Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Olykor Leonárd

15 bejegyzést írt és 22 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  "Valami látszott. Jóarcú fiú, kissé elálló fülek, aranyos szájszéli mosoly, barátságos, baromira udvarias, túl halk. Nagyon halk. Nagy. Egyszer (vagy háromszor) mondtam neki, hogy nagy." Írja Kukorelly Endre A Szilárd A című versében. A februári Irodalmi Szemle is…..
Keresztury Tibor nem csinál mást, csak hozza a formáját. Van ugye két hír, az egyik arról szól, hogy „táncos szórakozásra, találkozásra, beszélgetésre is lehetőséget kínáló közösségi, civil ötleten alapuló program indul az Emberi Erőforrások Minisztériuma…..
A vörös sarokban Rákosi, a rózsaszín sarokban Aczél. Hát, ezt a könyvet biztos megveszem!..
Tamás Gáspár Miklós „jubileumi” Ady-cikke két változatban olvasható a világhálón: az első még karácsony előtt jelent meg a Népszabadságban, a második január hetedikén a Transindexen. Utóbbi – hosszabb – változatot a szerző két kolozsvári barátjának bírálata…..
Olykor Leonárd 2013.01.30 16:37:40
Köszönet a kommentekért. Két megjegyzés.

1. Bagi Zsoltnak igaza van, Tamás Gáspár Miklós valóban a szűklátókörűség szimptómájának tekinti a nyelvromlásokat. Ld. pl. "Ennek annyi" című elhíresült cikkének következő passzusát:

„Az egyre terjengősebb kifejezésmód, amelyhez a zombifikált helyettes államtitkárok és szóvivők folyamodnak urológiai balesettel fenyegető nyelvtani és szemantikai zavarukban – „a tavalyi évben” ahelyett, hogy „tavaly”, „az idei évben” ahelyett, hogy „az idén”, „éves szinten” ahelyett, hogy „évente”, „a kettőezerkettes évben” ahelyett, hogy „kétezerkettőben” stb. – azért szükséges, hogy időt nyerjenek, mert egyrészt a gondolkodásuk aggasztóan lelassult, másrészt pedig tapasztalhatták, hogy tömör, rövid mondatokat a hallgatók már képtelenek fölfogni, ezért szóvattával (tkp. puszta zörejjel) kell kitömniük a hosszadalmas, hézagos nyelvi szerkezeteket.”

Ugyanakkor nem tagadható, hogy olyan gyakran tesz pikírt megjegyzéseket a nyelvromlásról, hogy ez már modorának részévé vált, és mivel közel sem mindig fejti ki, mi is a baja a nyelv laposodásával, könnyen támadhat az olvasónak az a benyomása, hogy a szerző nyelvőrködik.

