusnak a történetét bemutatni. Ehelyett arról lesz szó, hogy jutottam el oda, hogy most már ötezernél is több Ikarusról van fotóm, és miért is nagy dolog ez...
Thomas a laprugós 2021.04.01 13:24:36
Köszönöm az elmúlt másfél évtized dokumentálását, főleg a Bécsi úti fotókat - arrafelé időnként én is utaztam, utólag izgalmas visszanézni, hogyan változott a környék, és a járműállomány arrafelé. Én szívesen olvasom az újabb beszámolókat is, melyekben kevesebb a különlegesség - viszont informatív. Ha évente pár ilyet összehozol, annak szerintem sokan örülnek, meg te sem szakadsz el teljesen a hobbitól.

Én szisztematikusan sosem gyűjtöttem a rendszámokat. Bár fotóztam is, de jobban érdekelt hogy beutazzak egy útvonalat, vagy utazzak egy bizonyos kocsival. És tettem a napos-ajtós beállítás követelményére. :)) Azon tűnődöm, ebben a fotózásban talán az a jó, hogy sok képnek (illetve, el nem készült képnek) van egy története. Eléggé kispályásnak érzem magam, mikor arra gondolok, hogy pár évvel ezelőtt, a balatonhenyei kocsma teraszán, túra közben megpihenve, nem volt kedvem 100 métert lesétálni a buszmegállóig (á, hétvégén úgysem jöhet semmi érdekes kocsi...aztán persze már csak a hátát láttam egy 266-osnak). Ez nekem egy elszalasztott lehetőség maradt, de elég messze van a 100 km autózás dilemmájától... :) Jó, fél évvel azelőtt viszont cserébe megvolt az a mázli, hogy pár héttel a selejtezése előtt utazhattam az AAT-389-essel - a sötétből előbukkanó rendszám láttán (melyre egyáltalán nem számítottam), nem volt akkor nálam boldogabb ember Szelestén. :)

Nagyon átéreztem a gyöngyösi képnél a bosszúságot: Fiatalabbként nekem az újabb járművek voltak az érdekesek, és mire rájöttem volna, hogy érdemes lekapni a régieket, vagy menni velük egy kört, addigra már nem lehetett. (Pl. fordultunk egyet 2004 nyarán Zsámbékra, mikor jöttek a vonalra a Nabik. Annak rendje-módja szerint a Széna téren le is fotóztam a gépet indulás előtt, de évekig fel sem tűnt a háttérben az a 266-os, ami Vérteses színekben szintén indulásra várt. Megkockáztatom, lehet még nem is tudatosult, hogy egy 260-astól eltérő típust látok...).

