Regisztráció Blogot indítok
Adatok
furmint-m

0 bejegyzést írt és 249 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Bábakonferenciás anyag (Old wives' tales vs. midwives' tales: beliefs and reality in the midwifery practice)  van a kezemben - egy a millióból, amelyek mind arra várnak, hogy megírjam őket ide a blogra. Az egyik szemináriumon arról volt szó, hogy mi mindent gondolnak maguk a nők a…..
furmint-m 2012.12.04 01:26:34
@Felicitasz: Bocs, felreerthetö voltam: a helpher mar regebb ota letezik, csak en maradtam le az ujabb fejlemenyekröl, mert az utolso honapokban probaltam elvezni, hogy jobban voltam es nem foglalkoztam behatoan a temaval... De a helpher fontos oldal.
furmint-m 2016.04.05 09:08:50
@Felicitasz: Ezt most talaltam, beteszem ide, ha nem baj. divany.hu/poronty/2016/04/04/jovonk_egy_resze_mar_magzatkorban_eldol_interju./ Szerintem szokatlan a divany atlag szinvonalahoz kepest. Külön tetszik, hogy hangsulyozza, ne csak a szülesre koncentraljunk.Mondjunk te ezt mar sokkal jobban megirtad evekkel ezelött a szülesi tervek es realitas kapcsan, ha jol emlekszem. Viszont a cimre hümmögtem: nem a jövönk döl el, hanem nehany hajlamunk, adottsagunk stb.
furmint-m 2018.03.29 23:11:10
Hyperemesis Gravidarum: ùj kutatás. www.nature.com/articles/s41467-018-03258-0 www.youtube.com/watch?v=M1G6cdgonlE&feature=youtu.be Lehet, hogy egyszer lesz génblokkoló gyógyszer. Drukkoljunk! (Kb. akkor fogok tudni bevállalni még egy terhességet...)
Van egy kockás füzetem, a "mindentudó füzet", ezzel járok orvoshoz. Most már évek óta ugyanazokhoz, vagyis többé nem néznek rám döbbenten, de bármikor új praxisba megyek valami szakrendelésre, menetrendszerűen hátravágja magát az épp következő egészségügyis aki lát. Óriási segítség neki persze: az…..
A fejlett világban a szülések majdnem egyharmada császármetszés. Elvitatkozgatunk a statisztikán, a fölösleges műtétek elkerülésének módjain, az okokon és a következményeken. De, mint oly sokszor amikor orvoslás a téma, hajlamosak vagyunk elfeledkezni az emberről: az emberről,…..
furmint-m 2017.10.17 01:08:43
Hopp, ez nálunk is így volt: "A császármetszéssel született nőknél saját gyerekük feje is ritkábban fér át a szülőcsatornán - írták a szakértők a PNAS című folyóiratban bemutatott kutatásukban." hvg.hu/elet/20171016_csaszarmetszes_szules Ès akkor odatehetjük a +2-t, mármint én és a fiam részérö´l: egyikünk sem lenne a világon, ha nem lenne császármetszés és ugye @Felicitasz, milyen nagy kár lenne értünk? ;-)Valamint köszönjük szépen orvostudomány, hogy itt lehetünk és van olyan hogy infúzió (ugye HG...) valamint császármetszés. Köszönjük Jóisten! Köszönjük orvostudomány!
Gondolkoztál már azon, hogy amire érdemes rátenned az életedet? Ha a halálos ágyadon visszanéznél az egészre, vajon mitől látnád értelmesnek? Nekem úgy tűnik, az emberek nagy része egyáltalán nem teszi fel ezeket a kérdéseket. Sokak „érdeklődési területén” egyszerűen „kívül esik”, hogy ilyesmin…..
furmint-m 2017.06.17 22:19:39
@Felicitasz: Ezt a kommentet külön köszi, nagyon! Engem is ilyen gondolatok foglalkoztatnak. " Air France gépről, az esti imája után elszenderedett utassal, versus a pilótával aki élete utolsó valamennyire tudatos pillanatában már épp nem ért végére annak a mondatnak, a másodpilóta döbbent konklúziója után - "le fogunk zuhanni...!" - hogy "Az lehetetlen... B+, ez lehetetlen, 'ssza meg... "

