Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Tanulópénz

56 bejegyzést írt és 25 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Múltkor elhamarkodottan a következő diák-tanár megmozdulást október 23-ára tettem, de már október 14-én is nagyszabású tüntetést szerveztek a fiatalok. Az eseményről részletes beszámolók és nagyon szép képek születtek, itt külön ajánlom Szabó Mátyás barátom fényképeit, ami híven visszaadja a nap…..
A normális sztrájk jogától megfosztott pedagógusok bátor csoportjai polgári engedetlenséggel tiltakoztak, mire a hatalom a tankerületeken át egyesével elkezdte levadászni őket. Ezzel szintet lépett a kormányzat, de a „nép” is. 2022. október 5-én jó volt magyarnak és oktatáskutatónak lenni. Sokan…..
Bár a címből talán van, aki erre következtet majd, de nem az óvodáskori nemátalakítás mellett szeretnék érvelni. Sőt, még csak nem is a hollywoodi celebekről szeretnék itt írni, akik körében mostanában divat lett szoknyában megjelenni a nyilvánosság előtt. Amikor Brad Pitt-et megkérdezték miért…..
A hagyományos családmodell voluntarista támogatása mögött gyakran az az elképzelés áll, hogy ez segíti a minél több gyermek megszületését. De ez nem igaz, Európában biztosan nem. A fejlett világban éppen ott születik több gyermek, ahol magasabb a nők munkaerő-piaci részvétele. Ezt elsősorban a…..
Nagyot ment az interneten az Állami Számvevőszék által megrendelt és idén júliusban publikált dokumentum  (tanulmánynak nem nevezném, ennek indoklását lásd később). A jelenség, amiből kiindul az anyag, a nők ún. túlreprezentáltsága a felsőoktatásban. Az elemzés deklarált célja, hogy megvizsgálják,…..
  Az „Egy a természettel” című budapesti vadászati és természeti világkiállítás szeptember 25-én nyitott. A médiában meglehetősen megosztó kép alakult ki róla. Az ellenzéki sajtó nem kímélte a rendezőket: a halál apoteózisát látta benne és azzal az álszent javaslattal álltak elő, hogy a…..
Tanulópénz Új receptek kellenek! 2020.12.15 09:44:22
Novák Katalin egy videóban szólítja meg a nőket és beszél arról, hogyan lehetnek sikeresek. A videóban gyakori a csúsztatás és az elhangzottak sajnos nélkülözik a témában készült kutatások eredményeit, ezért úgy éreztem el kell készítenem a saját verziómat is, ami nagyban épít a videóban…..
Általában a nyár uborkaszezon az iskolai témákat tekintve, most mégis két iskola körüli botrány is bejárta a médiát augusztusban. A szekszárdi Garay gimnázium egyik tanulóját a mai napig üldözi az intézmény igazgatójának bosszúja egy, az iskoláról készült viccesnek szánt videó miatt. A másik…..
Tanulópénz 2019.08.28 10:41:11
@Vas Dora: Kedves Dóra, őszintén? Nem tudom.
Tanulópénz 2019.08.28 10:44:42
@Sir Galahad: Jogos, valóban talán túlzás az ötös. VIszont itt nem feltétlenül pusztán a média terén mutatott technikai tudásra utaltam, hanem egyfajta kritikai gondolkodás kezdeményre, amit nem igazán fejleszt a mai iskola. És igen, a jogi részét meg lehetett volna vitatni, milyen sokat tanulhattak volna ebből a tanulók, hiszen megvolt a legfontosabb motiváló tényező, az érintettség. De ha az igazgatónak lett volna humorérzéke, mennyire másképp alakult volna a dolog.
Az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport mintegy száz fős, pedagógiai szakértőkből, pszichológusokból és gyakorló tanárokból álló csapata egy éven át tartó kutatási-fejlesztési munka eredményeként elkészítette az új Nemzeti alaptantervet megalapozó javaslatát, ami nemrég került nyilvánosságra.…..
Tanulópénz 2018.09.19 15:22:52
@szepipiktor: Te vagy az első, aki kommenteltél! Nagyon kíváncsi lennék a véleményekre, de valahogy nem özönlenek.
Ahhoz, hogy másokat megalázz és megfélemlíts, először neked kell feladnod az emberi méltóságodat. Azzal szemben viszont, aki így feladja a méltóságát, a "vereség", a megalázás egymást követő gesztusai kitüntetést jelentenek. Az Orbán-rezsim azért is szenvedett már visszavonhatatlanul vereséget, mert…..