A távolabbi helyek felfedezéséhez a 2007-es vasútmegszüntetések adták meg nekem az első lökést, de mire az országos vasúthálózat beutazásán túl lettem volna (ezzel kezdtem), hogy utána áttérjek jobban a buszokra is, addigra azért az Ikarusok már elkezdtek fogyatkozni - legalábbis a 250-256-266-osok már mindenképpen.
Hova megy ez a vonat? Eger elesett 2019.01.24 09:56:21
Ha Eger elesik, utána nem állhat meg se Miskolc, se Kassa. Az apró várakat lerázza a török, mint a diót. - olvashattuk annak idején Gárdonyi híres regényében, az Egri csillagokban. Akkor sikerült megvédeni a töröktől, most a vasút éppen elveszíteni akarja, egy tíz hónapos vágányzár keretében...
A belföldi vasúti menetrend aktuális változásairól társblogunk részletesen is írt. Apróbb módosítások vannak csak (e sorok szerzőjének szinte csak a pápai gyorsok utolsó maradékának szomorú eltűnése keltette fel a figyelmét), az igazán izgalmas dolgok, mint a Gödöllő környéki teljes kizárás, a pécsi…..
Magyarországon viszonylag kevéssé ismert az éjszakai vonatközlekedés, nálunk ugyanis kevés éjszakai vonat jár, azok is kizárólag nemzetközi forgalomban, ami ma már, a fapados repülők, és a filléres buszok korában egyre inkább rétegműfajnak számít. Így a legtöbben, akik egyáltalán ismerik is ezt a…..
A „nagy hírt” már mindenki ismerte több hónapja, először csak a „zuhanyhíradó” forrásaiból, majd hivatalos közleményekből is megismerve: kilenc menetrendi évad után újra megszűnt a közvetlen éjszakai vonat Budapest és Berlin között. Szerzőink többsége ugyan kifejezetten szereti felkeresni mind a…..
Thomas a laprugós 2017.12.27 16:15:51
@dvcampro:
Átalakult a célközönség, az tény, de szerintem kicsit összetettebb a háttér. Akinek a pénz kevésbé számít, az ki fog fizetni egy drágább repülőjegyet valahová, vagy egy éjszakai szállást a célállomásán, ahová megérkezik. Ha vonattal utazik is addig, akkor a nagysebességű hálózatokon sokkal gyorsabban tud közlekedni - tehát nem is csak arról van szó, hogy a repülő mennyivel gyorsabb. Aki ezt nem teheti meg, buszozik - az éjszakai távolsági buszok egész Európában jó kihasználtsággal futnak, nem véletlenül. Az én igényem az lenne, hogy a rendszer mozduljon olyan irányba, hogy kialakuljon egy "plackart" jellegű (hálótermes) olcsó osztály az itteni éjjeli vonatokon is, melynek ára versenyképes a buszéval. De ugyanígy el tudom fogadni, ha valakinek a jövőkép pedig az, hogy az alvószékes, vagy 6 ágyas kusettek kopjanak ki lassan, és cél a kevesebb járat, kevesebb férőhellyel, magasabb árkategóriában. És a legszebb, hogy bármelyik stratégiát is választják, ahhoz hosszú időtávra gondolkodva kéne kocsit biztosítani...
Aki a napokban keresi fel a magyar állami vasúttársaság személyszállítási részlegének honlapját, hogy ott Start Klub kártyájának megújításáról, vagy éppen első megvásárlásáról gondoskodhasson, az alábbi üzenettel találja szembe magát:  Tisztelt Utasaink! Az 50%-os kedvezményt biztosító START KLUB…..
Thomas a laprugós 2017.09.27 12:26:25
@¿Qué tapas hay?:
Adófizetői megközelíttéssel írtuk...de hát az olvasóink nagy része nem ilyen szemszögből nézné?
Thomas a laprugós 2017.09.27 12:30:50
@vanek ur:
A záró mondatban mi is utaltunk arra: az egész toporgás ezen a díjszabási téren ott kezdődik, hogy a szociálpolitikai kedvezmények átalakításához nincs akarat, bátorság.
Thomas a laprugós 2017.12.14 12:56:52
@eßemfaßom meg áll:
Mi ennek természetesen nagyon örülünk. :) És szeretnénk azt gondolni, hogy ha egy pici részünk is volt abban hogy ezt a változtatást nem lépték meg, akkor már érdemes volt megírnunk. Ha úgy látod, a korrektség kedvéért egy sorban oda kellene írnunk hogy "visszavonva", az megoldható, bár visszatekintve az elmúlt évek írásaira, jellemzően nem nyúltunk egyikhez sem utólag.