Anyukám halálának percét azért tudom annyira pontosan, mert épp abban a percben csörrent meg a férjemtö´l (aki a hideg téli estén kint bolyongott a számára ismeretlen vidéki városban, a másfél éves fiammal a hordozóban) érkezö´sms /elfelejtettem kikapcsolni, annyira sietve érkeztünk a kórházba az utolsó órára/ és apám megint valami mü´jajgatással ugrott fel az apró kórházi szoba székérö´l (miután elö´tte kb. egy órával is odapusmogott hozzám a kérdéssel, hogy na a faluban harangoztasson-e... valamint nem bírt megülni a seggén és türelmetlenkedett, hogy ö´akkor most már megy haza, mert én majd úgyis maradok anyu mellett éjszakára) én meg hirtelen csak azt szerettem volna kiordítani magamból neki (mármint apámnak), hogy most kussolj, vagy most azonnal húzz ki innen a pékbe! De szerencsére nem tudtam megszólalni... Viszont azóta is ott munkál bennem, hogy megzavarta a halál pillanatának csendjét és még ezt is, még ezt is elvette tö´lem/tö´le!
furmint-m 2017.06.17 22:32:23
@pacsy: Miután ezerrel szétszedték mások a posztot, nem tudom, bátorkodhatom-e megjegyezni, hogy engem egyenesen feldühített az elsö´pár bekezdés ítélkezö´nek és elitistának ható hangneme és az elsö´reakcióm az volt magamban, hogy "Ezt nemár!". Most hogy olvastam a többi kommentedet, sikerült lecsillapodnom és már nem dühöngök ;-). Holnap megpróbálom ezt részletesen leírni, de most - miután épp egész napos ped. képzésrö´l érkeztem haza és késö´van - képtelen vagyok épkézláb mondatokat kipréselni magamból.
Elöljáróim utasítására sok éven keresztül egy régi és nagyhírű intézményben, a Pápai Német-Magyar Papnevelő Intézetben  (Pontificium Collegium Germanicum et Hungaricum) dolgoztam, mint (magyar és nem magyar) növendékek lelki vezetője (magyarul: „spirituális” :). Ezen az alapon egy alkalommal arra is…..
furmint-m 2016.04.18 23:02:18
@pacsy: Bocsánat, hogy jogi szempontból pofázok bele a vitába, méghozzá világi jogból, de... nem értem a probléma gyökerét. Hol itt a nagy probléma, mármint jogilag? Az osztrák jogból kiindulva az mondható el, hogy a spirinek nem kötelezö´feljelentenie sem, "csak" abba az irányba kell terelgetnie mondjuk a pedofilt, hogy többé ne kövesse el szörnyü´ tettét. Világi perben tanúként nem hallgatható ki a spirituális és ezt a lelki vezetö´i titoktartási kötelezettséget a hatóságok nem játszhatják ki mondjuk lehallgatással vagy személyes tartalmú jegyzetek lefoglalásával sem. Tudtommal. Van errö´l bírósági döntés is. Az igaz, hogy a botrányok hatására évek óta politikai téma, hogy szigorítani kellene ill. lazítani a titoktartási tilalmon, de tudtommal eddig nem történt jelentö´s változás. Na most gyorsan utánanézek a német jognak is (hasraütés alapján nem tudom elképzelni, hogy nagy meglepetést fog okozni, de hátha mégis).
furmint-m 2016.04.19 08:36:51
@pacsy: Lám-lám, kiderült, hogy a világi jog is tud néha egész jó fej lenni: a titoktartást illetö´en nem tesz különbséget (pl. a német jog) világi pap, szerzetes, de akár diakónus között sem: mindegyik "lelkésznek" minö´sül és nem kötelezhetö´tanúvallomásra világi büntetö´perben. Magyarán nem a státusz a döntö´tényezö´, hanem a funkció! (ld. "Inhaber von Zeugnisverweigerungsrechten" de.wikipedia.org/wiki/Beichtgeheimnis).
furmint-m 2016.04.19 08:53:57
@pacsy: Egyébként egyetértek, ha jól látom, gyakran segítö´helyzetben is (de talán spirituálisoktól is) túl sokat várnánk el a segítö´tö´l vagy lelkésztö´l: egyszerre legyen jó lelkész, nagyon jól képzett és up-to-date pszichológus, mentálhigiénés szakember, legyen tisztában a világ dolgaival és társadalmi kihívásaival, el tudja helyezni a mát történeti kontextusban, valamint konyítson ahhoz is, hogy interdiszciplináris szempontból mikor mit kell tenni és hogy ez az egész kánonjogilag meg világi jogilag rendben van-e. Azt hiszem általános trend a nyugati kultúrában, hogy gyakran a mindentudó Wunderwuzzit keressük (de igaz ez pl. világi funkciókban is), jezsuitáktól meg talán eleve többet várunk, mert tudjuk, hogy ö´k okosak és képzettek (elvileg ;-)) ... de hát a mai információtömegben képtelenség, hogy valaki egy krízis vagy súlyos téma (pl. abúzus) kapcsán minden vonatkozásban adekvát eligazítást tudjon adni, fö´leg megfelelö´idö´ben és helyen (Echtzeit-ban). Nem tudom, ezzel nagyon eltértem-e a tárgytól.
Nem tudom, titeket is foglalkoztat-e a „túlvilág” kérdése. Tudatosan kerülöm az „örök élet” kifejezést. Keresztényként ugyanis nem az eddigiek folytatását várjuk, hanem valami gyökeresen új dolog eljöttét. A fizikai életünk örökké tartó folytatása…..
A pszichológia egyik legérdekfeszítőbb területe szerintem a korai fejlődésünk tanulmányozása. "Sok van mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb" - hát ezt nap mint nap átélem a saját kisfiam mellett is. Elképesztő élmény részt venni abban a folyamatban,…..
Miután egy termékenységi tanácsadó beszélgetésen érintik az alap biológiai tényeket  meg a legfontosabb időzítési problémákat és hibákat, a következő lépés négy alapkérdés tisztázása. Elhagyja-e az együttlét során a férfi testét (elegendő számú)…..
Felveszem a tollat (billentyűzetet) és onnan folytatom, hogy augusztus 20-án kedden a fiam elsős lett, és nagyjából mostanra tartok ott, hogy ezt tényleg el is hiszem. :) A gyerek nagyon (NAGYON) várta az iskolát. Két évvel ezelőtt, amikor először írtam az iskolakezdéssel…..
furmint-m 2014.12.04 23:59:10
@Felicitasz: Most lattam csak a kerdesedet. Nalunk az a helyzet, hogy nem latok pedig jo peldat, egyaltalan peldat, pedig irjak a szep könyveket, hogy az SNI, autizmus elvileg pont a Montessoriban nem kellene "problema" legyen, vagyis alapbol nem utasithatnanak el egy gyereket emiatt. A gyakorlatban (a mi ovink ekes pelda) azonban iszonyu elitista az intezmenyek többsege (megtehetik, annyira durva a tuljelentkezes) es a fö szempont, hogy anyagilag kijöjjenek, amibe több helyen nem fer bele, hogy plusz egy pedagogust felvegyenek arra, hogy külön figyeljen spec. igenyü gyerekekre.

Ez engem nagyon zavar. (Mar-mar a mi komoly M-elkötelezödesünk sem szamit a biztos helyert folytatott "versenyben", annyira hangsulyozzak a penzt meg a gazdalkodast.)

Van itt szo elviekben az inkluziorol meg egy csomo szep hangzatos lozungrol, meg pl. kimondtak mar es irtak ujsagban, hogy az elkülönitett spec. igenyü intezmenyek (Sonderschule) lete itt Ausztriaban nk. jogba ütközik igy ezeket sürgösen fel kellene szamolni; hat itt meg nagyon sok munka van...

Ha jol tudom, az itteni M-Centrum ovija, iskolaja jobban all inkluzio temaban, de jövö heten megyek megyint elöadasra a centrumba (adaptacio tema) es megkerdezem. Van egy nagyon jo nemet blog inkluziorol, ott is erdeklödök majd. (Az iroja beszamolt arrol, hogy mennyit kerestek mig talaltak egy integralt ovit, amelyik tenyleg bevallalta.)
furmint-m 2014.12.05 00:00:39
@fleur_de_lys: Az elöbbi komment neked szanodott, csak Felicitasz valaszara nyomtam ra veletlenül.
furmint-m 2015.01.02 18:15:10
@Felicitasz: @fleur_de_lys: Ez erdekes. Mit szoltok?
Identifying Autism from Neural Representations of Social Interactions: Neurocognitive Markers of Autism
www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0113879
Fleurs_de_lys: majd irok meg, hogy mit mondtak a M-centrumban az inkluziorol, ill. beepitenel a konkluziot az adaptacio temarol szolo beszamolomba is. Most olvasok egy Montessori es inkluzio temaju könyvet is, majd jelentkezem.

A lenyeg, hogy a Montessoriban kellene menjen az inkluzio, maga Maria Montessori is nagyon fontosnak tartotta. A becsi M-Centrum ovijaban jo tapasztalatok voltak, persze attol is függ, hogy hogyan tudnak együtt dolgozni pl. mozgaskorlatozottakkal, hogy milyenek a helyiseg adottsagai: van-e megfelelöen nagy ter stb, hogy a gyerek mindenhol szabadon közlekedhesen stb. Ez fövarosban eleg sulyos kerdes itt Becsben nagyon nehez megfelelö berletet talalni, nagyon dragak es kicsik, nincs kert hozza, nincs rendes kijarat stb... Tapasztalatbol tudom, mar fel eve nezegetem az ovialapitasi szandekom miatt is, jo helyen jo helyet talalni szinte lehetetlen. A mi ovink (ahova a fiam jar) egy nagyon jo kerület közlekedesi csomopontja közeleben vagy egy lakohaz udvaran, tehat van hozza udvar is, amelyet, mint "munkaudvart" hasznalhatnak: ez itt Becsben kiveteles, a nagyon keves, udvarral rendelkezö M-ovik egyike. Persze meg is van a brutal berleti dija, amit a tandijbol kell kigazdalkodni, mert itt az allam/varos nem tamogatja a privat ovikat, csak a minden gyerek utan jaro varosi fejkvotat kapjak meg, de a költseg nagy resze (80-90%) a szemelyzeti, a többi a berlet stb. Mindegy, majd meg jelentkezek...
"Találkoztam olyan férjekkel is, akik nem akarták, hogy a feleségük a babaszobában töltse azokat az éveit, amikor a legvonzóbb, legcsinosabb. A gyermektelenség lehetővé teszi a társasági életet, a szórakozást, a kényelmet." (Foster B. Zincke író, népnevelő, 1868.) "Az amerikai…..
furmint-m 2014.08.30 14:50:29
@Felicitasz: "Van akinek simán megy."

