Regisztráció Blogot indítok
Adatok
¿Qué tapas hay?

3 bejegyzést írt és 2415 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ismét tematikus válogatás jutott mára. Magyarország 100 éve, két tucat fotón! 1897. Vasúti híd építése Alsókubinnál..
¿Qué tapas hay? 2024.03.20 19:30:43
@Yaesu: Hát, itt feljebb a 13. képen egy MIX-es van.
Ilyen: https://maps.app.go*o.gl/7PAJwjtN4Mou9nep8
Az MVIII egy négytengelyes, középbejáratú vontató motorkocsi volt, a kép készítésének idején a 251-264 pályaszámtartományban. ilyen: villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/m257.jpg
¿Qué tapas hay? 2024.03.21 21:22:16
@geegee: Az egy közkeletű tévedés, hogy kevés nyugati autó volt a kép készítésének idejében Magyarországon. 1968-ban a kb. százhatvanezres autóállomány fele nyugati típus volt, azon egyszerű okból, hogy a KGST akkor még nem volt képes nagy mennyiségben, megfizethető autót szállítani.
'74-ben, már a Zsiguli-korszak negyedik évében, a 490 ezres autóállományból 861 BMW volt, melyek közül a képen látható 1600-as 71, a 2500-as 32 darabbal képviseltette magát. (a 2500-asok jórészt állami autók voltak) Persze a legtöbb a BMW népautójából, a 700-asból futott.
A nyugati típusokra visszatérve, a vezető márka a Fiat volt, mely márka darabszáma a szoc. időkben végig megelőzte pl. a Volgák, vagy a Zaporozsecek számát. '74-ben 20465 volt belőlük.
¿Qué tapas hay? 2024.04.15 22:00:50
@ferry999: Morzsának ugyan morzsa, de ahogy nézem, azon az egy fiókon horvát felirat van: MRVICE
1909 körül. Nemzetközi Ló-Show, Olympia-kiállítócsarnok, London..
¿Qué tapas hay? 2024.04.07 21:58:33
@amundsen: A kép arányai nem stimmelnek sem a 20 m, sem a 60' szélességhez. Egy sorban hét ló van, az lazán befogva mondjuk 7 m (bár inkább közelebb van ez a 6-hoz). A belinkelt videó oldaláról tovább lehet lépni a Fort Walla-Walla múzeum videójára www.youtube.com/watch?v=jCLQK8NqHfs , ott elmondják, hogy a harmincháromfogatú aratógép vágásszélessége 16', különösen sima, egyenletes talajnál 18' volt. Az így együtt legyen 12 m. Ez kb. jó is a képre. Itt egy fénykép, ahol tán jobban látszanak az arányok: cdn4.explainthatstuff.com/1902-combine-harvester.jpg

@MIG-31: Egy ló teljesítménye vontatásnál kb. 0,65-1 LE, kerekítve SI-ben kb. 500-750 W.
¿Qué tapas hay? 2024.04.09 16:43:26
@MIG-31: A ló teljesítményére vonatkozó adat dr. Pattantyús Á. Géza: Gépek üzemtana c. könyvének a "Kézi hajtás, az élő motor, mint erőgép" c. szakaszából való. A technikai lóerő, mint mértékegység, csak nevében kapcsolódik a lovakhoz, egyszerűen 75 kp˙m/s teljesítmény (hogy a korábbi klnf. lóerő-mértékekhez nagyságrendjében hasonló legyen) (l. uott. "A teljesítmény és mértékegységei" szakasz, a II. fejezetben).
¿Qué tapas hay? 2024.04.12 21:26:33
@gigabursch: "A ló vontatóteljesítménye (az állat súlyától függően): N = 0,65÷1 LE" (Dr Pattantyús Á. Géza: A gépek üzemtana p12 , Mérnöki Továbbképző Intézet, Budapest, 1948.) www.tothem.hu/MISC/PUBLIC/Patyi.pdf
szerintem érdemes Pattantyús professzor úr becslését elfogadni, lévén amikor a könyvét írta, az élő erőgépek használata általános volt; tehát egy gépészmérnöknek illett tudni, hogy egy munkaló állandó hasznos teljesítménye mekkora.