Noha az elmúlt években inkább azért kárhoztatták állami személyszállító vasúttársaságunkat, mert az utolsó pillanatig sem nagyon lehetett tudni róla, hogy mi is fog változni, idén már elég hamar ismertté vált, hogy jó néhány vonattal, közvetlen kocsival és komfortszinttel…..
Thomas a laprugós 2017.12.08 14:11:58
@cradbox: Azokon az útvonalakon, ahová vonattal menni Magyarországról viszonylag kevés átszállással lehetséges, és nem jelentenek fél napnál hosszabb utat, pont azért élhetnek meg mert a közúti eljutásnál nem feltétlenül gyorsabb (célozzuk meg pl. Sziléziát, Zürichet), és minél kevésbé a főirányt használod, annál nehezebb megfelelő repülőjáratot találni, és ami van, annak meg az árazása lehet versenyképtelen. A berlini vonat elesett, többek között mert repülővel könnyen oda lehet jutni. Na de mondjuk Drezda, vagy az Elba-vidék? Oda is biztos hogy repülővel vágnál neki az útnak Prágáig vagy Berlinig, vagy személygépkocsival végignyomnád egyedül (meg lehet csinálni persze, de ha lehet inkább nem)?
Thomas a laprugós 2017.12.09 20:25:51
@lüke: Az éjszakai vonat hiányára gondoltam a Brenneren.
Gyakran merül fel a kérdés: busz vagy vonat? Az ország sok részében az elmúlt években a vasúti menetidők növekedése a vasúttól a busz irányába terelt számos olyan utast, akik korábban vonatoztak. Ez főleg olyan viszonylatokon történhetett meg, ahol bizonyos úti célokat illetően mindkét fajta…..
Thomas a laprugós 2017.12.07 17:55:11
@Samott:
Ez nem igazi verseny. Hanem a fejnél pillanatnyi érdekek és elképzelések nyomán hol a busz, hol a vasút kerül előtérbe, változóan elfogadható indokokkal. Jelen esetben, egy EU-s pénzből felújított vasútvonalon, melyet a Balaton térségében az év nagyobb részében bajos lenne konstans busszal üzemeltetni, nem látom indokolhatónak a kínálat bővítését. És a fő problémám egyébként pont az, hogy ha egyszer megéljük, és tényleg jön a piaci verseny magánszolgáltatókkal belföldön is, akkor azok mellett hogy fog viselkedni ez a megrendelői oldal? Majd ugyanúgy szórakozik a megmaradt járatok osztogatásával, míg érdeklődés hiányában csak kevéske marad belőlük, mi meg azt fogjuk fizetni? Vagy bedobják a gyeplőt a lovak közé, aztán pár év múlva ott leszünk, hogy a régi cégek elhaltak, és a magánszolgáltató megcsinálta a profitját, de egységes, könnyen hozzáférhető közlekedési rendszer csak nem alakult ki?
Az egy napos lembergi városnézést követő reggelen ismét vonatra pattantunk, hogy hazafelé vegyük az irányt. Visszaútra nem ugyanazt az utat választottuk, hanem – hogy lássunk más tájat is – az Uzsoki-hágó felé kerültünk. Ez 4 és fél óra "elektricskázást" jelentett Szjankiig, a vízválasztón lévő…..
Thomas a laprugós 2017.03.29 12:46:00
@v2peti: Pedig nincsen. Nekem munka volt már másnap, így Debrecenben elköszönve a többiektől kivártam a még éjszaka induló első vonatot Budapest felé, és azzal reggel hatra meg is érkeztem a Nyugatiba.
Az előző részben eljutottunk Bátyuig, ahol felszálltunk az Ungvár-Kijev vonatra. Jegyünket még otthon meg tudtuk venni (pontosabban a szláv nyelvekkel jobban boldoguló Ellátott utas blogtársunk tette meg nekünk ezt a szívességet), mivel az UZ meglepően fejlett ezen a téren: a kiválasztott…..
Thomas a laprugós 2017.03.22 12:17:50
@George52: Köszönjük a pontosítást, javítjuk.
Immáron több, mint egy hete túlestünk az évente esedékes országos menetrendváltozáson. A múlttal, a friss élményekkel, és a nemzetközi útvonalakkal kapcsolatos bejegyzésünket még eggyel egészítjük most ki (ígérjük, jövő ilyenkorig aztán hanyagoljuk a menetrendváltozás…..
Thomas a laprugós 2012.12.18 12:09:32
@VT22:
"a volánnak sokkal nagyobb beleszólása van a saját járatszámába"

