Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Horváth Ágnes (Chief Economist)

46 bejegyzést írt és 0 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az orosz tengeri nyersolajimport decemberi teljes betiltásának – kis túlzással – semmi komolyabb negatív következménye nem lett az európai finomítók és a fogyasztók számára, a februári finomított termék embargó kapcsán azonban minden hozzáértő kongatja a vészharangot. Nem véletlenül. Az orosz dízel…..
Az elmúlt évtized adatai alapján az idei áprilisi átlagos gáztároló töltöttség egy hajszálnyival, de meghaladja a 2016-os historikus minimumot. Bár az elmúlt évek kiugró töltöttségi szintjei után ez nagy váltás, békeidőben egyáltalán nem kellene aggódnunk a mostani tárolószint miatt. Az idei…..
A megújuló energia előállításához szükséges eszközök, technológiák természeti erőforrás igénye ugyanúgy jelentős, mint a jelenlegi fosszilis energiatermelésé. Nem beszélünk róla, de Oroszország nemcsak a világ egyik legnagyobb fosszilis energiaforrás termelője és exportőre, hanem a fenntartható,…..
Megkondultak a vészharangok az európai gáztárolók alacsony feltöltöttsége miatt. Való igaz, hogy egy nagyon hideg tél nehéz helyzetbe hozná az európai országokat, de korántsem egyforma mértékben. Talán meglepő, de ezúttal Kelet-Európa jobban áll, mint a Nyugat. A legnagyobb gond pedig az, hogy…..
Hiába vagyunk a világelsők között a lakossági átoltottságban, ha pont a legidősebbek átoltottsága EU-átlag alatt marad, mert így a halálozási számaink is a világelsők között maradnak egyelőre. ..
A január 4-i adatok szerint egymillió lakosonként 1034-en veszítették életüket a koronavírus miatt Magyarországon, amivel a Worldometeren szereplő 220 országból a 16-dik legrosszabb volt. Ezt a helyezést sokféleképpen lehet olvasni és értelmezni, de sikertörténetként nem lehet eladni. A választott…..
A társadalmi érintkezések minimalizálása súlyos gazdasági következményekkel jár, amit az üzemanyagok az átlagnál is jobban megéreznek. A koronavírus terjedését lassító korlátozások eredményeként szinte egyik napról a másikra állt le a légi utasforgalom és esett vissza a személyautó-használat a világ…..
2019-ben egy sor olyan fejlemény történt az energiapiacon, amire korábban nem láttunk példát a történelemben. Ezek többsége nem ért minket meglepetésként, és remélhetőleg Titeteket sem, hiszen a legtöbb témáról írtunk már korábban a blogon. Alábbiakban egy szubjektív válogatást találtok: nálam az…..
Nagy meglepetést hozott a múlt heti OPEC+ találkozó sok szempontból. Bár az olajár rögtön megugrott a megnövelt termelésvisszafogások hírére, az újabb megállapodás hitelességével kapcsolatban több a kérdőjel, mint a bizonyosság. Különösen a szaúdiak önzetlensége szembetűnő, akik önként és dalolva…..
Nincs Szent Grál, ami megoldaná egycsapásra a CO2 kibocsátás csökkentési problémát. Mindenkinek, tehát az ipari, mezőgazdasági, kormányzati szereplőknek és a fogyasztóknak egyszerre kell energiahatékonyabbá válniuk, csak akkor van esélyünk a párizsi klímacélok teljesülésére. Bár az egyes lépések CO2…..
Jelenlegi gazdasági modellünk nem fenntartható. S bár átalakítása gőzerővel zajlik, ennek még nincs látható, érezhető hatása rövidtávon, ami frusztrációt és türelmetlenséget vált ki a közvéleményből. Eközben a gazdasági szereplők többsége azzal a dilemmával szembesül, hogy már meglévő…..
Azt gondolná az ember, hogy a vászon, de még a papírzacskó is környezetbarátabb választás a bevásárláshoz, mint a műanyag. Azonban minden azon múlik, hogy hányszor is használjuk őket. Talán meglepő, de a műanyag zacskó karbon lábnyoma a legkisebb, még akkor is, ha csak egyszer használjuk...
