Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Az Építész

0 bejegyzést írt és 54 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Csaba rendszeres szereplője a blog életének, A Facebookon is aktív. Most is az esztergomi vonalról ír, a beérkező panaszok és a Facebook-hozzászólások alapján úgy látjuk, az az egyik legproblémásabb vonal. A vonalat nyáron mi is kipróbáltuk Párkányba menet, s meg tudjuk…..
Az Építész 2011.11.13 22:31:29
Jogos a panasz. Az esztergomi vonal mai formájában alkalmatlan a megerősödött forgalom ellátására. A vonal felújításáról itt lehet tájékozódni:
www.nif.hu/hu/hirek/Nagyberuhazas_kereteben_fejlesztik_az_elovarosi_esztergomi_vasut
Sajnálatos tény viszont, hogy villamosítás továbbra sem szerepel a napirenden.
A Desiro-k műszaki állapota a MÁV hozzáállását tükrözi. Könnyelműen nem betartani a kezelési, karbantartási utasításokat, szervizperiódusokat kitolni "megy ameddig megy alapon". Ez felelőtlenség. Egyrészt az utasokat bizonytalanságnak teszi ki, a személyzetet problémákkal állítja szembe, valamint a járművek műszaki állapotának romlásához vezet, akár súlyos szerkezeti károsodást is okozva. Tehát karban kellene tartani, előírás szerint, valamint ellenőrizni kell, hogy ez megtörtént-e és követelni a szerződésben rögzített műszaki állapotot.
Miért nem működik együtt, külön-külön meg igen? A szinkron üzemben a két motorvonat számítógépe egymással folyamatosan kommunikál. Lehet ebben volt hiba.
Miért nem tudja egy dízelmozdony elvontatni egy állomásig? Mert ahhoz kellene a közelben lennie tartalék dízelmozdonynak. Ez nem mindig akad, mert kevés a hadra fogható kohószökevény már. Ha lenne is, ahhoz külön adapter kellene, mivel a Desiro központi ütköző-vonókészülékes és nem rendelkezik hagyományos ütközőkkel, mint a dízelmozdony. Mozdonyvezetőt meg nem tudom hogyan lehetne az adott állomásra csakúgy teremteni...
A Népszabadság kijött egy cikkel, melyben a magyar vasút (ez éppen a MÁV-Trakció Zrt.-hez tartozik) mozdonyait vették szemlére. Az eredmény lehangoló, a síneken futó 900 mozdonyból 780 darab (87%) 30 évnél idősebb, s mindössze 10 darab (1%) 10 évesnél fiatalabb. Öt évvel…..
Az Építész 2011.09.01 18:58:31
A V43-at már legalább 15 éve el kellett volna felejteni. Karbantartásához jelentős az élőmunka igénye, ami ma már elég meghatározó költségtényező, valamint visszatáplálni sem tud, ami szintén erős gazdasági szempont. Az meg üres beszéd, hogy "bezzeg ezek ennyi ideig bírták". Mert nem volt más, mert muszáj ezeket tákolgatni továbbra is. Kifáradt főtartók, repedt forgóvázkeretek. Örökké a hegesztés, a feltöltő hegesztés nem segít (ezzel állítják vissza a szétkopott illesztett méreteket). Teljesen korrodált mozdonyszekrény, elöregedett villamos szigetelések stb.
A V63-as sorozat egy komoly korszerűsítés után (pl aszinkron motoros hajtás) még használható lenne eredeti feladatkörére. A 160-as álmodozást el kell felejteni, nem arra készült, a futómű nagyobb átalakítása meg már nem érné meg. Ez a járműjavítókban megoldható feladat lenne, együttműködve valamelyik gyártóval. Pl. a Skoda kínál komplett mozdony hajtásrendszert is, a motoroktól a vezérlésen át mindent. Ugyanez elmondható a V46 lehetséges jövőképéről, ahol megint csak a teljes korszerűsítés jöhet szóba.
A dízel gépeknél már fölösleges nagyobb korszerűsítésbe kezdeni. A remot gépek még ideig-óráig elmennek, de egy új sorozat jelent csak megoldást. Lehet ilyen pl. a Hercules is. Nagyobb dízelgépet venni a MÁV-nak fölösleges, nagyobb vonóerőre ott a szinkron lehetősége.
Az egész járműbeszerzés koncepciónak a lényege az egységesség. A lehető legkevesebb féle típussal kell megoldani a vontatási feladatokat, mégpedig: univerzális villamos mozdony, villamos tolató mozdony, dízel tolató mozdony, univerzális dízel mozdony. Pont. Egy egy feladatkört lehetőleg egy típus vásárlásával kell ellátni. Nyilván a még működőképes sorozatok továbbra is számításba jönnek (V63, V46, M47). Persze ez rengeteg pénz, 5-10 éves folyamatos szállítás mellett kigazdálkodható lenne. Lenne... Ha akarat lenne... Meg a járműbeszerzést, a pálya építést, a menetrendi igényeket, villamosítást stb. egy összefogott rendszerben kellene kezelni...
Az Építész 2011.09.02 19:44:20
@Adani:

Ha már kb. tíz éve fokozatosan gondoskodtak volna a pótlásukról csak havonta egy géppel... Már 120 új gép lenne... Amik ára az üzemeltetésben visszajönne részben.

"de az ütjük amíg mozog ill. menjen oszt' jó' van":

Vagy amíg nem történik egy oltári nagy baleset az elöregedett szerkezetek miatt... Legyen az akár mozdony, személykocsi, metrókocsi vagy busz.