Igen, viszont összvállalati szinten messze nincs olyan bőkezű veszteségtérítés az állambácsi részéről, mint a vasút esetében. Tehát: igazából ott se nagy a mozgástér

A koncentráltságra vonatkozó megjegyzéssel egyetértek, tulajdonképpen az aránnyal is, bár ott ezt a "pár százas levonást" minden évben eljátsszák...

"amíg egy Tamásiban lakó buszsofőr hazaviheti éjszakára a buszt és ezt a volán képes eladni az RKI/állam felé közszolgáltatásként"

Sajnos ez sem mindig igaz. Nem tudom a konkrét helyszínt, valahol Lenti környékén volt (van?) olyan, hogy egy vasárnapi mentesítőre beálló kocsi gyakorlatilag egy kis környékbeli faluból indul, de odáig rezsiben megy, nem lehet megrendelni közszolgáltatásnak. A cégek azért félnek egyébként ezek meghirdetésétől nagyon, mert onnantól - ha mondjuk elköltözik a buszvezető, az nem hivatkozási alap a járat leállítására.

Köszönöm neked is az észrevételeket.
Thomas a laprugós 2012.12.19 08:30:52
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Milyen mostanában a közúti forgalom Budakeszinél? Kérdezhetném úgy is: mondjuk a perbáli járatnak mennyi ideig tart reggel 7 körül eljutnia a település elejét jelző táblától a budapesti határig?
2016. májusának egyik hétvégéjén gondoltunk egyet, és északkelet felé vettük az irányt, hogy elhagyjuk a normál nyomtávot és kicsit a komfortzónánkat is. Tudjuk, hogy Ukrajnában háború dúl, igaz, az ország másik végében, ami innen körülbelül 1000 km-re van, és a nyugati végeken ebből inkább csak a…..
Thomas a laprugós 2017.02.14 12:53:23
@ruba: Megszólítva érzem magam, mert a megjegyzést melyre az első mondatodban utalsz, én biggyesztettem bele. Pont olyan szándékkal, mert a határátlépés esetében normálisnak vettem a bonyolultabb ügymenetet, hiszen nem schengeni határ, és egyéb tényezők is közrejátszanak. Első ukrán utam volt, így valóban nincs még összehasonlítási alapom - ebből adódóan lehet hogy hiba volt a "kiszámíthatatlan" jelzőt használni, de az is lehet hogy csak a jó szót nem találom. Nem feltétlenül gördülékenynek mondjam inkább? Végig volt egy olyan érzésem, hogy átkelőhelytől/átkelő személyétől függően lehet más a bánásmód (esetünkben egyébként még ha visszafelé lassú is, de minden más tekintetben korrekt volt). Te (jópár kelet-európai tekergéssel a hátad mögött), úgy tapasztalod hogy a baksisos, apróságokon kötözködős idők jórészt már a múltat jelentik az ukrán határokon?
Nyár végén még nem tudtuk, felkerekedünk-e még újabb buszozásra, vagy a 266-os típustól, mely több mint két éve már hívószó egy kisebb közösség számára, ha fotóstúráról van szó, végleg elbúcsúzunk. Nos, a típus megérte közforgalomban az idei évet, de már csak néhány salgótarjáni, miskolci,…..
A magyar vasúti személyszállítás kocsihiányának fenyegető nagyságát már megbecsültük, ezután okait és később következményeit is vizsgáltuk. Ma óvatos ötleteket gyűjtünk a kitörési lehetőségekre, ugyan a végleges megoldáshoz nem kell nagy fantázia, mutatunk néhány üzemeltetésre és az utasok…..
Thomas a laprugós 2016.09.26 09:21:50