Ezt elfogadom. Szeretnem latni a konkret peldat is, akinel ez nyafogas nelkül ment/megy es a meglevö gyerekek sem lattak ennek rajuk fordithato idöben/energiaban "karat" es akkor tenyleg vegkepp abbahagyom a pofazast! (En eddig nem lattam ilyet, de amit en lattam/nem lattam, az nem reprezentativ.)

A szubjektiv csaladtervezesi döntessel sincs semmi problema. A szubjektiv tapasztalatom viszont az, hogy a szubjektiv döntesük (pl. a sok gyerek) nagyon sokszor "fel van felhasznalva" kibuvokent/ürügykent nagyon sok mindenre... Es ebböl en (is) szivok! De nem akarok tovabb akadekoskodni. Elfogadom, hogy fogjam be a pofamat! (Viszont sok "olyan szepen elnek" - titulussal illetett kereszteny nagycsaladra mar nem tudok "felnezni", többek között ezert sem. Tudom ez az egyeni szoc. problemam es el lehet menni dühöngeni a gumiszobaba!)

"Az "ami jó a cipésznek, nem jó a szabónak" elvén én biztos nem kérdőjeleznék meg helyből semmilyen verziót. "

Ennel is "ott a pont"! Csakhogy ugyanezen az elven elvarhatnam, hogy akkor ha nekem nem jo/nem megy a több, ne varjak el tölem es/vagy ne nyomjak ram ilyen vagy okbol a "selejtes" cimket. Nemde?
furmint-m 2014.08.30 15:15:11
@Felicitasz: "A családi asszociációs anyagod elég extrém"

Ez ironia vagy együtterzes? Irasban nem nagyon erzem a metakommunikaciot, bocsanat:-) (Es igen, neha, peldaul ha ilyen durva es egyenesen "beteg dologrol" irok, talan varnek egy kis együtterzest, köszönöm elöre is! ;-))

A többi szempontot is köszönöm es forgatom magamban.

Egyebkent nyilvan nem az anyagiak a legerösebb szempont a "legyen-e masodik?" c. töprengesben, sokkal inkabb a "hogyan oldanam meg a mindennapokat egy esetleg veszelyeztetett terhesseggel" ill., hogy komoly feldolgozatlan lelki traumam van az elsö terhessegböl. De van mas is. Gondolkodtam azon is, hogy ha ma kiadna valaki egy garancialevelet arrol, hogy szavatol, hogy egy masodik terhesseg teljesen problemamentes lenne, holnap belefognek-e a "legyen masodik" projektbe? Erre sem tudom meg ravagni az akarmilyen valaszt. Van itt eleg "Baustelle"...

"A második gyerek költsége nem "első gyerek költsége" x2. "

Az en fejszamitasom szerint a jatek/ruhaztatas stb. "kisebb" költsegek tekinteteben valoban nem, a "nagyobb" pl. ovi, iskola fizeteset es ezzel jaro költsegteteleket illetöen meg nagyonis X2.

De valoban nem az anyagiak döntenenek! Es en meg sosem szamoltam a következö ingatlanpiaci valsaggal vagy a harmadik vilaghaboruval csak szimplan a csaladi/haztartasi költsegeinkkel ill. a mikrokörnyezetünkböl szoktam kiindulni es a makro csak szükebb (varos, orszag) szinten jön szamitasba. Nem, nem szoktam megnezni csaladtervezesnel, hogy hogyan all mondjuk a Facebook reszvenyarfolyama es az olaj ara az amerikai tözsden! :-) Nem! Ennyire azert meg en sem szalltam el!
furmint-m 2014.08.30 16:23:23
@Felicitasz: "hogyan oldanam meg a mindennapokat egy esetleg veszelyeztetett terhesseggel"

Hoppa, most meg egyszer belegondoltam ebbe, es vegeztem egy gyors fejszamitast es az eredmenybe alaposan beleremegett a terdem!

Ha abbol indulok ki, hogy minimum annyira durva lenne mondjuk a veszes hanyas egy esetleges masodik terhessegnel, mint az elsönel, akkor hetekre elöre kell kalkulalni peldaul bebiszitterrel. Hmm... eddig ugyebar meg nem tolongott se nagymama se lelkes barat/ismerös hosszu tömött sorokban az ajtom elött, hogy ö marpedig szivesen vigyazna a gyerekemre, mig engem korhazban es/vagy orvosnal pumpalnak eletkepesre infuzioval es/vagy sugarban hanyok otthon es a minimalis energiambol max. arra telik, hogy enervaltan bambuljak ki a fejemböl es/vagy elvanszorogjak valahogy az orvosig...

Tehat bebiszitter: itt az orankent kb. 10 Euro, feketen persze. Vegyük azt, hogy ovi utan naponta 3-4 orara szükseg lenne ra, amig a ferjem vegez a munkahelyen. Heti öt, havi husz nap az havi kb. 800 Euro. Szorozzuk meg mondjuk 4-el, ha az akut/intenziv rosszullet idöszakaval szamolunk. Mar 3000 EUR fölött jarunk...

Az elsö terhessegemnel a szagok es a gyengeseg miatt hetekig nem tudtam tömegközlekedni: vagy gyalog mentem a haziorvoshoz, vagy (pl. korhazba, mert az nagyon messze volt) taxival. Egy ut tavtol függöen 10-20 EUR. Eleg jelentös összeg elment a 3-4 honap akut rosszullet alatt taxizasra...

Ehhez jönne meg tenyleg csak luxuskiadaskent a dietas koszt, mondjuk 2-3 honapra (ha azt vesszük, hogy ugyis kihanyom, kar erte!) es - az abszolut luxus a pszichesen nehez idöszakra - a pszichologus. Bar nekem az elsö terhessegnel kvazi "kiutaltak" egyet a korhazbol, ill. kaptam egy sürgössegi helyet par honapra. Tamogatta az egeszsegpenztar: ez itt azt jelenti, hogy 80 EUR-t fizettem egy alkalomra/egy orara (ez itt eleg olcsonak szamit, plane, hogy Duplex Doktor /nögyogyasz es pszichologus/ volt a szakember), ebböl kb. 20 EUR-t fizet vissza a kassza.

Hetente/Kethetente egy alkalom, havonta 3-4, az annyi mint legalabb havi 200 EUR önresz, szorozva 3-4 honappal kb... Mondjuk ez a tetel tiszta luxus es befektetesnek is felfoghato: ha pl. segit megelözni/elkerülni a gyermekagyi depit meg egyenesen duplan/triplan megterül!

Ez csak a gyors fejszamitas volt... Tehat minimum ugy 4000 EUR-t kellene összespolnom elöre, hogy egy következö (az elsö tapasztalataibol kiindulva komplikaciosnak igerkezö) terhesseg eshetösegeire legalabb az anyagiakat illetöen - legalabb az elözö terhesseg költsegvonzatabol kiindulva - valamelyest felkeszüljek. Azert ettöl megremegett a terdem! Mert also hangon arrol beszelünk, hogy meg a szülesig es annak esetleges költsegeig (hja, luxus, valasztott bába satöbbi) meg el sem jutottunk!

Nyafogas-e, ha en ezt szivasnak erzem? Lehet, egyebkent... Vegülis mas in vitrora gyüjt, ugyhogy fogjam be postafordultaval azt a lepcses szamat es kussoljak!
Sokféle kérdés és kétség lehet a címbeli tépelődés mögött, de miből áll a te személyes küzdelmed? Mi van fókuszban? Talán nem akarod otthagyni a fontos és szeretett munkádat vagy épp olyan pályát választottál, ahol kifejezetten veszélybe is kerülhet az egész jövőd, ha…..
furmint-m 2014.08.28 11:37:11
@Törökátok: "És gyerek nélkül is lehet hosszú, gazdag, tartalmas életet élni."

