Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Mattheo Guilleaume

40 bejegyzést írt és 116 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Hová tartunk? Egy egyetemi oktató tűnődése Az idők gyorsan változnak. Én 1990-ben végeztem a bölcsészkaron, és úgy jöttem el onnan, hogy a „posztmodern” kifejezést szinte alig hallottam. Később ifjú értelmiségiként lelkesen ünnepeltem azt, amit posztmodern…..
Mattheo Guilleaume 2012.06.27 14:27:38
@webmestar: egy picit bővebben tudnál arról írni hogy miért érzed, hogy Nancy Beckett összemossa a liberalizmust és a posztmodernt. nyilván a posztmodern mással is foglalkozott, nem csak az itt felsorakoztatott dolgokkal, leegyszerűsítve: "az általánosítás, a nagy elméletek gyártása tilos, egy multikulturális, pluralista társadalomban a másik mássága, egyedisége iránti tisztelet kötelező", például a nyelvvel és annak természetével mindenek előtt, de amennyit én tanultam a posztmodernről, abba ez az előbbi mondat teljesen beleillik...
Mattheo Guilleaume 2012.06.27 14:35:28
@Cypriánus: azért valamennyire egyoldalú, ahogy a felvilágosodásról írsz, nem? :)

"A transzcendenst elvesztő Európa nem tudom meddig marad fönt. Lehet hogy lesz demokrácia, de az diktarórikus lesz, ahogy a III. Német birodalom is forradalmi és tömegdemokratikus volt."

ezt miért gondolod így? ha valakinek nincs valamilyen transzcendentális háttere, akkor sokkal könnyebben válik áldozatává valamiféle agymosó, diktatorikus pártnak, vagy mi az ok?
Elég jól el lehet úgy éldegélni e kies honban, hogy még csak nem is találkozik az ember fia/lánya ilyesmivel. Sőt, a nők úgynevezett hátrányos helyzetét sem kell feltétlen észrevenni. Eddigi egyik munkahelyemen sem kerestem kevesebbet, mint férfikollégáim (bár a rádióban épp a…..
El Mondo blog A szomszéd fűje 2012.04.10 10:00:00
„Gardening is fun!” Bár a magyar lakosság nagy része ezt nem osztaná, mégis sikeresen népszerűsítik ezzel a tételmondattal a közösségi kertészkedést a fővárosban. Olyannyira, hogy mind a 95 parcella gazdára talált a Milennáris Parkban, akarom mondani a Lecsóskertben.…..
"Az Isten országával szemben áll a Sátán birodalma" - idézte valaki Szent Ágostont nem is oly rég lényegében az előbbihez sorolva a készülő alkotmányt. Hogy ez mekkora ökörség, azt már sokan elemezték, ezért ettől eltekintenék. Viszont ha már az Isten országa…..
Mattheo Guilleaume 2010.12.09 16:42:55
@Cypriánus: "mélyen hívő keresztény SS" általa megfestett , tökéletesen hamis képe azonban nem kissé elnagyolt...

Az idézet ilyet nem mond, templomlátogató SS-ekről ír, nem mélyen hívő SS-ekről. Ahogy én értem Elie Wiesel ezt annak illusztrálására használja, hogy a kereszténység milyen sekélyessé lett, és mennyire kevéssé képes az mise/istentiszteleten részt vevők mindennapjait befolyásolni. Ez az egyik oldal.

A másik oldal pedig az, hogy ha vki ellátogatott egy vasárnapi alkalomra akkoriban, akkor nem igazán érte olyan hatás, ami megkérdőjelezte volna benne, hogy amit ő most konkrétan tesz és amiben részt vesz micsoda voltaképpen.

Onnan is sejtem, hogy ez valamennyire igaz, mert a múlt héten hallottam épp egy előadáson a teológián, hogy egy-egy német pap/lelkész nem is volt abban a helyzetben, hogy a háború vagy német háborús bűnök ellen prédikáljon, hiszen az ott lévők mindegyikének családtagja vagy rokona harcolt épp valamelyik fronton vagy meghalt, és egy ilyen érzelmileg felfokozott környezetben egyszerűen ilyesmivel nem lehetett előállni. Ez természetesen árnyalja a képet, viszont mindent nem magyaráz. Sophie Scholl ugyanebben a környezetben élt, mégis megpróbáltak valamit tenni.