2. Az nyilván nem helytálló elgondolás, hogy csak akkor hisszük el a költőről, hogy szabad verse jó szabad vers, ha tud szonettet is írni – és ha nem ír szonettet, akkor azt gondoljuk, nem is volna képes erre. De itt másról van szó. A szexualitás lapos ábrázolásáról mondottak aggasztó jelenséggel függnek össze: a kortárs magyar irodalom gondolati igénytelenségével. Néha komolyan az a benyomásom, hogy Nádas Péter az utolsó magyar író, aki képes komplexen, gondolatilag – ha úgy tetszik, filozófiailag – is releváns kérdések fényében látni és láttatni a világot.
Olykor Leonárd 2013.02.01 21:52:22
@Korogi24: Egyrészt az absztrakt gondolkodás, az analízis képességének és a Nádas által is oly sokat emlegetett definíciós igénynek, másrészt pedig az alapos filozófiai, történelmi (stb.) ismereteknek a hiányára gondoltam. Ezek persze összefüggnek – mindazzal is, amiről Korogi24 ír.
Olykor Leonárd 2013.02.15 19:02:22
Ismét köszönet a hozzászólásokért, és elnézést a megkésett válaszért. A („retorikai”) túlzás okot adhatott félreértésekre, ezekről röviden csak annyit, hogy a látszat ellenére nem szorgalmazom általánosító kijelentések tételét (sokkal inkább az aprómunkát), a kortárs magyar irodalom vonatkozásában sem¬; és botor lennék, ha csupa „Emlékiratok könyvé”-ből álló irodalmat kívánnék. A korábbi kommentben nem voltam eléggé pontos: természetesen nem azt hiányolom, hogy az irodalmi szövegek a felszínükön filozofáljanak, és azt is tudom, hogy az irodalom nem a filozófia allegóriája. A gondolati igénytelenség ellenpéldája lehetne a pputto által említett Ottlik. Az „Iskola a határon” című regényt olvasva azt tapasztaljuk, hogy „itt” (a regényben, a regény mögött) egy személy valami lényegeset gondolt – többek között – a szabadságról. Tehát hogy valami gondolva van a világról.* Ez nem a diszciplínaként értett filozófia berkeibe tartozó gondolat, hiszen az irodalom logikája különbözik a filozófia logikájától (és tétjétől stb.). Lehet, hogy tévedek, de mégis van egy olyan halvány elképzelésem, hogy a filozófiával való foglalatoskodás jótékony hatással bír a gondolkodásra – és ha az irodalmi alkotásra nem is, arra talán igen, hogy a szerző miként reflektál elkészült művére. Azt gondolom, nem ártana irodalmunknak, ha kevesebb volna a léhaság, s nem jelenne meg annyi mű, mely híján van az – esztétikai kategóriaként értett – gondolati kidolgozottságnak. (Hogy konkrét példát mutassak erre, nagyon találó, amit Lengyel Imre Zsolt Darvasi László elbeszéléskötetét bírálva ír: „Ami végig közös, az csak az értelem üres tagadása, ám ez a tagadás olyannyira széttartó és olyan kevéssé látszik érintkezni közös valóságunkkal, hogy nagyon nehéz lenne a világ abszurditásáról vagy megismerhetetlenségéről tett állításnak látni. Sokkal inkább esztétikai-módszertani kérdés ez csak: e szövegek szerint az irodalomnak nyilvánvalóan nem célja az olvasó világérzékelésének finomítása; az irány éppen az ellenkező: a Vándorló sírok novellái szisztematikusan felszámolják a körültekintő analízis lehetőségét, majd annak hűlt helyén széles ecsetvonásokkal – tetszetősnek szánt, ám sokszor igencsak kopottas – látszatösszefüggéseket festenek fel.”)
* TGM, kiindulópontunk, vajon mit szólna ehhez a mondathoz?
Két vers, egy szerző. De ki az? Mirákulum     Még eszelős tekintetem s a nyelvem még sután dadogHalljátok embertársaim és lássátok a látnokotTíz perce sincs annak, amit feledni száz év is kevésHogy megnyilatkozott nekem a Látomás és JelenésA parton álltam én…..
Rosszul emlékeztem, Tamás Gáspár Miklós "Csonkamagyar patológiák" című írása nem az És-ben jelent meg, hanem a Mozgó Világban, úgyhogy könnyen el lehet olvasni. Farkas Zsolt remek széljegyzeteit viszont, amiket ehhez a cikkhez írt, egyelőre nem, mert a Lettre archívumában még…..
Kálmán C. György nem írt recenziót a friss ÉS-be a Tények melankóliája című, Turczi István munkásságát tárgyaló kötetről. (A poszt címe ennek a könyvcímnek az anagrammája.) Ez csak azért érdekes, mert a könyvkritika rovatban van egy cikke a könyv kapcsán, de nem a…..
