Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Hamster

3216 bejegyzést írt és 10705 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A múltkori vonatos oldalról teljesen hiányoztak a svéd mozdonyok; ebben a válogatásban fel fognak bukkanni, de majd igyekszem nem túlzásba vinni őket :) Legutóbb a 2007-es vonalbezárások előtti beutazások során vonatoztam annyit Magyarországon, mint 2023-ban! Most is sokfelé találkoztam Bézével, de…..
Hamster 2024.04.18 23:55:30
@nyelv-ész: Azért ne essünk túlzásba, a Flirt elég durván tud gyorsulni. Fradi Keleti rendezőben láttam M62-est helyből úgy kilőni, hogy valami főember rászólt rádión, hogy ezt nem kéne, szóval a nagydízelek is tudnak gyorsulni, hiszen mégiscsak villamos hajtásúak, de nem lepődnék meg, ha a Nohabban lenne valami határoló áramkör, egyrészt hogy ne hajthassák túl a gépet, másrészt ne tépjék szét a vonatot.
A Jókai ex-gőzös fehérre festetten elcsípése után egy újabb véletlen és meglepő fotólehetőségbe botlottam a napokban: Ez a kép néhány hete készült a Széchenyi rakpartnál: ő itt a Gróf Széchenyi, egy dízel-elektromos hajtásrendszerű lapátkerekes hajó. 1940-ben Korneuburgban építették Stadt Passau…..
Hamster 2024.04.18 19:32:56
@gigabursch: Az milyen? Ott bécsiek használták, nem turisták? Utóbbi logikusabbnak tűnik, hisz ez egy idegenforgalmi látványosság.
2023. október 23-án rajta voltam az év utolsó Fonyód - Badacsony járatán, és már a kikötéskor tudtam, hogy rajta kell majd lennem az első 2024-esen is, ... ... úgyhogy március 29-ének reggele a fonyódi mólón talált, melynek még mindig zseniális tulajdonsága, hogy egyenesen "neki van vezetve" a…..
Hamster 2024.04.17 17:59:42
@nyelv-ész: De azokon a gumiszoknya gömbölyödött, nem a vas.
Hamster 2024.04.18 19:29:47
@gigabursch: Egyértelműnek tűnik, hogy egy korábban asztalfiókban maradt elővárosi (vízi)busz tervét vették elő... A rámpa meg a Tomaj füredi kikötésénél konkrét probléma volt: végre az erős szél ellenére ki tudtak kötni, de a rámpát nem lehetett leengedni a pilótagerendáktól, ezért ki kellett mozdulniuk és kicsit arrébbmozogva újra kikötni.
2024 áprilisában öt éjszakán át méréseket végeztek a Szabadság hídon: a hídszerkezet villamosok általi terhelhetőségét vizsgálták. Ismert erdei körökben az az általános nézet, hogy csak a vágányok egymástól való távolsága problémás a hídon (amivel tényleg van némi gond, főleg a többi budapesti…..
Hamster 2024.04.11 22:29:57
@toto92: Igazából jó lenne, ha bármi felmehetne rá,de perpillanat inkább annak drukkolok, hogy legalább az ne jöjjön ki, hogy az ICS se mehet fel. Insert smiley here.
Hamster 2024.04.12 18:38:50
@nyelv-ész: Az a baj, hogy nem lehet csak úgy "igazítani". A híd mértékadó része 1896-ban gyártott folytacélból van, ahhoz komolyabban hozzányúlni csak akkor lehet, ha teljesen új hidat építesz. A viadukt se triviális, mert a vas abban is 100+ éves, az egész meg piszok keskeny, a korlát (és az ICS-k széle) már ma is eléggé kilóg. Lehet, hogy ha a másik oldal felé szélesítik, akkor nem kell a szerkezethez hozzányúlni, de mindenképpen bonyolultabb lesz, mint arrébb tenni egy padkát vagy két oszlopot. A 2-esen ráadásul legalább ennyire komoly gond, hogy a megállókat nem lehet csak úgy a CAF-hoz "igazítani". A Széchenyi téren már most is a gyalogosok átkelőjén állnak meg a lefelé menők, miközben a hátsó ajtó majdnem a kőkorlátra nyílik (és észak felé sincs meg a 34 méter). A Vigadó téren se férnének el, és a Fővám tér is rövid, és a hely jellege miatt ott nem nagyon tudsz nyújtózkodni, főleg a déli irányon. De a Jászain is arrébb kell tenni a hózentrógert, mert a végállomás pont a Ganzokra lett méretezve, már egy pótos UV se fér be (az összekötőre kilógva esetleg, de akkor már a zebrára lóg). A szűk helyeken a legolcsóbb még az lenne, ha olyan lenne a kialakítás, mint a Vigadónál, csak egyszerre mindig csak egyik irány állhat bele, akkor a két ICS hosszából kijönne. De akadálymentes nem lenne, ami nem tudom, engedélyezhető-e manapság. Nem véletlenül nem engedték be oda őket eddig (mert amúgy megállás és utasok nélkül a Combino is végigmehet).
Hamster 2024.04.14 11:13:56
@cradbox: A gyakorlatilag átjárhatatlan CAF-oknál ez egyet jelentene a használhatatlansággal. Ez nem egy széles, álló utasokra kialakított, hosszában átjárható valami, hanem egy olyan cucc, amiben a legközelebbi ajtóhoz is nehéz eljutniaz ülőhelyedtől, még ha egy megállóval hamarabb el is indulsz. És akkor most képzeljük el, hogy egyszerre 10-20 turista akar átjutni az utolsó pillanatban.
A Jókai gőzös 1913-ban Óbudán épült, majd darabokban szállították Siófokra, ahol összerakták. 1945-ben a németek felrobbantották; 1946-ig a vízben pihent, majd a balatoni hajósok kiemelték és 1948-ra újra üzemképessé tették. 1963-ban - a balatoni gőzösök közül utolsónak - dízelesítették, a hetvenes…..
A cím nem clickbait, mert tényleg viharos széllökések kísérték a Nagycsütörtökön megrendezett szezonnyitót, mely ennek ellenére rendben lezajlott. A nyitóünnepséget a hagyományoknak megfelelően Balatonfüreden tartották meg, a hajózási vállalat telephelye viszont Siófokon van, úgyhogy a program a tó…..
Hamster 2024.04.04 17:51:16
@gigabursch: Igen, gondoltam arra, hogy a Helka útja milyen lehet, de igazából a hullámokat jól bírja, amíg az az egy szem motor bírja, nem lehet gond vele :)