Egyébként igazad van, az idős szakiknak köszönhető, hogy még mennek a kohószökevények. Csak ők is előbb-utóbb nyugdíjba mennek, utánpótlásra meg senki nem gondol...
Új MÁV blog Hurrá, nyaralunk! 2011.08.12 08:28:00
Tegnap barátnőmmel elhatároztuk, hogy felkeressük Esztergomot és ha már ott vagyunk, akkor átruccanunk Szlovákiába is a párkányi hídon keresztül. Zuglóból indultunk, s felszálltunk az első Nyugatiba tartó vonatra. Pár perc alat meg is érkeztünk. A Nyugati-pályaudvarnál…..
Az Építész 2011.08.12 22:51:24
@Nagymoli:

"A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a pályázatot a Pilisvörösvár-Piliscsaba és a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz elővárosi korszerűsítési munkáinak elvégzésére."

www.nif.hu/hu/hirek/Elovarosi_vasuti_fejlesztes_a_Pilisvorosvar-Esztergom_vonalszaka

Szerencsésebb lett volna a vonalat egyben felújítani. Valamint már a villamosítást is bele lehetne venni. De azért ezekkel a fejlesztésekkel is értékes perceket nyerhetnek az utasok, valamint megbízhatóbb közlekedést.
Mostanában a cseh vasúthálózatot járom be, és egyre inkább rájövök, hogy számunkra a "dráhy" az igazi bezzegvasút, nem a svájci SBB/CFF/FFS (és a rétorománok kimaradnak?), mert utóbbit egy kőgazdag szuperország tartja fönn, a cseheket viszont hasonló méretű,…..
Az Építész 2010.07.09 17:46:08
@Az Építész:

Meg egyetértek a leszállásjelzős dologgal. 40-60km/h esetén megoldható. De szinte várom a megmagyarázást és a kifogásokat, miért nem lehet...
Az Építész 2010.07.09 19:02:02
@erminavet:
Itt van egy fontos részlet is: részben alacsonypadlós. Nem értem nálunk miért erőlködnek a 100%-os alacsony padlóval. Feleslegesen bonyolítja a konstrukciót, illetve növeli a költségeket. És az eredményét látjuk például a Nagykörúton...
Komárom-Székesfehérvár, Zirc-Veszprém, Pápa-Csorna, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét A Kötött pálya úgy értesült nem hivatalos, de megerősített forrásokból, hogy napokon, heteken belül öt olyan vasútvonalon indulnak meg ismét a személyszállító vonatok, ahol a Bajnai-…..
Az Építész 2010.06.18 16:22:46
Az újranyitás a régi, változatlan formában értelmetlen. Legalább annyit meg kellene előtte tenni, hogy a lassújeleket megszüntetik, felülvizsgálni a megállók helyét, esetleges áthelyezés, megszüntetés, új nyitása. Továbbá értelmes menetrend szükséges, ez az egyik legfontosabb. Új járművekre nem futja, de a Bzmot-okat minimum klímával kellene ellátni a főjavítás során.

(Más, normális vasúttársaságnál a hagyományos értelemben vett főjavítás megszűnt. Értelmét vesztetette a cél, hogy a gyártáskori állapotot állítsák vissza. Mi értelme van a 30-40 évvel ezelőtti állapotnak? Elavult, idejétmúlt. Ezért korszerűsítéssel egybekötött felújítás jöhet csak szóba. Így a jármű jobban megfelel az igényeknek és kitolható az életciklusa.)

Az egész busz-vasút-egyéb közösségi közlelekedési problémának egyetlen felelőse van, mégpedig az, hogy Magyarországon NINCS már legalább 20 éve hosszútávú közlekedéspolitikai koncepció. Annak semmi értelme, hogy ide is belekapunk, oda is belekapunk, látjuk, hogy így nem megy és otthagyjuk az egészet. Nincsenek törvényben lefektetve a közlekedési ágazatok alapvető feladatai. Nincsenek a szolgáltatók kényszerítve, hogy azt csinálják, amit a megrendelő kér. Nincs számonkérés, ellenőrzés. A MÁV-ot szét kell robbantani egy országos fővonali hálózatot kezelő részlegre, valamint régiónként külön-külön a nem fővonalakat kezelő részlegre. Így külön-külön kapnák az államtól a pénzeket, átláthatóbb lenne az egész, nem veszne el az igazgatóságon a pénz fele. A volánok körmére kell nézni és rendszabályozni őket, hogy azt a szerepet töltsék be, ami le van osztva nekik. A busz mehet az útviszonyoknak megfelelő sebességtől magasabb sebességgel is, nem ellenőrzi senki. A volánoknak is reális súllyal hozzá kell járulnia az úthálózat fenntartásához. Az egész természetesen nem működhet közös tarifarendszer nélkül. Ne külön vonatra és buszra váltsuk a jegyet, hanem útvonalra, egy jeggyel utazhatunk az út egy részén busszal, majd felszállhatunk a vonatra. A buszt és a vonatot nem versenyeztetni kell egymással, hanem összehangolni, rendszerszinten kell kezelni. Nem holnaputánra keresünk megoldást, hanem évtizedekre előre. Ezt kellene észben tartani. Azt a kevés pénzt, amit a hálózatok fejlesztésére lehet költeni, ésszerűbben kell felhasználni. Ott kell fejlesztést végezni, ahol a menetrend megkívánja. A teljes átépítés nem mindig a várt mértékben térül meg. Ott kell befektetni, ami pénzt takarít meg, pl lassújelek megszüntetése, új vontató járművek vásárlása, korszerűsítése stb
Ráadásul a Monarchia legkietlenebb szegletébe. És mi, a hőn szeretett alattvalói csúful cserbenhagytuk, közeledését visszautasítottuk, szolgálatát megtagadtuk.   Értem én, hogy a nagytermészetű, szapora utódnemzésről álmodozó császár megunta a karcsú és kényeskedő…..
Az Építész 2010.03.05 15:22:32
@1116001:

Osztom a véleményed. Problémás sorozatot nem kell erőltetni. Műszaki, gazdasági érvek ellene szólnak, érzelmeket háttérbe kell szorítani. Hiába újabb, mint szinte a teljes gépparkunk, megint csak egy kis sorozat lenne, ezért karbantartása, üzemeltetése nem gazdaságos. Tudomásul kell venni, el kell fogadni.
Az Építész 2010.03.05 18:38:22
@Jermann Kálmán:

MÁV állagba vétel esetén azt tudtam volna elképzelni, hogy karbantartást is vásárolt volna hozzá, mint a FLIRT esetében. Elismerem, ezt a lehetőséget nem vettem figyelembe...
Nemhogy azt nem sikerül eltalálni, mi nem jár a hó miatt, azt se, hogy mi van amúgy a menetrendben. Ismét tél van, sok hó esett, ez gondokat okoz a vasúti közlekedésben. A magam részéről hajlamos vagyok pozitívumként értékelni, hogy a MÁV-csoport rendkívüli menetrend…..
Az utasok számára azért érdekes, mert az eddigieknél gyorsabban, 360 kilométer per óra maximális sebességgel fogja őket szállítani. A neve AGV, a TGV továbbfejlesztése (Automotrice à Grande Vitesse). Műszaki szempontból azért érdekes, mert igazi motorvonat, vagyis a hajtás a…..
Az Építész 2010.01.30 10:46:16
@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX:

Egyetértek. Nálunk megfelelő lenne a stabil 160km/h is, de akkor az szinte végig az legyen! (De a domborzati és a beépítettségi korlátokat nem mindig lehet felszámolni ugye.) Meg merném kockáztatni, hogy az Alföldön a 100-as vonal lehetne 200-as is, illetve a miskolci 80-as is. De ehhez minden szintbeli kereszteződést meg kell szüntetni, ami jelentős költségeket jelent. Bár nem irreálisan nagyokat. Leginkább a 160-as fővonali hálózat jöhet szóba, mivel a gépparkunk igen kicsiny része erre alkalmas (és a beszerzések is ezt veszik figyelembe, lásd TRAXX, FLIRT). De én megfejelném a fentebb említett szintbeli kereszteződések megszüntetésével is. Eredményképpen jelentősen csökken a baleseti kockázat és ezáltal a vonal forgalma sem lesz akadályoztatva.
Az Építész 2010.01.30 10:50:33
@erminavet:

Ez jó gondolat, csak ehhez politikusaink és a szomszéd országok politikusai sem biztos, hogy felnőttek már... :S

Ugyanígy mehetne Debrecenen keresztül Románia felé is nagysebességű vasút. :)
Az Építész 2010.01.30 11:15:23
@zulunation:

Majd ha olcsóbb lesz kiépíteni, üzemeltetni, karbantartani, akkor majd azt építenek. Energia hatékonyság szempontjából erősen megkérdőjelezem a maglev gazdaságosságát. S azon is gondolkodj el, hogyan vezeted be a maglevet a belvárosokba. A nagysebességű vasút haladhat a normál pályán egészen a belvárosi pályaudvarokig. Egyébként ha lenne fogalmad arról, hogy már ez is mekkora mérnöki teljesítmény, nem nyilatkoznál ilyeneket.
Vasútközeli forrásból az alábbiról értesült a Kötött pálya: Először 8:15-kor Kőbánya-Teher állomáson felsővezeték-szakadás, utána zárlat a Nyugatiban is, sőt a pestszentlőrinci alállomás is rendetlenkedik. A 70-71-es csak Palotáig jön, a 100a Kőbánya-Kispestig. Elvileg…..
Nagyon sokszor írt már az Index és a Kötött pálya is az új Traxx mozdonyokról, amelyekből 25-öt vásárol a MÁV (ugyanekkora mennyiségre van még opciója). A gazdasági válság miatt ugyanis nehezen jött össze a járművek finanszírozása, az erről szóló tender egy évvel…..
Az Építész 2010.01.23 18:42:34
@Thales99:

Utána kellene olvasni, mennyi ebből a tényleges saját fejlesztés és mennyi a licensz benne. Nem lehet 100%-ban függetlenedni a 3 multitól ebben a témában...
Az Építész 2010.01.23 18:59:21
@egynagy0:

Az ütközéscsillapítás előírás, követelmény. Az ergonómia is az. Rossz munkakörülmények között dolgozni életveszély. Ez nem csak a mozdonyvezetőre nézve az. Az utasokra, meg mindenkire, aki a vasút környezetében tartózkodik. Figyelemkiesés balesetet okozhat, méghozzá igen súlyosat. Szóval igenis fontos mindkét tényező.
Az Építész 2010.01.23 19:00:25
@Daniel M.:

Engem aztán végképp hidegen hagy... :)
Mit csináljon az ember, ha vasútbarát, van egy ilyen témában működő, szinte egyszemélyes lap- és könyvkiadója, és tudatosul benne, hogy létezik egy csomó érdekes fotó a magyar vasút történetéből? Hát kiadja a képeket (a képekből készült válogatást) egy hatalmas…..
Belsőség Idióta + hó = SUXX 2009.12.19 17:56:00
Végre megjött ma a rendes hó, ilyenkor a legjobb dolog a meleg lakásból kifelé bambulva nézni az időt, a legrosszabb meg közlekedni. Reggel arra ébredtem, hogy a szomszédasszonyom kért segítséget megcsúszásilag, pedig van téli gumija. Most meg Vomit kolléga dobta be ezt a videót…..
Bevégeztetett. Vasárnap óta 24 magyar vasútvonalon nem járnak személyvonatok. (Jellemző a szaktárca hozzáértésére, hogy közleményeiben – mostanáig – nem sikerül eltalálnia a helyes számot.) A kormánypropagandának bedőlő, vagy a kormánnyal szimpatizáló, esetleg az…..
Az Építész 2009.12.14 16:51:58
Nekem a legnagyobb bajom ezzel a szüneteltetéssel az, hogy akik ezt kitalálták, azok bizony nem itt élnek. Vannak olyan kritikus szakaszok, ahol a norvég nyugdíjasok néhány hét alatt elvisznek minden ingóságot, illetve akár ingatlant is. Felmerül a kérdés, hogy miért nem engedik a regionális vasutak megalalkulását? Ezek többségükben valamikor HÉV-ek voltak. Önállóan üzemeltek, most is lehetne rá kísérletet tenni, persze némileg változtatva a módszeren. Ha leszakdana az anyacégtől, az óriási fölösleges költségektől is megszabadulna. Egy kicsiny cég hatékonyabban tud dolgozni. Hadd válasszanak már az önkormányzatok a MÁV és magánvasút között. De ezt véletlenül sem engedik. Mire az EU kötelezné az országot, mert mi mindennel addig várunk, addigra már nem lesz vonal, ahol magánvasút tevékenykedhetne. A legfőbb probléma az a nemakarásból származik. Rengeteg helyen a házak előtt megy el a sínpár, megálló pedig az Isten háta mögött van. Véletlenül sem lehetne odébbhelyezni illetve újat nyitni, olyat amit senki nem használ megszüntetni. Lehetne a buszos rendszer elemeit honosítani a vasútban is. De a vasút olyan begyepesedett gyökerekből áll, hogy az már fájdalmas. Vagy visszamardt az előző rendszerből vagy a jelenlegi kegyeltje. Sürgősen meg kell ezt szüntetni. Példák vannak nyugatról. A Deutsche Bahn is küzdött hasonló jellegű problémákal, persze nem jutott el ebbe a fázisba. De ott is az átszervezést a vezetőségben kezdték. Javarészét kirugdosták. Egy hozzáértő specialista vette kezébe az egész felügyeletét. Nekik sikerült. Hívhatnánk őket segítségül és nem pedig politikai bérenceket odaültetni növelve az így is súlyos korruptciót. Nálunk is a vezetőségnek a többségét el kell távolítani, valamint a vasúti hivatalokból is a vén begyepesedett "hozzáértőket". Akik olyanokért lobbiztak, hogy ingavonat nem mehet 120km/h-nál gyorsabban. Railjet megy 230-at is. Na? Vagy ne legyen 230V-os csatlakozó a 3G IC kocsikba, majd elég lesz a 4G-nél. Akik most örülnek, hogy ilyen a vasút, azoknak mondanám, a volánok sem különbek. Csak mivel ők kisebb cégek, őrajtuk kevésbé látszik. Fontos tényező még az is, hogy a volánnak nem kell utat építenie. Így jóhogy olcsóbban tud bármit is üzemeltetni okoskák! Ezért összehasonlítás során ezt mindig elsunnyogják. Továbbá ugyanolyan mocsok korrupt az összes, mint a MÁV. Szemétkedő, utassal ki...szó buszsofőrtől kezdve a menetjegykiadást megtagadó pénztárosig mindenki, mert nekik is van feljebb pártfogójuk. Az utolsó csepp ebben a közlekedési reformban a volánok bebetonozás 2016-ig. Ez a piacelvűség, ezzel nem kényszerít rá senkit ugye? Csak a vasútra. Elhangzott egy komment, mely szerint a győri vonalon okkal választják a buszt. Kérdezem mennyi ember jár busszal a vonathoz képest? Mert itt fordított az arány, mint a mellékvonalakon a busz és a vasút között. Ha ott megmondhatja a minisztérium mit válasszon a paraszt, akkor itt is. Merthogy a vidéki ember abszolút le van nézve, semmibe van véve. Végszóként ismét kiemelve: MEGINT NEM CSINÁLTAK SEMMIT. Ahogy Imre is próbálja hangsúlyozni. Mert nem ez a fő probléma. És ha egyszer tényleg eljön az az idő, mikor normális vezetése lesz ennek az országnak, akkor mint minden mást, szinte a nulláról kell újraépíteni.
Az Építész 2009.12.14 16:59:11
@Lord_M_:

Egyetértek.
Az Építész 2009.12.15 10:17:25
@záporjózsi:

Az addig rendben van, meg természetesen nem elsősorban személyszállításra épültek. Hanem üzemeket, uradalmakat szolgáltak ki, amik mára már szinte nem is léteznek. A mai üzemeltetést is állami támogatással lehet csak megoldani, mivel a személyszállítás minden esetben veszteséges. A volánokba is tolják a pénzt. Szóval a lényeg abban van, hogy ha kisebb társaságok kapják az államtól a támogatást, akkor ők konkrétan ott tudják és arra felhsználni, amire kell. Mert egy MÁV méretű vállalatban elfolyik útközben és soha nem fog eljutni oda, ahol a legszükségesebb. Ismételem csak magam: kisebb vállalat, nagyobb hatékonyság.
Több mint egy éve húzódik a MÁV-csoport új mozdonyainak beszerzése, de úgy tűnik, hogy most már nem sokáig. A MÁV igazgatósága csütörtöki ülésén jóváhagyta a 25 Bombardier Traxx villanymozdony finanszírozását, így a mozdonyos leányvállalat, a MÁV Trakció felveheti a…..
Az Építész 2009.11.07 12:19:28
Egyesek eléggé fogalmi zavarban vannak.

Egy mozdonynál sokadlagos szempont a formaterv. Elsődleges a megbízhatóság, gazdaságosság, teljesítmény. Tehát nem a forma számít. Egyébként a "dizájnosabb" Taurus elődjének formája ennél még kockább volt. Azért lett mégis ívesebb, mert a nagyobb végsebesség miatt áramlástechnikai problémák jelentkeztek a szögletes formánál. A TRAXX végsebessége nem indokol semmilyen alaktani módosítást. (Nem tudom ezek milyen áttétellel jönnek, de 160km/h-nál nem lesznek gyorsabbak.) A TRAXX sokkal modernebb technikát alkalmaz, a lényeg belül van. Egyesek súlyosan tévednek, mivel AZ ÁLLAM NEM A CARGO-NAK VETTE A MOZDONYOKAT, HANEM A TRAKCIÓNAK. Ez a kettő nem ugyanaz, semmi közük nincs már egymáshoz. Noha a Cargo rendel (és még egy ideig fog is) vontatást a Trakciótól. A másik dolog, hogy személykocsikra is lehetett volna költeni. Ezzel tud vajon annyi költséget megtakarítani, mintha az energiapazarló gépeket cserélné le? Aligha. Az 1014-es sorozatot megvenni, na az lenne igazán ráfizetés. Bukott széria, soha nem is hozta az elvárt teljesítményt. Mozdonygyárat idehozni? Volt. Eladták, tönkretették, felszámolták. A tervezőgárda meg már Isten tudja hová lett. Visszatérve a sorozathoz, máshol jól bevált. Ha annyira réginek vélik egyesek, akkor valószínűleg a DB konszern még "hülyébb" is, mint a MÁV, mivel ők többszázas nagyságrendben vették/veszik mai napig. De az ideírkálók ezt biztosan jobban tudják... Valóban, 25 db gép csepp a tengerben. 50 db már azért érezhetőbb, de még mindig kérdéses a karbantartás gazdaságossága. 100-as darabszámnál már nem lenne gond... De kérdés tényleg, valóban mennyi gépre lesz szükség... Távolsági forgalomban még igenis szükség van rájuk, de ehhez kell megfelelő személykocsipark és vezérlőkocsi is, főleg IC-khez. Ami az árukat illeti, jó vételnek mondhatók, hiába is vélik ezt másképp a "hozzáértők". Én örülök ennek a fejlesztésnek, de már jópár éve kellett volna... :)
Néhány napja ebben a rovatban is utaltunk már röviden arra az Indóház nyomán, hogy rossz hírek jönnek a nyíregyházi kisvonatról. És valóban, a MÁV közleményéből az derült ki, hogy mától erősen rövidített útvonalon járnak a szerelvények a keskenynyomközű vasúton. Bár…..
Az Építész 2009.09.19 11:07:09
Sajnálom a kisvasutat, én is végigutaztam még rajta. De ebben a formában csak kínlódás (volt?). Csak pályafelújítás, járműpark korszerűsítés jelentheti a jövőt. De nem ebből fog milliárdokat spórolni a máv. Itt a lista a vezetők alapbéréről:

www.mav.hu/res/vezeto_munkavallalok.pdf

Ha összeadjuk őket, akkor egy évben több, mint fél milliárd forintot visz haza 29 ember. Ebben nincs benne a prémiumok (ami természetesen mindig jár, hiába milliárdokkal károsítják az országot), a kefetéria meg egyéb jogcímen kapott juttatások. De ez csak a vízfej csúcsa. Na ezen kellene elgondolkozni, hogy ér-e a közszférában egy ember munkája több, mint 1 millió forintot. Mert szerintem ilyen emberek nincsenek... De cáfoljatok meg.
Különleges, szép és kedves kisvasút az almamelléki. 600 milliméteres nyomközű, ilyenből pedig csak kettő működik Magyarországon. (A másik a kemencei.) A szám sajnos alighanem megfeleződik a közeljövőben, lehet, hogy már a nyár végén. Almamelléket ugyanis a hírek szerint nem…..
Ezidőszerint az EU-ban alighanem csak Görögország kreténebb hazánknál, és ez alighanem igaz a nemzeti vasúttársaságokra is. Viszont a görögök elhitették a világgal, hogy ők Homérosz és Periklész népének leszármazottai (pedig antropológiailag sokkal inkább derék délszláv…..
Az Építész 2009.07.08 17:08:36
@Mokele-Mbembe:

A váci oldal esetében miért feledkezel meg a BDV illetve BVh motorvonatokról? Az első tárcsafékes motorvonatok voltak, gumirugózással, elektromechanikus toló-lengőajtókkal. Mai napig a Duna keleti oldalán a legkorszerűbbek (elővárosi forgalomban), bármily hihetetlen. Bár félmegoldás, de ott vannak a posta Bhv-k is. Na igaz, komfortemelkedést nem hozott... De ha lehet hinni a terveknek, akkor a FLIRT flotta bővülésével kerülnek majd oda új motorvonatok zónázó fordákra. Betétjáratként BDV-k maradnak. Nem értem a MÁV döntését, ennyi erővel a ceglédi vonalra is tehetné a FLIRT-eket, mivel ezen utaznak a legtöbben, itt termelné ki leghamarabb az árát. A BDVmot típusú vonatokra ráférne már egy emelt szintű főjavítás, többek között a klímaberendezés jelentős javulást eredményezne. Reméljük hamarosan rájuk kerül a sor... Szóval csak győzd kivárni! :)
Az Építész 2009.07.08 18:12:33
@erminavet:

1 db 4 részes FLIRT adatai: 211 ülőhely, 120t szolgálati tömeg, max. 150 t

1 db ingavonat adatai (V43+6Bhv+BDt): szolgálati tömeg: 80t+35tx6+35t=325t, max: 80t+40tx6+43t=363t, ülőhelyek száma: 79x6+52=526

tehát: 2 db FLIRT esetén 422 ülőhelyünk van és max 300tonnát cipelünk magunkkal.

104-gyel kevesebb ülőhelyünk van. De 63 tonnával kevesebbet viszünk, és az is egyenletesebben oszlik el. Lényeg a lényeg, ülőhelyek tekintetében a posta bhv szerelvény győz. Azonban ha belevesszük azt, hogy a posta bhv-n mekkora hely van és mekkora a FLIRT-en, akkor már nem csodálkozunk a százzal több ülőhelyen. Állóhelyeket figyelembe véve azért csökkenhet az ingavonat előnye. A FLIRT előnye még a visszatápláló fékezés is, de ettől nem kell hasraesni, nem világmegváltó dolog, tizen valahány százalék visszatermelés már jónak számít. Az energiafogyasztásban a mozgó tömegek számítanak leginkább ebben az esetben. A motorvonatok (nem csak a FLIRT) előnye a sokszori kigyorsítás-megállás esetén jelentkezik igazán. (Ezt csak a kevésbé jártas olvasók kedvéért írtam bele.) Szóval igazából nehéz kijelenteni kinek melyik jobb, a komfortért feláldozott ülőhelyek, vagy az ülőhelyekért feláldozott komfort. Mindenesetre számomra a Bhv-val 100 km (pont ennyit vagyok néha kénytelen utazni vele) megtétele már kényelmetlen. Döntse el mindenki kinek mi a jobb. Végszóra, igazad lehet, hogy csúcsidőben lehetnének kapacitásproblémák, de viszont a napi forgalom ingadozást könnyebben le lehetne követni a motorvonatokkal (pár perc az össze és szétkapcsolódás). Míg ingavonatot napközben nemigen bontanak meg, csak ha nagyon muszály. Felesleges kapacitást viszünk, felesleges tonnákat, felesleges megajoule-ok mennek kárba. Kihasználhatnák az új pálya magasabb sebességét is (Albertirsa-Szolnok), továbbá jelentősebb zajcsökkenést is elérhetnénk (különösen fontos ez, ahol ilyen sűrű a vonatközlekedés, bár ez a váci vonalra is elmondható). Nem okoskodni akartam, csak számszerűsítettem valamennyire a dolgokat. Jó cikkeket írsz, folyamatosan nyomonkövetem őket. Jó, hogy van valaki, aki ebben a témában is friss híreket közöl. Így tovább!
Az Építész 2009.07.11 22:15:36
@SzarkaTarkaFarka:

A békéscsabai gyorsvonatokkal én is szoktam menni (min. heti 2x). A tisztasággal és állapotával eddig mindig meg voltam elégedve. Jah és pici luxus a MÁV-tól: víz, szappan és olykor papirtörülköző a mosdóban. A pesti kiemelkedő rongálásban is egyet értek. Vidéki ember mindig kevesebbet kap, de mégis megbecsüli jobban azt.
Szerencsére a Múzeumok éjszakáját idén kicsit félreszervezték, az eredeti időpont ütközött volna a vasfüggönybontás ünneplésével, ezért egy héttel előrehozták. Viszont egy-két helyen már nem változtattak az időponton, így június 20-án és 27-én éjjel is lehetett…..
Csütörtökön a HÉV végállomásáig saját lábán, onnan közúton érkezik a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumba egy Ganz motorkocsi, hogy április 8-tól a skanzenben addigra elkészülő vasútvonalon szállíthassa a látogatókat. Megszokhattuk már sajnos, hogy az igazi…..
Az Építész 2009.04.01 08:46:30
@vwxyz:

"Kéretik a vasúti iránt érzett forró érzelmeket nem összekeverni a pénzügyi szempontokkal. És kéretik a közpénzt nem érzelmekre költeni, ha azok pénzügyileg nem megnyugtatóak."

Kéretik nem mindent gazdasági alapokra helyezni.