Tehát nem gondolom, hogy ezen az Elie Wiesel idézeten olyan könnyedén túl lehetne lépni, például az ő ledegradálásával.
Mattheo Guilleaume 2010.12.09 17:22:10
@Muad\\\'Dib: "Ilyen alapon a buddhizmustól is, mely a világból való kivonulást hirdette, közben pedig teokratikus hatalmat tartott fenn Tibetben. :)"

Ez most már valamennyire offtopic.

(i) De a mahájána buddhizmus a másik lény szenvedése iránt érzett részvétet, sőt valamilyen fajta szereteten való aktív támogatását is kívánatosnak tartotta, amennyiben ez lehetséges volt. Tehát a világból való kivonulást összetetten kell érteni azért.

(ii) Amennyire tudom, a buddhizmus története sokkal kevésbé véres, mint a kereszténységé. Ez nem biztos, de mindenesetre ez az általánosan elterjedt kép. (Pl. Öt világvallás megemlíti, hgoy a buddhista kolostorokban simán megfértek egymás mellett a kisszerkér és nagyszekér irányzat tanait vallók.)

(iii) Akárhogy is van az, hogy mások mit csináltak, az nem menthet fel a saját hibák alól. De gondolom ezzel te is egyetértesz.. (:
Mattheo Guilleaume 2010.12.09 18:37:57
@Cypriánus: "amúgy a bátor és becsületes holland egyházi tiltakozások (református és katolikus) totális kudarca (több embert öltek meg utána anémet megszállók , mint előtte) eléggé mutatja, mit értek el és mit nem a keresztény tiltakozók..."

Bulgáriában Cirill plovdivi metropolita a deportálások hírére azt sürgönyözte a bolgár királynak, hogy amennyiben nem állítja le az intézkedéseket, saját maga fekszik a vonatok elé. Sztefán szófiai metropolita pedig kiment a szerelvényekhez. Ezeknek a lépéseknek a hatására a király leállíttatta a deportációkat. Amikor ismét megpróbálkozott vele szintén a bolgár ortodox egyház egységes és határozott ellenállásba ütközött. A történet úgy fejeződik be, hogy a király végül teljesen elállt a tervétől, ami kb. ötvenezer ember életének a megmentését eredményezte.

Tehát amit írsz, ebben a formájában messzemenőkig nem igaz.
Péntek, 20 óra 24 perc Szorongó érzés tör rám, ahogy nézem azt a két lányt, egy ideig eltart, míg rájövök, miért. Öt-hat évvel ezelőtt néztem így falumissziók elején, amikor közelítettük a célállomást. Figyeltem, a korombeliek közül ki száll le a buszról és ki marad…..
Balogh Zoltán Fideszes képviselő érdekes önvalomása az Indexnek.  “Tagadhatatlanul vannak szociokulturális különbségek egy Fidesz politikus életmódja, gondolkodásmódja, viselkedésmódja és a nem Fidesz politikus közösségeké között. Tehát ez egy speciális…..
Mattheo Guilleaume 2010.04.15 23:08:13
@JackChurchill: "Huba, ezzel mi a baj? Kérdezem."

Nem a Huba vagyok. A baj pedig ott van, amit nem idéztél. Annak felvetése, hogy a különbségnek genetikai okai lehetnének.
Antiszemitizmus az egyházakbanNaivitásom végtelen. Nem kellene, mégis még mindig megdöbbenek az olyan sztorikon, amilyet a minap olvastam Budapest talán legnépszerűbb katolikus papjának, Pál Feri atyának újdonsült könyvében. Pál Feri szép szál ember, karakán, férfias arcél,…..
Mattheo Guilleaume 2010.04.06 16:15:41
@Nagyító: "Harmadnap mégis föltámadt, tehát gyakorlatilag tényleg Isten fia volt. És nem hallottam a zsidókat bocsánatot kérni tettükért."