Viszont láttam videót, hogy a szántódi kompok gyakorlatilag oldalukkal előre közlekedtek, csak a mólónál álltak irányba. Remélem, hogy valaki kívülről is levideózta, érdekes lehetett.
Hamster 2024.04.05 00:12:09
@gigabursch: Remélem, lesz időd feltölteni, marha érdekes lehetett. Talán még utasként is élveztem volna, de egyelőre nem tudok egyszerre két helyen lenni :)
Ha a berlini U5-ös hosszabbításához, pláne a kölni földalatti stadtbahn észak-déli vonalához hasonlítjuk, nem épült sokáig a budapesti négyes metró, mégis soknak tűnt átélni. De most nem ezen akarok lamentálni, inkább csak megmutatnám, milyen volt a megnyitó napja. Azóta eltelt tíz év - ki mit lát,…..
Hamster 2024.03.29 22:24:39
@cserepfalva: "a 120 éve épült londoni mély állomások a sima nagyobb átmérőjű állomási alagútjaikkal"
Azok pont borzasztóak, levegőtlenek, hosszú gyalogutakkal elérhetők, a mai health and safety előírásoknak tutira nem felel meg a kiüríthetőségük. A kedvenceim azok, ahol csak lift és lépcső van (nem tudom, hány ilyen van még). Ezekben csak az a zseniális, hogy 100-120 évesek, meg hogy vannak, de jónak szvsz nem jók. Az M4-gyel az a fő gond, hogy rosszul öregszenek az állomások, beázás és mindenféle foltok díszelegnek a látszóbetonon. Amiből amúgy kinőhetünk ezennel, megvolt, érdekes volt, inkább legyen más :)
Hamster 2024.03.30 21:02:11
@cserepfalva: "Nem volna az rossz ha Budaörstől Újpalotáig járna."
Nem lenne rossz, ha Budapest olyan gazdag volna, mint London, ennyit lehet erre mondani. A londoni külvárosok/elővárosok egy része például azért épült, mert a metrós (vasutas) cégek felvásároltak egy adott környéket, és elkezdték beépíteni, fő vonzerőként a közlekedést felhozva. Ez a vállalkozói hozzáállás soha nem létezett itthon, de megkockáztatom, hogy a világ 98%-án se. Elég fontos részlet, hogy egy világot khm, leigázó világbirodalom fővárosáról beszélünk, mely akkoriban a világ vezető műszaki hatalma is volt. Nem hogy almát hasonlítanánk körtéhez, hanem almát egy 12 hengeres Rolls-Royce motorhoz.

A képet persze kicsit árnyalja, hogy a Temzétől délre meg alig volt metró, de a vasút ott is finoman szólva sűrűn építkezett. Londonban sokkal több megszűnt vasút van, mint Budapesten működő. Amikor ezeknek a dolgoknak épülnie kellett volna, mi azzal voltunk elfogalalva, hogy kb. 350 gyarmati sorban eltöltött nagyon sz*r év után bulvárokat és palotákat építsünk, és ne érezzük, hogy azért igazából még mindig gyarmat vagyunk. Teljes tévút Londont emlegetni ilyen összehasonlítgatásokban.
Hamster 2024.04.04 00:05:24
@nyelv-ész: Nem, de a fény mindig hozzátesz az ember komfortérzetéhez. Nem tudom, most mi a helyzet, de egy időben a Kálvinon nem égtek azok a lámpák, amik tükrökkel mandinerből világították volna be a teret, és a félhomálytól, a hosszú árnyékoktól kifejezetten barátságtalan lett az egész. Nekem alapból nincs bajom az okosan alkalmazott látszóbetonnal, de tisztítani és gondozni kell, különben néhány év után úgy fog kinézni, mint egy oldalba hányt trafóház.
Ha a múltkor írtam a budapesti helyiérdekű vasutak villamosokkal rokon motorkocsijairól, írnom kell a gyakran pont általuk vontatott apró, három oldalablakos pótkocsikról is, melyeket méretük miatt sokan "Skatulya" néven emlegettek. A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) eleinte lóvasúti…..
Hamster 2024.03.27 00:35:19
@toto92: Valahol itt: https://www.google.com/maps/@47.4788219,19.0902157,3a,90y,30.84h,89.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3zo2-VlQfA0urJXoWnlDbQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Itt egy időben valami barakkos szükségkórház volt, aztán évtizedeken át semmi, míg oda nem építették a SOTE NET-et. A kettő közt pár ilyen félideiglenes házacska állt a szélén ott, ahol két vágány is volt a város felé felszálláshoz: www.fentrol.hu/hu/legifoto/40813?r=1&c=2125167.792388:6020504.5582024995:9
Egy eseménydús nap beszámolója következik 2023 szeptemberéből: utaztunk kék gőzmozdony által vontatott régi emeletes vonattal, megsüketültünk egy 424-es sípjától, láttunk különböző (cseh)szlovák gőzösöket és dízeleket, majd a vasúti múzeumból átmentünk a közlekedési vállalat nyílt napjára, ahol…..
Hamster 2024.03.19 18:34:13
@Fradista Utazó: Azért a Ganz kocsikon pont látszik, hogy régen is sok helyen lehetett ugyanazokat a formákat látni :) A nyugati országokban tényleg mindenkinek meg volt a maga kicsi világa, mindenki a városban/tartományban levő gyártótól rendelt (Hansa, Rastatt, Westwaggon, Talbot, LHB, Rathgeber, szolidaritásból DWM/Waggon Union), bár a végén sokszor azért hasonló járgányokat, főleg DÜWAG-okat. Aztán jött a VÖV buszok és a Stadtbahn B világa. Keleten viszont hamarabb elindultak az egyenformák felé a Tatrákkal és Ikarusokkal.
Hamster 2024.03.19 18:43:34
@Fradista Utazó: A csehszlovákok minden mástól különböztek, legjobb példák erre a Tatra autók, még a bajszos bácsi is tőlük nyúlta le a Bogár formatervét. Nem tudom, honnan jött ez az egyéni formavilág, de igazság szerint azokban a Tatrákban a műszaki tartalom is annyira más volt, hogy az indokolta a "másságot". De érdemes megnézni a Slovenská Strela motorkocsit is: en.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela#/media/File:M290_002_Valasske_Klobouky_16-10-2021.jpg
Az olaszok is bírtak érdekes dolgokat építeni, de a csehek szerintem előrébb jártak ebben.