Hat egen, en mar kezdem ugy latni, hogy gazdagot (marmint anyagilag) inkabb csak gyerek nelkül (ez az en aktualis helyzetem, szemelyes tapasztalatom), de visszaterek meg erre a szingli-nem szingli ünnepnapon is dolgozo felvetesed kapcsan annal a posztnal.
furmint-m 2014.08.28 13:43:39
@kicsinap: "Szerintem 1 db gyerekkel nincsenek akkora óriási anyagi problémák, hogy ne lehetne "gazdag" életet élni anyagi értelemben is."

A legközelebbi kommentben keszitek egy teteles szamlat a mi helyzetünkröl, igerem, de most lassan mennem kell, mert az ovi fel haromig van. Hja, a gyerekbarat (amde nem szülöbarat) Montessori-ovi, ahol most ösztöl 15%-al megemeltek a havi dijat es cserebe a szolgaltatas minösege mit sem javult, söt a szuper vezetöpedagogusunk elmenetelevel meg bizonytalanna is valt... Ja mondhatjuk, hogy egyeni szoc. problema, vagy luxus a privat ovi, csak itt az a helyzet, hogy varosi (nem fizetös ill. csak etkezest fizetös), nem privat ovi eleve szoba se jöhetne nalunk, mert nincs allasom es ahhoz, hogy a gyerekemnek helye legyen, kell legyen allasom, ill. max. csak a kötelezö (utolso) ovodai evre kenyszerülnenek felvenni allastalan anya gyereket. Tehat eleve privatbol (ergo fizetösböl) valogathatunk, ami elvileg tünhet luxusnak, gyakorlatilag munkanelküli es vallalkozo szülöknek csak ez jöhet szoba opciokent.

Igyekszem javitani a helyzetünkön: szülöi munkaközössegen alapulo (ezert alacsonyabb havi költsegü) alterovit szeretnek alapitani: munkanelkülikent ugyis annyira raerek! ;-) bruhahhhaa
furmint-m 2014.08.28 22:59:41
@kicsinap: (de @Felicitasz: is olvassa): kezdem latni, hogy külön planetan letezünk, nem csak masik orszagban :-)

Az egy före juto negyzetmeter egyaltalan nem durva: Nemetorszagban es Ausztriaban sem adnak ki 6 fös csaladnak ket szobas berlakast... De ha konkret akarok lenni: nekünk a mi berlakasunknal 6 eve külön felvetelizni kellett a berbeadonal es azert voltunk nyerök, mert akkor meg ket teljes allasban dolgozo, viszonylag jol keresö, de legalabbis jo elömeneteli kilatasokkal rendelkezö, nemdohanyzo, haziallattal es gyerekkel nem rendelkezö, rendezetten es apoltan kinezö, valamint ertelmesen beszelni kepes felnött voltunk, hatrany mondjuk, hogy mindketten külföldiek, de kielegitöen jol beszeljük a nyelvet ;-) ezert nem jart pontlevonas. A ferjem egyebkent nemet (a nyugati reszröl es egesz addigi eleteben csak Hochdeutschban beszelt, tehat meg dialektus sem), en meg annyira nem beszelem rosszul ezt a nyelvet, mondhatni (mar akkoriban is több eve dolgoztam elsösorban nemetül es masodsorban angolul es csak harmadsorban magyarul). Ha lett volna akkor mar egy gyerekünk, tutira nem kaptuk volna meg a nappali-haloszobas (azaz ketszobas) lakast. Itt is azon az elven adnak ki, hogy per fö jar egy külön szoba, tehat haromfös csalad eleve 3 szobarol indul (amibe meg belefer, hogy az egyik nappali es csak a masik kettö halo ill. egyik gyerekszoba).

Emlitetted, hogy van egy öreg csaladi hazatok kerttel. Ismerös, hogy magyarorszagi ismerösök nagy resze rendelkezik legalabb egy varosi lakassal, termeszetesen a szülöktöl kaptak es onnan indulnak, hogy azt cserelgetik nagyobbra vagy csaladi hazra satöbbi.

Na en onnan indultam, hogy jo esetben örülök, ha nem adossagot örökölök (ez Mo. annak a keleti fele, amely ugy latszik a pesti ertelmisegi nepeknek teljesen ismeretlen videk...), valamint amikor Mo-n dolgoztam az egyetem elvegzese utan all-in szerzödesben heti 50-60 orat atlagban, akkor örültem, hogy honap vegen valahogy ki tudom fizetni a lepukkant 7. kerületi felig rom berhazban masodmagammal berelt eletveszelyes berlakast. Micsoda minösegi ugras volt ehhez kepest, hogy amikor kijöttem Becsbe gyakornoki fizetesböl ki tudtam fizetni egyedül a szuper (es oriasi, meg sosem laktam egyedül ekkora terben) egy plusz fel szobas berlakasomat!

@ Kicsinap kerdezted valahol @Törökátoktol, hogy fizetik-e a tulorat? Jo eg, kicsinap, szeretnek en is nagyon azon a bolygon elni, amelyiken te. Itt egesz agazatokban all-in szerzödesek vannak, nem nagyon lehet valogatni! Jo eg! En mar az egesz palyamat all-inben kezdtem es ez a helyzet az egy cseppet sem valtozott jobb iranyba azota (multkor az osztrak munkainspektort (a miniszter helyettese) kerdeztem egy elöadason szemelyesen elesben es csak habogott, hogy nem tudjak, fog-e az all-in szerzödesek helyzete valtozni, javulni a következö ciklusban, magyaran nem, csak rosszabb lesz: egyre kevesebben dolgozhatnak, azok meg aztan egyre többet. Oriasi allokacios problemak vannak! Jo eg kicsinap, szeretnek azon a bolygon elni, amelyiken te elsz!

(A masik kerdesedre valaszolok annal a posztnal...)
A 2007 nyarán kapott bábai segédanyagom szerint (forrás: Preterm Labour Fact Sheet, Community Midwives of Hamilton / Hamilton Public Health Services, Family Health Division) a kanadai kisbabák körülbelül 7,5%-a születik meg 37 befejezett terhességi hét előtt. A koraszülések…..
furmint-m 2014.08.17 12:36:06
@Felicitasz: "hogy az orvosi kategóriás esetek kb. harmadában végül senki sem tudja a konkrét okot megjelölni, mert mindenki mindent hibátlanul csinált, és mégis."

Engem az zavart nagyon, hogy a vegen pl. az en veszes hanyasomnal is annyit tudtak mondani, hogy multifaktoralis. Es kesz, azzal el van intezve. Holott nincs. Es volt olyan orvos, aki ram akarta huzni a bevandorlo, psziches problema, nemkivant terhesseg stb. blabla nem-ervet, amit altalaban Wikipedia-szintü listakon sorolnak fel ki tudja kik. Es hiaba mondtam, hogy higgyek mar el, hogy nagyon akartam ezt a gyereket es akarom is, több evig keszültem ra es örülök, es ugrandoznek is örömömben, ha nem hanynek naponta/ejszakankent legalabb tizszer mint a torkosborz es nem lenne olyan az eletminösegem ennek következteben amilyen... Na es erre megint a "nem tudjuk", multifaktor a valasz es hogy ez meg "nincs kutatva". De hat ott ajanlottam magamat/magunkat ezerrel utankövetesre meg terhesseg utani tükrözesre es vizsgalatokra es semmi, nincs utankövetes. A korhazi pszichologusommal szoktunk talalkozni evente csevelyre, hogy tuleltük es jol vagyunk es ö feljegyzni a mienket, mint batorito sztorit, hogy a jelenleg erintett terheseknek lelkesitö törtenetkent meselhesse. Ennyi, ez az utankövetes. (Irtam persze privatban a berlini embryotoxnak is es kitöltöttem a helpher netes kerdöiveit). Nincs utankövetes es meg mindig nincs ok, ami azert nekem nagyon fontos lenne ugyebar, ha netalantan valamikor arra adnam a fejem, hogy meg egyszer bevallalnek egy terhesseget. Mert ha valami lenne, amit megtehetnek elötte esszerü megelözes szintjen, en azt biztos megtennem, akkor is ha nem vallalna garanciat senki arra, hogy igy biztos elkerülhetem a veszes hanyast.