@laci_52: @cradbox:
Nem figyeltetek egy fő tanulságra, miközben egyetértetek: lehet az élettartama a kocsinak 50+ év, de ahhoz rendszeresen kellett volna komolyabb karbantartásokra küldeni, illetve átgondolt, az eszköz felhasználásához illeszkedő újításokat eszközölni rajta, hogy valóban lehessen ennyi ideig is használni. A jelenlegi kocsipark nagy része ilyen felújításra már sajnos alkalmatlan.
Augusztus utolsó hétvégéje. Korai kelés, fényképezőgép a táskába, irány a Keleti, hatkor az 5200-as számú vonatba sorozott "Lange Schlieren" kocsi kigördül a peron mellől. Irány ismét Borsod-Abaúj-Zemplén megye, hogy talán utoljára, immár hatodik alkalommal, adjunk még egy kicsit a laprugós…..
Már legendává torzult, túljátsszák, elkoptatják, pedig ma is élő vasúti szakember létező szavajárása az, amikor meghall egy menetrendi vagy szolgáltatásfejlesztési ötletet, akkor kezét a hasán összekulcsolja, tekintetét az égre emeli, nagy levegőt vesz, és félig lemondóan, félig ingerülten leheli ki…..
Thomas a laprugós 2016.09.06 17:09:56
@Division: A GYSEV-nél egészen pár évvel ezelőttig húzták, nem?
Blogunk az elmúlt másfél évben négy alkalommal is tudósított Borsod-Abaúj-Zemplén megyei buszfotós kirándulásokról, ahol öreg Ikarusokkal utazva mutattuk be a megye arcait, az eldugott falvaktól az ipari környezetig, hegyen-völgyön át. A túrasorozat nem ért véget, de kicsit talán én is kezdtem magam…..
Mindig is a neoliberális gazdaságtan hazai fellegvárának tartották, így nem véletlen, hogy a 2010-es kormányváltás után mindvégig szúrta a Fidesz szemét a Budapesti Corvinus Egyetem. 2011-12 tájékán már tették kísérletet arra, hogy jelentősen csorbítsák az egyetem…..
Nemrég látott napvilágot a hír, miszerint a Volán kapja a metrópótlás lehetőségét, mely minőségi változást hozhat a fővárosiak életében, olyannyira, hogy talán a metrót sem kívánják majd vissza a pótlás után - legalábbis ezt mondja a vállalat vezetése.   Az…..
Thomas a laprugós 2016.04.05 20:42:21
@nagybalfasz:
Zirc, ROBIX - ez mondjuk mond még valamit, a Veszprém, VERTIKÁL már kevésbé (szoktam járni néha arrafelé, de mai napig nem tudom, mi ez). De a Kazincbarcika, VGV telep sem egyszerű, mire rájössz hogy a városgazdálkodási vállalatot rövidítették ilyen módon. Neked mi a kedvenc példád? :)
Mai "menetrendjobbító" szándékú írásunk segítségével Észak-Magyarországra, az encsi és gönci járásba utazunk. Hogyan lehetne jobb elérhetőséget biztosítani a hétvégi időszakban egy döntően kis- és középfalvas térségben, azzal a napi néhány járattal, úgy, hogy az erre fordított teljesítmény érdemben…..
Thomas a laprugós 2016.02.20 12:27:36
@Zavaró:
Az úthálózat (még ha helyenként botrányos állapotban is), de jórészt logikus vonalvezetéssel köti össze a falvakat (a domborzat és a folyóvölgy azért elég sok mindent meghatározott a kezdetektől fogva). A mostani buszhálózatnak az a baja, hogy nem mindig használja ki ezeket a lehetséges összeköttetéseket, nem tud túllépni a kisebb csomópontokból kiinduló sugaras vonalhálózaton.