És persze repülő cuccokban is el bírták engedni magukat: hampage.hu/repules/pragarepules/05110160.jpg
Ugyanakkor szerintem a legszebb gépeket is ők csinálták, persze aerodinamikában azért nem lehetett akármit "szoborni":
hampage.hu/repules/pragarepules/05110227.jpg
hampage.hu/repules/repcsik11/hasfk-debrecen.jpg
hampage.hu/repules/repcsik4/hasaf3.jpg
És persze ő, az ötvenes évek végéből: en.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava#/media/File:Letoun_L-200D_Morava_(4069401562).jpg

Tényleg jó lenne tudni, hogy elvárás volt az egyéni formavilág, vagy a műszaki oktatásuk volt annyira szabadelvű, hogy támogatták a kísérletezést.
Hamster 2024.03.22 20:37:46
@nyelv-ész: Nem arra gondoltam, hogy más ország, más szokás, hanem hogy a cseh dolgok NAGYON mások voltak bárkihez képest. A Tatrák (az autók) mások voltak, a csőrös Tatra és Praga teherautók mások voltak, a Karosa S11-es buszok mások voltak. Minden országban voltak extravagáns bútortervezők, elszállt építészek, megvalósíthatatlanul impraktikus járműtervek (mint nálunk a kisföldalattira néhány évente bedobnak valami értelmetlent), de a csehek simán meg is csinálták ezeket. Több száz olyan dízelmozdonyuk volt, ami a szélvédőjét egy méterrel a homlokfal előtt hordta, több száz gömbölyded műanyagmozdonyuk volt, és a Tatra 603-as se a fióknak lett ilyenre tervezve. Ami másutt concept art, az náluk kiviteli terv :)
HamPLÓ Hétindító nóta 2024.03.18 06:00:00
A Van Halen nem tartozik az általam leggyakrabban hallgatott együttesek közé, de mindig szerettem bennük, hogy jellemzően vidám zenét játszottak, nem picsogósat vagy művészieskedőt. A banda második énekese által fémjelzett korszakot talán kicsit jobban csípem, egyrészt nyilván a hangja miatt,…..
HamPLÓ A villamosok zöld rokonai 2024.03.14 06:00:00
Az "Ezres" villamosok gyerekkorom óta nagy kedvenceim, bár én már csak acélvázas kocsiszekrénnyel modernizálva ismerhettem a típust a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Aztán a kilencvenes években visszaalakítottak egyet építéskori, azaz fa szekrényvázas kivitelére, azóta ez a kocsi a…..
Hamster 2024.03.16 21:06:30
@nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a térképre, és láthatod, hogy ez az útvonal olyan volt, mintha valakinek az orrán át vennék ki a vakbelét... Nyugatra kellene menned, ehelyett elindulsz délnek, aztán baaaaaromi nagy kurflival elindulsz északnyugatnak. Értem, hogy a tétényi, arra a célra normális nyomvonal miatt találhatták ezt ki, de azt nem, hogy miért gondolták, hogy ez üzletileg működni fog. Az érdi hosszabbításban többet láttam volna, bár azon a hosszon nem tudom, lehetett volna-e versenyezni a nagyvasúttal.
Hamster 2024.03.16 21:36:07
@nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendezőből kiálló 61-esek rendszeresen beállnak az észak felé menő 17/41/47 elé, és mivel a XXI. században még mindig ott tartunk, hogy a váltó addig van reteszelve, amíg az előző villamos át nem haladt a Bartókon valamerre, a következő villamos nem állhat be a helyére, amíg az el nem távolodott. Persze létezik olyan, hogy állítástároló váltó, ami megjegyzi, ki merre megy, és az egymás mögött álló, majd elinduló villamosokat erre meg arra tereli, aszerint, hogy merre mennek, de ez jelenleg valamiért sci-fi. De dél felé is néha van olyan, hogy a 61-es nem tud bemenni az SZTK elé, mert az onnan kifele jövő még nem indult el, vagy nem tud kijönni az észak felé tartó Fehérvári úti villamostól. És itt ha csak egyetlen döglött kocsit félre kell állítani, már áll a bál.

Gyorsan hozzáteszem, hogy jobb helyeken is van ilyen, Zürichben pl. néha gyorsabb volt a HB-tól a Centralig átsétálni, mint az egymást feltartó villamosokon várakozni. Lengyelországban meg néha több periódus eltelik, mire bekanyarodik egy-egy kereszteződésbe a tuja. A villamosok másutt se tudják átugrani egymást...