Ha az indexes újságíró végigolvasta volna a belinkelt Nature-cikket, akkor neki is egyértelmű lett volna, hogy az a bizonyos 15 LE nem állandó, hanem csúcsteljesítmény (Watt's measure of power output is clearly based on a rate that horses could maintain for a full day, not a peak performance.
As to the second possibility, Collins and Caine list data from the horse pulling contest at the 1925 Iowa State Fair showing that peak mechanical power output of a horse is 12-14.9 HP. This effort lasted only a matter of seconds and is probably a realistic estimate of peak performance.)
1860. A pápai áldásra várók tömege a Vatikánban a Szt. Péter bazilika előtt..
¿Qué tapas hay? 2024.03.25 23:54:02
@amundsen: Ez szép levezetés, csakhogy nem sok gyakorlati jelentősége van a vasúti járművek vonatkozásában. A vasúti járművek járműszekrényét szilárdságilag a fő terhelési irányokban (hosszirány és függőleges) ható erőkre méretezik. A passzív biztonsági/törésállósági követelmények hosszirányú ütközésekre vannak meghatározva, mint jellemző baleseti igénybevételre (ha eltekintünk a közúti vasúti járművekre vonatkozó C-IV törésbiztonsági osztály sarokütközéses forgatókönyvére, de az egy egészen más mese). Eleve, a szabvány a siklásos baleseteket ki is zárja a passzív biztonsági követelmények terjedelméből.
Másik fele a dolognak, hogy lehet a képen látható ütközési forgatókönyvet kellő biztonsággal túlélő járművet tervezni és gyártani, csakhogy ennek viszonylag kevés értelme van. Egyrészről borzasztó nehéz és drága szerkezet lesz, másrészről a járművet tudjuk erre méretezni, de a benne üllő/álló utasokat nem. A képen látható ütközést egy jól kimerevített jármű még így-úgy elviselt volna, de az utasokat a saját tehetetlenségük tömegereje lapította volna palacsintává.
¿Qué tapas hay? 2024.03.30 10:53:20
@amundsen: Nem teljesen értem, hogy hogyan jön ide az eschedei ICE kereke, de legyen.

Nem tudom mi a baj alapvetően a 854-es kopáshatárral egy 920 mm-es keréknél. Szabványos tömbkeréknél a 920-as kerék kopáshatára simán leengedhető 840 mm-re (ha szigorúak vagyunk és a késztermék mérettűrését is beleszámoljuk, akkor 843 mm-ig) tárcsás fékezésnél, tuskós fékezésnél meg 30 mm maradó koszorúvastagságig (ami vastag kerékkoszorújú típusoknál (pl. BA319) 840 mm, vékony koszorújúaknál (BA002, BA004) 855-860 mm kerékátmérőt jelenthet) tuskós fékezésnél. A hiba itt az volt, hogy az adott, vékony kerékkoszorúra határoztak meg veszélyesen alacsony legkisebb átmérőt.

A bochumiakat önmagában tényleg nem érdemes hibáztatni, a DB választott egy viszonylag olcsó, de rossz megoldást; noha nagyvasúti használatra alkalmas rugalmas kerekek már vagy ötven éve léteznek (SAB nyírt gumirugós kerék, 176 km/h, 21,5 t tengelyterhelés; ahol a kerékkoszorú a mélyen lenyúló gerincgyűrű miatt nem tud úgy letekeredni, mint a bochumi Eschedénél).
Soha akkora vihart nem kavart a dolgozó nép körében vers, mint Weöres Sándor Antik eklogája, amely az Új Írás 1964/2. számában jelent meg. Háborgó levelek, telefonok ezrei zuhantak rá a pártszervekre, a szerkesztőségre. Kádár Jánosnak is jutott belőlük. A nép másik része a versre vetette magát…..
¿Qué tapas hay? 2024.02.22 21:41:59
@gigabursch: Épp' ugyanez jutott eszembe: mediahack/gerillamarketing, akármi. De legalább sikerült elérni, hogy az Új Írást a szerzők családtagjain és egy maroknyi álmatlanságban szenvedő értelmiségin kívül a széles tömegek is megvegyék. (l. még Örkény István: Csillag, itt: shortstoryproject.com/original_lang/valogatott-egyperces-novellak/ az oldal alján)