Tanulópénz 2018.07.05 10:52:35
@DrGehaeuse: Nem kell feltétlenül valahonnan valahova eljutni és akkor talán a progressziót elfelejtve kevésbé lesz depressziós az ember a környezetében zajló folyamatokat látva.
Az elmúlt napokban újra sokat hallhattunk a drogról. A kábítószer elleni világnap alkalmával (június 26.) hozták nyilvánosságra a drogszakértők jelentésüket a kormány drogstratégiájának eddigi eredményeiről. Előtte pedig a balatonfüredi két tannyelvű gimnáziumban lefülelt füvező diákok esete kavarta…..
A tehetséggondozás mindenki számára jól hangzó oktatáspolitikai cél, amit minden kormány szívesen a zászlójára tűz és pénzt is áldoz rá. Sokan a diákolimpiai érmeket látva nemzetközi hírű és színvonalú magyar tehetséggondozási modellről beszélnek. A tények viszont mást mutatnak. A gyakorlatban…..
A kormány nemrég újra módosította a köznevelési törvényt. A politikusok elégedetten nyomták az igen gombot, hiszen egy szakmai grémium is támogatta a változtatásokat. Azóta forrong a közvélemény s mintha senki sem értené, hogyan sikerült megint rosszul dönteni. Az intézkedés lényege egyrészt,…..
Először is nem szabad hátradőlni azzal, hogy a rossz teljesítményeket a hátrányos helyzetű gyerekek hozták össze! Ez ma már nem igaz, minden szinten romlás következett be, tehát a középosztályos szülő gyermekéből sem hozza ki a potenciált a mai magyar oktatás. Mi magunk is sokat tehetünk azért,…..
Tanulópénz 2016.12.21 16:44:29
A kommentek egy része hiányolja az adatokat és továbbra is azt gondolja, hogy a PISA romlás oka a cigánygyerekek növeksző számának tudható be. A PISA adatok elemzését 2003 óta végzi az OECD és a honlapjukon rengeteg információ és adat érhető el. De a Kölökneten (www.koloknet.hu/cimke/pisa) is sokat foglalkoztunk a témával, jól látszik, hogy nálunk a legjobbak aránya is egyre fogy, miközben a legrosszabbak nőnek. (Tehát nem az történt, hogy az elit változatlanul jól teljesít.)
Ami azokat a kommenteket illeti, hogy normális, hogy egy gyerek utálja az iskolát, a válaszom az, hogy igen, idővel a kamaszodás és nemi érés valóban csökkenti az iskola vonzerejét. Nálunk viszont már az elsős kisiskolás is unja, ami aztán tényleg nem normális.
A szülő és tanár közötti kommunikáció tényleg nehéz és valóban, a pedagógus nem igazán töri magát ezért. De ha van igény erre és a szülők folyamatosan nem hagyják, hogy csak pénzbeszedésről szóljon a szülői, akkor kénytelen változni. Ne becsüljük le se a saját erőnket a nyomásgyakorlásra, sem a pedagógusok képességét a változtatásra és változásra. A szülő és pedagógus közötti kommunikációról rendezett Kölöknet-OFOE konferencia anyagát itt nézhetik meg (www.koloknet.hu/iskola/ertjuk-egymast-konferencia-a-szulok-es-pedagogusok-kozotti-parbeszedrol/), volt egy kutatás is, amiből kiderül, hogy már a nagyon kicsi iskolások is demotiváltak és nem nagyon tudják megoldani ezt a problémát a felek.
Tele van a sajtó azzal, hogy ki a felelős a tanulók rossz teljesítményéért a legújabb PISA méréseken. A PISA eredményekről itt, a kormányzati hárításokról pedig itt írtunk. Most vegyük sorba, ki mindenki felelhet ezért a fiaskóért. Megjegyzem, ennek csak akkor van értelme, ha a megállapításokat…..
Tanulópénz 2016.12.17 13:49:17
@indapass: Ehhez tényleg jó lenne, ha nem egy tanító, tanár lenne egy osztályban. Persze ez nem olcsó. Viszont emlékszem, amikor én voltam elsős és egy idő után jobban olvastam sokkal, mint a többiek, a tanítónéni izgalmas könyveket hozott nekem, amit magamban olvashattam és nem kellett részt vennem az órán. Nagyon izgi volt és hát jó érzés is, meg kell vallani.