De vissza a fonódóra: szintén jól sikerült a Gellért tér, ahol lehet sorban állni észak felől (de régen észak felé is jobb volt, hogy a rakpart/híd elosztóban volt a megálló). Aztán ott van a csúcs Bécsi út, amire nem volt pénz a projektben, ezért három elég sűrű viszonylat fordul ott, ahol tíz éve egyetlen ritka. Ezek egy részén lehet segíteni, de akkor is lesznek bizonytalanságok, pl. hogy a Margit híd alatti fonódásnak se végtelen az áteresztőképessége. És néha vannak random nehezítések, pl. egy időben a belváros felé a Bartókon a Körtérről kikanyarodó villamost megfogta a Lágymányosi/Ménesi lámpa (is). Nem tudom, hogy ez ma is így van-e, de akkor mindig úgy éreztem, mintha a sántát el is gáncsolnák, nehogy túl gyorsan haladjon. De az is csodálatos, ahogy a Hengermajom úthoz délről 98%-ban pirosra érkeznek a Fehérvári úti villamosok (vagy az utolsó száz méteren kb. öttel mennek, hogy ne állva várakozzanak). Régen ott volt rögtön a megállóperon, úgyhogy mehetett az utascsere, most nem, pirosnál állás van, aztán az 1-es kereszteződésén lassan átcsorgás van, aztán megállóban állás van, mert valakik szerint a szigetperon a világ legjobb dolga.

Itt jegyzem meg, hogy talán nem véletlenül voltak régen konkrét forgalmi lépcsőhöz nem köthető határpontok a vonalakon, pl. a 18-as Albertfalva kitérőnél fordult, ami ma tök jól jönne a 61-esnek. Még ha pár plusz kocsit is jelentene, de legalább nem tartaná fel az egész Körteret. Csúcson kívül fordulhatna úgy, mint most, mert tényleg nem kell mindig a kapacitása a Fehérvárira, de csúcsban szvsz elférne. Ugyanígy északon ott volt a Nagyszombat/Bokor utca, mert nem mindennek kellett továbbmennie északra. Meglepően sokan utaznak ma onnan kifelé a Bécsin (én azt hittem, onnantól majdnem üresek lesznek a villamosok), de azért lehet, hogy nem minden egyes villamosra van szükség. Ha cinikus vagyok, azt mondom, hogy ami 41-es nem menne tovább a Katinyi mártírok parkján, az lefedné azt a pár plusz kocsit, ami a Körtér és Albertfalva kitérő közé kellene a 61-esen :)

Mindenesetre ebbe a rendszerbe nem tudsz tetszőleges plusz kocsit betenni, pláne, hogy a Gellért téri kiágazás tovább lassítja majd az áthaladást. Nem tudom, mi a végső határ, 1-2 kocsi lehet, hogy még beleférne, de mondjuk óránként és irányonként 6 már nem feltétlenül. Ergo bekanyaríthatjuk mondjuk minden második 49-est és az 56-ost, a belső Bartók kicsit fellélegzik - viszont nem lesz közvetlen Krisztinaváros - Fehérvári kapcsolat. Vagy bekanyarítják minden második 47-est is, de akkor a Fehérvárira kell valami helyette, mert saját tapasztalat, hogy állandóan várni kell így is - ha ez ritkul, akkor sokan leszoknak a villamosról...
Hamster 2024.03.16 21:41:04
@Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres"
Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sárgára festette, hisz úgyis FVV, de felsőbb szintről rájuk szóltak, hogy fessék át zőődre, mera HÉV az zőőőőd és kész :)
2022-es utazgatásaimat egy szegedi túrával zártam, jó társaságban, finom ebéddel, de a végére kicsit átfázva. Elsősorban vonali fotókat akartunk csinálni, legalábbis én, mert imádom a kétvágányos, de villamosítatlan vasútvonalak látványát. Valahogy olyan régimódiak. Ez itt persze pont nem, hiszen a…..
Hamster 2024.03.13 22:30:20
@nyelv-ész: Ha jól értem, azóta változott valami, és már nem kell rá: www.regionalbahn.hu/2023/04/zartarcsa-vege.html
HamPLÓ Helka a hőségben 2024.03.04 06:00:00
A Héviz (sic!) vízibusszal utazás és a tó hosszában végighajózása során már összefutottam a két balatoni fehér szépség egyikével, a Helkával, de fel nem jutottam rá. Mivel azt hittem, hogy augusztussal véget fog érni a balatoni nyaram, a második MÁV retróhétvége programjába gyorsan beleillesztettem…..
Hamster 2024.03.06 22:07:51
@geegee: Örülök, ha valakinek segíthettem kicsit átadni az élmény. Nagyon jópofák ezek a régi hajók, szerintem értékelik is őket az emberek, csak nem kimondottan ötven fokos hőségben :)
Hamster 2024.03.13 18:18:45
@geegee: Ősszel szebb, de ha minden igaz, már a húsvéti hétvégén elindulnak a sétahajók, hétvégéken meg a települések köztiek közül is pár. Év eleje és vége felé azért jobb a sétahajózás, mert könnyebb elcsípni a naplementét, ÉS utána még rendes, kényelmes vonattal hazaérni Pestre.
Amikor a kilencvenes évek elején rászoktam a keményebb zenékre, nem volt vagányabb dolog számomra a Jackson, Kramer és Ibanez gitároknál. Az általam akkoriban hallgatott aktuális gitárosok közül gyakorlatilag csak Zakk Wylde és Slash játszott Gibson Les Paulokon (Slash tulajdonképpen csak egy…..
Már írtam itt a blogban a II. világháború alatt épült, Stukának nevezett villamosokról, a 17 éve eltűnt UV-k közvetlen elődjéről, úgyhogy nem szeretnék senkit technikai vagy közlekedéstörténeti részletekkel fárasztani, de találtam három képet a Fortepanon, és azt gondoltam, a sok hajós kép mellett…..
Hamster 2024.03.03 18:57:56
@gigabursch: 1940-től gyártották, a hangja olyan volt, mint a Ju-87-ösé zuhanóbombázás közben: www.youtube.com/shorts/h7GU4XIHn_8
Feltételtezem, hogy hamar elkeresztelték, hisz a hazai légierőnek is volt belőle. Azt nem tudom, hogy az 1500-asok hangja hasonlított-e a szovjet gépekére, mert ugye azt meg Ratának nevezték (és itt a Rata nem a régi Polikarpov, amit a spanyolok neveztek el annak, mert itthon minden Rata volt, ami vörös csillaggal repült). Hogy őszinte legyek, én nem hallottam repülőgéphangnak az 1522-est és a szegedi SZ5-öst se, az UV hangja viszont tényleg olyan volt fékre átálláskor, mint amikor a Junkerst kiemelték a süllyedésből.
Érdekes, hogy míg (szerencsére!) van Vasúttörténeti Park, vannak BKV-s nosztalgia villamosok és buszok, de még régi repülőgépekkel is lehet utazni, a budapesti hajózás mintha nem lenne rajta a közlekedésbarátok térképén. Pedig évről-évre egyre kevesebb marad a velünk élő történelemből. Most még…..
Hamster 2024.02.29 19:49:09
@Pályamágus, a sínész: Ha minden második hajó gőzös lenne, az biztos számítana, de ma se egyforma sebességgel megy minden a vízen. Pl. vannak az önjáró bárkák, amik középtempóban mennek, vannak a városnézők, amik lassítanak a látványosságok előtt, a Kisfaludy álgőzös például konkrétan megállt egy helyben a Margit híd alatt. A Moszkvák néha lerohannak mindenkit, aztán jön egy szárnyashajó, mint őrült, ki tetépte láncát. De még az óriási kabinosok is rohannak, ha dolguk van, viszont megállnak, ha épp a Parlamentet kell nézni. Egy-egy régi hajó teljesen jól elférne a forgalomban.
Hamster 2024.03.01 19:00:56
@Pályamágus, a sínész: Szerintem egy hajó életében természetes, hogy előbb a külsejét cserélik ki, aztán a belsejét, majd megint a külsejét*, szóval csak pénz kérdése, hogy meddig él. Persze egy RMS Queen Mary vagy egy repülőgéphordozó szintjén ez már nem feltétlenül igaz, de például az a bizonyos Füreden felborult Pajtás ma is megvan, csak úgy néz ki, mint egy elfuserált vízibusz:
www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/domsod_exsiofok_expajtas_exii_/domsod/21639/115
... pedig eredetileg milyen helyes kis propellernek épült: www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/domsod_exsiofok_expajtas_exii_/ii_/21633/115