Mindamellett, a hatalom sem lehetett szomorú: amíg a tömegek a két költő intellektuális önkielégítésein csámcsognak, addig sem foglalkoznak kényesebb témákkal.

Mondjuk a Cs. Szabó-féle Weöres-interjúra kiváncsi lettem volna, ha nem is Weöres, hanem Cs. Szabó miatt. Ő volt annyira eredeti figura, hogy az itt idézett bugyutaságnál többet is kihozzon a beszélgetésből.
¿Qué tapas hay? 2024.03.11 19:23:45
@gintonic.azigazi: Onedin Line, de végülis lényegtelen. Ami fontosabb, hogy Hacsaturján nem a filmzenét szerezte, hanem filmzeneként Hacsaturján II. Spartacus-szvitjének I. tételét használták fel. (amiért ek. Hacsaturján már 1954-ben Lenin-rendet kapott).
Muzsika: www.youtube.com/watch?v=-Og-345WTsg
1890. Két ainu nemzetiségű nő a népükre jellemző ajaktetoválással. Az ainuk elsősorban Japán legészakibb szigetein és az orosz fennhatóságú Szahalinon és Kuril-szigeteken élnek. Történelmük szerint a japánok megjelenése előtt már legalább félezer évvel már a térségben voltak. A nők is könnyen…..
¿Qué tapas hay? 2024.02.05 22:27:23
@GFO: @Piszkos Alfréd: A helikopter ott épp' valószínűleg folyékony műgyantát szór a kihullott porszerű szennyeződés megkötésére. Ugyan szórtak bórt is, de nem ide, lévén a bórt neutronelnyelőnek szánták, az erdőben meg nem nagyon van mit elnyelnie. A rekatorban még lett is volna haszna, ha sikerül beletalálni.
Amúgy az ápr. 29-i dátummal egy kicsit Tamás vagyok. Aznap kezdődött az intenzív helikopteres dobálás, de akkor még elsődlegesen a sérült reaktora. Másrészről, úgy látom a harkoviak piros Mercije már kinn áll az udvaron, azt meg valamikor máj. 6. után vitték ki.
1880-as évek. Vadnyugati kocsma..
¿Qué tapas hay? 2024.02.03 01:24:25
@Efrajim Canuck: Hm. A carbon black magyarul korom. A gumiiparban töltőanyagként használják, a késztermék mechanikai tulajdonságainak javítására. A cinkoxid aktivátor, a természetes kaucsuk térhálósodását segíti elő vulkanizáláskor.
A szovjet katonai járművek kerekei közönséges fekete gumiból voltak, csak az oldalfalait festették fehérre, esztétikai okokból.
20 fotó a mai tematikus válogatásban. A közel hetven évet élt kommunista birodalom pillanatképei. 1919. Kommunistaellenes (antibolsevista) kozák harcosok az orosz polgárháborúban..
¿Qué tapas hay? 2024.01.21 20:11:08
@gigabursch: BAM: a kép Vanyinóban készült. Persze lehet azon vitatkozni, hogy a Japán-tenger mennyiben a Csendes-óceán; de a propagandában ez mindenképp így szólt. Földrajzilag Oroszország a Kuril-szigetek külső oldalán és Kamcsatka déli részén határos a Csendes-óceánnal.
Magyarországon a "szovjet mikró" az Elektronyika SzP-01-es volt, azt árulta a Keravill is 10000,- Ft körüli áron. Valami 35 kg volt a szerkezet.
¿Qué tapas hay? 2024.01.22 17:28:57
@Guillam: Holmszk. https://www.google.com/maps/place/Holmszk,+Szahalinszki+r%C3%A9gi%C3%B3,+Oroszorsz%C3%A1g/@47.0494739,142.0359446,1723m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x5f19155b41ae3d3b:0x7c87a19f93636eae!8m2!3d47.0614761!4d142.0540332!16zL20vMDV5eDhw?entry=ttu
1935. Varsói taxisofőr. Az a bőrkabát, kesztyű, pipa és fejhallgató.....
1962. Egy helyi földműves csókolja meg Mohammad Reza Pahlavi sah cipőjét egy uralkodói látogatáson. Isfahan, Irán..
¿Qué tapas hay? 2024.01.08 22:03:34
@ZON: Igen. Ez a kis gázgenerátor városi gázt állított elő szén kihevítésével. Efféle hordozható gázgenerátorokat az angolok már a II. vh. idején is használtak. kép: 4.bp.blogspot.com/_k0B_dQ8jnXE/S_146XsDZdI/AAAAAAAABZ4/ypicUR8I7cU/s1600/Coal+Gas+Generator.jpg
A (szokatlanul enyhe) télből és a karácsonyból tegyünk egy kirándulást a forró és kegyetlen sivatagba, ahol megismerhetjük egy nem éppen " jó kislány" sorsát! - DDQ A képen egy B-17-es látható A  Lady Be Good történte 1958-ban a líbiai sivatag legelhagyatottabb részén egy kutatócsoport…..
Az ünnepi félezredik, DUPLA Napi érdekest látjátok. Kis híja volt, hogy nem esett egybe a 10. szülinap az 500. Napival, de sebaj, így kétszer lehet ünnepelni legalább. ;) Köszönöm az eddigi támogatóknak a felajánlásaikat! Kérlek benneteket továbbra is, hogyha megtehetitek támogassátok a blogot…..
¿Qué tapas hay? 2023.12.17 16:07:33
@fareszjó: SS Holderness (Official No 137788) 599GRT, 295NRT, 763DWT, 180'3"×28'1"×12'11˙1/2"
Már amennyiben a Lloyd's Register 1955-56-os adatainak hinni lehet.
¿Qué tapas hay? 2023.12.24 15:34:11
@LvT: Kenilworth Castle (Warwickshire) https://www.google.com/maps/@52.3477648,-1.592892,3a,75y,257.55h,96.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_cy3uapWw83dF2YDe9Fo1g!2e0!7i13312!8i6656?hl=en&entry=ttu