Jézust római katonák feszítették keresztre. Csak megjegyzem. És azt is megtehették volna, hogy nem teszik meg, hiába kéri tőlük a Szanhedrin. Ráadásul a keresztény teológiában ez elég fontos: az Isten Fiát nem csak Izrael nem fogadta el, hanem az egész világ sem. A Jn evangélium eleje pont ezt fogalmazza meg.
Mattheo Guilleaume 2010.04.06 16:30:45
@Nagyító: Vajon a 2. században Kr. után kik csiszolgatták és utána kik fogadták el kanonikusnak az újszövetségi könyveket? Jaj, csak azt ne mondd, hogy a zsidók, mert az azért fájna egy picit...

@Muad\\\'Dib: "Tehát teljesen jogosan tételezik fel, hogy zsidó pap szinte lehetetlen."

Azért, ha elolvasod a poszt elejét, akkor kiderül, hogy az ott említett beszélgetőközösség nem pont ennek a gondolatmenetnek a végén jutott el az idézett következtetésre.
Mattheo Guilleaume 2010.04.06 17:01:40
@Muad\\\'Dib: "Viszont az elutasítás mindig a többség miatt alakul ki, amit itt letisztáztunk, hogy áll a dolgokhoz."

Ilyen alapon az indiai származású papokra és apácákra is ferde szemmel kellene nézni (el kellene utasítani őket), pedig rájuk nem szoktak.
Nem olyan híres író mint Kertész Imre, de azért az El Mondo berlini írója is megmondja a magáét. Délután fél kettő. Az elmúlt két hónap olyan fáradtságot teremtett bennem, hogy az utóbbi napokban mozdulni sem volt erőm. Ezek, ma délután, már csak az utórezgések, még épp…..
Mattheo Guilleaume 2009.11.11 17:03:34
@Fánkevő Fáncsi: Ha az ember Japánban él vagy Amerikában, bár én még egyikben sem éltem, és mondjuk visszatekint a hazájára, akkor a tükörbenézés hiánya és az a jelenségkör, ami ehhez kapcsolódik El Mondo Berliner leírásában, sztem továbbra is szembetűnő marad.
Mattheo Guilleaume 2009.11.11 20:31:09
@Fánkevő Fáncsi: "Bocsánat, de hol látjátok ti a hazaszeretetet az adott bekezdésben?"

Sehol.
El Mondo blog Faterminátor 2009.01.29 14:33:00
Azt mondják, némelyek azért mennek el sebésznek, mert genetikailag vonzódnak a vérontáshoz... (A következő hetekben néhány cikket jelentetünk majd meg a különböző vallások és a környezetvédelem kapcsolatáról. A fenti videót gondolatébresztőnek szánjuk.)..
Égig érő gizgazokPhilip Larkin angol költő Church Going című verse, amit több, mint ötven éve írt, azt a kérdést boncolgatja, vajon ki lesz az utolsó, aki a templomot még eredeti funkciójának megfelelően fogja használni, és mikor jön el az az idő, amikor a természet által…..
Mattheo Guilleaume 2009.01.18 18:52:46
@aiai: "Szóval: mi marad, ami valóban valláshoz kötődik és még nem vált nevetségessé (mint az elavult dogmák és isten mint ödipális atya)?"

Íme a nemlétező isten és az ő prófétája...
Miután órákat vitatkoztam derék székely ifjakkal arról, hogy a torinói lepel alakjának egyértelműen pártus vonásai még nem bizonyítják perdöntően Jézus valódi származását, és hogy a hun Csaba királyfi is éppen elég dicső előd, nem kell még az Isten Fiát is…..
Mattheo Guilleaume 2009.01.12 14:14:46
@Alister: "Valószínűleg általános megdöbbenést fogok okozni, de ezzel mélységesen egyetértek..."