*ez egyébként a villamosoknál is pont így van, sőt, még a 200-as Ikarusoknál is
Hamster 2024.03.02 12:09:45
@Pályamágus, a sínész: Általában nem szórakozásból építgetik őket át, de van, ami fárad, a külső lemezek, az illesztések, ezeket cserélik. Van, hogy a gerinc megmarad, van hogy nem, az is meggyengülhet. Aztán volt a Balatonon is, hogy fa hajótestű (de vas gerincű) hajót fémburkolatúra építettek át. A felépítmény pedig úgy alakul, ahogy épp az aktuális divat szerint építik a hajókat. A legtöbb régi hajón például a kormány a szabadban állt, a nem túl nagy zárt térből meg nem túl nagy ablakokon át lehetett kukucskálni. Aztán divatba jöttek a kormányosfülkék, és a "panorámaablakok". A kazánok se örök életűek, a gőzgépet legtöbbször dízelmotorra cserélték, azokat meg egyre jobbakra, kisebb fogyasztásúra, erősebbre. És persze van, amikor nem sikerül jól egy hajó, a Beloianniszt például a hatvanas években kikönnyítették a felső részén, hogy a súlypont lejjebb legyen, stabilabb legyen az egész.

Ez így természetes, ezek a hajók _így_ eredetiek. Nem csak gyártáskori állapot van, egy járműnek ugyanúgy élete van, mint egy embernek. Én is eredeti vagyok annak ellenére, hogy minden sejtem többször kicserélődött, elhíztam, és fogpótlásom is van :)

De ez nem hajós specialitás: ne gondold, hogy egy 40 éves Ikarus 280-as buszban a gyári táblán kívül túl sok eredeti rész van! Cserélik a motort, a sebváltót, a futóművet, és cserélték a teljes vázat, mert minden javítóban össze bírtak egy újat építeni, megvolt hozzá minden, egyszerűbb volt, mint ráhegesztgetni itt-ott-amott, meg a melósoknak is volt legalább dolga - ez volt a vázcserés javítás: falujaromotorvonat.blog.hu/2017/11/07/vazcseres_felujitas

A vasúti kocsiknál is mindenhez hozzányúlnak, a nagyobb, erősebb darabok maradnak, az acélvázasított villamosoknál meg gyakorlatilag senki nem tudhatja, az adott kocsiban mennyi régi anyag van. A 2624 főtartói eredetiek tűntek az alapján, amit alatta láttam, de biztos nem eredeti a tengely, a motor, a fékrendszer, az új kasztni miatt a főtartót általában meghosszabbították. Vagy ott van az 1820-as, aminél a két végét le kellett vágni, újat csinálni, a maradék kasztnit meg ács/asztalosmunkával felépíteni. A 2806 viszont jó állapotban volt, megmaradt úgy, ahogy a hetvenes években dolgozott. Ami persze nem volt azonos azzal, ahogy a gyárból kijött.