A polgárháborúban kicsit elhasználódott, azóta nem volt senkinek pénze/szándéka újjáépíteni.
Boldog Karácsonyt és Áldott Ünnepeket kívánok minden Kedves Olvasónak! A támogatóknak pedig ezúton, külön szeretném megköszönni adományaikat!  1962. Karácsonyi forgalom Oslo belvárosában, Norvégia..
1920-as évek. Szövetségi ügynökök egy lefoglalt földalatti illegális szeszfőzdével Detroitban, a szesztilalom időszakában..
¿Qué tapas hay? 2023.12.03 19:04:15
@amundsen: A legnagyobb tisztelettel, de én semmi ilyet nem írtam, a képre vonatkozóan; pusztán a képaláíráshoz tettem egy megjegyzést. Annyiból jó a megjegyzés, hogy egy szám kimaradt gépeléskor, az ellenség zászlajával, hadijelvényeivel és egyenruhájával való visszaélést a II. hágai egyezmény 23. cikke (f) pont) tiltja.
¿Qué tapas hay? 2023.12.04 23:28:03
@queenagi: Az innsbrucki poliglotton - a sapka alapján - 63M osztrák rendőregyenruha van.
¿Qué tapas hay? 2023.12.05 22:05:11
@manyokipeter: Tessék parancsolni, Németország által aláírt és ratifikált nemzetközi szerződések a témában:
ihl-databases.icrc.org/fr/ihl-treaties/treaties-and-states-parties?title=&topic=274,265,18644,258,263&state=DE&from=&to=&sort=state&order=ASC

