Regisztráció Blogot indítok
Adatok
milliliteratura

32 bejegyzést írt és 2348 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
HamPLÓ Grudziądz villamosai 2021.07.02 07:00:00
Szakállas - és nem igazán polkorrekt - poén, hogy a lengyel szavak kiejtésének kitalálása a leírt betűk alapján külön tudományág, de megnézném azt a lengyelül nem tudó magyar embert, aki elsőre eltalálja, hogyan kell kimondani Grudziądz nevét! Jópofa kis város ez, mindent túlélő villamosüzemmel, és…..
milliliteratura 2021.09.03 12:08:57
@nyelv-ész: ez így nem igaz. a kőolaj ugyan a világpiaci árnál olcsóbb volt, de a lerohadt keleti gazdaságoknak még így sem volt olcsó. az ikarus pedig a 60-as években még nem termelt nagy szériákat, a buszhiány az ndk utolsó napjáig akut probléma volt. talán kevéssé ismert, hogy magántulajdonban lévő manufaktúrák építgettek ott (távolsági) buszokat, annyira nem volt busz.
milliliteratura 2021.09.03 16:57:20
@nyelv-ész: nos, ez így nem igaz :) a KGST alapvetően ötéves ciklusokra megállapított árakkal operált, az előző időszak áraiból képezték a következő ciklusra érvényes árakat. Ez eleve kódolta, hogy egyes termékkörök árai nyomottak voltak, másoké pedig relatíve magasak voltak, illetve az árak elszakadtak a világpiaci trendektől. Azaz nem cserekereskedelemről van szó, hanem egy torz, politikai érdekek mentén megállapított árrendszerről. (Az orosz adósság, amiért cserébe jöttek pl az uzsgyik, meg a mig-29-ek, az pont a kgst-elszámolásának alapját képező transzferábilis rubelben keletkezett.) A rendszer sajátosságaként egy ikarus ellenértéke ("ára") más volt célországok szerint.
Ráadásul cél volt az egyes országok specializációja, ezért az ndk-sok például nem kevés morgással kukáztak egy a kor színvonalát minimum megütő farmotoros konstrukciót, azért, hogy a magyarok gyárthassák nekik is a buszokat. (a lengyelek viszont vidáman gyártottak buszt, ahogy a románok is, holott tudtommal egyiknek se lett volna "szabad")
Az ndk többek közt személyautó-gyártásra "specializálódott", ami igen vicces annak tükrében, hogy a trabi éves darabszáma 25 évnyi nekifutással érte el az évi majdnem 150ezer, a wartburg 353 pedig 20 év nekifutás után alulról súrolta az évi 75 ezer darabot. (a volkswagen ezidőtájt VW márkanéven évi másfélmillió autót gyártott...)
röviden: nem volt elég trabi, amit adhatott volna. az ndk-ban többet vártak autóra a jó munkásemberek, mint magyarországon (ha csak nem fizették ki nszk-márkával, mert akkor egyből került autó :)
2016. január 16-án eléggé átalakult a budai oldal tömegközlekedése; XI. kerületiként én akkor is örültem, és most is örülök ennek. Ezen az oldalon nem a technikai vagy forgalmi részleteket szeretném felidézni - tehát hanyagolni fogom a "bal oldali képen az 123456 pályaszámú KCSVTB77 típusú villamos…..
milliliteratura 2021.04.07 21:53:25
@Hamster: nincs 123456 pályaszám :)
milliliteratura 2021.04.08 15:42:42
@Hamster: na de esse hatjegyű :P
Az oldalaim (úgy a villamososak-vonatosak, mint a repülősök) készítése közben gyakran kijegyzetelek ezt-azt a képeken szereplő járművek gyártóival kapcsolatban. Néha felhasználom ezeket a jegyzeteket, néha nem, mindenesetre azt gondoltam, hátha mást is érdekelnének ezek a minimalista szösszenetek.…..