Ezen túl volt olyan is, amikor elegánsan pályaszámot cseréltek valamin, mert mondjuk selejtezni kellett 1 azaz egy darab mozdonyt, de amit kellett volna, az jobb állapotban volt, mint egy másik, amit nem kellett volna selejtezni. De előfordul, hogy több fődarabból áll össze egy jármű, például a ma futó 424-esekben nem az a kazán van, ami eredetileg abban a pályaszámú 424-esben volt.

És persze előfordul, hogy valami megsérül, például a Cutty Sark leégett, mégis ott áll Greenwichnél. Vagy ott van a Biatorbágynál a hídról lerobbantott 301-es, amit a MÁVAG-tól egyenként rendelt elemekből építettek fel újból. Nem is örült neki a MÁVAG, mondván miért nem rendelnek inkább tőlük egy teljesen új példányt egyben: hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_301_sorozat#A_biatorb%C3%A1gyi_mer%C3%A9nylet

Szóval ez egy ilyen műfaj, ezek a járművek így eredetiek, így kell megőrizni és bemutatni őket. Adott esetben vissza is lehet építeni őket régi, akár eredeti állapotra, amit nem tudsz megtenni, ha kidobod, mert "nem mindene eredeti". Az 1074-es nosztalgia villamost is acélvázasították az ötvenes években, majd a kilencvenes években visszafavázasították. Zavar ez bárkit is, amikor zúgva-búgva beáll a megállóba?

Azt el tudom képzelni, hogy egy-egy személyautónál, kisebb járműnél megmarad az eredeti egészben, de ezek a hajók, vasúti járművek iszonyatos terheléseket kapnak évtizedeken át, ráadásul a szabadban vannak folyamatosan, és nem lehet kidobni őket a fáradás miatt, úgyhogy patkolgatni kell, mikor épp mennyi pénz van. Szintén el tudom képzelni, hogy egy hatalmas nagy valamit, például egy tengeralattjárót, hadihajót nem szednek szét, mert eleve erősre építették őket, de azért olyanból nem is tartanak meg sokat.
A tavalyi év egyik örömteli eseménye volt számomra, hogy 45 év után megint sikerült utaznom balatoni katamaránnal, konkrétan a Badacsony nevűvel. Persze egy katamarán nem katamarán, úgyhogy utaznom kellett a másik kettővel is. A MAHART Újpesti Hajójavító három kéttörzsű személyhajót épített a…..
Hamster 2024.02.29 02:23:15
@NAR: Színtévesztő vagyok, de olyan hetvenes évekbeli ülőgarnitúra színviláguk volt, ami nem negatív jelző, mert jól állt nekik: www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/badacsony/badacsony/1021/528
Hamster 2024.03.01 18:50:42
@NAR: Ez az az árnyalat, amit én egy az egyben zöldnek látok, csak következtetni (reménykedni) tudok, hogy nem az :)
Már lelkesedtem itt a Balaton "kocka" katamaránjairól: a kisebb Badacsonyról és a nagyobb Füredről, de nem volt még szó a három közül elsőként elkészültről: Ahogy látható, a másik kettővel ellentétben a Siófok nem szögletes - de csak 2016 óta, mert 1977-ben még ő is vonalzóval rajzolva jött ki a…..
2023 gyorsan eltelt. Rettentő érdekességek sajnos nem történtek: nem nyitottak meg új vonalat, de még csak nem is kezdtek ilyesmit építeni. Sőt, még új vonal építésének elkezdéséről se beszéltek. Elindult viszont az újjászületett 23-as villamos, két balesetezett Combinóból építettek egy újat, és…..
Hamster 2024.02.18 23:50:09
@NAR: "simán elmegy az M0/M3"
Ja, megy arra 18 kilométert, vagy megy 14-et az Árpád híd felé, amikor mehetne 11-et az új hídon át. Szerintem nem mindegy, mennyit robog valaki. Pláne, ha eközben valakik ablaka alatt robog el hosszabban.

"ugyanúgy a városban"
Na ez, az hogy egy normális világban ez "a város" lenne, ehelyett van keleti oldal és nyugati oldal, semmi organikus, városszerű kapcsolat nincs köztük. Ugyanez van itt lent délen is, hogy az erkélyről konkrétan átlátok Csepelre, azon túl Pesterzsébetre is, de mintha egy másik országban lennének, nincsenek rajta a mentális térképemen. Eszembe nem jutna oda menni szórakozni, és pláne eszembe nem jutna ott keresni melót. Egy híd nem luxus, hanem a város része, szerintem jobban, mint hogy nyugágyban feküdve igyak aperolt az alsó rakparton, mert az olyan trendy. Ezen nem segít az M0, mert nem erre való.

Irtózatosan káros ez a "ne építsünk semmit, mert az forgalmat vonz, és akkor jajj mi lesz". Megmondom, mi lesz, mert láttam a Lágymányosi híddal: életet hozott a környékre, ahol addig mindkét oldalon gaz és hulladéklerakó volt lepukkant gyárak udvarán. Tök szar, hogy lett Infopark, és hogy lett Kopaszi-gát. Meg nem feltétlenül kell a Rákóczi úton át Zuglóba menni. Fujjfujjfujj.
Hamster 2024.02.22 20:21:44
@NAR: "míg Aquincumnál 2000 éve lakott terület van"
Rendben, akkor soha többé sehol ne építsünk semmit, pláne nem ott, ahol egykor Fikusz Kukisz nyugalmazott centurio domusa állt :) Ezze a hozzáállással szerintem keresztet is vethetünk erre a városra, hiszen mindenütt van valami, ami miatt nem lehet semmit csinálni. Egy virágzó országban, ami várostervezésileg nem állt meg 1914-ben, lenne valami a Kossuth híd helyén, gyalogoshíd a Margit-szigetre, legalább 1, de inkább 2 híd Buda és Csepel közt, és bizony valami az Árpád és a Colbert híd közti nyolc kilométeres (még leírni is rossz!) foghíjban. Nem is vitatkoznánk róla, mert ott lenne. Szvsz ez a híd nem a 10-es út és a Balkán-félsziget közti átkelőhely lenne, hanem a minimum ahhoz, hogy a III. és a IV. kerület egy városhoz tartozzon, ne csak két falu legyen a folyó két oldalán.
Hamster 2024.02.28 22:36:47
@NAR: "hanem a Megyeri hídról vonzana el forgalmat"
... részben azt a forgalmat, ami azért megy a Megyerin, mert délebbre nincs semmi?