Míg Európában komoly fejtörést okoz az autógyártóknak, hogyan fogják teljesíteni az egyre szigorodó CO2 kibocsátási előírásokat, addig Japánban nem nagyon aggódnak a helyi célkitűzések elérése miatt. Pedig Japánban stabilan 1% körüli maradt a konnektoros elektromos (PHEV+BEV) autók aránya az újautó…..
A globális felmelegedés elleni harc költséges. Az országok és a vállalatok is hatalmas összegeket költenek arra, hogy csökkentsék, vagy legalább kordában tartsák szén-dioxid kibocsátásukat. Mindaddig azonban, amíg ezt nem teszi meg minden piaci szereplő, azoknak, akik hisznek a klímaváltozásban, ez…..
Az egyébként is jellemzően túlkínálatos európai piacra a megszokottnál is több import érkezett tavaly év végén, ami együtt a főbb európai exportpiacok beszűkülésével rég nem látott alacsony benzinárakat eredményezett. Az autózóknak jó hír, hogy az alacsony benzinárak itt maradhatnak velünk még egy…..
A közvélekedés szerint rendkívül magas az üzemanyag adótartalma Magyarországon. Azonban minden relatív...
  Annak ellenére, hogy a venezuelai termelés jó eséllyel még tovább fog csökkenni és 6 hónap múlva életbe lépnek az amerikai szankciók Irán ellen, az OPEC+ kartell mégis úgy érezte, hogy demonstrálnia kell elkötelezettségét a piac stabilizálása mellett. A rövid távú elvárásokat tehát úgy tűnik…..
Szabó Lőrinc biztos nem örülne verscíme átköltésének, de jó felütésnek tűnt a mai poszthoz, amiben a gazdasági növekedés és az olajárak kapcsolata lesz a fő téma. 2017-ben mindenkit meglepett, hogy a világgazdaság szinte a semmiből, és valljuk be, kicsit Münchhausen báró módjára, újra nagyobb…..
A közlekedés energiafogyasztásának megoszlása az egyes lehetséges módozatok között meglepően azonos a különböző fejlettségű országokban. Afrika vagy Oroszország nem igazán különbözik ebben Kanadától vagy az EU-tól. Kína és India viszont kilógnak a sorból...
Guruló Hordó Jókor jó helyen? 2018.09.21 19:19:08
Az amerikai energiahatóság becslése szerint az USA nyersolajtermelése már idén februárban meghaladta Szaúd-Arábiáét és augusztusban – közel két évtized után – az oroszoknál is többet termelt. A nagyobb kihozatalt az erős keresleti környezetben és az OPEC+ országok önkéntes és kevésbé önkéntes…..
A világ elsődleges energiafogyasztása 2,2%-kal nőtt 2017-ben. Bár a megújulók közel 17%-os bővülése 2016-hoz képest kiugró az energiaforrások között, ez az addicionális fogyasztásnak csak a negyedét fedezte. A fogyasztásnövekedés 70%-át továbbra is a fosszilisek (szén, olaj, gáz) biztosították...
Ha csökkenteni akarjuk a CO2 kibocsátást, megfelelő ösztönzőket kell teremtenünk. Ennek alapvetően két útja van, támogatjuk a kevésbé szennyező kibocsátást vagy büntetjük a szennyezést. Az állami támogatásokkal azonban jellemzően két probléma is van, egyrészt az adófizetők pénze véges és sok minden…..
  A születéskor várható élettartam Kelet- és Közép-Európában a brazil és argentin szinteken van jelenleg. Ráadásul az OECD éves nyugdíjjelentése szerint a relatív pozíciónk tovább fog romlani a következő 50 évben. Pedig a nyugdíjrendszerek fenntarthatósága érdekében megemelt korhatárok miatt…..
Guruló Hordó Exit vagy sem? 2018.06.26 16:26:38
A magas olajár jó az olajkitermelő országoknak (és vállalatoknak), de nem jó az importőröknek és az olajtermékek fogyasztóinak. Az OPEC+ kartell azt a kényes egyensúlyt próbálja éppen megtalálni, amikor a termelés-visszafogás még nem emeli az egekbe az üzemanyagárakat visszavetve a keresletet, de…..
Annak ellenére, hogy a népesség öregszik és csökken a munkaképes korú népesség, az aktivitási ráta jó néhány fejlett országban emelkedni tudott az elmúlt 20 évben. Általában – tehát azokra az országokra is, ahol az aktivitási ráta csökkent – igaz, hogy a nők és az idősebb (55 éven felüli) korosztály…..