milliliteratura 2020.01.19 20:39:48
@Hamster: én érzek, csak kellene egy poszt, hogy "heló, megyünk, ki akar jönni?" A többit le tudom szervezni. Sajnos marc 15 hétvége, pedig az ideális lett volna. Sztem márciusban kéne egy szabit kivenni az érdeklődőknek, lenne alagútban villamosozas, esetleg valami depoba is meg lehetne próbálni bejutni (utóbbihoz nem vagyok elég
milliliteratura 2020.01.20 16:49:40
@Hamster: ez mondjuk igaz, de ebben az esetben ketten megyünk, nem tudom, pont ezt a bejegyzést hányan olvassák :)
milliliteratura 2020.01.21 14:44:52
@sako: valószínűleg háztól házig tudok fuvart, ha a bp-pozsony vonal közelében laksz. Nyugdíjas kedvezménnyel ingyen :)
A mai posztban sajnos nem lesznek se vonatok se utazás... De mindenképpen szerettem volna egy posztot szentelni egy érdekes osztrák népszokásnak, melyet Magyarországon kevésbé ismernek. Tirolban nem az augusztus 20-át ünneplik tűzijátékkal, hanem az úgynevezett Almabtrieb napja jön el nyár…..
Az általunk ma ismert, híres, különleges épületek, emlékművek pályázatainak elbírálásakor mindig voltak második helyezettek és több olyan terv is készült, ami így vagy úgy de nem jutott el a megvalósulásig. Ma ezekből mutatok be néhányat. Érdekes lesz eljátszani a gondolattal, hogy mi lett volna,…..
Hihetetlen, hogy már hét éve, hogy Debrecenből Pestre érkezett egy kicsit kopott, kék csíkos villamos! Rá se lehet ismerni: Idén rendesen beindult a nosztalgiaszezon: szombaton a 2-esen, vasárnap az N19-esen pörög mindig valamelyik régi tuja, és ebben a nagy forgásban végre az…..
milliliteratura 2019.07.01 18:47:43
@Hamster: már az is zavar, ha hamarabb leér a tuja, mint ami a menetrendben van? :)
HamPLÓ Hő ellen hó 2019.06.15 07:00:00
Nem tudom, ki hogy van vele, de az elmúlt napok meghaladták a normális üzemi hőmérsékletemet, úgyhogy nem volt kedvem blogot írni. Hogy valami legyen azért, itt egy régebbi videó azokból az időkből, amikor nem a túl meleget, hanem a túl hideget szidta mindenki :) Ahogy az első…..
HamPLÓ Az utolsó villamos 2019.05.27 07:00:00
János bá' öreg bútordarab volt a villamosüzemnél. Kezdő járművezetőként még sokéves tervek mondták meg neki, milyen lesz a szebb jövő, miközben telente halinacsizmában vezette a tuját az ajtó nélküli, nyitott peronon állva. Ilyen teleken csak akkor volt melege, amikor a kalauzlány a végállomáson…..
Félreértés ne essék, a 42-es villamos most is üzemel Kispesten, de "ezer" éves terv a meghosszabbítása Pestszentlőrincre, a Gloriett telepre.És ez vélhetően annyira elsüllyed a homályba, hogy nem lesz belőle semmi. Miről is van szó? Adott egy villamosvonal, amely Kispest egyik főútvonalán, az Ady…..
milliliteratura 2019.04.09 18:24:21
HamPLÓ Öregek a fűben 2019.03.25 18:00:00
Amíg megjön a kedvem a blogíráshoz, nézegessünk öreg autókat, ezúttal a budaörsi repülőtérről, ahol 2018 tavaszán ismét megrendezték a szokásos nosztalgia találkozót. Az AMC Pacer elég fura szerzet: kisautónak tűnik, de ugyanolyan széles, mint a korszak többi középkategóriás amerikai kocsija.…..
milliliteratura 2019.03.27 20:36:37
@Hamster: valami régi buszos-villamosos buli. Nem nálad olvastam tavaly beszámolót erről? :)
milliliteratura 2019.03.29 03:23:57
@Hamster: köszi
Brnóban 2009 tavaszán eltöltöttem pár napot, ami alatt bejártam az összes villamosvonalat, de nosztalgiatujával sajnos nem sikerült összefutnom. Kilenc évvel később változtatni akartam ezen az állapoton, ezért felültem egy oda tartó vonatra. Pontosabban ez volt az egyik célja az utazásnak, mert ezen…..
Néha már felbukkant Balt Korthals Altes neve régi képek kapcsán itt a blogban, most viszont csak az ő felvételeiből válogattam össze néhányat. Balt néhány társával - többek közt Tim Borickal - együtt egyfajta "felfedezője" volt a városnak '76 nyarán, Ab van Donselaar már az ő…..
Mivel nincs kedvem másról írni, folyatódik a nosztalgiatujázás :) Bár november 25-én délután egyig elvileg mindenki kivillamosozhatta és -buszfotózhatta magát, ezzel még nem volt vége a programnak, ugyanis az eredeti fényét nemrég visszakapó 1233-as csinált egy extra kurflit a városban: A…..