Egeszsegpolitikai szinten meg regota nyomja a torkomat, hogy oke, hogy a rendszer elvarja, hogy szülj ennyi meg annyi gyereket, de a kedves rendszer mennyiben jarul hozza mondjuk a kutatas tamogatasaval/fejlesztesevel, hogy az egyen egeszsegügyi rizikojanak okat feltarja es aszerint segitse a rizikot es/vagy artalmat csökkenteni. Demagogra forditva: nem a miniszterelnök fogja vegighanyni azt a sok honapot es a kiszaradas hataran korhazban dülöngve tengödni, csak hogy meglegyen az elvart gyerekszam! (es a felnevelesröl ne is beszeljünk...) Es akkor meg ott van a demagogia masik fele, hogy akkor meg jönnek azzal a masik nem-ervvel, hogy jaj, nem kötelezö mindenkinek gyereket szülni, az "ilyen" (mint en, a selejt?) meg jobb ha nem is szül többet. Pedig szülnek en talan, ha mondjuk tudnam, hogy ezt a poklot, amit ateltem/ateltünk mivel lehetne legalabb kicsit megelözni.
furmint-m 2014.08.17 12:50:51
@kicsinap: "dokim azt mondta, hogy nagyon sok mindent tudnak már a terhességről és a szülésről, csak pont azt az egyet nem, hogy hogyan indul el maga a folyamat. Mi indítja el a szülést. Ha ezt tudnánk, talán előrébb lehetnénk."
Nekem is ezt mondta annak idejen az orvosomnöm, nagy alazattal es hangsulyozva, hogy ez meg mindig miszterium! (Nagyon kedvelem az orvosnöimet, nagyszerüek, kompetensek együtterzök es örök halam nekik es csak meg több ilyen orvost kivannek! Persze ez Ausztria es nem Mo... Az egyik a nögyogyaszom a masik aki a csaszarnal volt bent aznap ügyeletben es amugy a korhazi tartozkodasaim soran ö volt a kedvencem: mekkora "mazli" /en maskepp hivom/,hogy aznap ejjel, amikor mar 3. napja nem haladtunk tovabb a tagulassal, ö volt bent ügyeletben!)

Par hete/honapja olvastam egy hirt, hogy most talan megtalaltak tudosok azt a feherjet, ami felelös a szüles spontan beindulasaert. Nem tudom, beirtam-e ide a linket. Keresem. Ha jol emlekszem, nemetül olvastam. Irok meg, ha megtalaltam.
furmint-m 2014.08.17 13:08:57
@kicsinap:@Felicitasz: Bocs, nem feherje es ha jol ertem, meg nem bizonyitott hipotezis-fazisban van a kutatas... es most mar abban sem vagyok biztos, hogy ezt olvastam par hete, vagy ez uj? :-) Beteszem azert ide: www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMcibr1404324
  A gyerekeik létét megbánó szülők nagyon kevesen vannak. Ennek részben az az oka, hogy ilyet bevallani még egy névtelen kérdőíves felmérésben is nagyon erős társadalmi (és személyes) tabunak számít, részben pedig az, hogy az ilyen történetek mögötti tragikus sorsok már…..
furmint-m 2014.08.08 11:44:45
@Felicitasz: Botos Katalinnak igaza volt
Nagyon tetszett ez az iras! Tenyleg remekbeszabott mondatok, bekezdesek vannak benne!

Abban a szerencseben volt reszem, hogy Botos Kata szemelyesen "oktatott" engem, nem is tudom mar mire, de a lenyeg megmaradt: egy idöben szalloige volt nalunk otthon a ferjemmel a "Józsibotos!"-hivoszo. :-) (Nocsak, meg a nemet ferjem is ravagja rögtön a valaszt a kerdesre, hogy ki Botos Kata... :-))
Az igény szerinti szoptatás alapvetően azt jelenti, hogy a kisbaba akkor eszik, amikor éhes, annyit, amennyit akar, addig, ameddig akar. Ez teljesen így van - ha a szóban forgó kisbaba az első gyereked ;-) De ha nem, akkor már sokat tudsz arról, hogy az igény szerinti szoptatásban az…..
furmint-m 2014.07.01 11:21:26
@Felicitasz: Köszönöm a valaszt (megint csak par nap faziskesessel tudok reagalni, annyi minden van itt...)

Egy csepp Oleovitban 400 I.E. van, (36 csepp = 1 ml).

A Colecalciferol tablettaban csak 800 I.E. van, és 500 mg Calcium.

Megnezem akkor azt a tablettat, amit javasoltal.

Az orvosommal majd megbeszelem tetel tenyleg fontos, igaz is sok vetületeben, sokban meg azert az van, hogy a haziorvos nem tud am annyi sok mindent, illetve az a helyzet, hogy ha nem akar tönkremenni, akkor leginkabb max. 5 perc körüli idöt szanhat egy paciensre. Persze az enyem azert kedves es ennel több idöt szan, de iszonyu a nyomas, hogy gazdalkodva kijöjjenek a kvotatamogatasbol, mert a kassza itt sem tamogat mindent. Legutobb egy tovabbkepzesen beszelgettünk gender medicine-röl meg mindenfele erdekessegröl es a jövö stb. es akkor jött a realis jelen, hogy addig meg hiaba beszelünk gender medicine-röl, szemelyre szabott orvoslasrol, amig az orvosnak egyszerüen nincs ideje arra, hogy meghallgassa, hogy mi is lehet a problema ill. együtt, esetleg egy proaktiv es gondolkodo pacienssel együtt megtalaljak a gyogyulas legmegfelelöbb egyeni utjat. Na erröl meg eszembe jutott sok minden, es le is irnam valamikor, csak most megint a munkaim szervezese a sürgösebb feladat, de jelentkezem meg (es valamikor irok neked valaszt is, arra amire igertem, csak most mar nem igerem, hogy meg ma :-))
furmint-m 2014.07.01 11:36:48
@Felicitasz: Ez az amerikai taplalkozasi ajanlas nekem - ez alapjan rövid vazlat alapjan - hasonlonak tünik olyan rakdietak alapveteseihez. Mostanaban olvastam: zöldsegek minden mennyisegben, protein is mehet, amivel vigyazni kell, az az alacsony szenhidratbevitel, finomitott cukrok törölve, es a gabonafelekböl lehetöleg glutenmentes, az olyanok meg törölve, mint krumpli, feher rizs, meg kukorica. Es ebben is hangsulyozzak a telitetlen zsirsavak hatalmas szerepet, es nehany vitaminet, köztük a D-vitamint. Bövebben is le tudom irni. Csak a hasonlosag ragadott meg elsö blikkre, de lehet, hogy tevedek... Mindenesetre ebben a dietaban a nagyon magas kakaotartalmu jo minösegü csoki (legalabb 77/80%-os) megengedett (en 90% felettieket majszolgatok) es ez engem meggyözött :-)

Multivitamin: en szedek mar legalabb öt eve rendszeresen multivitamint, a ferjem viszont nem multivitamin-parti, a gyerekem meg D-vitamint kap, mast meg nem. Koszt szempontjabol reszben ugyanazon/majdnem ugyanazon elünk, illetve napközben megsem: a fiam az oviban eszik mennyisegileg többet (minösegileg biomenü-töl szallitanak biokajat), mint delutan/este itthon, igaz ott du. kettöig (fel haromig van az egesz nap) legalabb haromszor esznek. A ferj a Campus mindenfele ilyen-olyan kajaldajaban: menzan, boltbol, peksegböl, etteremböl.
Ferjemnek eddig eleg jok voltak az eves verkepei, pedig nem szed multivitamint es szerintem kettönk közül en etkezem tudatosan, nagyon bioökön es zsirsavakra stb-re figyelve.
Tudom, nagyon sok tenyezö van meg, de lehet, hogy a gender medicine is szerepet jatszik, söt...