(:

"... a második legjobb meg az, ha valamelyik nagyhatalom megszállná az országot, és a palesztinokat áttelepítené az ország egyik felére, a zsidókat a másikra, a kettő közti területet körkörösen elaknásítaná, és az összes nehézfegyvert beolvasztaná."

Ez jó.. Mondjuk akkor az egész környékkel megcsinálhatná ugyanezt. Mondjuk két nagyhatalom összefog és úgy...
Mattheo Guilleaume 2009.01.12 14:15:26
@endike: "Végre egy jó poszt. :)"

Hát ezt el sem hiszem, sok lesz már ez egy napra... (:
Megérkeztek a konkrétumok, lásd a következő bejegyzést!Előző posztunk kapcsán merült fel a segítés, adományozás témája. Most pedig helyzet van: kint a hideg már kibírhatatlan, és hétvégére további lehűlés várható. A hajléktalanszállók férőhelyei végesek, rengeteg…..
El Mondo blog Gyurcsány paktum 2009.01.08 09:47:00
Gyurcsány Ferenc, az MTI-nek adott interjújában társadalmi-gazdasági megállapodást sürgetett. Ennek értelmében a közélet különböző prominens szereplői szövetkeznek arra, hogy a rövidtávú győzelmek helyett hosszú távon gondolkoznak, ennek érdekében félreteszik a…..
Mattheo Guilleaume 2009.01.08 12:28:19
@Cypriánus: Szia Cypriánus, ezt mire is írtad pontosan? Egyelőre nem értem... (:
Mattheo Guilleaume 2009.01.09 00:08:41
@Flos regalis: Sztem a lepaktált kifejezés egy picit elvesz az esemény súlyából, van egy tréfásabb hangulata. Nem ugyanaz a kollaborált a jamaikaiakkal, meg a lepaktált a jamaiaiakkal. A nevetséges jelző mintha nem annyira illene rá, bár ehhez jobban kellene tudni, hogy kinek mit jelent a nevetséges jelző...
Mattheo Guilleaume 2009.01.09 00:10:33
@Mattheo Guilleaume: de a "a kollaborált a jamaikaiakkal, meg a lepaktált a jamaiaiakkal" nem csak abban különbözik, hogy a jamaikaiak mások, mint a jamaiaiak, hanem mondom a kollaborált és a lepaktált is más hangulatú...
Tóta W. Árpád írt egy karácsonyi bejegyzést egy éve, amelyben felhívta a figyelmünket az ókori Mithras-kultusz és a kereszténység közötti számtalan megdöbbentő hasonlóságra. Ha jól értem, a bejegyzés gondolatmenete kb. az volt, hogy 1. A Mithrasz-kultusz egy mese, ahogy azt…..
Mattheo Guilleaume 2008.12.24 13:57:29
@mrTé: A Biblia elég sokféle írást tartalmaz, elég sokféle stílusban, tehát a kérdés, hogy tényeken alapuló történetírás-e alapvetően: értelmetlen egy kicsit.

Azt mondjuk el kell mondani, hogy az Ószövetség elég különleges abból a szempontból, hogy nem csupán a történeti események lejegyzetelésére törekszik, hanem keresi a történések közötti összefüggést és rendező elveket. Emellett elég gyakran pontos történeti adatokat használ.

Az evangéliumokra és általában a Biblia történeti részeire is igaz, hogy teológiai történetírás folyt. Vagyis nem az volt elsődleges szempont, hogy pontosan azt írják le, ami történt és úgy ahogy történt...

De most el kell mennem sajnos, úgyhogy ezt nem tudom kifejteni.