Miután már három éve nem jártam kedvenc német fővárosomban (de komolyan, Berlin szerintem sokkal érdekesebb hely, mint Bonn volt), augusztusban viszonylag spontán módon vettem egy retúr repjegyet, és foglaltam magamnak szállást pár napra. A korábbi látogatásokkal ellentétben most…..
Pangea Előítéletek világatlasza 2018.10.31 22:03:01
Nehéz eldönteni, hogy a sztereotípia, ill. előítéletes "térképek" elsősorban térképek, vagy sokkal inkább mémek-e. Nehézsúlyú térképészek valószínűleg mémeknek, míg az átlagemberek inkább térképnek ítélnék meg. Közös bennük, hogy nem a valóságot ábrázolják méretarányosan kicsinyítve, hanem olyan…..
milliliteratura 2018.11.01 17:11:02
Bár lehet, hogy senki nem fogja megnézi ezt az oldalt, mert mindenki elment őszölni a hosszú hétvégén, én azért megpróbálkozom egy újabb képmutogatós oldallal, mindenféle vonatokkal a magyar határtól majdnem a németig, az Alpoktól a cseh/szlovák határ közeléig, sok linkkel…..
milliliteratura 2018.10.22 10:00:54
milliliteratura 2018.10.22 10:36:20
Lille Franciaország negyedik legnagyobb városa, mely a belga-francia határ közelében terül el, szinte egyforma távolságra Londontól és Párizstól. Lille Hauts-de-France régió, illetve azon belül Nord megye közigazgatási központja, lakossága 2010-ben már meghaladta a 227 ezer főt. Kiterjedt…..
Az egykori Szovjetunió területén rengeteg olyan tömegközlekedési rendszer üzemel(t), melyek nyugati szemmel teljesen szokatlannak, vagy irracionálisnak tűnhetnek. Azonban a Szovjetunió sajátságos világában, ahol többek közt a kevés pénz, az erőltetett iparosítás, a propaganda, a magán…..
Nemrég kiugrottam Berlinbe, mert már régen jártam ott, és ha már egyszer ott voltam, megnéztem, hogyan áll a Humboldforum projekt keretében részben újraépülő városi kastély (Berliner Stadtschloss). 2014-ben így nézett ki a vasbeton falak felhúzása a Kupfergraben…..
Rengeteg kisebb és nagyobb nehézség, probléma, baleset legyőzése után, jó 3 hónapos késéssel a tervekhez képest, de júliusban végre elindult a kereskedelmi célú növénytermesztés a farmon! A savanyú talaj meszezése Mint egy korábbi blogbejegyzésben ez már szerepelt, a farm területén gyakorlatilag…..
Akik Bécs felé vonatoznak, bizonyára felfigyeltek már Kledering közelében elterülő hatalmas teherpályaudvarra. A vonat percekig halad a rengeteg vágány mellett, ahol hosszú tehervonatok várakoznak hogy útnak induljanak vagy éppen arra, hogy a kocsikat újrarendezzék újabb tehervonatokká. A…..
George Orwell – 1984: Orwell leghíresebb, legsikeresebb könyvét, az 1984-et, 1949-ben adták ki. Ez a disztópia Londonban játszódik, (ami Óceánia része) 1984-ben (ki gondolta volna?). A történet arról szól, hogy Óceánia a Nagy Testvér irányítása alatt van, és háborúban áll a többi földrésszel. A…..
milliliteratura 2018.08.05 15:48:04
Pisti élete a főváros Lusaka és a farm között zajlik. Mivel ő a pénzügyes, adminsztrációs szakember a csapatban, ő harcol a könyvelőkkel, bankokkal, hatóságokkal, jogászokkal Lusakában. Pisti talán már csukott szemmel is le tudná vezetni azt a laza 750 km-t a farm és a főváros között, annyit kellett…..
milliliteratura 2018.06.17 10:23:50
Jártam már párszor télen a Balatonnál, de akkor inkább a befagyott tó vagy a pihenés volt az út célja, nem a vasút. 2018 februárjában aztán KZsoci megkérdezte, ki akar hóban dízelmozdonyokat fotózni, én meg jelentkeztem. Az apropó az volt, hogy a 29-es vonal egy részét (Fehérvár és Balatonfüred…..