Na most ezekröl nagyon szivesen beszelgetnek, mert tenyleg erdekel, csak most tenyleg a munkakat kell intezni elöbb...
furmint-m 2014.07.01 11:39:28
@Felicitasz: Na ezt sikerült gyorsan jol elirni, es persze futtaban nem olvastam at: "Ez az amerikai taplalkozasi ajanlas nekem - ez alapjan a rövid vazlat alapjan - hasonlonak tünik olyan rakdietak alapveteseihez, amelyeket mostanaban olvastam. Olvasmanyelmenyeim: zöldsegek minden mennyisegben, nehany hus, feherje, protein is mehet stb..."
Még egyben vagytok? Óóóó...Emlékszem, engem mennyire nem izgatott fel, amikor a kiírásom napja elérkezett és el is múlt, a fiam meg nagyszerűen elvolt odabent. Telihold volt, tiszta, derült szeptember végi esték jártak, igazán szívesen szültem volna, de nem éreztem semmi…..
Annak idején az egyetemen a pedagógia- és pszichológiaórákon volt szó az “alternatív oktatási módszerekről”. Az én számomra ez akkor még egy megtanulandó lista volt, amellyel csak simán műveltséget akartam szerezni (nem végeztem tanárképzést, csak az elméleti tárgyakat,…..
furmint-m 2014.04.03 01:38:28
@fleur_de_lys: Remelem, ezt nem veszed okoskodasnak vagy keretlen tanacsadasnak: en az elmult egy even eleg intenziven foglalkoztam otthoni montessorizassal, azert is mert en is gondoltam, hogy lehet, hogy mi sem engedhetjük meg magunknak a draga montessori ovit (itt Ausztriaban) meg sokaig ugy tünt, hogy helyet sem kapunk, mert mindehol csak varolistan voltunk. Szoval nagyon sokat bujtam angol nyelvü montessori blogokat, könyveket olvastam, orakat töltöttem ejszaka a neten, hogy otthoni hasznalatra alkalmas montessori eszközre hasonlito es megfizethetö eszközt vadasszak, vagy kitalaljam, hogyan lehet hasonlot "olcsoert" vadaszni, vagy sk kesziteni, szoval örült modon tulzasba vittem, ne is mondd! Csak azt akartam mondani, hogy a tapasztalataimat keszülök megosztani egy blogon es direkt otthoni montessorizasrol szolna sok cikk, meg a vonatkozo szakirodalomrol es elöadasos tapasztalataimrol. Szigoruan azzal a mottoval, hogy nem akarom en senkinek megmondani a tutit, de hatha valakinek idöt es energiat sporol meg, hogy nem kell utanajarnia. Amugy nekem a hetköznapokban otthon nagyon sokat segitett a montessorizas, mar amikor volt eleg energiam foglalkozni vele es elökesziteni a terepet. Az elmult honapokban inkabb nem volt (karacsony elött par nappal meghalt anyukam, 2 honap alatt), es azt is lattam, hogy neha hianyzott es segitett volna a hetköznapok tuleleseben a montessori szerint strukturalt környezet, elökeszites. Amiota montessorizunk itthon (kb. 1 eves kora) nagyon megvaltozott az egesz kisgyermekkori fejlödesre a ralatasom, es at kellett irnom magamban nagyon sok mindent, peldaul, hogy a tanulas maskepp is lehet, illetve teljesen mas, mint ahogy en hittem es tanultam. Egyaltalan, a montessorizas teljesen uj tavlatokat nyit a szülöben is, engem teljesen elvarazsolt es a szemelyes velemenyem az, hogy Maria Montessori minimum megerdemelt volna egy Nobel-dijat ezert az egeszert, amit kitalalt. Szoval en irnek erröl, meg olvasmanyelmenyeimröl, cuccokrol, eszközökröl, amiket kiprobaltunk. Egyebkent nagyon keves eleg ehhez, söt, egy csomo kiadastol megszabadulsz otthon, ha montessorizol, szerintem. De ez eletmod es környezet es nagyon sok mas tenyezö kerdese is. Meg persze az intezmenyi ellatas, az nagyon durvan anyagi kerdes. Es ez rettentö igazsagtalan!
furmint-m 2014.04.03 01:50:33
@fleur_de_lys: Bocsanat, ejszaka irtam faradtam es nem neztem at, egy csomo eliras van abban, amit irtam, remelem azert igy is erthetö...
furmint-m 2014.04.03 02:01:03
@FoglaltNick: Nekünk meg nem zarult le a beszoktatas egy ausztriai Montessori-oviban es en meg mindig es egyre inkabb lelkes(ebb) vagyok! A gyereknek is nagyon tetszik, kellett neki a tarsasag es hat nagyon aldom a szerencseket, hogy kaptunk helyet egy nemreg indult es tenyleg montessori (tehat okleveles ill. ÖMG-tag) oviban! (Nalunk volt otthon par olyan önallosagi kerdes a gyerekem babakora ota /pl. EC - erröl mar irtam korabban itt a blogon/, ami miatt nekünk csak a montessori-ovi jöhetett szoba, ill. a keresesi folyamatban az derült ki szamunkra, hogy csak ezek az intezmenyek vallaljak be ezt a fajta kontinuumot es az önallosag tamogatasat).
Nem, nem költözünk ;) Viszont nyaralunk (például a Zemplénben meg a Balatonnál is), úgyhogy július végéig ne várjatok új posztot. Szép nyarat kívánok mindenkinek!..
furmint-m 2013.08.22 18:22:59
@Felicitasz: Csak halkan merem megkérdezni: több, mint egy éve nincs újabb poszt; lesz még??? Nagyon várom. Szerintem sokaknak/sokunknak nagyon sokat segített a blogod mindenféle kérdésben (én legalábbis nagyon lelkesen küldözgetem a releváns linkeket babaváró ismerö´seimnek, mint abszolút "must-read" infó) és szerintem nem vagyok egyedül azzal az érzéssel, hogy hiányolom az újabb témákat/aktivitást a blogon...
Ez itt az újabb millió dolláros kérdés, amelyre - szokásomhoz híven - nem fogok mindenkire érvényes, tuti választ adni. Erre a kérdésre ugyanis így ebben a formában nincs válasz: a gyerekekről csak egyesével, külön-külön lehet megmondani, szempontok egész sorának átgondolása…..
furmint-m 2011.04.15 13:46:38
En az egesz elmeleti hatteret nem ertem: az, hogy szemelyes, csaladi döntesi körbe tartozo temakat az allam akar eldönteni es egy bizonyos modellt kötelezöve tenni eleve rossz, paternalista allamfelfogasra vall: es itt nem akarok politizalni, felreertes ne essek!