"Tömegközlekedés is van rajta (megkockáztatom, nagyobb kapacitással, mint a Lánchídon)"
... aminek az utasainak a töredéke közlekedik csak a két part közt. Biztos nem nulla, de pár esztergomi út alapján saccolva nem hiszem, hogy kétjegyű százalék. Alapvetően már az is érdekes, hogy nem minden vonat fér be a Nyugatiba, ezért minden talán harmadik Rákosra megy, ami nem egy utasmágnes hely, a nyugatisak meg nem nagyon állnak meg Óbudán. Ez az én fogalmaim szerint rettentő messze van egy S-Bahntól. Egyrészt aki kocsival jár Újpest, Újpalota, Zugló, stb felé, annak nem sokat ad a vasút, amihez nem társul rendes P+R se, másrészt aki ott lakik, annak először ki kell jutnia Aquincumra, és megvárnia a közel sem villamos/busz sűrűséggel járó vonatot, hogy aztán a túlparton megint átszállhasson valamire. Ez szerintem nem vonzó - ha ez lenne az alternatíva, lehet, hogy én is autóba szállnék, mert ott legalább jó a zene :) Teljesen más lenne, ha a Csillaghegyen, Pók utcában, tudomisénhol a vonatnál gyakrabban körbejáró busz (ide nem vizionálnék villamost még én se) menne át a hídon. Sőt, buszok: egy Kaszásdűlőről, egy Csillaghegyről, s.í.t., szépen szétterítve az átkelő utasokat.

Alapjában véve nem értem, miért kell félni attól, hogy infrastruktúra épüljön egy gyakorlatilag két - két és félmilliós városban. Elnézést a sarkos megfogalmazásért, de ez a "jajj ne csináljunk semmit, mert még lesz valami" nálam a géprombolás kategóriája. És a legnagyobb tisztelettel nem is szeretnék tovább beszélgetni róla, mert úgyse fogjuk meggyőzni egymást :) Különösen, hogy a végén úgyse mi fogjuk eldönteni, hanem az, hogy lesz-e pénz rá, és valaki, aki eldönti, hogy ő itt akarja elkölteni azt a pénzt.
Múltkor (megint) rábukkantam egy régi Danubius Rádiós, sőt: "Radio Danubius"-os szignálgyűjteményre a youtube-on, és elkezdtem gondolkodni, hogy mennyire tudom összerakni a fejemben az időbeli sorrendet, hogyan alakult ki "a" kereskedelmi rádió, mely azóta már el is tűnt. Nos, nem tudtam összerakni,…..
Hamster 2024.02.26 20:10:33
@Androsz: Az első modernnek tűnő reggeli rádióműsor a Reggeli csúcs volt a Petőfin, valamikor '87 körül. Lehet, hogy ez már reakció volt a Danubiusra, amit pestiként még nem ismertem? Abból az adásból amúgy főként az maradt meg, hogy egy időben sokat játszották az EAF "Küss die Hand, schöne Frau" című számát, ami minden irányba kilógott a szokásokból :) www.youtube.com/watch?v=M22A1a_tZXA
Hamster 2024.02.26 21:17:19
@Fradista Utazó: Hát, aki hallotta, annak nem kell megnyitnia, de nem akartam megvonni a lehetőséget azoktól, akik még nem hallották :)
Hamster 2024.02.26 22:22:21
@KissGecihuszár: '86-ban még nem volt Pesten, minden forrás szerint csak Kab-hegyről adták, még Sopronból se, hogy ne haragudjanak meg a sógorok, pedig eredetileg pont ezt szerették volna az ottani magánrádiózásra ácsingózó vállalkozók. Persze lehet, hogy rádióamatőröknek voltak olyan cuccai, hogy Pesten is fogják, de ha akárki befoghatta volna, senki nem hallgatta volna az állami csatornákat. '87-ben a Kossuth rádió részeként lehetett fogni az említett két frekvencián, Kab-hegyről és Budapestről is.
2023 nyarának számottevő részét a Balatonon töltöttem, úgyhogy furcsa lett volna, ha pont a retró hétvégét hagyom ki. Némi hajózás is belefért a programba, de a főszerepet a régi vonatok - elsősorban mozdonyok - játszották Szergejtől MDmotig, Nohabtól 424-esig: 2023 második balatoni retró…..
Leggyakrabban villamosok kapcsán szoktam visszatekinteni itt a blogban, hogy hogyan nézett ki egy-egy környék régen, de most inkább szűkebben vett - és villamosokban meglehetősen szegény - hazámban sétálnék egyet a hatvanas években: A régi balatoni műút felől érkezünk az Osztyapenkóhoz, melyről…..
Hamster 2024.02.21 17:01:23
@Fradista Utazó: A plusz egy sávra valahol '77-78-at írnak, ami stimmelhet, mert emlékszem rá, csak még az idő mérésével nem voltam tisztában, szóval nem jegyeztem meg :)
Hamster 2024.02.21 17:07:33
@Fradista Utazó: Na, ez egy ilyen darabos válasz, mindenre külön válaszolok :) Igen, eleve 1960 körül (majd valaki beírja a pontos megoldást) oldották fel az autóhoz jutást, addig egyszerűen nem is lehetett akárkinek. Páty, de még Wudersch is sváb falvak voltak, nem hiszem, hogy jelentős ingázós forgalom volt a főváros felé.
Hamster 2024.02.21 18:45:36
@Hamster: Azért azok a belföldi repjáratok jók lehettek. Mondjuk egyszer én is repültem egy retúrt Debrecenbe Li-2-essel, szóval mit panaszkodom :)
Sokszor felmerül érdekességként, hogy egykor hidroplán-repülőtér működött a Szabadság híd lábánál, de ennél nagyobbat is változott az a környék az idők folyamán: Ezen az 1870-es évek közepén a Gellért-hegy tetejéről készült képen Ferencváros nagy része még nincs beépítve. Jobbra a háttérben épp…..
Hamster 2024.02.13 21:27:03
@lutria: Ott nem áskálódtam, de kicsit arrébb, a Bogdánfy utca környékén velünk ásatták ki a távugrógödröt a suliban. Ott is feltölthették valamikor a talajt, mert mindenféle törött téglákat találtunk a földben. Gondolom, a tó helye is valami ilyesmi lehet.
Hamster 2024.02.13 21:36:15
@lutria: "Valaki megrajzolta hogyan építették át a csepeli szigetcsúcsot,soroksári-ráckevei ágat.
http://www.imagebam.com/view/MES08BR"