Tanulópénz 2016.12.17 13:54:45
@subidubidu: Jól látja, hogy jól működő osztálytermet kell létrehozni, ahol minden tanuló be van vonva. A kreativitásfejlesztést célul kitűző módszerek így dolgoznak például. Ott, ahol a tanár ismeri a gyerekeket, tud személyreszabott feladatokat adni, amelyek utána becsatornázódnak valamilyen izgalmas csoportmunkába. Nálunk nagyon hamar elindul a szelekció. Egyrészt a területi szegregáció miatt ez már tetten érhető a nagyon korai szakaszban is, más a villanegyedbeli óvoda, mint a zsákfalué. Utána viszont a jelenleg legális korai iskolaválasztás is elindul, 10 éves korban már indul a menet. Más országokban 8-10 évig zömében egyben tartják a gyerekeket, nálunk ez nincs így.
Tanulópénz 2016.12.17 14:16:02
@Midnight Run: A versenynek csak akkor van értelme, ha bizonyos feltételek fennállnak (mindenki jól informált például). A közjavak szintjén, ahol nem az a cél, hogy hulljon a férgese, hanem, hogy mindenki minőségi ellátáshoz jusson, ott nem a kliensnek kell megítélni az intézményeket (mert nem tudja megítélni), hanem egy arra létrehozott minőségbiztosító szervnek (lásd tanfelügyelet, vagy kórházfelügyelet). MA sokkal inkább az együttműködés hiányzik a rendszerből, ami éppen hogy nem zárja ki a versenyt, a coopetition kifejezést már elég régen kitalálták. Vietnamban például osztályok versenyeznek egymással, nem gyerekek, vagy iskolák, ami azt jelenti, hogy ha a közösségben valaki leszakad, akkor az mindenkinek rossz. Így mindenki azon van, hogy mindenki haladjon.
Nálunk már egyébként megvalósult, amiről ír, az országos kompetenciamérés telephelyi jelentései pontos látleletet adnak az iskolákról, csakhogy ezt kevesen ismerik. Azt azért halkan megjegyezném, hogy bárhol a világon, ahol a tanulói teljesítménymérések eredményéhez konkrét jutalmakat vagy büntetéseket rendeltek (ahelyett, hogy a fennálló problémát megoldják), ott nagyon hamar beindult a csalás (Svédország, USA). Sajnos sehol nem sikerült megjavítani a rendszert, ahol az szétszakadt, sokkal inkább üdvözítő hozzáállás megelőzni a szétszakadást, vagy kín-keservesen visszacsinálni. A hátrányos helyzetű térségekre és iskolákra fordított plusz pénzek nem oldották meg seholsem a problémát (lásd Franciaország). Mindenesetre a verseny és piac az oktatásban nagyszerű téma, még biztosan foglalkozni fogok vele.
Tanulópénz Kellenek-e tanodák? 2016.11.18 14:18:06
Több sajtóorgánum is cikkezett nemrégiben arról, hogy egy 5,3 milliárdos tanodapályázaton a régóta működő tanodák többsége nem nyert, viszont feltűnően sokan nyertek olyanok, akik eddig még nem működtettek tanodákat. A hoppon maradt tanodák körében érthető módon nagy a felháborodás, a kormányzat…..
Tanulópénz 2016.11.23 15:02:33
@midnight coder: Mérlegelni kell az egyéni hasznokat és károkat valamint a társadalmiakat. Nem pusztán pénz kérdése, hanem leginkább a pénz jó felhasználásának a kérdése. Jól felkészült pedagógusok meg tudnak birkózni a feladattal. Egyébként nincsenek tudományos bizonyítékok arra, hogy a homogén osztályok kontrollálva a családi háttérrel hatékonyabbak lennének. Nálunk csak azért tűnik annak, mert a pedagógusok nem képesek az egyéni differenciálásra, aminek részben oka a képzés hiányossága, részben oka a zsúfolt tananyag, de persze a szülői elvárások is ellenébe mennek ennek, mint látjuk.
Tanulópénz 2016.11.23 15:04:03
@amaranda: Éppen, hogy nincsen ma szó erőltetett integrációról. Éppen az ellenkezője zajlik. Ma már azért nehéz, mert ez a vonat nagyon elment. Akkor kellett volna odafigyelni, amikor a területi szegregáció még nem volt ilyen mérvű.