Csak akkor is! - nagyon zavaro, hogy a szülöket az allam nem tekinti felnött es "informed consent"-elvü döntesekre kepes embereknek! (Mégha tudom, hogy sokan valoban nem is kepesek erre, magyaran meg kell mondani nekik a "tutit", hogy mit "kell" tenniük magukkal es a gyerekükkel... akkor is!)

Mi a tarsadalmi koncepcio emögött a kötelezöve tetel mögött? - ezt szeretnem megerteni.

De nem csak ez a problema: van abban valami "báj", hogy kvázi egyirányúsítják a rendszert:

1. visszaallitjak a gyes idötartamat 3 evre, ezzel is inplicite üzenve az anyaknak, gyerekeknek "maradjatok szepen otthon!"
- "mert ez a mindenkinek jo megoldas, es ha nem ezt teszed a gyerekednek maradando lelki serülese lesz" - nyomatja a tarsadalmi "nyomas"
es/vagy
-"mert a piaci munkaügyi helyzetet ugy sem tudjuk hamar megoldani, ezert jobb ha egy gonddal kevesebb es tavol maradtok legalabb addig is a munkaeröpiactol, van igy is eleg ember akit el kell helyeznünk" - sugallja a politikum.

2. DE: "3 evnel semmikepp ne maradjatok otthon, anyak, gyerekek, mert a gyereknek ovodaban van a helye!" ("Oké, csak akkor hol a megfelelö ellatorendszer ennek biztositasara?" - kérdem én).

Van ebben "valami báj"... ;-)

Az ervlistat folytathatnank tovabb: a sok-sok erv, amit egyeni fejlödes, egyeni/csaladi döntes temakörben felhoztatok, mind ide tartozik, tehat egyetertek, csak nem akarom ismetelni ezeket az erveket.

A bevezetesre varo rendszer nem koherens, finoman szolva...
furmint-m 2013.08.22 18:17:19
@Felicitasz: Dejó kis cikk ez! Dejó kis vita ez!
(Ès csak most látom a kommentekbö´l, hogy én ezt régen olvastam már egyszer... :-) Sebaj, jólesik újra felfedezni dolgokat:-)) Csak nagyon furcsa érzés a gyerekem születése elö´tti véleményemet olvasni...)
Érdekes és nagy vihart kavaró könyv jelent meg alig egy hónappal ezelőtt az USA-ban. A címe Battle Hymn of the Tiger Mother ("A tigrisanya harci himnusza"); magyar nyelvű recenziót már közölt például a Heti Válasz, és az Átmeneti Állapoton megjelent cikket is ajánlom…..
furmint-m 2011.03.04 13:45:50
@juliosastre: "Aztán jó esetben rájön, hogy soha semmivel nem tudott volna többet ártani, mint azzal a felfogással, hogy a nehézséget az erős elhárítja, az ifjúság meg legyen boldog." A következetességgel nagyon is egyetertek, igen, a gyereknek nem azt kell megtanulnia, hogy hogyan ne essen el, hanem hogy tud(jon) felallni, meghozza egyedül. Egyetertünk, viszont itt latom, hogy mig en az altalad ertelmetlen szivatasnak nevezett dologrol beszeltem, te normalis körülmenyekböl, hozzaallasbol indultal ki es ez nagyon jo, egeszseges.
furmint-m 2011.03.04 13:55:07
@juliosastre: Igen. A teoriak nagyon szepen hangzanak, en is nagyon tamogatom, hogy modellezzünk, tipizaljunk. Viszont erdekelne meg egy alkategoria is, amiröl ertelmisegiek kevesebbet tudnak teorizalni, mert latjak, hogy sokszor nincs tudatossag, koncepcio ezekben a retegekben: beszeljünk a tarsadalmi különbsegekröl. Hogyan vetül le az okos teoria (ami ertelmisegi körökben nagyon szepen müködik, ill. mutatja magat) a nem ertelmisegi körökben? Mi a velemenyed erröl?
furmint-m 2013.06.04 21:31:51
@Felicitasz: Ajanlott olvasmany a temahoz, nem kifejezetten csak a tiger mom temarol, de nagyon szep es nagyon ott van:

www.nytimes.com/2011/10/16/opinion/sunday/notes-from-a-dragon-mom.html?_r=0
Nyolc-kilenc éves lehettem, amikor elkezdtem olvasni ehhez a bloghoz: a családi könyvespolcon megtaláltam az Egészségügyi ABC-t, Ranschburg Jenő Szülők lesznek című könyvét (Gondolat Kiadó 1979, a babát ringató szőke kislánnyal a kemény fekete karton címlapon) és dr. Zoltán…..
furmint-m 2012.10.26 16:49:01
@Felicitasz: "A tudomány mai állása szerint a tejérzékenység genetikai dolog és köze van ahhoz is, hogy milyen népcsoportokból valók az őseid, mivel foglalkoztak, miket ettek - és jó eséllyel ugyanígy genetikai, etnikai kérdés az is, hogy mennyire gyors vagy lassú az alap anyagcseréd, inkább hasmenésre vagy inkább székrekedésre vagy hajlamos, bírod-e a vörös húst, okoz-e neked puffadást és emésztési problémákat a csicseriborsó vagy a kelbimbó, tudsz-e aludni egy este hatkor megivott vacsorazáró kávé vagy tea után, vagy ébren pörögsz miatta hajnalig, nagy lázzal járnak-e a betegségeid, izzadós vagy nem izzadós alkat vagy-e, hízásra hajlamos-e vagy nem, csontos és erős-nehézléptű, vagy alacsony és törékeny."

Kerdes: erröl van-e valami bövebb olvasnivalo? Aktualis nalunk: talalgatjuk, hogy esetleg a babank erzekeny a tehentejfeherjere... talalgatas/kerdes szinten...

"A fiam öt és fél hónapos volt, amikor elkezdte a kóstolgatást (őszibarackkal, rizsmüzlivel, sárgarépával)."

Kerdes: mi volt az erdeklödesenek a jele? A fiam 5 honapos (pontosan), az elmult hetekben mar elkezdtem elökesziteni a ht-t (elöadasok, könyvek stb.). A nemet-osztrak ajanlasok a WHO-val összhangban 6 honap teljes szoptatast javasolnak, ezek alapjan ugy terveztem, hogy a ht-t csak a 7. honapban kezdjük el, de az utobbi idöben felmerült bennem a kerdes/gyanu, hogy esetleg nem eleg tapanyagban a szoptatas; eleg nagy a babank, mar 8kg (vagy egy kicsit több). Ingeborg Hanreich könyvei alapmüvek itt, bar eleg szigoruak. Nem tudom elkedjem-e korabban a ht-t? - eddig gyakran erdeklödve nezte ahogy eszünk es a papajaval a fözest is mindig erdeklödve figyeli...
furmint-m 2012.11.20 02:09:23
@R2D2 & C3PO: @Callis: Mi most kezdtük el (10 nap mulva 6 honapos). Erdeklödes van, es fintorgas is az elsö kanalnal. Alapvetöen engem nagyon stresszel az, hogy 2 kiskanalnyi mennyisegert fözögetek, melegitek, püritek, jaj.