A másik gond pedig az, hogy a feltett kérdés az ellátás megszervezésekor csak a mikor és hová (példa: csak legyen busz szombat reggel a megyeszékhelyre, mert negyven éve így működik), de nem érdekes a hogyan, és a minőségi paraméternek szintén tekinthető hányszor. (Tehát az nem merül fel, hogy az utasokat ha a miskolci vonat is el tudja vinni egy átszállással, hasonló menetidővel, cserébe az erre fordított teljesítményből több járatot lehetne közlekedtetni a kistérségen belül).

Az viszont teljesen jó meglátás, hogy előfordulhat hogy a menetrend tarthatósága érdekében egy-egy útszakasz felújítása prioritást kellene hogy élvezzen, de érzésem szerint ezt egységében nagyon kevesen látják, és a térségi elérhetőségek javításánál nem szempont - legfeljebb jól hangzó eredmény, ha a végén elmondhatják hogy az adott útvonalon a buszközlekedés feltételei javultak. Szélsőséges példa volt pár éve, mikor a Hatvan térségében azért kapott egy útszakasz régóta halogatott felújítása gyorsított menetben szabad jelzést, mert az illetékes Volán már a járatainak leállítására, terelésére készült...
Átadták. Használható. Használható? Érdemes messzemenő következtetéseket levonni egy hét tapasztalásai alapján? A rendszer még bejáratós, már sokak megszerezték első élményüket a nemrég átadott budai fonódó villamoshálózat kapcsán. Mi is tapasztaltunk ezt-azt, melyet most meg is osztunk Tisztelt…..
Thomas a laprugós 2016.02.01 22:13:51
@KissGecihuszár:
Lassan, tagoltan nem lehet kiabálni, éppen ezért kérjük hogy ne is tedd a továbbiakban. :)
Az emberek eszközhasználati preferenciái csak nagy vonalakban követhetőek le, csomó apróság van ami szerepet játszhat bennük. A mostani közlekedéstervezőknek szerintem az a legnagyobb feladatuk, hogy ezeket felfedezzék, és segítségükkel egyrészt megtartsák a mostani utasokat, illetve tudjanak vonzóbb alternatívát kínálni azoknak, akik most ezt még elutasítják. És itt most nem biztos hogy ezen a nyolcadik metróvonal az ami segít, sokkal inkább az új megoldások, jobb tarifarendszerek. Honnan tudhatnám például, hogy 5-10 év múlva késő este nem úgy fogok-e hazajönni, hogy normál tömegközlekedési díjszabás mellett autó hoz majd házhoz a legközelebbi kötöttpályás eszköz végállomásáról, 2-3 errefelé utazó másik emberrel együtt?

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A Heves megye kicsit tág földrajzi fogalom, ha nem valamely félreeső település a célpont, lehet hogy megtalálnám a módját a teljesítésének. :)
De azért ha nem muszáj, ezt valószínűleg én sem erőltetném tömegközlekedéssel, bár biztosan elgondolkodnék azon, hogy közlekedési módok kombinálásával hogyan tehetném a magam szempontjából kényelmesebbé - például én mindent megtennék, hogy csúcsidőben ne kelljen úton lennem, még kevésbé mondjuk parkolnom a belső részeken.
Az évenként szokásos vasúti menetrendváltásról az elmúlt héten már jelentkeztünk egy összeállítással. Nincs azonban jól működő közlekedési hálózat, ha nem veszi ki belőle a részét a közúti alágazat: a teljesség igénye nélkül, nézzük tehát most a helyközi…..
A nemzetközi vasúti közlekedés vasárnaptól, menetrendváltástól esedékes változásait néhány napja már összefoglaltuk. Ugyancsak írtunk arról, hogy belföldön a remélt megtakarításért cserébe belenyírtak ütemes menetrendekbe és csatlakozási rendszerekbe. Most azért…..
Thomas a laprugós 2015.12.11 14:29:31
@NAR: Az eltérő megállási rendek, és az egyvágányú pálya együttesen alakítja ki így. A reggeli csúcsidőben pedig, amikor minden férőhely számít, az ütemtől való eltérés nem különösebben ritkaság, sőt.