Ez nagyon jó! Életemben egyszer jártam az RSD-ágban, kenuval, és akkor egy keskeny állóvíznek tűnt. Pedig még a zsilip felépítése után is elég komolyan hajózhatták, mert a Nagyvásártelepnek is volt kikötője, illetve azon az oldalon van egy másik használaton kívül kikötő, a Francia-öböl.
Hamster 2024.02.20 22:05:44
@Oscar: Persze, írtam is, hogy régen milyen széles volt a ráckevei ág, és mennyire leszűkítették, hogy szinte nem is folyóágként gondolunk rá, inkább egy csatornaként. Persze Szigetszentmiklóstól megint elkezd folyónak kinézni, néha nem is értem, honnan jön hirtelen az a sok víz :)
A Szántód és Tihany közti kompot jóval többen használják, mint a települések közti "sima" hajókat. Megkockáztatom, hogy a legtöbb magyar ember legalább egyszer utazik vele. Alapjában véve ez egy tömegközlekedési eszköz, de egy olyan, amit a legtöbb utas élvez. Bár maga az út csak nyolc perc, aminél…..
Hamster 2024.02.17 01:06:40
@gigabursch: "Z =/= Schottel, bár sok a hasonlóság."
Én azt hittem, hogy ez olyan, mint hogy minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár :) hogy a Schottel ugyanannak az elvnek, a körbeforgó Z-hajtásnak egy jó minőségű megvalósítása, az itthoni Z meg az, amit itthon építettek ilyenből.

Szaktudás híján gugliztam egyet, és azt találtam, hogy a Schottel egy német cég, aminek az első fontos terméke egy ilyen - hadd nevezzem így - "körbeforgó Z-hajtás" (RuderPropeller) volt, amihez azóta hozzáfejlesztettek mindenfélét (állítható lapátszögek, toló-húzó propellerek a podokon elöl-hátul, villamosmotor a mechanikus áttétek helyett), plusz gyártanak tök új dolgokat is (jet). Elolvastam egy csomó másik oldalt, köztük a cégét is, de szerintem azok, amik a balatoni katamaránok és a váci kompok alatt vannak, azok is körbeforgó Z-k, meg a Schottel RuderPropeller is. Amit írsz, az azt jelenti, hogy a váciak alatt valami teljesen más működésű Schottel gyártmány van már, mint amit anno a Mahart épített?

Mit tud még ahhoz képest? Feltételezem, hogy eleve jobb minőségű, mint az ezer éves magyar, biztos hatékonyabb, gyorsabban forog, a vezérlése talán számítógépes, úgyhogy pontosabban lehet használni, de mi más benne, hogy nem nevezhető Z-hajtásnak? (Az új kompok nyilván már eleve némettel épülnek.)

El kellene mennem Vácra kompozni. A múltkor ott voltam, de nem volt két órám, hogy elinduljon oda, meg vissza is hozzon. Lehet körülbelül sejteni, hogy mikor jár mindkettő? Mert ott állt a túlparton a másik, de az egy szem forgalomban levő se telt meg.
Hamster 2024.02.17 11:43:15
@gigabursch: Köszi a magyarázatot! Az a jó az új hobbiban (na jó, annyira nem új, de a technikai aspektusairól nulla egész semmi tudásom van), hogy minden nap tanul az ember :)
Hamster 2024.02.17 20:18:07
@Pályamágus, a sínész: Köszi! Sajnos a hajós dolgaimat tényleg töredék annyian nézik meg. Feltételezem, hogy mert a vonatosok nagy részét nem érdekli, a hajósoknak meg túlságosan pongyola :)
Nem csak a nagy eseményeket - átadásokat és első üzemnapokat - kell megörökíteni, hanem a sima pillanatokat is: tereléseket, a véletlenül elkapott nosztalgiavillamost, vagy éppen a Vár kupolájából fényképezett 2-est. Meg a fényvillamosokat, mert 2023 csúcsa számomra a fényvillamosok kirajzása volt.…..
Hamster 2024.02.17 18:26:02
@cserepfalva: "A londoni tömköz fanok között nem kevés 70 év feletti van, akik szintén megéltek par dolgot."

Sok éve egy villamosos levlistára küldtem egy videólinket, és írtam, hogy az UV-k hangja az egykori német Stukákéra emlékeztet, erre írta egy angol úr, hogy ez benne vegyes érzéseket kelt, mert kiskorában hallotta "dolgozni" a Junkerseket a környékükön.

"Hány giga tömköz képed van már 2000 ota?"

Hogy hány giga van, azt nem tudom, mert az első egy évben még negatívra dolgoztam, és jó részüket nem scanneltem be, vagy csak a 2000 körüli internetre megfelelő kis felbontásban.