Az általam hivatkozott II. és IV. hágai egyezmények sorrendben a 12. és 15. helyen. Az 1929. évi I. és II. genfi egyezményt Németország elsőként írta alá, és az elsők között cikkelyezte be:
1929 I. GE ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gc-wounded-1929/state-parties?activeTab=undefined
1292 II. GE ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gc-pow-1929/state-parties?activeTab=undefined
1895. A híres baleset a párizsi Montparnasse állomáson, egy ritkán látható szögből fotózva..
¿Qué tapas hay? 2023.11.14 19:52:48
@Androsz: Annak, hogy a vasút az utcaszint fölött érkezett a városba annyi értelme volt, hogy a vasúti pályát így nem keresztezi szintben közút.
¿Qué tapas hay? 2023.11.21 23:29:10
@Androsz: Párizs már a vasutak kialakulásának korában elég sűrűn beépített volt, ráadásul elég gazdagok is voltak, hogy megcsinálják. Nincs ebben semmi különös, a nagyvárosokban (Berlin, London) ugyanígy volt. Budapesten is először a Nagykörút-Népszínház utca sarokra akarták a központi pályaudvart felépíteni úgy, hogy Fiumei úttól ugyanígy, magasvezetésben jön be a körútig. Ebből nem lett semmi, de Budán, a Délivasút pályaudvara már a kezdet kezdetétől jóval a térszint felett volt, és odáig is szintben elkülönítve (alagúton, illetve magasvezetéssel) jutott be.
1912. Megkorbácsolt rab az orosz távol-keleti Szahalin-sziget büntetőkolóniájában..
¿Qué tapas hay? 2023.11.20 00:29:12
@fareszjó: Korbácsolásnál és vesszőzésnél a ruha csökkenti a büntetés hatásosságát. Gondolom, ennél a fickónál is felhúzták a fejére a gimnasztyorkát verés előtt.

A képen látható autópálya-szakaszt 1935-ben adták át a forgalomnak, ez a mai A8-as, lényegében változatlan vonalvezetéssel és kiépítettséggel. Itt lehet legkönnyebben lehajtani 200-zal Hansi szénaboglyái közé.
¿Qué tapas hay? 2023.11.21 22:52:32
@Grgabácsi: Hát. én mintha emlékeznék olyan időkre, amikor még nem volt ilyen hosszú 120-as korlátozás, és szalagkorlát sem néhol. Az A13 messze nem ilyen durva (sőt, az átépítés előtt sem volt az), ott sose jutott eszembe, hogy bármikor kihajthatok a fenyők közé gombát szedni. A Reichsautobahn Berlin-Breslau egy másik móka, mindig jót mulattam, hogy a Neisse-hídtól a triebeli lehajtóig azért van olyan kutya állapotban, hogy ne lehessen olyan könnyen lerohanni Lengyelországot.
1905. Több ezer fős öregdiák-bankett a Yale egyetemen 1916. Francia katonai teherautó vontat egy szerencsétlenül járt másikat a macedón fronton, az első világháborúban 1920. Baseballmérkőzés egy amerikai fegyintézetben 1939. A német Admiral Graf Spee lángokban, az elsüllyedése előtti…..
¿Qué tapas hay? 2023.10.31 19:29:38
@bioLarzen: Az a '45-ös százpengős elég közönséges bankjegy és sok is volt belőle, 300-500,- Ft között van darabja. Ezer felett csak UNC tartású, sorszámkövető, felülbélyegzett vagy tévnyomatos adható el. Szerintem a vödörben tartott bakjegyeknél az UNC-tartás kizárható :)
1980-as évek. Rendőri ellenőrzés Palermóban..
¿Qué tapas hay? 2023.10.16 21:03:46
@fareszjó: Berlinben a romok újrahasznosítása annyi volt, hogy a viszonylag kevés felhasználható anyagot az újjáépítéshez használták, a romok nagy részét pedig törmeléklerakókba helyezték. Ezek közül a leghíresebb a Teufelsberg Grunewaldban, ami akkorára sikerült, hogy azután az amerikaiak egy lokátort építettek a tetejére.