Mindenesetre az is egy érdekes meglátás még, hogy az ókori kelettel foglalkozó tudományt és a Biblia szövegeit (más ókori szövegekkel együtt) ne állítsuk egymás mellé. Mert akkor mit tegyünk ehelyett?
Mattheo Guilleaume 2008.12.24 14:01:35
@Karikásostor: Csak már az akkori kor emberei sem voltak hülyék, és ezeket a mítoszokat nem feltétlenül hitték el. De még ha elhitték is, alapvető különbség van aközött a két állítás között, amelyik közül az első Oziriszről feltámadásáról/meghalásáról beszél, aki egy viszonylag absztrakt figura, a másik egy kortárs zsidó feltámadásáról.
El Mondo blog Jövevény a hanukán 2008.12.22 15:44:00
Úgy döntöttem, elmegyek. Hogy helyreállt az igaz Isten helyes tisztelete, és nem valamiféle Zeusznak áldozzák tovább a disznókat, hát annak keresztényként is csak örülni tudok. Hogy a sötétségben fény gyullad, és hirdeti a világosság győzelmét az éjszaka fölött, no ezen…..
Mattheo Guilleaume 2008.12.23 20:37:48
@Fan Fanics: Javítottam a mondatot... (:
Mattheo Guilleaume 2008.12.24 13:44:23
A vicc az, hogy Jázon is Antiokhosz Epiphanész segítségével lett főpap, csak aztán Menealosz több adóbevételt ígért, így ő lett a kegyelt.

Mind a ketten eléggé hellenizáltak egyébként (márha létezik ilyen szó). Általánosságban is jellemző volt, hogy a tehetősebbek és az arisztokraták inkább a görög világhoz húztak, saját vallásuk egyszerű követőit pedig vszleg inkább lenézték.

A Szeleukida Birodalom pedig általában türelmes volt más vallásokkal szemben, és nem szólt bele azok ügyeibe. Júda ebben az esetben kivételt jelent. Hogy Antiokhosz Epiphanész pontosan miért cselekedett úgy ahogy cselekedett, a történészek csak találgatnak.

H. Jagersma (elsődleges forrásom) azt írja könyvében (Izráel története Nagy Sándortól Bar Kochbáig), hogy az a legvalószínűbb, hogy (ahogy már írtam) olyan jeruzsálemi körök instruálták a királyt, akinek az üzleti érdekei azt kívánták, hogy kedvezzen ennek a csoportnak. Hogy ez Menealosznak és követőinek miért volt jó, vszleg racionálisan nem megmagyarázható. Mindenesetre Menealosz a Lüsziasz és Makkabeusok közötti békekötésnél közvetítő szerepet vállalt, holott saját érdekei szerint inkább Lüsziasz győzelmében kellett volna bizakodnia.

Érdekesség még, hogy Josephus (zsidó történetíró Kr. u. 1. század) szerint a samáriaiak (akik a júdaiak erős nemtetszése mellett szintén a Tóra hiteles örököseinek tartották magukat) szintén kérvényezték Antiokhosz Epiphanésztól, hogy a Garizim-hegyén álló templomot (a jeruzsálemi templom "ellentemploma") Zeusz Hellénioszról nevezhessék el.

Mindazonáltal ez a Jagersma könyv elég régi, úgyhogy ha valaki többet tud a témáról, csatlakozva Fan Fanics-hoz én is szívesen olvasnám a gondolatait itt.
Nagyon nehéz kérdés. Nehéz egyrészt azért, mert keresztény vagyok, és némileg a saját szennyest kell a válasz során kiteregetnem. De csak némileg. A nagy különbség az, hogy a saját szennyesemhez csak nekem van közöm, míg az egyház dolga, épp a keresztény teológia szerint, az…..
Sokan osztják a véleményt, miszerint az eltérő - és eltávolítandó - dogmatikai burok alatt a vallások lényegében ugyanazt tanítják, legfeljebb az egyik kifinomultabb, mint a másik. Persze mindenkinek szíve joga, mit gondol, de szerintem ez nem igaz. Adios Vegyük például a…..
Mattheo Guilleaume 2008.11.29 16:32:29
"... ha bizonyos testgyakorlatokat elvégzel, akkor meg fogod tapasztalni az én feloldódásának élményét, vagyis itt egy teljesen empirikus, leellenőrizhető tanításról van szó."