Szék: egy norveg (ismert márka) Newborn kiegeszitöjen felig fekve/megdöntve, mert meg ö sem ül. Egyebkent ez teljesen normalis, ma voltam mozgasfejlödes elöadason es ott is elhangzott, hogy az ülökor atlagban a 8. honap körul van; az altalam ismert "köztudatban" valahogy ez nincs nagyon tudatositva, sokan ültetik a gyereket mar elötte, ami nem optimalis.
Sokan várjátok az előző rész folytatását, és még aktuális is lesz, mert megint vita van a szoptatás időtartamáról. Az utóbbi időben a British Medical Journal egyik közleménye nyomán számos cikk jelent meg arról, hogy talán mégse olyan jó ötlet mindenáron ragaszkodni a…..
furmint-m 2012.10.26 17:25:32
@Felicitasz: Ujraolvasom most a ht-s posztokat, korabban a terhessegem elött olvastam es nem sejtettem, hogy most ujraolvasva hirtelen minden eddigi elhatarozasomat megkerdöjelezem...

Most ennel a mondatnal tartok:
"És nem kell féléves koráig várnod, ha látszik rajta, hogy szívesen enne, és te is szívesen adnál neki már mást is."
Az az erzesem, hogy rank a mondat elsö fele nagy valoszinüseggel ervenyes, a masodik felevel van gond: en meg nem szivesen adnek, erzelmileg tulsagosan kötödtem eddig a szopielmenyhez es kenyelmi szempontbol is egyszerübb volt eddig, hogy mindig nalam volt a taplalek, nem kellett melegiteni, püriteni stb... Stresszel engem ez a ht-tema valahogy... felek attol, hogy minden bonyolultabb lesz (es eddig sem jutott a baba mellett annyi idöm a haztartasra, konyhara, fözesre, mint amennyit szerettem volna/jo lett volna, bar ez egyeni problemam es sok vetülete van).
Majdnem egy éve keresem a választ erre a két kérdésre, egy fél könyvtárat elolvastam már a keresésben, és mégse jutottam sokkal közelebb a válaszokhoz. Egy évvel ezelőtt azt írtam, nincsenek illúzióim: a kormányrendelet az eleje lesz az igazán küzdelmes szakasznak, nem a vége…..
furmint-m 2012.02.23 20:22:24
@Felicitasz: "Erről egyszer írok majd orvosi szemszögből, hogy pl. hány amúgy megelőzhető császárt kell azért megcsinálni, mert az anya egy pár órával korábban nem engedett egy burokrepesztést vagy oxitocint vagy kézzel tágítást."

Hu, ez nagyon jo lenne, marmint ha hamarosan tudnal meg irni erröl bövebben, mert rengeteget tudnek tanulni belöle a sajat szülesemre keszülve is jo lenne okulni es esetleges döntesi hibakat elkerülni.

"Aztán a végén meg mondjuk meg, ki felel a tragédiáért, főleg ha előzőleg a laikus láírt egy papírt, amelyen azt állítja hogy ő igenis az információk teljes birtokában, stb. stb. És úgy néz ki, mintha ő lenne a felelős, hát alá is írta, hogy "saját felelősségére". De közben meg fogalma sem volt róla, miről dönt valójában; akart valamit, és a céljainak megfelelően döntött, de nem az általa tulajdonképpen nem is ismert körülményeknek megfelelően."

A nyilatkozat engem erösen elgondolkodtatott, több szempontbol is, az egyik a jogi erö:
Ha jol emlekszem az adott esetben a nö mar közel vagy teljesen beszamitathatlan tudatallapotban volt, mikor alairattak vele ezt a durva felelössegi nyilatkozatot (ha nem, kerlek korrigalj, ill. en is el fogom olvasni meg egyszer a sztorit). Ha az alairas tenyleg akkor törtent, amikor, akkor az a nyilatkozat jogi szempontbol is erösen ketseges, kb. ahhoz tudom hasonlitani, amikor beszamithatalan haldokloval az egyik örökös alairat egy a többi örököst kizaro vegrendeletet: siman meg lehet tamadni a kizarast kesöbb (felteve, hogy van tanu a kenyszerre ill. a beszamithatatlan allapotra).

Ez reszemröl csak egy amolyan hangosan gondolkodas, de akkor is, ez a nyilatkozat valahogy nagyon nem "oké"... bennem legalabbis rögtön megszolalt a jozan paraszti jogerzek, ahogy olvastam...
furmint-m 2012.03.12 23:41:03
@mynona-zsuzsa: "Na, akkor ez az, ami Ausztriában nincsen. Ott kifizetik, ami járt volna."

Ezt nem egeszen ertem. En benne vagyok az osztrak rendszerben es pontosan tudom, hogy nem mindent teritenek vissza, kiveve ha valakinek erre vonatkozo privat kiegeszitö biztositasa van.
Az osz./valasztott babas költsegekröl korabban irtam reszletesen egy kommentben, probalom kikeresni. Valasztott orvosos költsegekröl, tb-visszateritesröl is tudok pontosan irni...
furmint-m 2012.10.14 17:10:10
@mynona-zsuzsa: akarpitoslanya.blog.hu/2012/10/12/nehez_szules_949#comments

Igen, ez valoban nagyon szakmaiatlan. Mar ennel a ket mondatnal abba kellett volna hagynom az olvasast:
"Az első gyermek császármetszéssel jött a világra, kórházban. A másik kettő otthon született, háborítatlan, természetes módon."

Ha GA-ek csaszar utani osz-t vallaltak, akkor igazabol nem csodalkozom azon, hogy itt tart ez a szerencsetlen helyzet ahol tart es örülök annak, hogy a rendeletbe belekerültek szigoru elöirasok! Csaszar utan ne akarjunk mar otthon szülni, kerem szepen! Az osz. nem cel hanem eszköz, de ezt @Felicitasz: mar jopar igen jol megirt posztban es kommentben pontosabban megfogalmazta, ha jol emlekszem...

A sajat szülesemre törtenö felkeszülesnel mindig azon csodalkoztam, hogy egy-ket nö kerekperec kijelentette, hogy otthon fog születni a gyereke. Maig nem ertem, hogy ezt hogyan lehet ilyen kategorikusan elöre kijelenteni? Az osz. maximmum egy terv/vágy lehet, magyaran ep esszel maximum azt lehet elöre kijelenteni, hogy "szeretnek otthon szülni, aztan majd meglatjuk, hogyan alakulnak a dolgok". Csaszar utani szülesnel meg irany a korhaz es max. "szeretnek termeszetesen szülni, de meglatjuk, hogy hogyan alakulnak a dolgok". Kiraz a hideg attol, hogy az osz-t célnak jelölik ki egyesek, holott a cél egy egészséges és élö´gyerek+egészséges és élö´anya!

(Mindezt pedig ugy irom, hogy en is osz-t és/ vagy születeshazas szülest terveztem/szerettem volna, aztan 2 nap és 3 ejszaka küzdelem utan bementünk a korhazba es ujabb 1 egyszaka probalkozas utan vegül csaszarral jött vilagra a kisfiam. Szamomra (meg lehet, hogy szamara is)az egesz szülesben vegül ez a csaszar volt a legfelemelöbb dolog - ld. Felicitasz Csodalatos csaszarmetszes c. irasa, nagyon hasonlo volt az enyem is... Az itteni (ausztriai) bábák csaszar utan elöirasszerüen nem vallalhatnak sem születeshazas, sem otthonszülest, ugyhogy ezentul csak korhazban szülhetek, ha szülhetek még... es dejol van ez igy! Csaszar utan ne akarjunk mar otthon szülni, kérem szépen! Egészen komolyan ne! Nem er ennyit a háborítatlansag meg semmi, hogy ekkora veszelyeket bevallaljunk! Es ha kerhetem, ne irjanak ilyet jofej vagy nem jofej apukak sem, mert amit ebben a 2 mondatban a blogiro apuka megfogalmazott az szimpla eletveszely es nem követendö pelda!!!