@Tejinashi.: Valójában a kocsiszín felől csak kétfelé (a Queen St W és a King St W felé) lehet menni, a Roncesvalles felé nem.

Los Alfaques: Önmagában a 23 t propén nem baj egy kamionban, csakhogy abba a tartányba nem lett volna szabad annyit tölteni. De mint minden balesethez, ehhez is több kellett, a túltöltés, a tartány hajszálrepedései, a ridegtörésre hajlamos acélanyag, és a baleset. Valószínű két-három hibát túlélt volna a tartálykocsi, a négy az túl sok volt neki.
Régen volt már tematikus válogatás, úgyhogy gondoltam ideje egynek. A Nemzeti Múzeum első világháborús időszakának magyar vonatkozású fotókincsei közül válogattam. Sajnos kizárólag alacsony felbontású és nagyon sok esetben meglehetősen rossz minőségű képek érhetőek el az online katalógusban, így…..
¿Qué tapas hay? 2023.10.03 20:36:08
@queenagi: A jelenlegi határokon belül nem voltak harcok. A teljes országterületet tekintve 1916. augusztus-szeptemberi román betörés volt jelentős hadművelet a határokon belül, noha az csak a Székelyföld délkeleti sarkára, és a Barcaság egy részére korlátozódott és kb. két hétig tartott, amíg a románokat kiverték az átmenetileg elfoglalt területekről.
A nyári ismétlőválogatások után itt a vadonatúj Napi érdekes! 1893. Brisbane, Queen Street, Ausztrália. A brisbane-i árvíz idején..
36 szuper fotó jön ma az utolsó nyári ismétlőválogatásban. A jövő héttől újra friss Napi érdekesekkel jövök! 1893. Ónbánya Cornwallban, Angliában..
¿Qué tapas hay? 2023.09.03 21:31:37
@ZON: Az a kő a gulágos képen kb. 1,5-2 tonna lehet. Szerintem montázs, az előtérbeli sziklák sem stimmelnek. Majd Fotósképző kitalálja. Amúgy - extrém képzelettársítással - nekem rögtön a Belomorkanal cigaretta jutott az eszembe, mint tipikus szovjet termék.

Amúgy nekem az etióp kislány nem stimmel. Az etiópok sötétbőrűek, de nem negroid arcvonásúak. Ez a kislány inkább valami szudáni/szomáli félvér lehet.

@bioLarzen: Az egy furcsa autogiro, a szovjet hagyományok szerint egyesíti a merevszárnyú repülőgép és az autogiro összes hátrányos tulajdonságát egy konstrukcióban.
A nyári ismétlőválogatás utolsó előtti Napi érdekese elképesztő mennyiségű, 91 fotóval! Az egykori Észbontó cári Oroszország sorozat befejezésekor - ami a kommunista hatalomátvétellel ért véget - ígértem, hogy a folytatásban a Szovjetunió "viselt dolgaival" is foglalkozom majd. A mai válogatásban…..
¿Qué tapas hay? 2023.08.27 17:39:00
Nokéremszépen, a moszkvai műanyagház hűlt helye itten látható: yandex.ru/maps/-/CDQ6yVzk

A pontos cím: IV. Vjatszkij pereulok 20-A
A házat 1962-ben építették, '63-bak költöztek be a lakók. 1985-ben felújítás végett kiürítették. Üresen (illetve önkényes lakásfoglalókkal lakottan) állt ott 1995-ig, amikoris lebontották.