Igen csak hogyha ugyanezeket a gyakorlatokat szúfiként, zsidóként, keresztényként végzed el, akkor egészen másként interpretálod ezt a feloldódást és egészen más valóságként éled meg ezáltal, mint egy buddhista. Az örömérzés átjár, a megnyugvás átjár stb., de egy keresztény ezt Isten Szentlelkének tulajdonítja és egészen másfelé szeretne haladni, mint egy buddhista.

A buddhizmus is ad egy interpretálási közeget - erről a posztban írtam. Ahogy a kommentekben is írtam ez az előre kimunkált látásmód, amit a magadévá teszel ez ugyanúgy egy világmagyarázat, "szabályrendszer" soha nem ellenőrizhető előfeltételezésekkel. Pl., hogy kavargó dharmahalmaz vagyunk.

A buddhizmus alatt a továbbiakban azt szeretném érteni egyébként, amelyik fontosnak tartja a tekintéllyel bíró könyvei tanítását. Pl. ha valaki azt írja, hogy az ő buddhizmusában nem gond az újraszületés, azzal nem tudok, mit kezdeni. Természetes, hogy ha a buddhizmus mindazzal azonos, amit valaki kiagyal magának, arról nem állnak a megállapításaim.

A matematikás példa pedig arra jó, hogy ellentétben a felvilágosodás szemléletével, amelyik azt hiszi, hogy a valódi tudás pusztán az értelem logikus következtetési rendszerét és racionalitását használva megszerezhető. De ez még a matematikában sem igaz - bár ott a legigazabb. Senki nem így tanul matematikát, hanem úgy, hogy először elfogad. És amikor már megismerkedett ezzel a világgal, és az elfogadott elvek szerint látja a világot, akkor igazolni is tudja, hogy jé, ez tényleg levezethető az axiómákból.

Bármilyen elsajátítható ismeretnek - az ismeret itt a legtágabb értelemben véve, tehát matematikai egyenlet, megvilágosodás stb. - tehát ilyen a szerkezete: mindegyiknek vannak előfeltételezési, mindegyikhez kell hit, amivel elfogadom ezeket az előfeltételezéseket (a hit itt azt jelenti, hogy egy darabig nem kérdőjelezem meg őket, hanem az előfeltételezések alapján cselekszem) és aztán ebből fakad valami belátás. Tényleg megtörtént az, amire vártam, vagy tényleg jól leírt valamit ez a rendszer, aminek bizalmat szavaztam.

Fontos elem itt még a személyes elköteleződés - megint csak igen tág értelemben értve.

A tudomány ilyen folyamatok szerint működik (Thomas Kuhn), szinte bármiféle tudás megszerzése (Polányi Mihály).

A kereszténységben is van belátás is. "Megtérve" valóban boldogabbnak érzem magam, úgy érzem kiteljesedik az életem, úgy érzem valóban az Istennel kerültem kapcsolatba.

A buddhizmusban is van hasonló belátás. De ez ugyanúgy nem tabula rasa módon történik, teljesen objektív körülmények között, mint bármilyen más esetben. Így a buddhizmusnak is vannak előfeltételezései (pl. az én illúzió), s ezeket ha úgy tetszik hívhatom: dogmáknak (megint csak tágan értve ezt a szót).

Ha valaki azt mondja, hogy nincsenek, ugyanúgy tévhitbe ringatja magát, mint a felvilágosodás filozófusai.