Nem igazán értem a Műút kritikai rovatának szerkesztőjét, aki Sütő Csaba András eléggé középszerű, de saját magának nagy jelentőséget tulajdonító Krusovszky-kritikáját Bedecs László „széljegyzeteivel” fejelte meg. Ezt a gesztust Sütő Csaba András esetleg mint írása…..
Zajlik a Tiszatáj-vita, már ha vitának nevezhető egyáltalán. Péter László irodalom- és helytörténész, a lap egykori alapító szerkesztője rövid cikket publikált a Délmagyarországban, ahol azt kifogásolta, hogy „vajdaságiak szállták meg a szerkesztőséget, akiknek nincs…..
„Reverendájukat telehízott papok” képével rémiszt az ÉS legutóbbi számában Kovács Zoltán. Nem tetszik ez a fordulat. 2010 tavaszán még némi kajánsággal olvastam tőle azt, hogy „zakójába hízott pártfőnöktől és hosszú nyakú egyházi embertől”, inkorrekt volt az is,…..
Fontos kritikát közöl a szeptemberi Holmiban Schein Gábor Parti Nagy Lajos Fülkefor-könyvéről. Mindjárt felemlegetem e kritika releváns szempontjait, de előbb valami másról kell szólnom. Schein röviden értekezik a PNL heti jegyzeteinek felületet adó Élet és Irodalom…..
Van a friss Bárkában „helyszíni szemle” is, ezt az internetes magazinműfajt Fodor György applikálja a folyóirat közegébe, három fiatal költő békéscsabai fellépéséről ír, nem az események felidézésére, hanem poétikai kérdésekre koncentrálva. Ebből megtudom, hogy –…..
Nézem a Litera mai netnaplóját, Nyáry Krisztián ír Illyés Gyuláról. A koncepció, hogy Illyés szinte leesik a képekről, mert társaival ellentétben nem szakadt, alapötletnek jó. A Litera facebook-oldalára is kiposztolt, felemelt lábas csoportképen (a netnaplóban az elsőn)…..
Arra számítottam, hogy Szegő János esszéjét fogom a leginkább szeretni a Bárka idei harmadik számából, de nem így lett. A „fiatal” magyar lírára koncentráló lapszám legjobb kritikai szövegeit szerintem Bedecs László és Molnár Illés írták. Egyikük sem sziporkázó,…..
Egy vers, amit a múlt héten olvastam. A feladvány: ki írta?                 Hommage à Lengyel Péter                Téli péntek este, Pesten                 A félmaratonra készülő, csinosnak mondott                ügyvédnő…..
Olykor Leonárd 2012.06.21 18:12:39
Már három hete, hogy megjelent az ÉS-ben Kemény István Ex librise, de, ahogy Domingo barátom tollából kiszaladt, az utóbbi időben szűkebb szakmám kötött le, s így nem volt módom megemlékezni erről a cikkről. Emlékezetemben Kemény némileg kiegyensúlyozottabb kritikusként…..
Nem, nem mételyezte meg a blogot semmi. Azért nem posztoltunk, mert más dolgunk volt. Ernő például Musknak fusizott (a 17. képen balra), és Leonárdot is a szűkebb szakmája kötötte le.De vannak dolgok, amik mellett nem mennék el szó nélkül. Nyomasztó adósságom olvasóimmal szemben…..
Olykor Leonárd 2012.06.05 10:41:28
Az utóbbi hónapok egyik felfedezettje nálam Markó Béla; szégyen, nem szégyen (inkább szégyen), de eddig nem nagyon figyeltem a költészetére.Azt bizonyítja inkább, hogy a bánategyforma mindkét arcon, nincs különbségmég abban sincs, hogy pokolra szállnakvagy mennybe mennek, mert…..
A Bognár Péter és Tasnádi István szövege közti összefüggéssel foglalkozó posztra Bognár Péter ezt a kommentet küldte (ha valaki nem böngészgetne kommenteket):  "Jelzetlen (és jelzett, de forrásra nem hivatkozó) idézeteket máshol is használok, ahol úgy érzem, hogy a…..
Ezek kimaradtak.A tavaly decemberi Jelenkorban nagyon jó Schein Gábor verse. Jól indul ("Démonaid némák és mozdulatlanok"), és jól ér véget ("Géppisztolyos gyerekek törnek be egy moziba, utcakövek, molotovkoktélok  repülnek. / Itt bent még sötét van.…..
Így, hogy Németh Gábor megnövesztette a haját, szerintem alapban jobban emlékeztet Hubay Miklósra, mint Meryl Streep Margaret Thatcherre. ..
Olykor Leonárd 2012.04.01 10:22:54
Hat költő tizenhárom verse a márciusi Jelenkorban. Elegyes anyag.Nem ok nélkül került a lapszám élére Visky András Neved, szabad pixelek című szövege. Tőlem éppenséggel nagyon távol áll ez a fajta költészet, de kétségkívül artisztikus darabról van szó, melynek megvannak a…..