"Ilyen érdeklődés mellett nemhogy a beruházás költségei nem fognak sosem megtérülni"

Dejó, hogy látod a jövőt.
Ilyeneken való kötözködés, meg hogy spórolni kell, meg válság blabla. Ez duma. Nem ilyen volumenű EU pénzeken kellene síránkozni, hogy pazarlás. Sokkal nagyobb projektek értelmén kellene elgondolkozni. Továbbá akkor ne költs egészségügyre, ne költs személyszállításra, mert az soha nem lesz nyereséges. S kultúrára sem. Elvégre minek. Igazad van, ez a világ csak a pénzről szól. De engem, meg még sok embert gondolom, nem kizárólag csak ez érdekel. Mert leülök egy felújított parkba, nekem nem az jut eszembe, hogy na ez ennyi meg ennyibe került. Hanem az, hogy szép és ezzel is növeli az adott terület értékét és vissza fogok ide jönni. Persze ezt, ahogy láttam, nem kell figyelembe venni... S ha már közgazdászi vénádat villogtatod, akkor elemezd multikritériumos módszerrel a dolgot.

Ez nem személy szerint ellened szólt, hanem azoknak is, akik csak egy oldalt néznek. További szép napot!
A MÁV szerint nem kell külön funkció a fogadócsarnoknak Örömömre szolgál, hogy a MÁV-kommunikáció válaszolt egy korábbi blogbejegyzésre. Nemrég azt tettem szóvá, hogy a Keleti pályaudvaron a gyönyörűen felújított Lotz-teremnek nincs igazi funkciója. A MÁV válaszának…..
Az Építész 2009.02.05 08:50:32
@Dr Milton:

Én is ezt tenném. Csak nincsenek már kakastollas csendőrök. Kiknek tekintélyük volt, tisztelték őket az emberek. Ja és akkor nem a bűnözőt védték... :(
Továbbá azon a véleményen vagyok, hogy a Keleti régi patináns arculatát kellene visszaállítani, a mai kor igényeinek figyelembe vételével.
Az Építész 2009.02.05 09:16:34
@Az Építész:

Például ez nekem nagyon tetszik, így kellene az összes állomásnak kinéznie:

www.nif.hu/multimedia/gallery/744
A gyönyörű csarnoknak nincs feladata a felállványozott rompénztár mellett. Ezt a posztot nyár óta akarom megírni. Akkor számolt be a MÁV örömmel arról, hogy – a tervezett költségvetésnél olcsóbban! – befejeződött a Keleti pályaudvar úgynevezett Lotz-termének…..
Az Építész 2009.01.22 08:56:28
Jellemző. Ennek sem tudnak egyesek örülni. Szerintem igenis szükséges volt a felújítás, csak minél hamarabb folytassák más épületrészekkel is. Érdekesen viszonyulnak néhányan a műemlékekhez, nem gondolnak a jövőre. Ha bizony hagyjuk elveszni, akkor később nem lesz másik. Bár az tény, hogy nem látszik, mint szinte minden MÁV döntésben, semmi koncepcionális jelleg. Csakúgy elkezdjük itt, abbahagyjuk, elkezdjük ott, azt se csináljuk végig. A MÁV-nak, mint tudjuk, nincs megtervezett arculata. (A katasztrofális állapotot nem nevezném annak, bár lehet az is utasításra megy, nem tudhatom.) Én a MÁV helyében odafigyelnék legalább a forgalmasabb, főleg nemzetkozi forgalmat lebonyolító állomásaink állagára, arculatára. A Keleti, Nyugati, Kelenföldi pályaudvart rendbe kellene tenni teljesen, korhűen restaurálni. A Délit meg modernizálni. Normális magasperont építeni, s a sok évtizedes, teljesen összetöredezett, szétvagdalt, felpúposodott, hiányos aszfalt peronburkolatot igényes, tartós térkő burkolatra cserélném. S kitakarítanám a mindenféle bóvliárust, hatodrangú kocsmákat, ahol mindenféle jött-ment tanyázik, alvilági egyének üzletelnek. A hajléktalanokat is kitessékelném, ez nem melegedő. Itt fizető utasok várakoznak. (Tényleg, jogi szempontból Ferihegy termináljai is közterületek, akkor itt miért nem tanyáznak csövesek? A volán autóbusz pályaudvarokon miért nem jellemző? Ez is csak MÁV betegség, tessék mondani?) Továbbá egységes üzletpolitika jegyében a MÁV meghatározhatná, milyen üzletekre, vendéglátó helyekre lenne szükség, és azok milyen áron adhatnák áruikat, szolgáltatásaikat. Mert bocsásson meg nekem a világ, de elegem van abból, hogy az ember minden vasútállomáson lepukkant kricsnikbe botlik, ahonnan vágható füst, kommersz italszag és Lagzi Lajcsi nóták szűrődnek ki. Ezt látja egy véletlen vasútra tévedő utas, lehet többet nem ül vonatra. Ezt látja hazánkba szakadt külföldi: ember, hová kerültem? Most persze lehet azt mondani, najó, honnan venne rá a felújításra pénzt? Ne feledjük, a MÁV, amit pénzt kap, nem költheti bármire. Az meg van határozva, hogy most járműre, épületre vagy egyéb dologra kapja a pénzt. Tehát most a Lotz-teremre kapta, hát azt csinálta meg. Ennyi. További pénzszerzésre adna lehetőséget a PPP konstrukció, de ez itt Magyarisztánban nagyon veszélyes dolog. Sok kiskapu, korruptció, pénzmosás melegágya, s végül a kisember issza meg a levét, ha a nagy válallkozók lehúzzák az államot. A fentebb írt javaslatom, miszerint akár a Keleti pályaudvaron, akár más nagyobb helyen, szükség volna a kordában tartott árakra és a szolgáltatási színvonal meghatározására. Ez nem feltétlenül pénz kérdése már. Lehet megfelelő szerződéseket kötni, hol mindkét fél korrekt dolgokat vár el a másiktól és akkor akár működhetne is. Szerintem nagyon sok ember örülne, ha lennének normális árú éttermek, gyorséttermek, akár italozó is lehetne... De egy bizonyos színvonal alá ne menjünk már kérem! Továbbá élelelmiszer bolt, ruházati bolt simán megférne. A Lotz-teremben pedig valóban lehetne egy kisebb tárlatot berendezni, akár a Keleti pu. történetét is be lehetne mutatni. Csak kellenének padok, asztalok is, kellemesebbé téve a várakozást. Illetve megerősíteni a biztonsági szolgálatot a vandálkodás megelőzésére. Egyszóval, örüljünk annak, amit felújítanak. Kész.
Az Építész 2009.01.22 08:58:28
@Az Építész:

Kimaradt: szóval jó a poszt, szükség van rá, hogy felhívjuk a figyelmet, valamit kezdeni kellene a díszteremmel.
Az Építész 2009.01.22 09:05:11
@szilárdan...:

Például az az oldala, ahonnan a 80-as troli indul. Igen láttam sajnos. :(
Vác felé is megjelennek hétvégén a Stadler Flirtjei Határidő előtt megérkezett a második 30 darabos Flirt-rendelés első két járműve a MÁV-hoz. A svájci Stadler több mint két hónappal az eredeti határidő előtt szállított. A Kötött pálya információ szerint a 30. (vagy…..
Az Építész 2009.01.21 11:03:38
@tompysoft:

Szerintem gazdasági oka van neki főként. Ha egy méregdrága járművet vásárolsz, akkor az a célod, hogy minél hamarabb behozza az árát. Ezért csúcsra kell(ene) járatni. És azt legfőképp az elővárosi forgalomban tudja megtenni, mert ott utaznak a legtöbbet. De hozzá kell tenni, hogy itt az amortizáció is nagyságrendekkel nagyobb! Ahogy láttunk már fentebb példákat, van olyan vonal, ahol néhány hét alatt gallyra vágnak friss fővizsgás járműveket is. A Balaton kérdése teljesen jogos. Legalább nyáron lenne annyi esze a MÁV bácsinak, hogy csoportosítson oda minőségi járműveket. Bár lehet az ex NDK-s vendégeket pont a "retro" vonzza... Szóval északi partra Desiro-kat Székesfehérvártól Keszthelyig, a délire FLIRT-eket, Székesfehérvártól Keszthelyig. Hihetetlen, hogy nem lovagolja meg a turizmus lehetőségeit. Visszatérve a vidékre. Ott az amortizáció sokkal kisebb, kevesebb az egy főre jutó vandálok száma, illetve a kultúra is másabb. Sokan a vidékieket parasztozzák le, nagy pesti úrinép, miközben nézzünk már szét a saját háztájunkon is... Egyszóval vidéken jobban megbecsülnék a járműveket, de kérdéses, mikor térül meg az áruk... Szóval pénz, pénz, pénz.
Az Építész 2009.01.21 15:05:31
@Daniel M.:

A posta Bhv sem új kocsi, 3 évtizede talán az volt, ezt ne felejtsük el. Ha már rekonstrukcióba fogtunk és a célok között szerepelt a modernizálás, akkor kicsit át kellett volna gondolni ezt a dolgot. Egyedüli pozitívumként a központi vezérlésű ajtókat tudom megemlíteni. Már ha működnek. Ennyi pénzért már illett volna tárcsaféket szerelni a járművekre s nem pedig meghagyni a tuskóféket. Igen nagymennyiségű vasport szór a környezetbe, nem tudom miért nem más összetételű tuskót alkalmaznak. Voltak próbálkozások, miszerint kompozit tuskóval szerelik őket. De van egy hátránya: sokkal drágább, mint a vas... S a pénzügyi összehasonlítás: a halberstadti kocsik sokkal különb és komolyabb felújításon estek át. Egységáruk nem volt 15M ft-nál több. (Más kérdés, hogy azok sem szellőznek megfelelően.)
Másik: a 100a vonal belátható időn belül nem lesz 140km/h-ás végig. Albertirsa-Kőbánya-Kispest között 120km/órás a vonalvezetés is. Amennyiben el tudod intézni, hogy ledózeroljanak néhány száz lakóházat, hogy ívkorrekciókat hajtsanak végre, úgy megoldható a sebesség emelése is. Szolnok - Cegléd között alkalmas a 160km/h-ra a pálya: a biztosítóberendezés támogatja ezt, nagysebességűek a térközkiosztások, az átjárók terelőszigettel és dupla csapórúddal vannak ellátva. Cegléd - Albertirsa között is nagysebességű a térközkiosztás, de valamiért "csak" 140km/h-át engedélyeztek. Más kérdés az, hogy jelenleg semmi nem használja ezt ki. A felépítmény UIC60-as, 22,5 t tengelyterheléssel, műszakilag minden adott, a felsővezeték is. Ha nem hiszed el, látogasd meg a www.nif.hu oldalt, ők az illetések, s ott lehet olvasni a további fejlesztésekről is.
Az Építész 2009.01.21 15:13:33
@Az Építész:

Egészen pontosan itt találsz róla leírást:

www.nif.hu/projekt/377