Tanulópénz 2016.11.24 15:59:49
@elemes: Attól, hogy nagy feladat az iskola átalakítása, még neki kellene azért fogni és számos nemzetközi példa mutatja, hogy egyáltalán nem lehetetlen, csak akarni kell. De mintha ezzel az akarással lenne egy kis gond. Egyébként minden elismerésem azoknak, akik ezen a nehéz terepen dolgoznak és akkor is működtetik a tanodát, amikor erre az állam nem ad pénzt. VIszont a blog alapvető kérdése éppen az, hogy ha adott befektetés a tanodába 30 százalékos "hozamú", de ugyanannyi befektetés az általános iskolába mondjuk 50 százalékos "hozammal" járna, akkor egyértelmű, hogy államként a második opciót választanám. Meg egyébként is, az állam dolga az adóforintokból jó minőségű közoktatást fenntartani minden gyerek számára, elsősorban tehát itt kellene befektetnie. De mintha nem akarná senki sem igazán megoldani az ügyet, a tanodák az állam számára leginkább azért jók, mert fenntartja azt a látszatot, mintha tennének valamit.
Újra megjelentek a középiskolák rangsorai. Mind a HVG, mind a Nők Lapja  kiadott nemrég egy, a magyar középfokú intézményeket rangsoroló kiadványt. A HVG kevesebb adattal és szűkebb területen (a listák szakiskolákat nem tartalmazzák) dolgozott. A Nők Lapja kiadványban többféle lista is készült, de…..
Tanulópénz 2016.11.18 13:36:53
@Before: A kompetenciamérés adatai mióta követni lehet egy tanuló fejlődését, mert összekötik a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes eredményeit, már tud fejlődést mérni. Itt evidens módon kontrollálva van a családi háttér és egyéb külső tényező. A hozzáadott érték típusú listák ezeket az adatokat nézik.
Tanulópénz 2016.11.18 13:40:13
@OkoskaTo:rp: Teljesen jogos a felvetés. A kompetenciamérés egy közvetett eszköz lenne arra, hogy a tanárok tudják mérni saját munkájukat, ehelyett eszközből céllá lesz és a legbutább módon közvetlenül kompetenciamérési tesztekkel drillezik sok helyen a tanulókat. Ezért is fontos a listák demisztifikálása.
Be kell vallanom, szívügyem a kompetenciamérés. Nagyon kevés ország mondhatja el magáról, hogy van egy ilyen kincsesbányája, amivel a tanulók fejlődését megbízhatóan tudja követni. Ezért is ütött szíven, amikor egy szülőtől azt hallottam, hogy a gyermeke nagyon szorong a teszt miatt, mert a tanárok…..
         Az oktatáspolitika régi-új ötletével, a kilenc évfolyamra meghosszabbított általános iskolával van tele a sajtó. Egyelőre nem tudni még, hogy pontosan miért és milyen bontásban kerülne bevezetésre, mint ahogy figyelemreméltó az is, hogy az ötletet a szülők és a szakma egyaránt kellő…..
Most jelent meg a 2012-es PISA vizsgálat egyik újabb kötete, ami a számítógép-használat és a mért kompetenciák közötti kapcsolatot taglalja. Valószínűleg azért tartott ilyen sokáig ezt a kötetet kiadni – jó három évvel a vizsgálat után – mert magukat a szakértőket is meghökkentette az eredmény.…..
A napokban megjelent legfrissebb PISA jelentés, amely a számítógép-használat és a tanulói teljesítmény közötti kapcsolatot taglalja, nem csak azért érdekes, mert kimutatta, hogy ez a kapcsolat távolról sem pozitív (erről szóló cikkünk itt olvasható). Van egy ennél sokkal érdekesebb eredmény is,…..
Nincs igaza Lázár Jánosnak, mikor egy az egyben a pedagógusokat okolja a gyengébb PISA eredmények miatt. Egy érdekes oktatáshatékonysági index alapján ugyanis a magyar közoktatás jól teljesít, mert ilyen kevésből ilyen sokat sehol a világon nem hoznak ki a pedagógusok. Ez ugyanakkor míg jó fényt vet…..
Vajon miért mélyül a szakadék a nevelés két legfőbb tényezője között egy olyan időszakban, amikor a gyerekekkel és fiatalokkal kapcsolatos hagyományos és a digitalizálódó világban megjelenő újabb és újabb  problémák megoldásának alapvető feltétele lenne a két fél partneri együttműködése?..
. „Bence most 10 éves, ötödik osztályba jár. Egy hónapja behívtak az iskolába azzal a problémával, hogy az én gyerekem miatt nem lehet tanítani, mert még el sem hangzik teljesen a kérdés, ő már vágja rá a választ, a többiek még le sem írták a matekpéldát, ő már hangosan bemondja az eredményt,…..