Egyébként fontos lenne tisztázni, hogy ki mit ért dogmákon...
A darwinizmus nem csupán a kereszténységnek jelentett és jelent kihívást, hanem az összes többi világvallásnak is. A hinduizmus világvallás, tehát nekik is. A Dawkins kontra kereszténység, kreacionisták kontra többiek purparlék mellett talán az is érdekes egy picit, hogy ők…..
(Elmélkedés az előző poszt kapcsán) Egy ilyen pszichologizáló korban, mint a mienk, nem nehéz megtippelni, hogy miért fajulnak a hitviták nagyon hamar indulatos közhelypuffogtatássá. Olyan ötletek jutnak az eszembe, hogy "a vallás/világnézet hozzátartozik…..
- Konszolidálni kell - jelenti ki Mikola István. Mármint az egészségügyet. Meg persze az oktatást. Azaz tőkésíteni. Ebben az állapotában a kórházakat és általában az ellátást nemhogy fejleszteni, de fenntartani sem lehet. A bankrendszer konszolidációja, példának okáért,…..
Harminc halálos áldozat, több mint tízezer menekült, lerombolt kórházak, árvaházak, iskolák, otthonok, templomok meg zárdák - az augusztus 25-én, Orissa államban (India) fellángolt keresztényüldözés eddigi eredményeinek röviden summázata. A tét azonban - Raphael Cheenath…..
"Az egész tévécsatorna egyetlen lecsapásra váró magaslabda" - az igen találó megfogalmazást (a jelzett természetesen a Budapest TV) egy hetilap hasábjain olvastam nemrég. Ez a frappáns kép a keresztény egyházakra ugyanilyen jól alkalmazható. Általánosítsunk nyugodtan -…..
A törvény minden. A törvény rendet teremt és összekapcsol. A törvény legyőzi a káoszt. A törvény kőszikla, sohasem kopik el. A törvény édesebb a csurgatott méznél és drágább az aranynál, az ofíri aranynál  is. A törvény szeretet. •••• Ma…..
Mattheo Guilleaume 2008.08.25 12:18:16
Az úgy van, hogy valamiért szeretem azokat a részeket a Bibliában, amelyek így írnak a törvényről, mint azt próbáltam felidézni (pl. a 119. zsoltár). Egy ehhez kapcsolódó kép is tetszik, amikor egy öregember testesíti meg ugyanezt. Árkos, barázdált arca van előre-hátra hintázik a teste, és közben mormolja a törvényt. Nem azért, mert éppen olyan kedve van, vagy mert szenilis szegény, hanem mert az éppen arra a napszakra előírás. De nem is lélektelenül teszi, hanem egy teljes élet tanúságtételével, ami viszont nem valami fölfestett, idillikus élet, amiben ő világéletében mindent jól csinált, hanem nehéz és össze-vissza élet, amiben végül mégis kirajzolódik ez a vonal, és ahogy idősödik egyre tisztábban. (Mármint az a vonal, amiben a hétköznapjait egyre inkább áthatja az Isten törvénye és az annak való engedelmesség, ami végsősoron az Isten iránt való szeretet valamiképpen.)

Szóval először az első három sor született meg, aztán meg az az ötlet, hogy ez legyen keret. Aztán ebbe bele ez a történet Johannes Guilleaume-ról, ami én inkább úgy gondolom, hogy ujjgyakorlat. Lecsupaszítva elég banális, vagy legalábbis olyan mintázat, ami sokszor visszatér (egy erényes valakinek egy másvalaki rányitja a szemét egy tágabb világra, ami erős és magába szív, aztán, hogy ebből szabaduljon, az első valaki (az erényes), megöli a második valakit, hogy ebből szabaduljon). Viszont, egész jól lett megírva - két év távlatából ilyet én is mondhatok. Ezért tényleg ujjgyakorlat, olyan, mint amikor a festők egy csomó vázlatot készítenek egy kép előtt.

Úgyhogy kb. ennyi a megfejtés. (Szókratész is elég hamar kiábrándult az írókból, mívesen és lenyügözően írnak, de amikor a művük lényege és legmagva felől faggatod őket, akkor nagyon kiábrándítóan válaszolnak, nagyon felszínes dolgokat.)

Máskülönben viszont nagyon jól jönnek a kritikus vagy éppen dícsérő hozzászólások, mert abból nagyon sokat lehet tanulni, hogy egy-egy írás kire hogyan hat. Pl. írták korábban egy írásomra, hogy patetikus, aztán amikor három hét múlva megnéztem újra, akkor rájöttem, hogy tényleg az. És akkor szépen végig lehetett boncolgatni, hogy miért vált azzá...